• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poszerzenie obwodnicy do trzech pasów jest konieczne

Maciej Korolczuk
13 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Obecnie trzema pasami na obwodnicy jedziemy tylko na węźle Karczemki, a wkrótce także na węźle Wielki Kack w Gdyni. Partia Szymona Hołowni ze środków KPO chciałaby rozbudowy ekspresówki do trzech pasów na całej jej długości od bramek autostrady A1 do planowanej Drogi Czerwonej w Gdyni. Obecnie trzema pasami na obwodnicy jedziemy tylko na węźle Karczemki, a wkrótce także na węźle Wielki Kack w Gdyni. Partia Szymona Hołowni ze środków KPO chciałaby rozbudowy ekspresówki do trzech pasów na całej jej długości od bramek autostrady A1 do planowanej Drogi Czerwonej w Gdyni.

Na Obwodnicy Trójmiasta, tam, gdzie jezdnia jest dwupasmowa, powinien powstać trzeci pas - postuluje partia Polska 2050 Szymona Hołowni. Rozbudowa powinna ruszyć w 2030 roku i według szacunków będzie kosztować 1,5 mld zł. Ekspert z PG nie ma wątpliwości, że inwestycja jest konieczna, nawet pomimo powstania Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej.



Czy na obwodnicy powinien powstać trzeci pas?

Debata nad poszerzeniem Obwodnicy Trójmiasta wraca co jakiś czas od ponad dekady.

Argumenty za i przeciw:

  • Zdaniem osób popierających pomysł trzeci pas miałby zwiększyć przepustowość trasy S6 i znacznie zminimalizować negatywne skutki kolizji i wynikających z nich korków.
  • Zdaniem pozostałych rozbudowa trasy nic nie da, bo korki, jeśli znikną, to tylko na chwilę, albo przeniosą się w inne miejsca, gdzie zamiast trzech pasów jest zwężenie do dwóch (tak jak po obu stronach węzła Karczemki).


Dość niespodziewanie temat trzypasmowej obwodnicy wrócił za sprawą członków partii Polska 2050 Szymona Hołowni. Na konferencji prasowej zaprezentowali wnioski z analizy przygotowanej przez grupę infrastrukturalną Instytutu Strategie 2050. Dokument powstał w ostatnich miesiącach, a jego głównym założeniem jest poszerzenie trasy S6 do trzech pasów.

O swojej idei członkowie partii Szymona Hołowni opowiedzieli dziennikarzom przed Urzędem Wojewódzkim i zaapelowali, by wywierać presję na rządzie, by ten pozyskał środki z Krajowego Planu Odbudowy. To z tego funduszu miałaby zostać sfinansowana planowana inwestycja. O swojej idei członkowie partii Szymona Hołowni opowiedzieli dziennikarzom przed Urzędem Wojewódzkim i zaapelowali, by wywierać presję na rządzie, by ten pozyskał środki z Krajowego Planu Odbudowy. To z tego funduszu miałaby zostać sfinansowana planowana inwestycja.
- Chodzi o odcinki, na których dziś poruszamy się dwoma pasami - mówi Oskar Gruca, koordynator grupy przygotowującej raport. - To głównie odcinek od autostrady A1 do węzła Szadółki i Kowale, a także cały odcinek od Matarni aż do nowo powstającego węzła Wielki Kack. Chcielibyśmy, aby prace nad poszerzeniem drogi rozpoczęły się już teraz, bo nie ma na co czekać. Obwodnica jest przeciążona samochodami, a analizy GDDKiA na 2030 rok mówią, że ruch ciągle będzie rosnąć i wyniesie wówczas 110 tys. aut na dobę. To zdecydowanie za dużo jak na obecne możliwości obwodnicy.
Pomysł partii Szymona Hołowni jest jednak obarczony kilkoma warunkami.

Po pierwsze: finanse



Środki na sfinansowanie inwestycji miałyby pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy. Problem w tym, że ani rząd, ani samorządy obiecanymi środkami nie dysponują (to ok. 240 mld zł).

- Nawet 100 mld zł mogłoby trafić na inwestycje rządowe, takie jak rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta - mówi Agnieszka Buczyńska, pełnomocnik partii Polska 2050 na Pomorzu. - Problem w tym, że na razie to tylko niespełniona obietnica premiera Mateusza Morawieckiego. - Trzeba wywierać wpływ na rządzących, by te pieniądze jak najszybciej trafiły do Polski, bo to leży w interesie nas wszystkich.
Autorzy raportu oszacowali koszt rozbudowy obwodnicy na 1,5 mld zł.

Szacowany koszt budowy trzeciego pasa na poszczególnych węzłach obwodnicy waha się od 40 do 350 mln zł. Szacowany koszt budowy trzeciego pasa na poszczególnych węzłach obwodnicy waha się od 40 do 350 mln zł.

Po drugie: rozbudowa Drogi Czerwonej i Nowej Jabłoniowej z węzłem Szadółki



Zdaniem autorów przygotowanej analizy, aby rozbudowa obwodnicy do trzech pasów we wszystkich jej newralgicznych punktach była możliwa, należy dopilnować, by taką możliwość dopuszczały inne planowane inwestycje, a więc budowa Drogi Czerwonej, która połączy obwodnicę z gdyńskim portem, a także planowana budowa Nowej Jabłoniowej z węzłem Szadółki oraz przedłużenie linii PKM na południe Gdańska.

Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją Droga Czerwona: ruszają prace nad dokumentacją

- Jeśli w tych inwestycjach nie uwzględni się ewentualnej rozbudowy obwodnicy do trzech pasów, to stracimy na tym wszyscy. Powstająca dokumentacja musi to uwzględnić, by pomysł rozbudowy obwodnicy mógł być zrealizowany - dodaje Gruca.

Po trzecie: trzeci pas jest konieczny, bo "problem nie zniknie po otwarciu Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej"



Jak mówi Oskar Gruca, nowo powstające ekspresówki nie rozwiążą problemów Obwodnicy Trójmiasta. Dlaczego?

Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej coraz bliżej Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej coraz bliżej

- Z obecnej obwodnicy korzystają głównie mieszkańcy metropolii. Natomiast powstające trasy, a zwłaszcza Obwodnica Metropolitalna, to trasa, z której będą korzystać kierowcy, którzy nie będą zatrzymywać się w Trójmieście.
Różnice w średnim dobowym ruchu na obwodnicy w 2015 i 2020 roku. Różnice w średnim dobowym ruchu na obwodnicy w 2015 i 2020 roku.

Po czwarte: ewentualne utrudnienia w ruchu



Rozbudowa obwodnicy na tak długim odcinku generowałaby z pewnością ogromne utrudnienia w ruchu. Jak pomysłodawcy planują rozwiązać ten problem?

- Są dwie możliwości - mówi Gruca. - Albo wzorem naszych zachodnich sąsiadów prowadzenie prac nieprzerwanie przez 24 godziny na dobę, albo - tak jak ostatnio na obwodnicy - prace nocne. Warto dodać, że gdyby na ten pomysł zdecydowano się kilka lat temu, gdy ruch na obwodnicy nie był jeszcze taki jak teraz, te uciążliwości byłyby mniejsze.
Jak uniknąć paraliżu Trójmiasta, prowadząc prace na obwodnicy? Zdaniem członków partii Szymona Hołowni wybrany wykonawca miałby pracować w godzinach nocnych, gdy ruch na obwodnicy jest znikomy. Jak uniknąć paraliżu Trójmiasta, prowadząc prace na obwodnicy? Zdaniem członków partii Szymona Hołowni wybrany wykonawca miałby pracować w godzinach nocnych, gdy ruch na obwodnicy jest znikomy.

Zdaniem eksperta



dr inż. Wojciech Kustra dr inż. Wojciech Kustra
O ocenę pomysłu poszerzenia obwodnicy do trzech pasów poprosiliśmy dr. inż. Wojciecha Kustrę z Katedry Inżynierii Transportowej Politechniki Gdańskiej.

- Obwodnica Trójmiasta, która była budowana w latach 70, nie spełnia dzisiejszych standardów drogi ekspresowej. Nie został przewidziany na niej pełnowymiarowy pas awaryjny, który zapewni bezpieczne zatrzymanie się pojazdu w razie awarii. Stale rosnące natężenie ruchu powoduje dochodzenie do granicy przepustowości. Na odcinku od Węzła Kack do węzła Straszyn średnie natężenie ruchu przekracza 80 tys. pojazdów na dobę. Tak duże natężenie ruchu przyczynia się do zwiększonej liczby zdarzeń drogowych. Średnio na Obwodnicy Trójmiasta dochodzi do trzech kolizji dziennie. Dodatkowo znacznie utrudnia to prowadzenie prac remontowo-utrzymaniowych. Konsekwencją jest spadek niezawodności drogi, czyli brak spełnienia wysokich standardów podróżowania nią.

Zgodnie z polskimi wytycznymi, opracowanymi wspólnie na Politechnice Krakowskiej, Gdańskiej, Warszawskiej, zakładaną graniczną wartością poziomu swobody ruchu jest poziom D, w krótkim okresie może być to poziom E. Poziom swobody ruchu (PSR) to klasa warunków ruchu związana ze sprawnością i płynnością ruchu, uwzględniająca odczucia kierowców. Zakres zmienności warunków ruchu podzielono na 6 poziomów oznaczonych literami od A do F, przy czym PSR A odpowiada najlepszym, a PSR F najgorszym warunkom ruchu.

Graniczna wartość natężenia dla dwóch pasów ruchu to około 80 tys. pojazdów umownych na dobę. Czyli my dzisiaj przez wiele godzin i dni poruszamy się poniżej zakładanego poziomu, a często jedziemy z prędkościami 50-60 km/h, co odpowiada poziomowi F (została przekroczona przepustowość drogi). To wskazuje na konieczność budowy trzeciego pasa ruchu na całej długości drogi. Niestety poszerzenie drogi będzie wiązało się z koniecznością przebudowy praktycznie wszystkich obiektów nad drogą oraz całej infrastruktury pod nią. Dodatkowo będzie to proces długotrwały. Jego czas i uciążliwość widzimy na przykładzie przebudowy węzła Kack. Jednak jest to proces niezbędny i nieunikniony.

Chwilowym, ale tylko chwilowym oddechem będzie oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej. Wówczas część ruchu przeniesie się na tę trasę, co pozwoli zdjąć z obwodnicy ok. 30, może 40 tys. pojazdów na dobę. Ale przez to, że już teraz na Obwodnicy Trójmiasta jest przekroczona przepustowość lub jesteśmy na jej granicy, efekty będą krótkotrwałe i szybko nastąpi ponowny wzrostu ruchu. Należy pamiętać, że obszar przy tej trasie jest bardzo atrakcyjny inwestycyjnie (co widać na przykładzie powstawania kolejnych centrów logistycznych), który powoduje generowanie nowych potoków ruchu. Dodatkowo również Porty Gdynia i Gdańsk będą się rozwijać i one również będą generować duże potoki pojazdów, w szczególności ruchu ciężkiego.

Niedługie zakończenie budowy Trasy Kaszubskiej paradoksalnie może jeszcze bardziej dociążyć Obwodnicę Trójmiasta przez mieszkańców z Kaszub, którzy zyskają świetne i szybkie połączenie z Trójmiastem, które jest najbardziej atrakcyjnym miejscem pracy, nauki czy zakupów w województwie pomorskim. Można to zaobserwować na przykładzie Obwodnicy Południowej Gdańska, gdzie po 10 latach od zakończenia budowy natężenie ruchu przekracza 50 tys. pojazdów umownych na dobę.

Tak więc pytanie nie powinno brzmieć, czy budować trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta, tylko kiedy zrealizować tę inwestycję i jak to zrobić, żeby zminimalizować uciążliwość prowadzonych prac dla mieszkańców Aglomeracji Trójmiejskiej.

Opinie (444) 5 zablokowanych

  • Popyt indukowany (4)

    Jeśli jakaś usługa, produkt, możliwość są bardziej dostępne, to skorzysta z nich więcej osób. Poszerzanie nic nie da, korki będą takie same, lub co bardziej prawdopodobne większe.

    • 16 8

    • Popyt indukowany wynika z większej liczby mieszkańców, a nie z większej liczby pasów (1)

      Nie budujecie coraz więcej mieszkań w Trójmieście to nie będzie coraz większych korków. No a jak budujecie mieszkania, to i drogi trzeba regularnie poszerzać.

      • 5 6

      • Problem jest jeszcze inny - jak jest jakaś kolizja i zajmuje 1 pas albo rozkraczy się ciężarówa to pozostaje wówczas jeszcze 2 pasy.

        • 4 0

    • (1)

      Na pewno przyjadą tu z Katowic pojeździć naszą obwodnicą.

      • 6 3

      • Katowic niekoniecznie.

        Ale już codzienne kursy Starogard-Trójmiasto prywatną osobówką są nie tylko możliwe, ale nawet sam znam ludzi którzy tak robią. Jest to niemożliwie durne, ale tak robią.

        • 3 1

  • w koncu

    juz dawno powinien byc tak jak dodatkowe zjazdy np na juzkowo

    • 2 5

  • Są dużo lepsze sposoby wydania 1.5mld na drogi (3)

    Lepiej wybudować tunel pod Pachołkiem.
    Ten artykuł teraz to tylko objaw frustracji, a Obwodnica za chwilę wróci do 2 pasów + będzie droga kaszubska i OM.

    • 12 7

    • Dokładnie. Nowa spacerowa i wiadukty na ak to lepszy pomysł

      • 2 1

    • W Oliwie już jest za dużo samochodów

      Poszerzenie Spacerowej, czy tunel pod Pachołkiem tylko pogorszy problem. Zamiast tego dobrze by było zawężyc Opata Rybińskiego do jednego pasa w jedną stronę i to samo zrobić na Czyżewskiego. Na drugim pasie buspas albo droga rowerowa.

      • 0 1

    • Lepszy byłby tunel

      Od wałowej w stronę przeróbki i połączyć z elblaska

      • 0 0

  • (38)

    Ach tak, większość jest za tym, że trzeba zrobić "jak najszybciej, bez względu na ew. utrudnienia i koszty" a potem jak tylko coś się będzie działo raport zaleją lamenty, że trójmiasto zakorkowane. Dodanie kolejnych pasów ruchu sprawi, że ruch w tym miejscu będzie większy.

    • 195 126

    • (11)

      Jak bez względu na koszty, to niech sami zainteresowani zrobią sciepe i zafundują. Są lepsze sposoby żeby wydać tę kasę.

      • 25 36

      • (10)

        oczywiście, że tak. lepiej kasę zabieraną kierowcom w podatkach oddać patolom

        • 22 14

        • Kasy zabranej kierowcom nie starcza na utrzymanie dróg krajowych poza terenami miast (tam idą podatki paliwowe) (8)

          Na te w obrębie miast zrzucają się wszyscy, czy to zmotoryzowani, czy nie. Z punktu widzenia osoby nieprzyspawanej do fotela samochodowego czy to patol, czy kierowca - jedna pijawka.

          • 18 19

          • bzdury, tej kasy starcza nie tylko na utrzymanie (3)

            ale i na budowę nowych. Co do niezmotoryzowanych to w dzisiejszych czasach prawie ich nie ma.

            • 17 14

            • (2)

              Chyba Ty.

              • 5 2

              • (1)

                zgadza się, jestem zmotoryzowany

                • 1 0

              • podatek drogowy - jak sama nazwa wskazuje idzie na kościół i partyjne iwenty

                na drogi idzie z podatku morawieckiego od napojów cukrowych+

                • 1 0

          • Z punktu widzenia kierowcy pasażer komunikacji miejskiej to pijawka

            bo 3/4 ceny biletu płacą wszyscy mieszkańcy w podatkach, a więc również ci, co nie korzystają z komunikacji miejskiej.

            • 16 6

          • Yhmm to dokładnie jak komunikacja miejska (opłacaną z naszych podatków) z punku widzenia kierowcy czy to pasażer czy to patol -

            • 0 0

          • no tak, tobie ciepłe bułeczki i jabłuszka ktoś musi dowieźć, może rowerem..?

            • 2 1

          • na ścieżki rowerowe i transport publiczny też się wszyscy zrzucają, czy to patol czy pijawka bęcwale

            • 0 0

        • Tyle, że ta kasa nam zabierana trafia do budżetu centralnego. Takie miki.

          • 14 2

    • (7)

      Pewnie że będzie większy ruch, bo nawet bez poszerzania cały czas ruch jest coraz większy, ale po poszerzeniu przepustowość będzie większa, więc koniec końców krócej będzie się jechało do celu.

      • 14 13

      • Nie - nie sprawi (6)

        Są prawa mówiące o tym, że dodawanie pasów nie zwiększa przepustosowosci, a po kilku miesiącach korki wracają. To kwestia ilości aut, większej ilości mieszkańców, coraz większej mobilności, dojazdów do pracy na drugim końcu Trójmiasta i jednoczesnych wyprowadzek do miasteczek ościennych z powodów finansowych, słabo rozwiniętej komunikacji miejskiej. Tkanka miasta nie jest z gumy - te wszystkie auta spotkają się w wąskim gardle tak czy siak. Nie zrobisz 3 pasów wszędzie.

        • 14 16

        • Dodawanie pasów zwiększa przepustowość (2)

          ale jeszcze szybsze dodawanie nowych osiedli ją zimniejsza. To nowe osiedla są przyczyną popytu indukowanego a nie poszerzanie dróg.

          • 15 6

          • nie zwiększa rzepustowości (1)

            prawo Lewisa-Mogridge'a - poczytaj.

            • 1 1

            • nooo....w sumie drogi są po to żeby je wypełniać, czy nie?

              • 0 0

        • dokładnie tak - choćby było i 6 pasów w jedną i drugą stronę to korki i tak będą (2)

          dlaczego ? bo tzw. kierowcy nie potrafią jezdzić , duża ich część to "miszczowie prostej" , którzy na widok remontowanego węzła "wielki kack" dostają zwarcia "na obwodach" i zaciskają im się zwieracze , a zwężenie obwodnicy do jednego pasa powoduje gigantyczne korki , tam naprawdę nie trzeba hamować - ale wytłumaczcie to "miszczom kierownicy". Na ul spacerowej i innych wjazdach do miasta też ogromne korki bo : na światłach trzeba się zdrzemnąć a po przebudzeniu niespiesznym ruchem poszukać "wajchy od biegów" wcisnąć sprzęgło itd. , aha i obowiązkowo gapić się na kolizję , zamiast sprawnie ją ominąć . Jednym słowem "wszyscy zginiemy".

          • 16 4

          • ale jak będą 3 zamiast 2 to ci co nie potrafią jeździć zrobią mniejsze korki, zgadza się?

            • 1 1

          • dobrze prawisz

            • 0 0

    • Psy szczekają (2)

      Karawana jedzie dalej.

      • 5 4

      • chyba stoi dalej :D (1)

        • 10 2

        • I postoi

          Wbrew zaklinaniu faktów, ze słabych lokalizacji zawsze się swoje odstoi.

          • 3 2

    • (9)

      właśnie po to się ten pas buduje. Ruch się może i zwiększy ale przepustowość wzrośnie aż 50%. Starczy jeszcze na lata zanim znów się zawali do obecnego stanu. Wtedy będzie trzeba zbudować kolejną obwodnicę tak jak to się robi w cywilizowanym świecie.

      • 13 14

      • USA to nie jest cywilizowany świat :) (3)

        Kończy się to zaoraniem połowy miasta pod parkingi i dojeżdżaniem do pracy po 2-3h.

        • 16 10

        • Bo im mniej dróg, tym kraj jest bardziej cywilizowany? (1)

          W takim razie gońmy takie światowe potęgi jak Libia, Somalia, Mozambik, Gabon czy Afganistan, które mają tylko 5km dróg / 100km2 lub mniej. Ależ tam musi być cywilizacja!

          • 17 9

          • No trochę przestrzeliłeś z tymi krajami

            musiały by być Arabią Saudyjską lub ZEA, żeby sobie budować autostrady na pustyni i ich pilnować żeby je piasek nie zasypał...

            • 1 0

        • no nie :D najbogatszy i najpotężniejszy kraj nie jest cywilizowany :D

          bo ustaliłeś sobie jakiś standard który temu przeczy? Tak czy siak, akurat o Paryżu mówiłem bo parę lat temu tam byłem. Ma chyba z 6 obwodnic.

          • 2 2

      • Tak się robi w stolicy korpo mobbingu USA, a nie w cywilizowanych krajach. (4)

        W cywilizowanych tworzy się strefy uspokojonego ruchu i kładzie się nacisk na ruch zbiorkomem i pieszo-rowerowy.

        • 10 7

        • Robiło (2)

          Od dekad już nie robi. Przeciwnie, wystarczy zerknąć na zmiany w Bostonie.

          • 7 2

          • Przyznaję ci półrację :P (1)

            Nie chciało mi się pisać że korpomobbing panuje jedynie w większości stanów i część miast się wyłamuje próbując brać przykład z miast w których stosuje się rozwiązania które działają. Idzie im... rozsądnie, ale daleko od ideału, ponieważ samochodoza w USA jest już niemalże częścią DNA ludzi tm żyjących.
            Np. rozwiązania które zostały stworzone dla pieszych jak bezpieczne wysepki między kierunkami ruchu są tak programowane by piesi musieli czekać 2 razy, bo w końcu auta są najważniejsze.

            • 2 4

            • akurat pisałem o miastach europejskich :D

              • 0 0

        • nie tak się robi w stolicy tęczowej rewolucji - Francji

          Paryż ma 6 obwodnic

          • 0 0

    • duuużo taniej (2)

      wyjdzie wymiana taboru SKM na szybszy i dołożenie pociągów na PKM.

      Ale o tym Polak nawet nie pomyśli

      • 20 3

      • Za skomplikowane :D

        Takie rozwiązania wymagały by planowania i myślenia, może nawet (o zgrozo) konsultacji z ekspertami.
        Poszerzenie istniejącej drogi robisz przeznaczając na to budżet i niech już inżyniery się martwią wykonaniem :P

        • 4 2

      • Powiedz to tym, którzy mieszkają na osiedlach przy ulicach Kolorowa, Hokejowa, Kampinowska itp., a pracują np. na Przymorzu

        • 1 0

    • W jaki sposób ruch miałby być mniejszy?

      Przecież to obwodnica, jedziesz nią kiedy musisz, nikt nie stwierdzi sobie, że walnie +10/15 km więcej na około bo jest 3 pas .... słuchasz się durnych teorii. Najlepiej wszędzie walnąć po 1 pasie i liczyć że ludzie przestaną jeździć autami nie? Jak nie masz prawa jazdy to się nie odzywaj w kwestii dróg.

      • 10 5

    • Wystarczy, żeby nowych projektów nie wykonywała obecna firma bo to co wyprawia to farsa.

      Jeżdżę codziennie Gdynia - Gdańsk i naprawdę napatrzyłem się na to partactwo i brak jakiegokolwiek ładu. O oznakowaniu ,,odcinków specjalnych,, nie wspomnę. Ktoś mógłby zrobić statystyki do ilu niepotrzebnych zdarzeń doszło w okolicach tych dziwnych rozjazdów, które jak powstały myślałem, że to rozwiązanie na tydzień góra dwa. Prawda okazała się inna - prawie rok !!!!!! Niue można było tego zrobić po ludzku i puścić w miarę płynny ruch obwodnicą i dalej robić sobie kolejne odcinki np przy Koleczkowie ? O ile miejscowi nauczyli się tych zygzaków o tyle ludzie na ,,obcych blachach,, poruszali się tych okolicach jak dzieci we mgle. Byłem świadkiem około 10 kolizji, około 50 razy ktoś miał farta i nie trafił w inne auto. Pytanie ilu kolizji nie widziałem.... Oznakowanie tych odcinków wołało o pomstwę .....

      • 0 0

  • (3)

    A czemu nie od razu 6 pasow? Albo 8?

    • 10 4

    • Właściwie to by się przydało, ale na razie skupmy się na 3 pasach.

      • 4 1

    • Ponieważ nie ma zapotrzebowania? (1)

      Czytałeś artykuł? Podane jest aktualne natężenie ruchu, dla którego ruch powinien odbywać się 3 pasami ruchu.

      • 4 2

      • przecież to portalowy troll

        • 3 2

  • Należy raczej zrobić tam buspasy

    Zamiast poszerzenia o trzeci pas należałoby raczej namalować tam buspasy. W Gdyni to fantastycznie działa, więc i na obwodnicy z pewnością się sprawdzi... ;-)

    • 8 5

  • Buhahaha

    Kiełbaska wyborcza jak się patrzy smacznego.

    • 15 1

  • Dlaczego przy każdym artykule wyskakuje jakaś zgoda na cookies? Co to za paranoja? (1)

    Jeszcze rano tego NIE było

    • 4 1

    • Żeby na Kukiza głosować.

      • 2 0

  • Do oświeconych (3)

    Do wszystkich przeciwnych poszerzaniu OT, wiem że cała wasza wiedza dotycząca poszerzania dróg szybkiego ruchu pochodzi z jednego lub dwóch filmików na YouTube które analizie poddają wyłącznie miasta amerykańskie których realia drogowe i co ważniejsze urbanistyczne diametralnie odbiegają od warunków miast europejskich ale tego autorzy wam już nie powiedzą przez co wasze teorie nadają się wiadomo gdzie. SDRR kwalifikuje OT do rozbudowy do 2x4 od dawna, mam nadzieję że stanie się to jeszcze za mojego życia.

    • 14 9

    • Patrz jak nam ładnie opisał czemu ot siękwalifikuje do poserzenia. (2)

      A, nie... musiało mi się przewidzieć. Jak na kogoś kto oskarża oponentów o ignorancję to wymieniłeś 0 sensownych argumentów albo źródeł.

      • 1 3

      • Masz dużą sekcję "Zdaniem eksperta" - tam masz sensowne odpowiedzi od osoby z doktoratem z inżynierii transportu (1)

        i jemu wierzę bardziej niż jakiemuś dziwnemu juberowi z Fake London w Kanadzie, który jako dziecko przeżył traumę bo nie mógł przejechać lowelkiem na drugą stronę autostrady, i z tej nienawiści do samochodów zaczął robić papkę z mózgu swoim followersom, którzy łykają tą propagandę jak pelikany i każde jego słowo traktują jak prawdę objawioną.

        • 3 3

        • Doktorat z samochodziarstwa

          "Święta Przepustowość jest zagrożona - budujmy więcej pasów". Dzięki za takiego eksperta.

          • 0 1

  • 6 pasów ale w jedną strone!

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane