• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaje estakada rowerowa dla odważnych

Maciej Naskręt
3 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz budowę wiszącej ścieżki rowerowej w ciągu ul. 3 Maja w Gdańsku.



Po lewej linia tramwajowa, a poniżej z prawej - tory kolejowe. Środkiem, po estakadzie, pojadą rowerzyści. Wrażenia widokowe będą gwarantowane. Zwiedziliśmy budowę kilometrowej drogi rowerowej, która powstaje w ciągu ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku.



Powstająca droga ma dokładnie 996 m i od 2 do 3 m szerokości. Pobiegnie od ul. Kolejowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Biskupiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, na odcinku od ul. Kolejowej do ul. Hucisko wraz z przejściem dla pieszych. Będzie częścią dłuższej trasy dla rowerów, łączącej Pruszcz Gdański z Sopotem i Gdynią.

Droga będzie wiodła po dwóch estakadach. Pierwsza, o długości ok. 100 metrów, znajduje się na wysokości budynku Urzędu Pracy. Natomiast druga estakada, nieco krótsza, jest już wykonana przy przystanku tramwajowym na wysokości Dworca PKS. Obie powstają nad skarpą, między linią tramwajową, a stacją kolejową Gdańsk Główny.

Jak powstają nowe estakady dla rowerów? Żelbetowe podpory obu obiektów zostały wpuszczone we wcześniej wykonane studnie z kręgów żelbetowych na głębokość 1,5 m i wystabilizowane. Natomiast nocą potężny dźwig, ustawiony na jezdni ul. 3 Maja, przenosi prefabrykowane - 15-tonowe - płyty żelbetowe nad trakcją tramwajową z miejsca składowania, czyli jezdni, na właśnie podpory.

Rowerzyści pokonujący w przyszłości ten odcinek drogi zobaczą widok na Stare i Główne Miasto Gdańska.

Nawierzchnia nowej drogi będzie się różniła w zależności od podłoża. Na estakadach pojawi się czerwona żywica epoksydowo-poliuretanowa. Z kolei na pozostałych odcinkach drogi, wiodących po gruncie, pojawi się warstwa ścieralna z betonu asfaltowego koloru czerwonego.

Jak oceniasz budowę tej estakady rowerowej?

Przewidywany termin zakończenia robót to kwiecień 2013 r. - Jesteśmy na półmetku budowy. Wykonawca wyprzedza nieco harmonogram i jeśli będziemy mieli lekką zimę pozwoli roboty zakończą się na początku przyszłego roku - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która jest inwestorem ścieżki w ciągu ul. 3 Maja.

Wykonawcą budowy ścieżki rowerowej jest firma Skanska, która za realizację tego zadania otrzyma ok. 2,95 mln zł.

Nowa droga pozwoli rowerzystom skrócić trasę podróży, np. między Siedlcami a Wrzeszczem. Zamiast jechać przez ul. Podwale Grodzkie, jak czynią to teraz, pojadą właśnie przez ul. 3 Maja.

Inwestycja na ul. 3 Maja jest realizowana i finansowana w ramach projektu Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013. Koszt całego projektu oszacowano na kwotę ok. 87 mln zł. Nieco ponad połowę tej sumy sfinansuje Unia Europejska. Do tej pory z projektu powstały drogi rowerowe m.in. w ciągu ul. Wyzwolenia, ul. Rybińskiego czy w kierunku Stogów.

Czy gdańska estakada rowerowa będzie budzić mniej kontrowersji niż estakada rowerowa w Gdyni?. Oby.

Miejsca

Opinie (288) 6 zablokowanych

  • Dlaczego tak? (1)

    Przecież pomiędzy torami a skarpą jest chodnik zupełnie przez pieszych omijany i tamtędy można było tę ścieżkę rowerową przeprowadzić, bez takich kosztownych popisów jak estakada. To, że unia daje połowę to nie znaczy,że mamy się cieszyć ze źle wydanych pieniędzy.

    • 8 3

    • chyba nigdy tamtędy nie jechałeś

      hejterom nasze stanowcze nie!

      • 1 0

  • jesli masz problemy z błędnikiem

    to unikaj tej ścieżki!

    • 7 0

  • Szkoda kasy

    Uważam że to droga inwestycja tylko dla rowerzystów no ale Budyń nie za swoje buduje tylko za "nasze" więc poszaleć można... szkoda można było w ramach tej inwestycji połatać trochę dziur na drogach.

    • 7 3

  • Po lewej linia tramwajowa (1)

    Zastanawiam się po co ona tam jest ,skoro ruch tramwajów jest tam znikomy. Od strony Wrzeszcza kursuje tylko 9 , natomiast od strony Chełmu nie kursuje nic. Pasażerowie , którzy wysiadają z autobusów na dworcu pks żeby skrozystać z tramwaju muszą iść przez cały tunel do dworca głównego PKP co dla osób starszych jest problemem. Czy nie można tam puścić regularnie kursującego tramwaju w obie strony np 11 , której trasa w większości dubluje się z liną nr. 6. Gdyby istniało tam regularne połączenie tramwajowe w obie strony z pewnością ożywiło by ono tę część Sródmieścia

    • 6 1

    • Bo tam twardogłowe siedzą niedaleko...

      • 1 1

  • genialny pomysł - Ludzie na rowery!

    Wprawdzie geniuszem nie jestem, ale oczami wyobraźni i marzeń widziałem pomiędzy torami nadwieszoną nad skarpą trasę rowerowa. Setki razy jeździłem tamtędy po wąskiej ścieżce za każdym razem zachwycając się panoramą Dolnego Miasta. Tak trzymać!
    Zamiast stadionów budować ścieżki, dla zdrowia, dla indywidualności i dla wygody.

    • 5 2

  • Schody do dworca!

    Matko gdyby przy okazji zrobili schody w dol na dworzec to byloby genialnie. Nie musialbym leciec od urzedu pracy az do tunelu tylko myk po schodach na kolejke. Pnie Naskręt zasugeruj pan komus takie rozwiazanie jesli łaska:)

    • 4 0

  • A DROGI ROWEROWE?????????

    buduje sie estakady rowerowe w Gdańsku... a drogi rowerowej nawet nie posiada dzielnica Orunia....

    • 2 2

  • super!

    rewelacja :D przy Dworcu rowerem jest ciężkawo, a tu taka mila alternatywa :D

    • 5 0

  • Zdecydowanie efektywniej wykorzystane nakłady niż pomost równoległy do 3 maja, gdzie można spokojnie jechać rowerem. Szastanie kasą niepotrzebne, a Sobieszewo w sezonie całe zakorkowane...a Armi Krajowej? a inne wielkie dziury w jezdniach. Wybierajcie tak dalej złodziejskie nasienie...będziecie stać w korkach a rowerzyści będą się z was śmiać, jeżdżąc szybciej dzięki takim inwestycjom. Budyń zmusi was do tramwajów i rowerów dziurami i brakiem przepustowości ulic.

    • 2 2

  • super ze powstaja sciezki (1)

    tylko niech łączą sie w logiczną cąłość. a kiedy połączymy Pruszcz gdański z gdańskiem.
    przecież tylko brakuje z 8 km po stronie gdańska

    • 3 0

    • ponoć już coś tam robią, wałem kanału raduni

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane