• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaną nowe buspasy. M.in. na Łostowickiej, Podwalu i Trakcie św. Wojciecha

Maciej Korolczuk
18 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie w Gdańsku łączna długość buspasów wynosi niespełna 5 km. W kolejnych latach ma się systematycznie zwiększać. Obecnie w Gdańsku łączna długość buspasów wynosi niespełna 5 km. W kolejnych latach ma się systematycznie zwiększać.

Nowe buspasy na Łostowickiej i wydłużenie pasów dla komunikacji miejskiej na Podwalu PrzedmiejskimMapka, Trakcie św. WojciechaMapka czy Wałach JagiellońskichMapka - to m.in. pomysły Zarządu Transportu Miejskiego na przyspieszenie autobusów w Gdańsku.



Na których trasach najbardziej potrzebne są buspasy?

Niespełna 5 km długości mają łącznie wszystkie buspasy w Gdańsku. Najdłuższy z nich, bo mierzący 1150 metrów, już od 10 lat przyspiesza autobusy na Podwalu Przedmiejskim (między estakadą na Elbląskiej a ul. Słodowników). Z wydzielonego pasa oprócz pojazdów komunikacji miejskiej mogą tam korzystać także służby miejskie, motocykle i motorowery.

Ponadto pasy dla autobusów funkcjonują w Gdańsku w kilku innych miejscach. To m.in:

  • buspas na ul. SmoluchowskiegoMapka (kontrbuspas) - oddany do użytku w październiku 2021 r., powstał na odcinku od Traktu Konnego do ul. Dębinki, długość 270 metrów. Ulica na tym odcinku jest dwukierunkowa jedynie dla autobusów (115, 283). Dzięki temu rozwiązaniu autobusy nie poruszają się już wąską ul. Curie-Skłodowskiej. Skrócił się czas dojazdu do największego na Pomorzu szpitala (UCK). Z wydzielonego dla autobusów pasa korzystają także karetki pogotowia ratunkowego.
  • buspasy na Trakcie Św. Wojciecha - oddane do użytku w kwietniu 2021 r. Powstały w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka. Ich łączna długość wynosi 800 metrów (po 400 metrów w każdą stronę). Dzięki buspasom jest możliwy szybszy dojazd autobusami na Orunię, do Pruszcza Gdańskiego i w drugą stronę do Śródmieścia.
  • buspas na ul. SłowackiegoMapka - powstał na odcinku od ul. Spadochroniarzy do Słowackiego 201.
  • buspas na ul. PiecewskiejMapka (kontrbuspas) - otwarty w listopadzie 2020 r. Powstał na fragmencie ul. Piecewskiej, przed skrzyżowaniem z ul. Jaśkowa Dolina (długość: 70 metrów). Dzięki niemu autobusy jadące od strony Suchanina kierują się na wprost, nie stoją w zatorze drogowym na Piecewskiej przed zmianą świateł na skrzyżowaniu z Jaśkową Doliną.
  • buspas na Trakcie św. WojciechaMapka - funkcjonuje od sierpnia 2019 r. To pierwszy etap buspasów na Trakcie. Na razie ma 900 metrów i rozciąga się od ul. Tomczaka do kładki nad Radunią.
  • buspas na ul. SchubertaMapka - także otwarty w 2019 r. To 350 metrów pasa dla autobusów od skrzyżowania z ul. Nowolipie do ul. Trzy Lipy.
  • buspas na Podwalu GrodzkimMapka - w czerwcu miną cztery lata od jego otwarcia. Powstał na odcinku od Wałów Piastowskich do Bastionu Św. Elżbiety.

Ten ostatni niedawno wydłużono do Huciska oraz zapowiedziano dalsze prace nad czterema wariantami buspasów na Spacerowej. Łącznie buspasy w Gdańsku mają ponad 4700 metrów długości, a razem z pasami tramwajowo-autobusowymi - ponad 6400 metrów.

  • Planowane buspasy w Gdańsku.
  • Obecna sieć buspasów w Gdańsku.

Nowe buspasy m.in. na Łostowickiej



W najbliższych latach sieć buspasów w Gdańsku ma zostać rozbudowana. Jak mówi nam Dagmara Szajda, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego, który wskazuje, gdzie powinny powstać kolejne buspasy, będą to zarówno klasyczne pasy wydzielone na potrzeby komunikacji miejskiej, jak i pasy współdzielone.

- Przy wyborze projektów Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku kieruje się przede wszystkim natężeniem ruchu autobusowego, a także potencjalnymi oszczędnościami czasowymi. Realizacja poszczególnych projektów będzie zależeć od możliwości finansowych miasta Gdańska oraz dostępnego dofinansowania unijnego. Pod uwagę brane są zarówno klasyczne buspasy, jak również pasy autobusowo-tramwajowe (takie jak np. na ul. Rakoczego), a także inne rozwiązania, np. kontrabuspasy - mówi Szajda.
Oprócz wspomnianych już prac nad opracowaniem wariantów buspasów na Spacerowej urzędnicy chcieliby przyspieszyć autobusy także na Łostowickiej oraz wydłużyć istniejące już buspasy na Trakcie św. Wojciecha czy Podwalu Przedmiejskim.

Nowy buspas ucieszy z pewnością wszystkich pasażerów autobusów kursujących ul. Łostowicką. Wydzielona na potrzeby autobusów jezdnia ma przyspieszyć komunikację po zachodniej stronie Łostowickiej - od przystanku "Emaus" do przystanku "Cmentarz Łostowicki". To łącznie ponad 700 metrów buspasa, nad którego koncepcją pracują zarówno urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, jak i ZTM.

  • Najdłuższy buspas w Gdańsku funkcjonuje na Podwalu Przedmiejskim. Ma 1150 metrów długości, a otwarto go w 2012 roku.
  • Nowy buspas na Podwalu Przedmiejskim ma powstać m.in. w kierunku Stogów i Przeróbki.

Dłuższe buspasy na Trakcie i Podwalu



W trakcie analiz jest też wydłużenie obecnie funkcjonującego buspasa na wiadukcie Biskupia Górka. ZTM chciałby do niego doprowadzić dwukilometrowy odcinek buspasa od przystanku "Gościnna". Nad innym odcinkiem buspasa na Trakcie św. Wojciecha pracują urzędnicy z GZDiZ. Chodzi o wydłużenie buspasa od ul. Tomczaka do węzła Lipce. Koncepcja zakłada w tym miejscu wytyczenie buspasa o długości 350 metrów.

Dłuższe mają być też funkcjonujące od 2012 r. buspasy na Podwalu Przedmiejskim. W kierunku centrum miałby się on zaczynać już przy przystanku "Brama Żuławska" (nowy odcinek o długości 150 metrów) oraz od przystanku "Żabi Kruk" do Węzła Unii Europejskiej (kolejne 400 m).

Zyskają też autobusy jadące w kierunku Przeróbki i Stogów. Niecałe 500 metrów buspasa ma powstać między przystankami "Akademia Muzyczna" a "Brama Żuławska". Obecnie wspomniane buspasy są już w fazie projektowania, podobnie jak dwukierunkowe buspasy na Nowej Jabłoniowej. Autobusy po "swoich pasach" pojadą tam prawie na całym odcinku, a więc 2 km w jedną i 2 km w drugą stronę.

  • Buspas na Biskupiej Górce ma zostać wydłużony do przystanku Gościnna.
  • Nowością będzie też buspas na Łostowickiej od przystanku Emaus w kierunku Armii Krajowej.

Na Morenie konieczna zabudowa torowiska



Ale to nie koniec. Urzędnicy odpowiedzialni za funkcjonowanie transportu publicznego chcieliby też wydłużyć oddany niedawno do użytku buspas na Wałach Jagiellońskich. Chodzi o odcinek od Huciska do Bramy Wyżynnej. To ok. 60-metrowy odcinek jezdni, który jest obecnie poddawany analizie.

Na mapie buspasów mocniej swoją obecność ma zaznaczyć ul. RakoczegoMapkaBulońskaMapka, gdzie miasto chce wdrożyć II etap budowy pasów autobusowo-tramwajowych. Na odcinku między ul. Schuberta a ul. Myśliwską planowana jest tam zabudowa torowiska, która umożliwi jazdę autobusów i pojazdów uprzywilejowanych.

I na koniec - ul. SłowackiegoMapka. Tam buspas planowany jest od przystanku "Słowackiego Działki" przez al. Żołnierzy Wyklętych aż do al. Grunwaldzkiej.

Miejsca

Opinie (364) 8 zablokowanych

  • Bulonska (6)

    Zabudowa torowiska na Bulońskiej to dobry pomysł - lepiej późno niż wcale. Pewnie wcześniej nikt się nie spodziewał, że będzie się tutaj korkować - sporo to mówi o jakości analiz na podstawie których projektowana jest infrastruktura transportowa w Gdańsku. Cały czas mam wrażenie że problemy z infrastrukturą zaskakują nagle decydentów i potem sytuację muszą ratować jakieś protezy, łączniki itp

    • 53 1

    • Dokładnie to niestety pokazuje jakość pracy firm podległych urzędowi

      O tym buspasie na Bbulońskiej było mówione od samego początku jeszcze przed remontem tej ulicy ale oczywiście mi mieszkańców nie słuchał bo wyliczenie mówiły co innego

      • 13 1

    • A propos

      A nie można buspasów robić tak jak na Morenie, na torowiskach tramwajowych? Np. wzdłuż Adamowicza czy nowej Warszawskiej z zatoczkami (mijankami) na przystankach?

      • 7 0

    • Przecież patrząc na ten projekt było wiadomo, że w tej formie nie ma szans odkorkować w żaden sposób miasta (2)

      o jakim zaskoczeniu mówisz?

      Jestem jednym z urzędników opłacanych w celu poprawy wizerunku miasta?

      • 0 1

      • (1)

        sugerujesz że swoim wpisem ocieplam wizerunek miasta? tak jak brak buspasa na torowisku w ciągu Bulońskiej mówi wiele o jakości analiz miasta, tak Twoja sugestia mówi wiele o umiejętności czytania ze zrozumieniem. Spróbuję prościej - tak jak napisał ktoś poniżej - korki na tej ulicy były pewne patrząc na kierunek zabudowy mieszkaniowej w Gdańsku. Miasto ma większe możliwości oceny skutków zabudowy czy skutków powstania/niepowstania jakiejś drogi, a mimo to nie było w stanie przewidzieć skutków inwestycji pod tytułem ul. Adamowicza (brak zabudowanego torowiska to tylko jeden przykład)

        • 4 0

        • "Pewnie wcześniej nikt się nie spodziewał, że będzie się tutaj korkować"

          o czym Ty pleciesz, jednym wpisem wykluczasz drugi. Nie wij się tak biedny opłacany urzędniku.

          • 1 2

    • 100% racji - każdy mieszkaniec okoliczny wiedział (Jasień, Myśliwska, boczne od Bulońskiej)

      że przedłużenie Bulońskiej spowoduje "zachętę" dla jadących i Bulońska stanie. Wszyscy wiedzieli, tylko nie urzędnicy. No i powstaje pytanie: kto tam siedzi...

      • 4 0

  • BusPas na Łostowickiej tak ale nie kosztem zabrania pasa jezdni kierowcom. (9)

    • 57 15

    • Niby dlaczego? (7)

      • 10 11

      • (6)

        moze nie pamietasz jak lostowicka byla jednopasmowa przed remontem 15 lat temu. byla zakorkowana non stop po calej dlugosci

        • 25 5

        • Teraz za to korki przeniosły się w inne miejsca. (1)

          Przecież miasto nie jest z gumy.

          • 7 8

          • nic sie nie przenioslo, jedzie plynniej

            • 7 6

        • Pamiętam i nadal nie rozumiem dlaczego podróżując autobusem mam stać w korku (3)

          • 7 14

          • nadal nie rozumiem dlaczego podróżując samochodem mam stać w korku (2)

            • 7 6

            • Bo jesteś ignorantem (1)

              • 3 3

              • A ten poprzedni nie jest?

                Tak samo czegoś nie rozumie.

                • 1 0

    • otóż nie

      • 0 2

  • Jestem kierowcą ubera, zawsze korzystam z bus pasa.

    Szybki dojazd to podstawa.

    Igor

    • 8 7

  • pomysl z jednopasmową łostowicką (4)

    powoduje ze napewno nie zaglosuje na p. Dulkiewicz. buspasy osobno lub na torowiskach jak najbardziej

    • 50 12

    • Wracaj do Bartoszyc (3)

      • 4 21

      • jakbym byl z bartoszyc to bym nie mogl glosowac (2)

        widac ktos ma problem z mysleniem, naprawde wspolczuje

        • 20 2

        • Czyli w Gdańsku nikt nie może głosować (1)

          Nie wiem czym myślisz ale 99% gdańszczan to napływowi

          • 2 11

          • Chyba licząc od II wojny światowej

            • 2 0

  • niestety przejść naziemnych nie da się przeskoczyć (4)

    tylko likwidacja naziemnych zmieni sytuację

    • 32 8

    • zakaz wjazdu do centrum dla blachosmrodów (3)

      • 5 5

      • Dla pachosmrodów też

        • 3 5

      • I dla malkontentów (1)

        • 0 0

        • Te dwie grupy się mocno pokrywają

          • 2 5

  • Planiści z UM są nienormalni (2)

    Ulica Łostowicka została przebudowana do dwóch pasów, bo tam były wcześniej duże korki. Teraz jedzie się powoli ale się jedzie. A ci d...le wracają do korzeni i znowu chcą zrobić z Łostowickiej jednopasmową? Komuś chyba się sufit na głowę zwalił.

    • 65 7

    • Zbulwersowany samochodziarz :(

      • 7 23

    • Linia autibusowa 175

      Najpierw korek na Łostowickiej, potem na Havla, kolejno na Świętokrzyskiej...codziennie opóźnienia i to ponad 45 min....ależ to zachęcające.

      • 9 0

  • Buspas na Sucharskiego (1)

    Proponuje, kosztem jednej nitki na trasie Sucharskiego, zrobić buspas. Wtedy jazda własnym samochodem po Gdańsku przestanie już całkowicie mieć jakikolwiek sens

    • 26 0

    • A co to za ekoterror

      Każdy decyduje sam, czym ma się poruszać, a nie szczury będą decydować za niego

      • 4 0

  • Jak chcecie buspasy to poszerzcie drogi (3)

    Nie zabierajcie istniejących już pasów samochodom

    • 41 14

    • Bo pieszym zabierać na poszerzanie dróg to już było ok? (1)

      • 4 2

      • Pieszym zabiera się głównie na tworzenie DDR, po których później głównie wiatr hula.

        • 3 2

    • żeby poszerzyć ci drogę, to

      wpierw będziemy musieli zburzyć ci chałupę, żeby zrobić miejsce ;]

      • 2 4

  • Możecie na wszystkich drogach zrobić buspas

    Od kiedy mam własny pojazd, dwa razy korzystałem z komunikacji miejskiej, musiałem dojechać do pracy (przesiadka w centrum o 22)
    I te dwa razy zamiast się przesiąść musiałem wołać ubera, bo autobus, który miał mnie zwieść do centrum dwa razy się spóźnił. Nie wiem co się dzieje późnym wieczorem, że autobus ma problem z przyjazdem na czas, co się dzieje w godzinach szczytu to ja nawet nie chcę wiedzieć...

    • 31 4

  • Koniecznie na Świętokrzyskiej (1)

    Buspas konieczny na Świętokrzyskiej - od Havla aż do obwodnicy. Opóźnienia autobusów sięgają tu 45min...oczywiście samochody tym samym out, bo od 20 lat problem ten sam

    • 14 12

    • Świetny pomysł! Helikoptery dla wszystkich z południa Gdańska!

      • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane