• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaną nowe buspasy. M.in. na Łostowickiej, Podwalu i Trakcie św. Wojciecha

Maciej Korolczuk
18 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie w Gdańsku łączna długość buspasów wynosi niespełna 5 km. W kolejnych latach ma się systematycznie zwiększać. Obecnie w Gdańsku łączna długość buspasów wynosi niespełna 5 km. W kolejnych latach ma się systematycznie zwiększać.

Nowe buspasy na Łostowickiej i wydłużenie pasów dla komunikacji miejskiej na Podwalu PrzedmiejskimMapka, Trakcie św. WojciechaMapka czy Wałach JagiellońskichMapka - to m.in. pomysły Zarządu Transportu Miejskiego na przyspieszenie autobusów w Gdańsku.



Na których trasach najbardziej potrzebne są buspasy?

Niespełna 5 km długości mają łącznie wszystkie buspasy w Gdańsku. Najdłuższy z nich, bo mierzący 1150 metrów, już od 10 lat przyspiesza autobusy na Podwalu Przedmiejskim (między estakadą na Elbląskiej a ul. Słodowników). Z wydzielonego pasa oprócz pojazdów komunikacji miejskiej mogą tam korzystać także służby miejskie, motocykle i motorowery.

Ponadto pasy dla autobusów funkcjonują w Gdańsku w kilku innych miejscach. To m.in:

  • buspas na ul. SmoluchowskiegoMapka (kontrbuspas) - oddany do użytku w październiku 2021 r., powstał na odcinku od Traktu Konnego do ul. Dębinki, długość 270 metrów. Ulica na tym odcinku jest dwukierunkowa jedynie dla autobusów (115, 283). Dzięki temu rozwiązaniu autobusy nie poruszają się już wąską ul. Curie-Skłodowskiej. Skrócił się czas dojazdu do największego na Pomorzu szpitala (UCK). Z wydzielonego dla autobusów pasa korzystają także karetki pogotowia ratunkowego.
  • buspasy na Trakcie Św. Wojciecha - oddane do użytku w kwietniu 2021 r. Powstały w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka. Ich łączna długość wynosi 800 metrów (po 400 metrów w każdą stronę). Dzięki buspasom jest możliwy szybszy dojazd autobusami na Orunię, do Pruszcza Gdańskiego i w drugą stronę do Śródmieścia.
  • buspas na ul. SłowackiegoMapka - powstał na odcinku od ul. Spadochroniarzy do Słowackiego 201.
  • buspas na ul. PiecewskiejMapka (kontrbuspas) - otwarty w listopadzie 2020 r. Powstał na fragmencie ul. Piecewskiej, przed skrzyżowaniem z ul. Jaśkowa Dolina (długość: 70 metrów). Dzięki niemu autobusy jadące od strony Suchanina kierują się na wprost, nie stoją w zatorze drogowym na Piecewskiej przed zmianą świateł na skrzyżowaniu z Jaśkową Doliną.
  • buspas na Trakcie św. WojciechaMapka - funkcjonuje od sierpnia 2019 r. To pierwszy etap buspasów na Trakcie. Na razie ma 900 metrów i rozciąga się od ul. Tomczaka do kładki nad Radunią.
  • buspas na ul. SchubertaMapka - także otwarty w 2019 r. To 350 metrów pasa dla autobusów od skrzyżowania z ul. Nowolipie do ul. Trzy Lipy.
  • buspas na Podwalu GrodzkimMapka - w czerwcu miną cztery lata od jego otwarcia. Powstał na odcinku od Wałów Piastowskich do Bastionu Św. Elżbiety.

Ten ostatni niedawno wydłużono do Huciska oraz zapowiedziano dalsze prace nad czterema wariantami buspasów na Spacerowej. Łącznie buspasy w Gdańsku mają ponad 4700 metrów długości, a razem z pasami tramwajowo-autobusowymi - ponad 6400 metrów.

  • Planowane buspasy w Gdańsku.
  • Obecna sieć buspasów w Gdańsku.

Nowe buspasy m.in. na Łostowickiej



W najbliższych latach sieć buspasów w Gdańsku ma zostać rozbudowana. Jak mówi nam Dagmara Szajda, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego, który wskazuje, gdzie powinny powstać kolejne buspasy, będą to zarówno klasyczne pasy wydzielone na potrzeby komunikacji miejskiej, jak i pasy współdzielone.

- Przy wyborze projektów Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku kieruje się przede wszystkim natężeniem ruchu autobusowego, a także potencjalnymi oszczędnościami czasowymi. Realizacja poszczególnych projektów będzie zależeć od możliwości finansowych miasta Gdańska oraz dostępnego dofinansowania unijnego. Pod uwagę brane są zarówno klasyczne buspasy, jak również pasy autobusowo-tramwajowe (takie jak np. na ul. Rakoczego), a także inne rozwiązania, np. kontrabuspasy - mówi Szajda.
Oprócz wspomnianych już prac nad opracowaniem wariantów buspasów na Spacerowej urzędnicy chcieliby przyspieszyć autobusy także na Łostowickiej oraz wydłużyć istniejące już buspasy na Trakcie św. Wojciecha czy Podwalu Przedmiejskim.

Nowy buspas ucieszy z pewnością wszystkich pasażerów autobusów kursujących ul. Łostowicką. Wydzielona na potrzeby autobusów jezdnia ma przyspieszyć komunikację po zachodniej stronie Łostowickiej - od przystanku "Emaus" do przystanku "Cmentarz Łostowicki". To łącznie ponad 700 metrów buspasa, nad którego koncepcją pracują zarówno urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, jak i ZTM.

  • Najdłuższy buspas w Gdańsku funkcjonuje na Podwalu Przedmiejskim. Ma 1150 metrów długości, a otwarto go w 2012 roku.
  • Nowy buspas na Podwalu Przedmiejskim ma powstać m.in. w kierunku Stogów i Przeróbki.

Dłuższe buspasy na Trakcie i Podwalu



W trakcie analiz jest też wydłużenie obecnie funkcjonującego buspasa na wiadukcie Biskupia Górka. ZTM chciałby do niego doprowadzić dwukilometrowy odcinek buspasa od przystanku "Gościnna". Nad innym odcinkiem buspasa na Trakcie św. Wojciecha pracują urzędnicy z GZDiZ. Chodzi o wydłużenie buspasa od ul. Tomczaka do węzła Lipce. Koncepcja zakłada w tym miejscu wytyczenie buspasa o długości 350 metrów.

Dłuższe mają być też funkcjonujące od 2012 r. buspasy na Podwalu Przedmiejskim. W kierunku centrum miałby się on zaczynać już przy przystanku "Brama Żuławska" (nowy odcinek o długości 150 metrów) oraz od przystanku "Żabi Kruk" do Węzła Unii Europejskiej (kolejne 400 m).

Zyskają też autobusy jadące w kierunku Przeróbki i Stogów. Niecałe 500 metrów buspasa ma powstać między przystankami "Akademia Muzyczna" a "Brama Żuławska". Obecnie wspomniane buspasy są już w fazie projektowania, podobnie jak dwukierunkowe buspasy na Nowej Jabłoniowej. Autobusy po "swoich pasach" pojadą tam prawie na całym odcinku, a więc 2 km w jedną i 2 km w drugą stronę.

  • Buspas na Biskupiej Górce ma zostać wydłużony do przystanku Gościnna.
  • Nowością będzie też buspas na Łostowickiej od przystanku Emaus w kierunku Armii Krajowej.

Na Morenie konieczna zabudowa torowiska



Ale to nie koniec. Urzędnicy odpowiedzialni za funkcjonowanie transportu publicznego chcieliby też wydłużyć oddany niedawno do użytku buspas na Wałach Jagiellońskich. Chodzi o odcinek od Huciska do Bramy Wyżynnej. To ok. 60-metrowy odcinek jezdni, który jest obecnie poddawany analizie.

Na mapie buspasów mocniej swoją obecność ma zaznaczyć ul. RakoczegoMapkaBulońskaMapka, gdzie miasto chce wdrożyć II etap budowy pasów autobusowo-tramwajowych. Na odcinku między ul. Schuberta a ul. Myśliwską planowana jest tam zabudowa torowiska, która umożliwi jazdę autobusów i pojazdów uprzywilejowanych.

I na koniec - ul. SłowackiegoMapka. Tam buspas planowany jest od przystanku "Słowackiego Działki" przez al. Żołnierzy Wyklętych aż do al. Grunwaldzkiej.

Miejsca

Opinie (364) 8 zablokowanych

  • Michele Ciliagioli (4)

    Obecny zarząd miasta jest bardzo chętnie "uspokaja ruch" instalając wszelkiego rodzaje spowalniacze i bus pasy. To znacznie łatwiejsze i chwytliwe medialnie. Gorzej z rozwiązaniem problemòw komunikacyjnych w południowych dzielnicach Gdańska

    • 21 1

    • rewolucja przy pomocy pędzla i farby

      • 3 2

    • oczywiście spowalniacze są tańsze niż budowa linii PKM (2)

      tylko budowa linii transportu szynowego może pomóc w rozwiązywaniu problemów komunikacyjnych w południowych dzielnicach Gdańska. Buspasy nie są sposobami uspokajania ruchu. Uspokajanie ruchu skądinąd przyczynia się do zwiększenia przepustowości korytarza ruchu drogowego, ale osoba przyspawana mentalnie do fotela swojego samochodu ma trudności z ogarnięciem tej prostej prawdy.

      • 0 4

      • Uspokajanie ruchu nie zwiększa przepustowości (1)

        nawet trzymanie mniejszych odstępów między samochodami przy niższych prędkościach nie zrekompensuje faktu, że z powodu mniejszej prędkości mniej samochodów przejedzie w danym czasie.

        Natomiast względem dróg bezkolizyjnych uspokajanie ruchu przesuwa zakres prędkości ze stałej prędkości 60km/h, przy której spalanie jest najmniejsze, do przedziału prędkości 0-30km/h, przy której spalanie jest największe (nie licząc bardzo dużych prędkości ponad 180km/h).

        Dlatego uspokajanie ruchu nie dość że tworzy większe korki, to jeszcze mnoży spaliny z tej samej liczby aut. Niestety osoby mentalnie nadziane na sztycę nie są w stanie tego pojąć.

        • 2 0

        • mentalnie nadziani na sztycę ci zaraz odpiszą

          że im niższa prędkość tym niższe spalanie. Taka prawda, obaj wiemy, że najniższe spalanie to jest przy 18 km/h na jedynce.

          • 3 1

  • buspas w Osowej

    odkad mieszkam w Osowej ciagle jest problem z dojazdem do Oliwy ,dlaczego buspas ten jest planowany tak dlugo,ciagle slysze,ze bedzie a kiedy naprawde bedzie?

    • 1 3

  • Buspas na Podwalu to kpina. Kończy się przed skrzyżowaniem

    I zaczyna znowu za skrzyżowaniem czyli kierowca musi wjechać na pasy dla samochodów osobowych i przejechać przez ścieżkę rowerową. Co to za buspas? Tylko utrudnia przejazd i autobusom i samochodom osobowym. Do tego te śmieszne przejścia naziemne....

    • 13 1

  • Bardzo zła i nieprzemyślana decyzja (1)

    Zastanawiam się czy urzednicy nie mają nic innego do roboty?

    • 15 4

    • jakieś argumenty?

      • 0 2

  • A w Dublinie w ciągu kilku lat będzie 300 km buspasow (14)

    Tam gdzie są drogi po 2 pasy w jedną stronę - 1 pas jest zamieniany na buspas
    Tam gdzie jest po 1 pas - likwidowane są miejsca parkingowe i zamiast nich robione buspasy

    + Wyrzucają samochody że ścisłego centrum i robią zamiast miejs parkingowych ogródku przy knajpach pubach restauracjach

    • 25 31

    • eh

      A jakby w Dublinie zaczęli kajakami po asfalcie jeździć i zakazali samochodów to też byś klaskał uszami i chciał to wprowadzić u nas?

      • 11 7

    • Tam to jest ruch i nie ma juz miejsca na nowe ulice

      Tutaj ruch nikły ale ulic brakuje. Wiecie dlaczego na Bulonskiej są korki? Przez głupie skrzyżowanie na rakoczego. Najlepsze jednak że, wystarczy trochę farby by usprawnić przejazd. Jadący w stronę Carrefour blokują bulonska wjezdzajac na siłę na skrzyżowanie. Proste rozwiązanie to trochę farby i napis keep clear. Oglaszam zbiorke na podroz dla urzednikow z ZDiZ do UK i nauke jak budowac drogi i dbac o bezpieczenstwo

      • 3 3

    • Daj spokój, na zachodzie zorientowali się już w latach 70-tych, że kaskadowa rozbudowa przedmieść (8)

      i tym samym polityka "samochodem wszędzie" przypomina w konstrukcji schemat Ponziego i jest ekonomicznie nie do utrzymania. U nas ciągle niektórzy uważają, że samochód to symbol statusu. A większość kierowców uważa, że stanowią dodatnie saldo w budżecie. Tracisz czas - równie skutecznie mógłbyś przekonywać Rosjan do pacyfizmu.

      • 10 11

      • Bredzisz jak potłuczony

        Chyba nie wiesz jak wygląda wyjazd samochodem z Dublina o godzinie 17.

        • 3 3

      • Dlaczego jajościski tak fetyszyzują samochody? (5)

        To nie jest żaden symbol statusu, tylko narzędzie służące do wygodnego przemieszczania się z punktu A do punktu B.

        • 4 6

        • To się wygodnie przemieszczaj (3)

          I nie gardłuj pod artykułami o komunikacji miejskiej

          • 2 5

          • To nie jest artykuł o komunikacji miejskiej (2)

            Tylko o celowym zwężaniu dróg przez bandyckie władze.

            • 1 2

            • Asfalt zwijają (1)

              Bandyci! XD

              • 0 0

              • Zakazują po nim jeździć, więc równie dobrze mogliby go zwinąć

                • 0 0

        • męskiej płci rowerzyści mają chociaż prawdziwe cojones

          a nie jakieś purchawki zalane tłuszczem, jak ci "faceci" w samochodach ;]

          • 1 1

      • SKM południe właśnie w 70 latach planowano

        Wtedy w pieluchy robił

        • 0 0

    • Matko boska, ty w ogóle byłeś w Dublinie?

      • 3 4

    • A w Bogocie w ciągu kilku lat będzie 388 km buspasów

      Jak na razie jest tam już 114 km buspasów. Efekt? To jedno z najbardziej zakorkowanych miast świata, a najbardziej zakorkowane jeśli weźmiemy pod uwagę gęstość zaludnienia na każdym jego obszarze (a nie jak w Moskwie, gdzie 2 potężne dystrykty, Trocki i Nowomoskiewski, są prawie puste, a prawie wszyscy mieszkają na gęsto zaludnionym obszarze wewnątrz drogi MKAD, dużo gęściej zaludnionym niż Bogota)

      • 5 2

    • no I dobrze

      • 0 1

  • Mamy influencerkę uzależnioną od zdjęć, podróży i wywiadów (1)

    Za prezydentkę to się nie dziwmy. Kobieta nie ogarnia wiaty śmietnikowej przy swoim budynku, ale zbawia świat. Czy prezydent Tczewa albo Bydgoszczy czy Gniezna jeździ na Ukrainę i ciągle jest w Tv? A tu komunikacją rządzi Seba i mamy co mamy.

    • 20 2

    • to przeprowadź się do Tczewa i nie zasmradzaj tu powietrza

      • 0 5

  • Budowa na Łostowickiej?

    No wolne żarty. Czy ktoś kto to wymyślił korzysta z tej jezdni?

    • 20 1

  • Ciekawe

    A czy pani prezydentowa i pan wiceprezydent jeżdżą do pracy komunikacją miejską ? Jakoś nie widziałem. Może daliby dobry przykład skoro tak wzorują się na krajach skandynawskich.

    • 19 1

  • Ja sie zastanawiam (1)

    Jaki kloc namalował ciągłą linię przy starym żaku, przedłużając ja aż do zakrętu??? Teraz żeby skręcić na Siedlce, trzeba stać na lewym pasie prawie do świateł!

    • 24 3

    • a planują jeszcze go wydłużyć,

      to już w ogóle na siedle będziesz skręcać za forum i objeżdżać pół miasta.

      • 1 1

  • Buspasysa tańsze niż torowisko dla tranwajow

    Można zrezygnować z tramwajów a autobusy na bus pasach mogłyby być gazowe lub elektryczne.
    Tory sprawdzają się wyłącznie wtedy gdy prowadzone są bezkolizyjnie. Metro PKM itp

    • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane