• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaną nowe buspasy. M.in. na Łostowickiej, Podwalu i Trakcie św. Wojciecha

Maciej Korolczuk
18 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie w Gdańsku łączna długość buspasów wynosi niespełna 5 km. W kolejnych latach ma się systematycznie zwiększać. Obecnie w Gdańsku łączna długość buspasów wynosi niespełna 5 km. W kolejnych latach ma się systematycznie zwiększać.

Nowe buspasy na Łostowickiej i wydłużenie pasów dla komunikacji miejskiej na Podwalu PrzedmiejskimMapka, Trakcie św. WojciechaMapka czy Wałach JagiellońskichMapka - to m.in. pomysły Zarządu Transportu Miejskiego na przyspieszenie autobusów w Gdańsku.



Na których trasach najbardziej potrzebne są buspasy?

Niespełna 5 km długości mają łącznie wszystkie buspasy w Gdańsku. Najdłuższy z nich, bo mierzący 1150 metrów, już od 10 lat przyspiesza autobusy na Podwalu Przedmiejskim (między estakadą na Elbląskiej a ul. Słodowników). Z wydzielonego pasa oprócz pojazdów komunikacji miejskiej mogą tam korzystać także służby miejskie, motocykle i motorowery.

Ponadto pasy dla autobusów funkcjonują w Gdańsku w kilku innych miejscach. To m.in:

  • buspas na ul. SmoluchowskiegoMapka (kontrbuspas) - oddany do użytku w październiku 2021 r., powstał na odcinku od Traktu Konnego do ul. Dębinki, długość 270 metrów. Ulica na tym odcinku jest dwukierunkowa jedynie dla autobusów (115, 283). Dzięki temu rozwiązaniu autobusy nie poruszają się już wąską ul. Curie-Skłodowskiej. Skrócił się czas dojazdu do największego na Pomorzu szpitala (UCK). Z wydzielonego dla autobusów pasa korzystają także karetki pogotowia ratunkowego.
  • buspasy na Trakcie Św. Wojciecha - oddane do użytku w kwietniu 2021 r. Powstały w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka. Ich łączna długość wynosi 800 metrów (po 400 metrów w każdą stronę). Dzięki buspasom jest możliwy szybszy dojazd autobusami na Orunię, do Pruszcza Gdańskiego i w drugą stronę do Śródmieścia.
  • buspas na ul. SłowackiegoMapka - powstał na odcinku od ul. Spadochroniarzy do Słowackiego 201.
  • buspas na ul. PiecewskiejMapka (kontrbuspas) - otwarty w listopadzie 2020 r. Powstał na fragmencie ul. Piecewskiej, przed skrzyżowaniem z ul. Jaśkowa Dolina (długość: 70 metrów). Dzięki niemu autobusy jadące od strony Suchanina kierują się na wprost, nie stoją w zatorze drogowym na Piecewskiej przed zmianą świateł na skrzyżowaniu z Jaśkową Doliną.
  • buspas na Trakcie św. WojciechaMapka - funkcjonuje od sierpnia 2019 r. To pierwszy etap buspasów na Trakcie. Na razie ma 900 metrów i rozciąga się od ul. Tomczaka do kładki nad Radunią.
  • buspas na ul. SchubertaMapka - także otwarty w 2019 r. To 350 metrów pasa dla autobusów od skrzyżowania z ul. Nowolipie do ul. Trzy Lipy.
  • buspas na Podwalu GrodzkimMapka - w czerwcu miną cztery lata od jego otwarcia. Powstał na odcinku od Wałów Piastowskich do Bastionu Św. Elżbiety.

Ten ostatni niedawno wydłużono do Huciska oraz zapowiedziano dalsze prace nad czterema wariantami buspasów na Spacerowej. Łącznie buspasy w Gdańsku mają ponad 4700 metrów długości, a razem z pasami tramwajowo-autobusowymi - ponad 6400 metrów.

  • Planowane buspasy w Gdańsku.
  • Obecna sieć buspasów w Gdańsku.

Nowe buspasy m.in. na Łostowickiej



W najbliższych latach sieć buspasów w Gdańsku ma zostać rozbudowana. Jak mówi nam Dagmara Szajda, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego, który wskazuje, gdzie powinny powstać kolejne buspasy, będą to zarówno klasyczne pasy wydzielone na potrzeby komunikacji miejskiej, jak i pasy współdzielone.

- Przy wyborze projektów Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku kieruje się przede wszystkim natężeniem ruchu autobusowego, a także potencjalnymi oszczędnościami czasowymi. Realizacja poszczególnych projektów będzie zależeć od możliwości finansowych miasta Gdańska oraz dostępnego dofinansowania unijnego. Pod uwagę brane są zarówno klasyczne buspasy, jak również pasy autobusowo-tramwajowe (takie jak np. na ul. Rakoczego), a także inne rozwiązania, np. kontrabuspasy - mówi Szajda.
Oprócz wspomnianych już prac nad opracowaniem wariantów buspasów na Spacerowej urzędnicy chcieliby przyspieszyć autobusy także na Łostowickiej oraz wydłużyć istniejące już buspasy na Trakcie św. Wojciecha czy Podwalu Przedmiejskim.

Nowy buspas ucieszy z pewnością wszystkich pasażerów autobusów kursujących ul. Łostowicką. Wydzielona na potrzeby autobusów jezdnia ma przyspieszyć komunikację po zachodniej stronie Łostowickiej - od przystanku "Emaus" do przystanku "Cmentarz Łostowicki". To łącznie ponad 700 metrów buspasa, nad którego koncepcją pracują zarówno urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, jak i ZTM.

  • Najdłuższy buspas w Gdańsku funkcjonuje na Podwalu Przedmiejskim. Ma 1150 metrów długości, a otwarto go w 2012 roku.
  • Nowy buspas na Podwalu Przedmiejskim ma powstać m.in. w kierunku Stogów i Przeróbki.

Dłuższe buspasy na Trakcie i Podwalu



W trakcie analiz jest też wydłużenie obecnie funkcjonującego buspasa na wiadukcie Biskupia Górka. ZTM chciałby do niego doprowadzić dwukilometrowy odcinek buspasa od przystanku "Gościnna". Nad innym odcinkiem buspasa na Trakcie św. Wojciecha pracują urzędnicy z GZDiZ. Chodzi o wydłużenie buspasa od ul. Tomczaka do węzła Lipce. Koncepcja zakłada w tym miejscu wytyczenie buspasa o długości 350 metrów.

Dłuższe mają być też funkcjonujące od 2012 r. buspasy na Podwalu Przedmiejskim. W kierunku centrum miałby się on zaczynać już przy przystanku "Brama Żuławska" (nowy odcinek o długości 150 metrów) oraz od przystanku "Żabi Kruk" do Węzła Unii Europejskiej (kolejne 400 m).

Zyskają też autobusy jadące w kierunku Przeróbki i Stogów. Niecałe 500 metrów buspasa ma powstać między przystankami "Akademia Muzyczna" a "Brama Żuławska". Obecnie wspomniane buspasy są już w fazie projektowania, podobnie jak dwukierunkowe buspasy na Nowej Jabłoniowej. Autobusy po "swoich pasach" pojadą tam prawie na całym odcinku, a więc 2 km w jedną i 2 km w drugą stronę.

  • Buspas na Biskupiej Górce ma zostać wydłużony do przystanku Gościnna.
  • Nowością będzie też buspas na Łostowickiej od przystanku Emaus w kierunku Armii Krajowej.

Na Morenie konieczna zabudowa torowiska



Ale to nie koniec. Urzędnicy odpowiedzialni za funkcjonowanie transportu publicznego chcieliby też wydłużyć oddany niedawno do użytku buspas na Wałach Jagiellońskich. Chodzi o odcinek od Huciska do Bramy Wyżynnej. To ok. 60-metrowy odcinek jezdni, który jest obecnie poddawany analizie.

Na mapie buspasów mocniej swoją obecność ma zaznaczyć ul. RakoczegoMapkaBulońskaMapka, gdzie miasto chce wdrożyć II etap budowy pasów autobusowo-tramwajowych. Na odcinku między ul. Schuberta a ul. Myśliwską planowana jest tam zabudowa torowiska, która umożliwi jazdę autobusów i pojazdów uprzywilejowanych.

I na koniec - ul. SłowackiegoMapka. Tam buspas planowany jest od przystanku "Słowackiego Działki" przez al. Żołnierzy Wyklętych aż do al. Grunwaldzkiej.

Miejsca

Opinie (364) 8 zablokowanych

  • to nie są nowe buspasy tylko pasy kierowcow przemalowane na buspasy (koszem zwykłych kierowcow) (4)

    • 21 2

    • zwykli (normalni) kierowcy nie cierpiący na samochodozę potrafią zrozumieć sens buspasów (2)

      oraz wiedzą, że jeśli ktokolwiek się przesiądzie z samochodu na rower lub na autobus, to kierowcom będzie lżej.

      • 0 6

      • Szkopuł w tym, że każdy oczekuje, iż to inni się przesiądą, więc jedynym efektem jest zwiększenie korków wynikające ze zwężenia. To nie czas jazdy autobusem zniechęca doń.

        • 4 1

      • Kto miał się przesiąść to już się przesiadł

        Albo inaczej: kto jeszcze się nie przesiadł z komunikacji do samochodu, ten już tego nie zrobi, bo z jakiegoś powodu nie może.

        • 4 0

    • dokładnie tak

      o to chodzi

      • 1 1

  • Hahahaha, dawno tak się nie ubawiłem (4)

    "Urzędnicy odpowiedzialni za funkcjonowanie transportu publicznego chcieliby też wydłużyć oddany niedawno do użytku buspas na Wałach Jagiellońskich. Chodzi o odcinek od Huciska do Bramy Wyżynnej"
    Przecież tam właśnie zakończył się remont. Nie można było pomyśleć o tym miesiąc temu ?

    • 17 0

    • Obiecali że przejście nie wydłuży korków, ale okazało się, że jednak "kierofczyki" miały rację i wydłużyło korki (3)

      więc teraz jako prowizorkę chcą zrobić buspas.

      • 10 2

      • korki się wydłużają w wyniku bezrefleksyjnego korzystania z samochodów (2)

        jak ktoś pójdzie po rozum do głowy i zmieni zachowania komunikacyjne na autobus korzystający z buspasa, na rower, rower wspomagany elektrycznie, kombinację rower + pociąg PKM lub SKM to wtedy dopiero coś się istotnie poprawi w temacie korków. Ale jak się okazuje, wielu kierofczyków nie potrafi zrozumieć i w związku z tym pisze dyrdymały nie oparte o rzetelne badania o wydłużaniu się korków w wyniku budowy przejść naziemnych.

        • 0 8

        • skąd pomysł, że korzystanie z samochodów jest bezrefleksyjne?

          Moja przesiadka do samochodu nastąpiła wskutek długich refleksji.

          • 6 0

        • Niespełniony dyktator z Ciebie. Ludzie robią to, co im odpowiada, a nie to, co Ty byś chciał.

          • 5 0

  • Buspasy - tak, ale tylko jako dodatkowy, wydzielony nowy pas,

    A nie kosztem jezdni bo generuje duże utrudnienia w ruchu, najlepiej żeby buspasy były wytyczane po torach tramwajowych, jeżeli to tylko możliwe

    • 9 2

  • Bus pas = większe korki

    W rezultacie autobus stoi w korku, aby dotrzeć do bus pas.

    • 13 0

  • Na bulonakiej jest już teraz armageddon, korki sięgają niekiedy całej długości. Przy zwężeniu do 1 pasa w szczycie będzie nieprz (1)

    Jest obok tramwaj za setki milionów. Wykorzystać linię i puścić więcej kursów. Zresztą autobusy i tak nie jada al.Adamowicza nie wiedzieć czemu.

    • 7 3

    • Zabudowa torowiska oznacza, że autobus będzie jeździł po pasie tramwajowym (jak na przystanku Warneńska)

      • 0 0

  • A na skrzyzowaniu z Lakowa zlikwidowali i autobusy kwitna w korkach

    • 1 3

  • Przy dworcu jest i co? Pelno psobowek na buspasie i w zarokach przystankowych. Nie ma komu egzekwowac przepisow

    • 1 2

  • Podoba mi się opcja w ankiecie nr 3 : na "wąskich gardłach", np. na wyjazdach z osiedli (1)

    Rozumiecie, bo w Gdańsku nie buduje się dzielnicy podłączonej siatką ulic do miasta, tylko osiedle (grodzone?) z jednym wyjazdem. Brawo BRG, brawo planiści, brawo deweloperzy. Takich miejsc nie da się efektywnie skomunikować transportem publicznym. Taka to nasza "nowoczesna" urbanistyka.

    • 11 1

    • To głąby o mniemaniu większym niż komuchy

      A to oni zrobili dwupasmowy wlot do miasta. A te barany jedynie podzielić to umieją.

      • 0 0

  • gdańszczanin wkurzony (3)

    za te pomysły wszystkich dyscyplinarnie zwolnić,Gdańsk startuje w konkursie na najbardzej zakorkowane miasto?zawężanie jezdni ,przejścia naziemne,buspasy tragedia

    • 16 2

    • typowa reakcja kierofczyka niezdolnego do refleksji (2)

      nadmiar samochodów generuje wku*w drogowy. Tylko rozbudowa transportu szynowego, wspieranie komunikacji zbiorowej przez tworzenie buspasów, a także promocja korzystania z rowerów może doprowadzić do redukcji przejawów wkurzania się mieszkańców.

      • 0 4

      • Robicie to już od kilku lat a wku*w coraz większy

        • 2 0

      • Takie miasto Gdynia

        Inwestuje we wspieranie komunikacji zbiorowej przez tworzenie buspasów, a także promocję korzystania z rowerów. Tylko od ładnych paru lat odsetek mieszkańców dojeżdżających samochodem systematycznie wzrasta. Niewdzięczni ci ludzie, a Słońce Bulwaru tak się dla nich męczy!

        • 3 0

  • No tylko pogratulować !

    I znowu mają pomysła !Iluż Ferdków Kiepskich mają w tym mieście.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane