• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaną nowe buspasy. M.in. na Łostowickiej, Podwalu i Trakcie św. Wojciecha

Maciej Korolczuk
18 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie w Gdańsku łączna długość buspasów wynosi niespełna 5 km. W kolejnych latach ma się systematycznie zwiększać. Obecnie w Gdańsku łączna długość buspasów wynosi niespełna 5 km. W kolejnych latach ma się systematycznie zwiększać.

Nowe buspasy na Łostowickiej i wydłużenie pasów dla komunikacji miejskiej na Podwalu PrzedmiejskimMapka, Trakcie św. WojciechaMapka czy Wałach JagiellońskichMapka - to m.in. pomysły Zarządu Transportu Miejskiego na przyspieszenie autobusów w Gdańsku.



Na których trasach najbardziej potrzebne są buspasy?

Niespełna 5 km długości mają łącznie wszystkie buspasy w Gdańsku. Najdłuższy z nich, bo mierzący 1150 metrów, już od 10 lat przyspiesza autobusy na Podwalu Przedmiejskim (między estakadą na Elbląskiej a ul. Słodowników). Z wydzielonego pasa oprócz pojazdów komunikacji miejskiej mogą tam korzystać także służby miejskie, motocykle i motorowery.

Ponadto pasy dla autobusów funkcjonują w Gdańsku w kilku innych miejscach. To m.in:

  • buspas na ul. SmoluchowskiegoMapka (kontrbuspas) - oddany do użytku w październiku 2021 r., powstał na odcinku od Traktu Konnego do ul. Dębinki, długość 270 metrów. Ulica na tym odcinku jest dwukierunkowa jedynie dla autobusów (115, 283). Dzięki temu rozwiązaniu autobusy nie poruszają się już wąską ul. Curie-Skłodowskiej. Skrócił się czas dojazdu do największego na Pomorzu szpitala (UCK). Z wydzielonego dla autobusów pasa korzystają także karetki pogotowia ratunkowego.
  • buspasy na Trakcie Św. Wojciecha - oddane do użytku w kwietniu 2021 r. Powstały w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka. Ich łączna długość wynosi 800 metrów (po 400 metrów w każdą stronę). Dzięki buspasom jest możliwy szybszy dojazd autobusami na Orunię, do Pruszcza Gdańskiego i w drugą stronę do Śródmieścia.
  • buspas na ul. SłowackiegoMapka - powstał na odcinku od ul. Spadochroniarzy do Słowackiego 201.
  • buspas na ul. PiecewskiejMapka (kontrbuspas) - otwarty w listopadzie 2020 r. Powstał na fragmencie ul. Piecewskiej, przed skrzyżowaniem z ul. Jaśkowa Dolina (długość: 70 metrów). Dzięki niemu autobusy jadące od strony Suchanina kierują się na wprost, nie stoją w zatorze drogowym na Piecewskiej przed zmianą świateł na skrzyżowaniu z Jaśkową Doliną.
  • buspas na Trakcie św. WojciechaMapka - funkcjonuje od sierpnia 2019 r. To pierwszy etap buspasów na Trakcie. Na razie ma 900 metrów i rozciąga się od ul. Tomczaka do kładki nad Radunią.
  • buspas na ul. SchubertaMapka - także otwarty w 2019 r. To 350 metrów pasa dla autobusów od skrzyżowania z ul. Nowolipie do ul. Trzy Lipy.
  • buspas na Podwalu GrodzkimMapka - w czerwcu miną cztery lata od jego otwarcia. Powstał na odcinku od Wałów Piastowskich do Bastionu Św. Elżbiety.

Ten ostatni niedawno wydłużono do Huciska oraz zapowiedziano dalsze prace nad czterema wariantami buspasów na Spacerowej. Łącznie buspasy w Gdańsku mają ponad 4700 metrów długości, a razem z pasami tramwajowo-autobusowymi - ponad 6400 metrów.

  • Planowane buspasy w Gdańsku.
  • Obecna sieć buspasów w Gdańsku.

Nowe buspasy m.in. na Łostowickiej



W najbliższych latach sieć buspasów w Gdańsku ma zostać rozbudowana. Jak mówi nam Dagmara Szajda, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego, który wskazuje, gdzie powinny powstać kolejne buspasy, będą to zarówno klasyczne pasy wydzielone na potrzeby komunikacji miejskiej, jak i pasy współdzielone.

- Przy wyborze projektów Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku kieruje się przede wszystkim natężeniem ruchu autobusowego, a także potencjalnymi oszczędnościami czasowymi. Realizacja poszczególnych projektów będzie zależeć od możliwości finansowych miasta Gdańska oraz dostępnego dofinansowania unijnego. Pod uwagę brane są zarówno klasyczne buspasy, jak również pasy autobusowo-tramwajowe (takie jak np. na ul. Rakoczego), a także inne rozwiązania, np. kontrabuspasy - mówi Szajda.
Oprócz wspomnianych już prac nad opracowaniem wariantów buspasów na Spacerowej urzędnicy chcieliby przyspieszyć autobusy także na Łostowickiej oraz wydłużyć istniejące już buspasy na Trakcie św. Wojciecha czy Podwalu Przedmiejskim.

Nowy buspas ucieszy z pewnością wszystkich pasażerów autobusów kursujących ul. Łostowicką. Wydzielona na potrzeby autobusów jezdnia ma przyspieszyć komunikację po zachodniej stronie Łostowickiej - od przystanku "Emaus" do przystanku "Cmentarz Łostowicki". To łącznie ponad 700 metrów buspasa, nad którego koncepcją pracują zarówno urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, jak i ZTM.

  • Najdłuższy buspas w Gdańsku funkcjonuje na Podwalu Przedmiejskim. Ma 1150 metrów długości, a otwarto go w 2012 roku.
  • Nowy buspas na Podwalu Przedmiejskim ma powstać m.in. w kierunku Stogów i Przeróbki.

Dłuższe buspasy na Trakcie i Podwalu



W trakcie analiz jest też wydłużenie obecnie funkcjonującego buspasa na wiadukcie Biskupia Górka. ZTM chciałby do niego doprowadzić dwukilometrowy odcinek buspasa od przystanku "Gościnna". Nad innym odcinkiem buspasa na Trakcie św. Wojciecha pracują urzędnicy z GZDiZ. Chodzi o wydłużenie buspasa od ul. Tomczaka do węzła Lipce. Koncepcja zakłada w tym miejscu wytyczenie buspasa o długości 350 metrów.

Dłuższe mają być też funkcjonujące od 2012 r. buspasy na Podwalu Przedmiejskim. W kierunku centrum miałby się on zaczynać już przy przystanku "Brama Żuławska" (nowy odcinek o długości 150 metrów) oraz od przystanku "Żabi Kruk" do Węzła Unii Europejskiej (kolejne 400 m).

Zyskają też autobusy jadące w kierunku Przeróbki i Stogów. Niecałe 500 metrów buspasa ma powstać między przystankami "Akademia Muzyczna" a "Brama Żuławska". Obecnie wspomniane buspasy są już w fazie projektowania, podobnie jak dwukierunkowe buspasy na Nowej Jabłoniowej. Autobusy po "swoich pasach" pojadą tam prawie na całym odcinku, a więc 2 km w jedną i 2 km w drugą stronę.

  • Buspas na Biskupiej Górce ma zostać wydłużony do przystanku Gościnna.
  • Nowością będzie też buspas na Łostowickiej od przystanku Emaus w kierunku Armii Krajowej.

Na Morenie konieczna zabudowa torowiska



Ale to nie koniec. Urzędnicy odpowiedzialni za funkcjonowanie transportu publicznego chcieliby też wydłużyć oddany niedawno do użytku buspas na Wałach Jagiellońskich. Chodzi o odcinek od Huciska do Bramy Wyżynnej. To ok. 60-metrowy odcinek jezdni, który jest obecnie poddawany analizie.

Na mapie buspasów mocniej swoją obecność ma zaznaczyć ul. RakoczegoMapkaBulońskaMapka, gdzie miasto chce wdrożyć II etap budowy pasów autobusowo-tramwajowych. Na odcinku między ul. Schuberta a ul. Myśliwską planowana jest tam zabudowa torowiska, która umożliwi jazdę autobusów i pojazdów uprzywilejowanych.

I na koniec - ul. SłowackiegoMapka. Tam buspas planowany jest od przystanku "Słowackiego Działki" przez al. Żołnierzy Wyklętych aż do al. Grunwaldzkiej.

Miejsca

Opinie (364) 8 zablokowanych

  • Ciekawe

    dlaczego teraz szanowni inżynierowie pomyśleli o bus pasach, a nie na etapie przebudowywania Łostowieckiej x lat temu

    • 7 0

  • W Warszawie też są - ale w określonych godzinach!

    A nie że cały czas

    • 2 0

  • słychać kierowców wycie? znakomicie!!! :) (22)

    roszczeniowe buraki trzech pedałów :)

    • 4 12

    • (1)

      Skutki noszenia nocnika na głowie, obcisłych gaci oraz pampersa jak widać są opłakane.

      • 5 2

      • przynajmniej mogę szcz*ć podczas jazdy, a ty...

        a ty płakać, że rowerkowcy wam wszystko zabierają ;]
        nie płacz tyle, tylko weź się w garść, mięczaku!

        • 3 7

    • Ola? To ty? (4)

      • 3 1

      • Duszessa rowerem nie jeździ

        Podobnie zresztą jak Kudłaty i Słońce Bulwaru. Rower jest dla plebsu.

        • 4 1

      • jak nauczysz się poprawnie czytać, to zobaczysz, że żadna Ola (2)

        tylko Janusz!
        Już wiem dlaczego masz problem z czytaniem znaków drogowych

        • 1 5

        • Mnemonik (1)

          Z ciebie to prawdziwy Janusz... Internetu. :)))

          • 2 2

          • zgadza się, janusz internetu, a ty

            a ty możesz dalej płakać zza kółka ;] ojojoj ;]

            • 1 3

    • (5)

      Do czego doprowadza bieda opowiedzieć się nie da. Przecież naprawdę stać by cię było na używany samochód gdybyś odstawił te paskudztwa.

      • 3 2

      • uuu śmiała teza

        choć nieprawdziwa ;) stać mnie na coś więcej, ba, sam jeżdżę samochodem po trójmieście, ale że umysł mój daleki od mentalnego menela, to nie muszę szlochać, jak baba, przy każdej próbie poprawy komunikacji w mieście.
        uwielbiam ten szloch, dawajta, dawajta jeszcze! :D

        • 1 3

      • (3)

        To bardziej bieda umysłowa. Upośledzenie intelektualne to choroba zawodowa raktywistów.

        • 3 3

        • od kiedy kierowca to raktywista? (2)

          chociaż faktycznie aktywnie działają, szlochając przy tym głośno, w sprawie utrzymania obecnego stanu rzeczy ;]
          wyj wyj, lej miód na me serce! samochodowa patologio! :D

          • 2 4

          • (1)

            To ty wyjesz, misiu.

            • 3 2

            • a dlaczego to ja miałbym wyć, pysiu?

              to wasze oburzenie i łkanie słychać z daleka ;]

              • 2 2

    • Normalny to ty nie jesteś (8)

      Jak władze miasta.

      • 3 3

      • ooo znalazł się jakiś kolejny roszczeniowiec zza kółka :D (7)

        i to taki roszczeniowiec, co chciałby wszystko za darmo, żeby cała reszta zrzucała mu się na drogową infrastrukturę, a on i tak finalnie zaparkuje na trawniku, bo za darmo ;]

        • 0 1

        • 3/4 biletu masz gratis od podatnikow (6)

          I pieprzysz o roszczeniach. A po prawdzie to do jesieni mam w d*pie samochód i g*wnianą komunikację. Jeżdżę hulajnogą

          • 0 0

          • Jaruś, że co?

            jeszcze raz, spokojnie, nie denerwuj się, napisz spokojnie, o co ci chodzi z tymi roszczeniami :) A hulajnoga spoko, jak lubisz, to czemu nie.

            • 0 0

          • tzn. wytlumacz jaruś, o co chodzi z tym 3/4 biletu gratis ;] (4)

            gratis od kogo?

            • 0 0

            • 100 milionów komunikacja miała z biletów (3)

              300 milionów miasto dokłada. więc nie trzeba być geniuszem wy wyliczyć że 3/4 to darowizna z podatków. Ciekawe ile to będzie w 2022 4/5?

              • 0 0

              • ale jaruś, co w tym dziwnego? (2)

                przecież komunikacja zbiorowa jest finansowana przez miasto od zawsze, i nie tylko tutaj :) To żeś odkrycie zrobił ;]

                • 0 0

              • Nie przez miasto (1)

                A przez mieszkańców. 400 zł za miesięczny bilet to jest trochę mniej niż utrzymanie samochodu z jazdą do pracy jednej osoby. Więc ta tania zbiorową komunikacja to mit .

                • 0 0

              • tylko znajdź miasto, gdzie do komunikacji zbiorowej miasta nie muszą dopłacać

                Cena biletów u nas to jedno, tego nie bronię, wręcz jestem zły na działania miasta, jednak komunikacja zbiorowa musi być po części mniejszej lub większej finansowana z budżetu miasta.

                • 0 0

  • Jak się czyta o takich propozycjach UM (1)

    To głosowanie w najbliższych wyborach przez kierowców na obecną ekipę UM, było by oznaką syndromu sztokholmskiego.

    • 6 1

    • No nie wiem

      Mieszkańcy Gdyni Północ twardo głosują na Szczurka. Tu żadna terapia już nie pomoże.

      • 2 0

  • Kolejna "pożyteczna" inicjatywa zmierzająca do dalszego uprzykrzania życia kierowców.

    Autobus przemknie raz na godzinę - w sprzyjających okolicznościach - a wydłuży się czas powrotu z pracy do domu dla tysięcy osób.

    • 6 0

  • po południu jak małomiejska stanie

    to korek będzie od opery.

    • 3 0

  • Kolejny genialny pomysł: nowe buspasy to większe korki, czyli większa emisja spalin i strata czasu. (1)

    Tak bywa, gdy organizacją życia dorosłym pracującym ludziom zajmą się biurokraci w służbowych limuzynach na spółkę z nigdzie nie pracującymi aktywistami (nie liczę "działalności" w fundacji założonej przez wujka i dwóch kolegów).

    • 9 2

    • no ale przecież spaliny generują samochody

      a tych jest coraz więcej właśnie przez infrastrukturę im sprzyjającą :) Buspasy mają właśnie odwrócić ten trend, więc twój argument jest inwalidą, ale to mnie nie dziwi, bo umysły takich kierowców nie zaliczają się do najgenialniejszych ;]

      • 0 4

  • Niech mi ktoś powie:
    - w jakim celu ma być budowany bus pas na ulicy Elbląskiej w stronę Warszawy? Przecież tam nie ma korków a autobusy przejeżdżają plynnie z przystanku do przystanku.
    Jeśli tworzą sie zatory to tylko przy kolejnych światłach wprowadzanych masowo na drogach przy okazji powstawania nowych przejść naziemnych.
    Gdzie tu jakiś sens i logika?
    Czy można uzyskać od Urzędu Miasta analize na podstawie jakich badań i analiz została podjęta decyzja o budowie bus pasa w tym miejscu.

    • 4 0

  • Same extra prezenty do coraz droższego paliwa.

    Czyli z Podwala Przedmiejskiego w prawo, przy gmachu Nowej Ubecji będziemy skręcać ze środkowego pasa i wbijać się w zebrę czekając na łaskawe dopuszczenie do stania przed przejściem przy LOT. Sympatycznie. W drugą stronę od Łąkowej w stronę Warszawy też jeden pas dla plebsu, chociaż korków tu nigdy nie było a autobusy raz na 10 minut. Drugim pojadą ci co jadą na Przeróbkę albo skręcają w lewo.

    • 3 0

  • Miasto odpycha tak nieprzyjazne

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane