- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (446 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (27 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (178 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk
W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk . Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.
Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.
W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).
Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?
- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.
Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.
Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.
- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.
W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.
Opinie (676) ponad 20 zablokowanych
-
2017-09-22 16:22
(3)
1. śródmieścia miast powinny być projektowane dla pieszych a nie dla wzrastającego ruchu samochodów. Narzekacie na jeszcze większe korki, to nie wjeźdżajcie do centrum. Od siebie proponowałbym zrobić jak w niektórych miastach USA/Kanady czyli jeśli _sam_ jedziesz autem, to nie wjedziesz do śródmieścia, chyba że chcesz dostać mandat (z fotoradaru ;). Jedziesz razem z kilkoma pasażerami - masz prawo wjazdu. Zauważcie, że w 98% w korkach stoją auta tylko z kierowcą w środku. 4 siedzenia puste.
2. Zdrowi, bezdzietni bardzo sobie chwalą te tunele. Zmienicie zdanie, gdy będziecie musieli przemieszczać sie po mieście z dzieckiem w wózku albo będziecie mieć 70+ w kolanach, które już nie pracują jak w wieku, kiedy pisaliście ten komentarz, że tylko tunele. Żeby pogodzić sprawnych i mniej sprawnych ruchowo należałoby te tunele wyposażyć w windy, bez żadnego "ale tu się nie da" jak na przystanku przy Bramie Wyżynnej. Jeśli ma zostać tunel, to mają być windy i koniec.- 2 11
-
2017-09-22 17:45
dokładnie.
popieram.
- 0 2
-
2017-09-23 02:24
pierdzielenie (1)
Ruch generuje tranzyt. Większość ma to śródmieście w głębokim poważaniu.
- 1 0
-
2017-09-23 11:00
ale z Oruni i Pruszcza do Wrzeszcza tranzytu inaczej nie puścisz - bo nie ma jak
- 0 0
-
2017-09-22 16:48
asdf
Nadziemne niech zrobią. Wymurują tak jak kfc czy dworzec, co by pasowało to i bezpiecznie i bez utrudnień będzie a i architektura będzie się zgadzała. I tak Pan płaci, Pani płaci, Ja płacę, wszyscy płacimy. Więc za takie pieniądze niech murują ceglane przejście. Milion złotych, za 2 przejścia, murowane. To mało?
- 3 0
-
2017-09-22 17:48
(1)
Dziwne, że pomysł powstał akurat, kiedy powstaje Forum Gdańsk, żeby ludzie lądowali przechodząc - chcąc nie chcąc prosto w tym klocu......
- 10 1
-
2017-09-24 10:39
Łapówki, Łapówki. ...
- 0 0
-
2017-09-22 17:50
Lapówka? (1)
Jakim to przypadkiem pasy mają "pchać" ludzi do nowej galerii?
- 10 2
-
2017-09-24 09:18
i tak nie chodzę do żadnych galerii! ja nie frajer!
- 0 0
-
2017-09-22 17:51
Przejścia naziemne. (1)
Gdańsk ma chyba najlepszych specjalistów od dezorganizacji ruchu drogowego. Przykład zwężenie ul. Kartuskiej , dopuszczenie ruchu rowerowego na ul. Spacerowej itd, itd. Zamiast zbudować drugie przejście podziemnego ze schodami ruchomymi, na koszt budowanego centrum handlowego to chcą budować przejście naziemne, chorobliwe pomysły.
- 14 3
-
2017-09-22 18:27
akurat to świetny pomysł.
- 0 0
-
2017-09-22 19:02
Dobrze że w pobliżu szpital (1)
Bo będzie potrąceń tyle na tych przejściach przy tej masie ludzi, że karetki nie nadąża z przewozem..
- 6 1
-
2017-09-23 07:26
skąd ty wiesz co będzie jasnowidzu z człuchowa
- 0 0
-
2017-09-22 19:20
Tylko przejście nadziemne.brawo radni.kirowcy juz na starcie zakładają śmiertelne wypdki.kto im dal prawo jazdy.k
- 3 4
-
2017-09-22 20:41
Debilizm do kwadratu w tym mieście! (1)
- 5 2
-
2017-09-23 07:25
Tak. Najwięskzy kiedy potok buraków z kaszub jedzie do miasta swoimi traktorami.
- 0 0
-
2017-09-22 20:43
Przyda się w pobliżu szpital...
Może by nawet nowy pobudować (szpital)?
- 2 2
-
2017-09-23 07:24
Tunel dla samochodów!Tunel. (1)
gdzie z tymi wieprzami przez centrum miasta? Przecież to chore. To musi być priortytet. Niech się miasto stara o dofinansowanie z UE na ten cel. To będzie rewolucja w Gdańsku
Wyobrażacie sobie że np. w Sopocie przy Monciaku nie ma tunelu? Jaki byłby syf.- 1 0
-
2018-02-09 11:33
ale było naodwrot! był tunel dla ludzi i ulica dla aut. i wszystko bylo wporzadsku. jesli ludziom starszym bylo ciezko wystarczylo tylko zamontowac male windy jak przy dworcu i problem z glowy.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.