• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk

Katarzyna Moritz
21 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych. Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych.

W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.



Czy podoba ci się pomysł przejścia naziemnego do Forum Gdańsk?

Przejścia naziemne zamiast tuneli mają tyle samo zwolenników (piesi) co przeciwników (kierowcy). Do grona tych pierwszych w lipcu dołączyła grupa gdańskich radnych PO. Zaapelowali oni o utworzenie przejścia naziemnego przy Forum Gdańsk, co - ich zdaniem, wraz z planowanym przejściem przy dworcu PKP i kolejnymi na Podwalu Przedmiejskim - wpisze się w europejskie standardy i politykę przestrzenną otwartą na pieszych w dużych miastach.

Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.

W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.

Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową. Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).

Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.

W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji. W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.

Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?

- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.

Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.

Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca. Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.

Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.

- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP. Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP.
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.

W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.

Opinie (676) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    1. śródmieścia miast powinny być projektowane dla pieszych a nie dla wzrastającego ruchu samochodów. Narzekacie na jeszcze większe korki, to nie wjeźdżajcie do centrum. Od siebie proponowałbym zrobić jak w niektórych miastach USA/Kanady czyli jeśli _sam_ jedziesz autem, to nie wjedziesz do śródmieścia, chyba że chcesz dostać mandat (z fotoradaru ;). Jedziesz razem z kilkoma pasażerami - masz prawo wjazdu. Zauważcie, że w 98% w korkach stoją auta tylko z kierowcą w środku. 4 siedzenia puste.
    2. Zdrowi, bezdzietni bardzo sobie chwalą te tunele. Zmienicie zdanie, gdy będziecie musieli przemieszczać sie po mieście z dzieckiem w wózku albo będziecie mieć 70+ w kolanach, które już nie pracują jak w wieku, kiedy pisaliście ten komentarz, że tylko tunele. Żeby pogodzić sprawnych i mniej sprawnych ruchowo należałoby te tunele wyposażyć w windy, bez żadnego "ale tu się nie da" jak na przystanku przy Bramie Wyżynnej. Jeśli ma zostać tunel, to mają być windy i koniec.

    • 2 11

    • dokładnie.

      popieram.

      • 0 2

    • pierdzielenie (1)

      Ruch generuje tranzyt. Większość ma to śródmieście w głębokim poważaniu.

      • 1 0

      • ale z Oruni i Pruszcza do Wrzeszcza tranzytu inaczej nie puścisz - bo nie ma jak

        • 0 0

  • asdf

    Nadziemne niech zrobią. Wymurują tak jak kfc czy dworzec, co by pasowało to i bezpiecznie i bez utrudnień będzie a i architektura będzie się zgadzała. I tak Pan płaci, Pani płaci, Ja płacę, wszyscy płacimy. Więc za takie pieniądze niech murują ceglane przejście. Milion złotych, za 2 przejścia, murowane. To mało?

    • 3 0

  • (1)

    Dziwne, że pomysł powstał akurat, kiedy powstaje Forum Gdańsk, żeby ludzie lądowali przechodząc - chcąc nie chcąc prosto w tym klocu......

    • 10 1

    • Łapówki, Łapówki. ...

      • 0 0

  • Lapówka? (1)

    Jakim to przypadkiem pasy mają "pchać" ludzi do nowej galerii?

    • 10 2

    • i tak nie chodzę do żadnych galerii! ja nie frajer!

      • 0 0

  • Przejścia naziemne. (1)

    Gdańsk ma chyba najlepszych specjalistów od dezorganizacji ruchu drogowego. Przykład zwężenie ul. Kartuskiej , dopuszczenie ruchu rowerowego na ul. Spacerowej itd, itd. Zamiast zbudować drugie przejście podziemnego ze schodami ruchomymi, na koszt budowanego centrum handlowego to chcą budować przejście naziemne, chorobliwe pomysły.

    • 14 3

    • akurat to świetny pomysł.

      • 0 0

  • Dobrze że w pobliżu szpital (1)

    Bo będzie potrąceń tyle na tych przejściach przy tej masie ludzi, że karetki nie nadąża z przewozem..

    • 6 1

    • skąd ty wiesz co będzie jasnowidzu z człuchowa

      • 0 0

  • Tylko przejście nadziemne.brawo radni.kirowcy juz na starcie zakładają śmiertelne wypdki.kto im dal prawo jazdy.k

    • 3 4

  • Debilizm do kwadratu w tym mieście! (1)

    • 5 2

    • Tak. Najwięskzy kiedy potok buraków z kaszub jedzie do miasta swoimi traktorami.

      • 0 0

  • Przyda się w pobliżu szpital...

    Może by nawet nowy pobudować (szpital)?

    • 2 2

  • Tunel dla samochodów!Tunel. (1)

    gdzie z tymi wieprzami przez centrum miasta? Przecież to chore. To musi być priortytet. Niech się miasto stara o dofinansowanie z UE na ten cel. To będzie rewolucja w Gdańsku

    Wyobrażacie sobie że np. w Sopocie przy Monciaku nie ma tunelu? Jaki byłby syf.

    • 1 0

    • ale było naodwrot! był tunel dla ludzi i ulica dla aut. i wszystko bylo wporzadsku. jesli ludziom starszym bylo ciezko wystarczylo tylko zamontowac male windy jak przy dworcu i problem z glowy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane