- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (445 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 3 Szybko odzyskali skradzione auto (25 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (178 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk
W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk . Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.
Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.
W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).
Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?
- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.
Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.
Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.
- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.
W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.
Opinie (676) ponad 20 zablokowanych
-
2017-09-23 07:47
No brak słów
Jak już będzie przejście dla pieszych to obok trzeba postawić tzw. licznik ofiar. Kto ma takie pomysły żeby robić kolejne przejście. Albo zrobić jeden wielki deptak od bramy do dworca PKP.
- 2 0
-
2017-09-23 07:49
Zakaz ruchu
Nie dotyczy pieszych i rowerzystów
- 0 0
-
2017-09-23 11:29
Masakra
Zamiast zmniejszać ilość punktów kolizyjnych pieszy-samochód to je zwiększają. Potem będą dzielnie walczyć z większa ilością wypadków...
Nie wiem kto narzuca standardy ale to nie są wlasciwe. Można zwiększać ilość przejść dla pieszych i zwężać drogi ale trzeba wcześniej zrobić alternatywna trasę dla samochodów. Inaczej to będzie masakra.- 1 0
-
2017-09-23 14:13
Absurd Absurd Absurd
Radni po lobotomi - jedną z głównych arterii miejskich naszpikować przejściami kolizyjnymi - chyba mi sie to śni - nie wierzę w to co czytam. Moznaby takie rzeczy robić gdybyśmy mieli więcej możliwości skierowania całego tego ruchu na inne drogi
- 2 0
-
2017-09-23 16:18
Europejskie standardy...
psia mać
- 5 0
-
2017-09-23 20:35
(1)
Bardzo się cieszę , ze będą przejscia naziemne - większa przestrzen , wspaniała sprawa dla osob starszych , niepełnosprawnych i matek z dziecmi w wozeczkach
- 1 3
-
2017-09-24 10:28
Byłem w d... i g
..o widziałem to mam taaakie suuuuper pomysły. ..- 0 0
-
2017-09-23 21:36
To cale forum raduni to jeden wielki niewypał.
Tak jak tramwaje malowane na kremowo- niebiesko w szwabskie barwy.
- 3 0
-
2017-09-23 22:53
odstaw auto gburze to korkow nie bedzie
Przestancie jezdzic autami to korkow nie bedzie i ludzie jadacy autobusami nie beda i wcalw nie musze stac w korkach
Dlaczego piesi musza ponosic koszty tych ktorzy wsadzaja d*ps.ko w auto i korkuja ulice
gdzie w tym logika???- 2 4
-
2017-09-24 09:13
co za idiota
Chwali się dobrym rozwiązaniem na Kartuskiej??? Głupota tego imbecyla unosi się na przejściu dla pieszych! Już zaczął fruwać! Nie można przejść, bo tramwaj ci zasuwa pod nosem, chociaż masz zielone światło! Brawo tłuki niedouczone!!!
- 1 0
-
2017-09-24 09:19
i tak nie chodzę do żadnych galerii! ja nie frajer!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.