• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie trzeci peron stacji Gdańsk - Wrzeszcz. To początek budowy PKM

Maciej Naskręt
9 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na stacji Gdańsk - Wrzeszcz powstanie nowy - trzeci - peron. Na stacji Gdańsk - Wrzeszcz powstanie nowy - trzeci - peron.

Wojewoda pomorski wydał właśnie zgodę na budowę trzeciego peronu stacji Gdańsk-Wrzeszcz. To będzie początek budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Roboty ruszą jesienią.



Który węzeł przy PKM obsłuży największą liczbę pasażerów?

Na stacji Gdańsk - Wrzeszcz powstanie nowy - trzeci - peron, przy którym zatrzymają się pociągi dalekobieżne oraz składy poruszające się po przyszłej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wojewoda pomorski wydał decyzję, zezwalającą na jego budowę. Dodatkowy peron ma umożliwiać sprawną przesiadkę z pociągów PKM do m.in. pociągów InterCity oraz Przewozów Regionalnych.

- Projekt nowego peronu opracowała spółka PKM. Natomiast my zajmiemy się jego wykonaniem. Przedsięwzięcie zostało włączone do trwającej od ponad roku przebudowy linii dalekobieżnej E-65 między Gdynią a Gdańskiem. Roboty budowlane rozpoczną się jesienią - mówi Eugeniusz Pietrzak, dyrektor gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Prace na odcinku Wrzeszcz - Zaspa będą pierwszymi robotami wykonanymi w ramach budowy PKM, gdyż projekt PLK-i już jest realizowany, a dokumentacja dla kolei z Wrzeszcza do Osowy jedynie uzupełnia go o prace niezbędne do połączenia magistrali E65 z linią PKM.

- Podczas prac nad dokumentacją projektową dla stacji Wrzeszcz, za którą odpowiadaliśmy, ściśle współpracowaliśmy z PKP PLK, by znaleźć optymalne rozwiązania - zarówno dla wygody pasażerów, jak i możliwości rozwoju ruchu pociągów w przyszłości - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej powstanie między dworcem a istniejącym peronem, przy którym zatrzymują się składy zmierzające poza nasz region. Obiekt ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. Ma być w połowie osłonięty wiatą przystankową. Na peron będzie można dostać się po schodach z dwóch tuneli - przy dworcu i od strony ul. Kilińskiego. Natomiast niepełnosprawni na poziom peronu będą mogli dostać się windami.

Co ze starym peronem dalekobieżnym? Zostanie również przebudowany, a jego projekt jest wzorem dla tego, który uzyskał właśnie pozwolenie na budowę.

Oprócz peronów zmianie ulegnie też linia kolejowa. Powstanie kilka dodatkowych rozjazdów i dwa dodatkowe torowiska kolejowe wraz z niezbędną infrastrukturą do kierowania i bezpieczeństwa ruchu. Zmiany na stacji nie obejmują linii kolejowej Szybkiej Kolei Miejskiej.

Jak zatem będą poruszać się we Wrzeszczu pociągi w ruchu dalekobieżnym i regionalnym? - Składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą wjeżdżać na tory po zewnętrznej stronie obu peronów. Natomiast pociągi poruszające się w relacji Gdańsk - Gdynia będą zajmowały dwa tory między nowymi peronami - tłumaczy Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych.

Po śladzie Kolei Metropolitalnej pojadą pociągi towarowe. W planach budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Matarni planowana jest budowa bocznicy kolejowej. Odchodzić ona będzie od przyszłej magistrali na południe (w stronę lotniska) na odcinku ok. 500 metrów. Będzie ona usytuowana dokładnie w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się przejazd kolejowy w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska

Dodatkowy - półkilometrowy - szlak w Rębiechowie i tym samym cała nowa linia ma zapewnić dojazd pociągom towarowym do lotniskowej bazy paliwowej. - Przewóz paliw będzie odbywał się nocą, raz na kilka dni i nie będzie on kolidował z ruchem pasażerskim - podkreśla Tomasz Konopacki.

A co w przypadku zablokowania głównej magistrali kolejowej między Wrzeszczem a Gdynią? Czy pociągi z i do Gdyni będą jechały torem PKM, który będzie idealnym objazdem utrudnień? - Nie będzie z tym żadnego problemu. Każdy przewoźnik będzie mógł wjechać na naszą linię, ale pod warunkiem, że nie będzie on kolidował z naszym ruchem pasażerskim - zapewnia Konopacki.

Na koniec przypomnijmy, że trwa nadal rozpatrywanie pozostałych siedmiu wniosków o pozwolenia na budowę PKM, złożonych 30 kwietnia br. w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim. Finału władze PKM spodziewają się w najbliższych tygodniach. Da on ostatecznie zielone światło do budowy nowej linii.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Natomiast przebudowa linii kolejowej E-65 między Gdańskiem a Gdynią ma być gotowa wiosną 2014 r. Jej koszt to wydatek ok. 1 mld zł.

Miejsca

Opinie (149) 4 zablokowane

  • Każdy peron będzie inny konstrukcyjnie (1)

    SKM swoje zrobi zadaszenie, PKP swoje zadaszenie i PKM swoje - będzie kolorowo

    • 14 2

    • i potrójne zadaszenie

      • 1 0

  • kasa misiu kasa (4)

    za kolejna wizualizację. a darmozjady z nieistniejacej kolei metropolitalnej otrzymaja kolejne premie

    • 7 9

    • Oczywiście malkontencie (3)

      a można postawić z tą kasę pomnik zamachu w Smoleńsku.

      • 9 3

      • za tą kasę mozna by postawić 10 pomników i nie tylko (1)

        pomyśl sobie, co miesiąc ( średnio) wizualizacja z opisem jak to będzie pięknie, ile stacji, która najwyżej, która najniżej, a to widoki, a przystanki itd...
        tylko to juz trwa chyba dobre 10 lat,
        pomyśl sobie ile na to kasy poszło?
        a nikt nie liczy sobie 7 zł. na godzinę.. to są tysiące...

        • 4 1

        • Oczywiście

          wszyscy trzepią kase, a tylko ty jedziesz za 7 zeta/h. też bym był jadowity...

          • 3 2

      • i po co wprowadzasz jakis smoleńsk

        jestes typowym okazem tej hołoty działajacej na zlecenie partyjnych bonzów. Chołoty majacej za zadanie rozsiewanie po internecie czarnego PR i kierowanie wszelkich dyskusji na konflikt PoPisu. A dla mnie jestescie jednacy. Nic pozytywnego z was

        • 0 0

  • Kiedy peron (7)

    Gdańsk Śrudmieście, bo jest znacznie bardziej potrzebny już teraz.

    • 14 8

    • "Śrudmieście"??? (1)

      potrzebny to jest, ale słownik

      • 11 6

      • Doktor POlonista?

        • 7 9

    • stacji Gdańsk Śrudmieście nie będzie nigdy (4)

      najwyżej Gdańsk Śródmieście... Z resztą wcale nie jest aż tak potrzebny - z obecnym dworcem łączy go linia tramwajowa.

      • 5 4

      • (3)

        Wszyscy zawsze wyśmiewali pomysł tej stacji ale właśnie ta linia tramwajowa pokazuje, że jest potrzebny - wystarczy drobny wzrost ilości pasażerów i na przystanku w kierunku dworca dzieją się dantejskie sceny(szczególnie, że jest za krótki)

        • 5 1

        • Najwyżej 10% kolejek jadących w stronę Gdańska, jedzie dalej. (2)

          Zatem bardzo niewiele osób skorzysta z Gdańsk Srodmiescie. Każda linia tramwajowa przejeżdzajaca Armii Krajowej ma NASTEPNY przystanek obok Gdańska Głównego. Czy to taka trauma mieć jeden przystanek dalej? 80 baniek w błoto.

          Wiecej kolejek będzie jechać w strone Pruszcza? To oznacza, ze bocznice SKM w Gdańsku Głównym trzeba bedzie przenieść do Pruszcza. Bez tego nic się nie zmieni. Ta stacja miałaby sens tylko wtedy.

          • 2 5

          • To może zlikwidujmy, równierz peron w gdańsku Glównym (1)

            przecież do Gdańsk Stocznia nie daleko, czy to taka trauma mieć jeden przystanek dalej? :D

            • 6 1

            • chyba w miejscu "Gdańsk Główny" chciałeś wpisać "Gdańsk Stocznia" i odwrotnie???

              Tylko wtedy twoja wypowiedz miałaby sens.

              Albo bocznice w Gdańsku Głównym zostaną przeniesione do innej stacji na południe od tegoż dworca, albo niewielu zauważy różnice po powstaniu Gdańsk Śródmiescie.

              • 2 0

  • "najbardziej optymalne" - nie ma takiego wyrażenia (1)

    Albo coś jest optymalne, albo nie jest - nie może być bardziej lub mniej optymalne. To tak, jakby powiedzieć, że coś jest "najlepsze" i "najbardziej najlepsze".

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Treść została poprawiona.

    • 19 1

    • Dziękuję;)

      • 6 1

  • czytelniczka!!!!!!!!!

    Może tak najpierw remont a nie jak tylko popada to przez tunel nie można przejść bo wszystko zalane !!!!!!!!!

    • 5 4

  • "dodatkowy peron ma umożliwiać sprawną przesiadkę z pociągów PKM do m.in. pociągów InterCity oraz Przewozów Regionalnych".


    sprawna przesiadka to powinna być między PKM a SKM

    • 19 0

  • Obsługa lotniska (1)

    Ci co lubią wszystko krytykować , a przede wszystkim pana Prezydenta Miasta niech wiedzą, że obsługa lotniska pociągami towarowymi będzie się odbywała od strony Gdyni w porze nocnej. I w czym jest problem?

    • 9 1

    • Dobrze wiedzieć ;P

      • 1 0

  • Bezpośrednie połączenie z Galerią Bałtycką (3)

    Szkoda, że przy okazji przebudowy peronów, nie przewidziano bezpośredniego połączenia ich z Galerią Bałtycką np. kładką lub tunelem. Poprawiłoby to bezpieczeństwo, zwiększyło atrakcyjność obiektu handlowego i stanowiło integralną całość (tak jak zrobiono to w Krakowie). Chyba zabrakło lobbingu ze strony zarządcy GB.

    • 14 1

    • Raczej chęci wyłożenia kasy. (2)

      Takie rozwiązania finansują właściciele obiektów handlowych, głupotą byłoby finansowanie ich z publicznej kasy.

      • 8 0

      • Zawsze można negocjować (1)

        Gb mogłaby partycypować w kosztach budowy połączenia centrum handlowego z peronem, pokrywając ich większą część oczywiście.

        • 1 0

        • Projekt jest

          Jest on połączony z rozbudową GB, ale pytanie czy aby napewno GB ma finanse na rozbudowe.

          • 1 0

  • Drugi peron do likwidacji? (1)

    Skoro przy trzecim peronie będą stawały pociągi PKM i dalekobieżna, przy pierwszym SKM, to przy drugim niby co? Może warto byłoby po prostu drugi peron (który wygląda paskudnie) po prostu zlikwidować?

    • 2 10

    • Marku proponuje jeszcze raz przeczytać

      Przy tym drugim peronie będą stawały PKM i dalekobieżne jadące w kierunku Gdynia, a przy nowym pociągi jadące w kierunku Gdańska. Zrobiono to w ten sposób aby pociągi mniej się krzyżowały za i przed stacją.

      • 4 0

  • Czyli PKM potrafił się dogadać z PLK co do inwestycji - brawa dla kolei

    Drogowcy to pewnie najpierw by zbudowali drogę, a potem inni by ją rozwalali realizując własną inwestycję!

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane