• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie trzeci peron stacji Gdańsk - Wrzeszcz. To początek budowy PKM

Maciej Naskręt
9 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na stacji Gdańsk - Wrzeszcz powstanie nowy - trzeci - peron. Na stacji Gdańsk - Wrzeszcz powstanie nowy - trzeci - peron.

Wojewoda pomorski wydał właśnie zgodę na budowę trzeciego peronu stacji Gdańsk-Wrzeszcz. To będzie początek budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Roboty ruszą jesienią.



Który węzeł przy PKM obsłuży największą liczbę pasażerów?

Na stacji Gdańsk - Wrzeszcz powstanie nowy - trzeci - peron, przy którym zatrzymają się pociągi dalekobieżne oraz składy poruszające się po przyszłej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wojewoda pomorski wydał decyzję, zezwalającą na jego budowę. Dodatkowy peron ma umożliwiać sprawną przesiadkę z pociągów PKM do m.in. pociągów InterCity oraz Przewozów Regionalnych.

- Projekt nowego peronu opracowała spółka PKM. Natomiast my zajmiemy się jego wykonaniem. Przedsięwzięcie zostało włączone do trwającej od ponad roku przebudowy linii dalekobieżnej E-65 między Gdynią a Gdańskiem. Roboty budowlane rozpoczną się jesienią - mówi Eugeniusz Pietrzak, dyrektor gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Prace na odcinku Wrzeszcz - Zaspa będą pierwszymi robotami wykonanymi w ramach budowy PKM, gdyż projekt PLK-i już jest realizowany, a dokumentacja dla kolei z Wrzeszcza do Osowy jedynie uzupełnia go o prace niezbędne do połączenia magistrali E65 z linią PKM.

- Podczas prac nad dokumentacją projektową dla stacji Wrzeszcz, za którą odpowiadaliśmy, ściśle współpracowaliśmy z PKP PLK, by znaleźć optymalne rozwiązania - zarówno dla wygody pasażerów, jak i możliwości rozwoju ruchu pociągów w przyszłości - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej powstanie między dworcem a istniejącym peronem, przy którym zatrzymują się składy zmierzające poza nasz region. Obiekt ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. Ma być w połowie osłonięty wiatą przystankową. Na peron będzie można dostać się po schodach z dwóch tuneli - przy dworcu i od strony ul. Kilińskiego. Natomiast niepełnosprawni na poziom peronu będą mogli dostać się windami.

Co ze starym peronem dalekobieżnym? Zostanie również przebudowany, a jego projekt jest wzorem dla tego, który uzyskał właśnie pozwolenie na budowę.

Oprócz peronów zmianie ulegnie też linia kolejowa. Powstanie kilka dodatkowych rozjazdów i dwa dodatkowe torowiska kolejowe wraz z niezbędną infrastrukturą do kierowania i bezpieczeństwa ruchu. Zmiany na stacji nie obejmują linii kolejowej Szybkiej Kolei Miejskiej.

Jak zatem będą poruszać się we Wrzeszczu pociągi w ruchu dalekobieżnym i regionalnym? - Składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą wjeżdżać na tory po zewnętrznej stronie obu peronów. Natomiast pociągi poruszające się w relacji Gdańsk - Gdynia będą zajmowały dwa tory między nowymi peronami - tłumaczy Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych.

Po śladzie Kolei Metropolitalnej pojadą pociągi towarowe. W planach budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Matarni planowana jest budowa bocznicy kolejowej. Odchodzić ona będzie od przyszłej magistrali na południe (w stronę lotniska) na odcinku ok. 500 metrów. Będzie ona usytuowana dokładnie w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się przejazd kolejowy w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska

Dodatkowy - półkilometrowy - szlak w Rębiechowie i tym samym cała nowa linia ma zapewnić dojazd pociągom towarowym do lotniskowej bazy paliwowej. - Przewóz paliw będzie odbywał się nocą, raz na kilka dni i nie będzie on kolidował z ruchem pasażerskim - podkreśla Tomasz Konopacki.

A co w przypadku zablokowania głównej magistrali kolejowej między Wrzeszczem a Gdynią? Czy pociągi z i do Gdyni będą jechały torem PKM, który będzie idealnym objazdem utrudnień? - Nie będzie z tym żadnego problemu. Każdy przewoźnik będzie mógł wjechać na naszą linię, ale pod warunkiem, że nie będzie on kolidował z naszym ruchem pasażerskim - zapewnia Konopacki.

Na koniec przypomnijmy, że trwa nadal rozpatrywanie pozostałych siedmiu wniosków o pozwolenia na budowę PKM, złożonych 30 kwietnia br. w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim. Finału władze PKM spodziewają się w najbliższych tygodniach. Da on ostatecznie zielone światło do budowy nowej linii.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Natomiast przebudowa linii kolejowej E-65 między Gdańskiem a Gdynią ma być gotowa wiosną 2014 r. Jej koszt to wydatek ok. 1 mld zł.

Miejsca

Opinie (149) 4 zablokowane

  • Peron we Wrzeszczu.

    W końcu po wielu latach może doczekaliśmy się chwili w której peron we Wrzeszczu jak i cały kompleks nie będzie odstraszał swoim wyglądem.

    • 7 0

  • suuuper,oby jak najwięcej wszelkich inwestycji

    bo komuna jeszcze straszy w wielu miejscach.

    • 5 0

  • Ucieczka do przodu (2)

    Kiedy w końcu jakaś inwestycja w tym kraju (mieście) zostanie porządnie zakończona. Jedno nie skończone (ulice, tory kolejowe, linie tramwajowe itd. itd.) a już rozpoczyna się kolejny wodotrysk

    • 4 6

    • A kiedy zaczną ludzie rozrużniać kto te inwestycje robi. (1)

      PKM to inwestycja wojewódzka. Drogi o których piszesz to są zapewne nasze Gdańskie i one są dokańczane, więc nie przesadzajmy.

      Bardzo dobrze, że kilka inwestycji się toczy na raz i są one w większości w różnym stopniu zaawansowania, dzięki temu gdy w jednej części Gdańska coś się kończy ruszają prace w drugiej części. Dlatego nie ma przestojów w rozbudowie miasta.

      Pamiętaj miasto w stosunku do potrzeb mieszkańców jest opóźnione ok 10lat. Więc jeżeliby robiło tylko jedną rzecz opóźnienie jeszcze by wzrosło.

      • 4 2

      • Ortografia!!!

        Pewnie zanim nauczą się ortografii :))

        • 0 0

  • konstruktywna opinia

    Cieszę się, że jestem świadkiem wielkich zmian w Gdańsku i w Trójmieście. W końcu coś rusza. Małymi kroczkami coś zaczyna się dziać w po prl-owskim mieście.. Oby jak najwięcej takich inwestycji. PKM pokazuje, że da się zorganizować wszystko, wystarczy mieć chęci do współpracy i otwarty umysł.

    • 5 2

  • a gdzie winda na peron SKM (2)

    przecież z tego peronu korzysta najwięcej osób we Wrzeszczu. Niepełnosprawni matki z dzieckiem. Chociaż jedną windę mogli by dać :/

    • 4 2

    • "dawali" za PRLu, teraz jest KAPITALIZM

      "Chociaż jedną windę mogli by dać"

      • 2 0

    • Kobiety są silną płcią, wbrew tym przeokropnym katolickim stereotypom

      Sprawdzili to amerykańscy naukowcy. Dadzą radę wziąć wózek na plechy. A jak nie, to odebrać prawa rodzicielskie. Bo jak to dla jednostki za trudne, to tym bardziej prawdziwe wyzwania jakie napotyka się w macierzyństwie będą nieprzebyte.

      • 4 0

  • posprzatajcie po bezdomnych lepiej

    jest ich coraz wiecej na dworcu wrzeszcz

    • 0 0

  • ehh lepiej b ymetro w Trójmieście zbudowali

    Warszawiacy już drugą linię budują

    • 2 3

  • NOWE PKM

    Tylko przy zakupie składów pkm weźmy przykład z warszawy i kupmy nowe " elfy" produkowane przez bydgoską pese ... Bardzo fajne i nowoczesne składy, a nie 30 letnie zmodernizowane ruiny skm !!!!!!!!!

    • 1 2

  • Jak ułatwiłem sobie korzystanie z SKM

    Ciut obok tematu, ale polecam aplikację na Androida, która znajduje następną skmkę na najbliższej stacji i odlicza czas do odjazdu:

    https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.brightinventions.skm

    • 5 0

  • Uzywam. Fajna apa

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane