• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie trzeci peron stacji Gdańsk - Wrzeszcz. To początek budowy PKM

Maciej Naskręt
9 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Na stacji Gdańsk - Wrzeszcz powstanie nowy - trzeci - peron. Na stacji Gdańsk - Wrzeszcz powstanie nowy - trzeci - peron.

Wojewoda pomorski wydał właśnie zgodę na budowę trzeciego peronu stacji Gdańsk-Wrzeszcz. To będzie początek budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Roboty ruszą jesienią.



Który węzeł przy PKM obsłuży największą liczbę pasażerów?

Na stacji Gdańsk - Wrzeszcz powstanie nowy - trzeci - peron, przy którym zatrzymają się pociągi dalekobieżne oraz składy poruszające się po przyszłej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wojewoda pomorski wydał decyzję, zezwalającą na jego budowę. Dodatkowy peron ma umożliwiać sprawną przesiadkę z pociągów PKM do m.in. pociągów InterCity oraz Przewozów Regionalnych.

- Projekt nowego peronu opracowała spółka PKM. Natomiast my zajmiemy się jego wykonaniem. Przedsięwzięcie zostało włączone do trwającej od ponad roku przebudowy linii dalekobieżnej E-65 między Gdynią a Gdańskiem. Roboty budowlane rozpoczną się jesienią - mówi Eugeniusz Pietrzak, dyrektor gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Prace na odcinku Wrzeszcz - Zaspa będą pierwszymi robotami wykonanymi w ramach budowy PKM, gdyż projekt PLK-i już jest realizowany, a dokumentacja dla kolei z Wrzeszcza do Osowy jedynie uzupełnia go o prace niezbędne do połączenia magistrali E65 z linią PKM.

- Podczas prac nad dokumentacją projektową dla stacji Wrzeszcz, za którą odpowiadaliśmy, ściśle współpracowaliśmy z PKP PLK, by znaleźć optymalne rozwiązania - zarówno dla wygody pasażerów, jak i możliwości rozwoju ruchu pociągów w przyszłości - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej powstanie między dworcem a istniejącym peronem, przy którym zatrzymują się składy zmierzające poza nasz region. Obiekt ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. Ma być w połowie osłonięty wiatą przystankową. Na peron będzie można dostać się po schodach z dwóch tuneli - przy dworcu i od strony ul. Kilińskiego. Natomiast niepełnosprawni na poziom peronu będą mogli dostać się windami.

Co ze starym peronem dalekobieżnym? Zostanie również przebudowany, a jego projekt jest wzorem dla tego, który uzyskał właśnie pozwolenie na budowę.

Oprócz peronów zmianie ulegnie też linia kolejowa. Powstanie kilka dodatkowych rozjazdów i dwa dodatkowe torowiska kolejowe wraz z niezbędną infrastrukturą do kierowania i bezpieczeństwa ruchu. Zmiany na stacji nie obejmują linii kolejowej Szybkiej Kolei Miejskiej.

Jak zatem będą poruszać się we Wrzeszczu pociągi w ruchu dalekobieżnym i regionalnym? - Składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą wjeżdżać na tory po zewnętrznej stronie obu peronów. Natomiast pociągi poruszające się w relacji Gdańsk - Gdynia będą zajmowały dwa tory między nowymi peronami - tłumaczy Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych.

Po śladzie Kolei Metropolitalnej pojadą pociągi towarowe. W planach budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Matarni planowana jest budowa bocznicy kolejowej. Odchodzić ona będzie od przyszłej magistrali na południe (w stronę lotniska) na odcinku ok. 500 metrów. Będzie ona usytuowana dokładnie w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się przejazd kolejowy w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska

Dodatkowy - półkilometrowy - szlak w Rębiechowie i tym samym cała nowa linia ma zapewnić dojazd pociągom towarowym do lotniskowej bazy paliwowej. - Przewóz paliw będzie odbywał się nocą, raz na kilka dni i nie będzie on kolidował z ruchem pasażerskim - podkreśla Tomasz Konopacki.

A co w przypadku zablokowania głównej magistrali kolejowej między Wrzeszczem a Gdynią? Czy pociągi z i do Gdyni będą jechały torem PKM, który będzie idealnym objazdem utrudnień? - Nie będzie z tym żadnego problemu. Każdy przewoźnik będzie mógł wjechać na naszą linię, ale pod warunkiem, że nie będzie on kolidował z naszym ruchem pasażerskim - zapewnia Konopacki.

Na koniec przypomnijmy, że trwa nadal rozpatrywanie pozostałych siedmiu wniosków o pozwolenia na budowę PKM, złożonych 30 kwietnia br. w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim. Finału władze PKM spodziewają się w najbliższych tygodniach. Da on ostatecznie zielone światło do budowy nowej linii.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Natomiast przebudowa linii kolejowej E-65 między Gdańskiem a Gdynią ma być gotowa wiosną 2014 r. Jej koszt to wydatek ok. 1 mld zł.

Miejsca

Opinie (149) 4 zablokowane

  • Ale ten Gdańsk Wrzeszcz brzydki typowa dzielnica która za niemca byla porządna pod polskimi rządami zbrzydlai (2)

    i stanowi siedlisko patologii

    • 7 4

    • Tak jak 80% dzieklic w Polsce

      Połowa to patologia meneli, druga połowa to patologia ogrodzona płotami.

      • 2 0

    • no coś ty, a mnie sie wydawało, że to ty

      mieszkasz pod obwodnicą w ogrodzonym jak slams albo obóz koncentracyjny osiedlu.Ostatnio nawet pisali, że po libacji na takim osiedlu zaciukali faceta i potem nie miał kto krwi z klatki schodowej zetrzeć.

      • 2 1

  • Mapka nic nie wyjaśnia. Gdzie ma być ten peron? W miejscu tego czegoś, co niektórzy nazywają "dworcem"? (2)

    Nie ma dość przestrzeni między peronem dalekobieżnym, a dworcem. Chyba, że to będzie peron jednokrawędziowy.

    Błagam, powiedzcie, że to oznacza wyburzenie. Takie typowe powojennego guano winne być na liście do rozbiórki już na etapie deski kreślarskiej. Nawet w samo południe słonecznego dnia jest tam ciemno jak w łepetynie twórców Brasilii.

    Niezła okazja żeby odbudować przedwojenny dworzec. Na co ja liczę...

    • 0 3

    • Zmiesci się! Peron kolejki wąskotorowej.

      Istotnie, z jedną krawędzią.

      • 0 0

    • jest miejsce

      po wyburzeniu bocznego wejścia do tunelu będzie go aż nadto. Ponadto pamiętaj, że sam peron zajmie miejsce starej rampy rozładunkowej (obecnie jest ona na poziomie torów)

      • 0 1

  • peron OK

    a kiedy wreszcie odbudujecie sam dworzec?

    • 2 0

  • KM powinna zatrzymywać się też na Zaspie (3)

    Po co np. jadąc do Sopotu, najpierw jechać do Wrzeszcza?

    • 2 3

    • przecierż KM z Wrzeszcza bedrzie skręcać przez wezeł Abrahama i Słowackiego na lotnistko (1)

      żadnej KM w Zoppot nie będzie i tak miało być w założeniu.Najpierw poczytaj w temacie a potem się wypowiadaj.

      • 1 0

      • żadnym trafem, za nic

        nie przyszło ci do głowy że chciałby jechać z Osowej czy Moreny do tego Sopotu?

        • 0 0

    • Po co?

      Żeby się hołota wracająca w nocy z Sopotu przesiadała na Zaspie i hałasowała w oczekiwaniu na kolejną SKM? Niech się przesiadają we Wrzeszczu, dobrze jest.

      • 0 0

  • (2)

    Wspolne zadaszenie peronow, architektonicznie godne metropoli, dworzec zapierajacy dech-takie byly szumnie oglaszane plany, nawet powstalo cos na ksztalt komisji majacej dograc projekt z udzialem Adamowicza i roznych odlamow bylego PKP, a tu widze ze po cichu wraca zachowawcza blacha, tymczasowka, czy naprawde od zakonczenia 2WS nie da sie inaczej?

    • 1 1

    • To co postulujesz nazywamy halą peronową.

      • 1 0

    • W Polsce nie, w innych krajach różnie

      • 0 0

  • Zburzyc ten dworzec

    Zburzcie ten ochydny dworzec i wybudujcie piekny europejski dworzec

    • 8 0

  • Co za bzdety, lepiej baseny zbudujcie i przedszkola (zapomniałbym o dyżurnym tekście idiotów)

    • 0 1

  • Praca i myśl Polska (2)

    Kiedy budowa przystanku,dworca Gdańsk-Śródmieście ? Oni zaczynają od tyłu.Po Polsku jak widać.

    • 0 2

    • Brak orientacji i komentowanie (1)

      Stacja śródmieście nie ma nic wspólnego z KM.

      Nic nie zaczynają więc od końca.
      Śródmieście też jest w fazie początkowej, ale mają już teren pod budowę, więc pewnie nie długo się coś zacznie robić.

      • 0 0

      • na Śródmieściu od ponad roku jest zdarty humus

        ładnie zaczęli, ale badania archeo chyba ich zatrzymały - pamiętajcie, że tam, gdzie teraz są tory - kiedyś była fosa.

        • 0 0

  • Już widzę tę przebudowę stacji Wrzeszcz

    Od ponad 20 lat podchodzą do tego jak pies do kija,
    Koniec modernizacji linii na wiosnę 2014? chyba 2024 ...
    między bajki to włożyć ...
    LCS-y leżą na całej długości od Nasielska do Gdyni, oddane połowicznie, układy torowe w rozsypce,
    najdroższa modernizacja w historii światowej kolei - miliard zeta na skrócenie czasu jazdy o circa 30 minut w stosunku do tego z początku lat .90...

    • 6 0

  • Co z tunelem?

    Wszystko super tylko, czy nasze stare kamienice, zlokalizowane blisko dworca to wytrzymają? Już teraz odczuwamy budowę GÓRSKIEGO. A co z przejściem tunelem pod dworcem? Jest notorycznie zalane wodą podczas deszczu. Nie można tamtędy przejść i od lat nikt się tym nie zajmuje !!!!!! Zacznijmy od tego tunelu.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane