• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad systemem Fala idą jak po grudzie

Maciej Korolczuk
19 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Jeśli system Fala nie ruszy i nie zostanie rozliczony do końca czerwca 2023 roku spółka Innobaltica będzie musiała zwrócić unijne dofinansowanie w wysokości 106 mln zł. Jeśli system Fala nie ruszy i nie zostanie rozliczony do końca czerwca 2023 roku spółka Innobaltica będzie musiała zwrócić unijne dofinansowanie w wysokości 106 mln zł.

Wciąż nie wiadomo kiedy ruszy system Fala, mający ułatwić korzystanie z komunikacji publicznej na Pomorzu. Czy są już powody do obaw, że spółce Innobaltica zabraknie czasu na terminowe uruchomienie systemu i trzeba będzie zwrócić unijną dotację w wysokości ponad 100 mln zł? Przedstawiciele spółki zapewniają, że terminy nie są zagrożone.



Czy posiadając bilet okresowy przykładałbyś kartę do czytnika Fali przy każdorazowym wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu?

Ani czy powstanie, ani kiedy, ani w jakiej formule - przy inauguracji systemu Fala nadal stoi więcej znaków zapytania, niż konkretnych odpowiedzi.

Przypomnijmy, że wdrożenie pierwszego etapu systemu Fala, a więc uruchomienie planera podróży i aplikacji na smartofony, pierwotnie było zaplanowane na połowę tego roku. Potem termin przesunięto na początek września. Następnie - na bliżej nieokreślony termin.

A zegar tyka, bo do końca czerwca przyszłego roku projekt, w dużej części sfinansowany z unijnych środków, musi być nie tylko wdrożony, ale i rozliczony. W przeciwnym razie dofinansowanie wynoszące 106 ze 130 mln zł trzeba będzie zwrócić. Przedstawiciele spółki zapewniają jednak, że mimo opóźnień terminy i ryzyko utraty finansowanie - nie są zagrożone.

System Fala: System Fala: "Nie chcemy konkurować z aplikacjami. Będziemy lepsi"

Zapas czasu wyczerpany



Kilka dni temu spółka Innobaltica ogłosiła ponownie przetarg na organizatora czteromiesięcznej kampanii informacyjnej dotyczącej systemu Fala. Jak czytamy w dokumentacji, kampania ma rozpocząć się wraz z uruchomieniem systemu lub - jeśli system Fala nie zostanie uruchomiony wcześniej - najpóźniej 1 marca 2023 r.

Jako termin zakończenia kampanii wskazano datę 30 czerwca 2023 roku, co oznacza, że wyczerpano już możliwości przyjętego harmonogramu. Inaczej mówiąc - na kolejne opóźnienia nie ma już czasu.

Gdy w sierpniu po raz ostatni informowaliśmy o opóźnieniu wdrożenia pierwszego etapu systemu, urzędnicy tłumaczyli, że powodem opóźnienia są wciąż trwające prace nad mechanizmem, który posiadaczy biletów okresowych nie tyle zmusi, co zachęci do przykładania karty do terminali przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu.

Dziś posiadacze np. biletu miesięcznego tego robić nie muszą, więc uruchomienie systemu z obowiązkiem każdorazowego "odbijania" karty mogłoby zniechęcić wiele osób do korzystania z transportu publicznego i negatywnego przyjęcia systemu Fala już na jego starcie.

Stałoby to też w sprzeczności z głównym założeniem systemu, który miał uprościć, a nie skomplikować podróżowanie po aglomeracji. System ma też zdjąć z pasażerów obowiązek orientowania się we wszystkich taryfach i przysługujących im ulgach. Najniższą opłatę za przejazd ma za podróżnego dobrać sam.

Organizatorzy transportu otrzymają jednak coś w zamian. Dzięki wysiłkowi podróżnego, który wsiadając i wysiadając z pojazdu zbliży kartę do walidatora, przewoźnicy mają otrzymać zanonimizowane informacje o odbywanych podróżach m.in. jakimi pojazdami podróżują pasażerowie, kiedy z nich korzystają, dokąd jeżdżą etc. Zebrane dane mają służyć optymalizacji siatki połączeń, poprawić wydajność rozkładów jazdy czy dopasować pojazdy na trasie do zapotrzebowania na danej linii.

Kiedy użytkownicy będą mogli korzystać z planera podróży czy aplikacji? Tego wciąż nie wiadomo. Kiedy użytkownicy będą mogli korzystać z planera podróży czy aplikacji? Tego wciąż nie wiadomo.

Rozmowy w toku



Po sześciu kolejnych tygodniach prac nad systemem, nadal wiemy niewiele. Nieznana jest data ani wdrożenia jego pierwszego etapu, ani jego zakres, ani przyjęte założenia, które będą nie tyle kijem, co marchewką dla podróżnych.

Jak mówi nam Katarzyna Wośko, rzecznik prasowy spółki, rozmowy dotyczące tych propozycji... jeszcze trwają, ale o szczegóły należy pytać władze poszczególnych gmin metropolii.

- Nie jestem upoważniona do informowania o przebiegu tych rozmów - mówi nam Wośko.
Nasze pytania przekazaliśmy więc Piotrowi Borawskiemu, wiceprezydentowi Gdańska i jednocześnie wiceprzewodniczącemu Rady Nadzorczej spółki Innobaltica.

- Prace wciąż trwają. Terminy pozostają bez zmian - poinformował.
Żółto-czarne walidatory pojawiły się m.in. na przystankach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Żółto-czarne walidatory pojawiły się m.in. na przystankach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Montaż terminali trwa



Równolegle do prac przy aplikacji i planerze trwają też roboty montażowe w pojazdach komunikacji miejskiej. W Gdańsku okablowano już wszystkie autobusy, nieco gorzej idzie w nich montaż urządzeń walidujących. W przypadku spółki GAiT elektroniczne terminale wiszą w 17 proc. pojazdów, nieco szybciej postępuje ich montaż w pojazdach BP Tour (55 proc.). Trwają też prace w gdańskich tramwajach, gdzie okablowanie (niezbędne do instalacji walidatorów) wykonano już w 72 proc. pojazdów.

W Gdyni, zarówno okablowanie jak i urządzenia walidujące, są już we wszystkich pojazdach należących do firm BP Tour, Irex i PKA. W przypadku PKM wskaźnik ten wynosi 31 proc. Mozolnie idą prace na kolei. Na stacjach i przystankach kolejowych dotychczas zamontowano ok. 12 proc. instalacji zasilających walidatory. Podobne prace toczą się też w punktach obsługi podróżnych.

Miejsca

Opinie (264) 7 zablokowanych

  • Mevo BIS (2)

    • 18 0

    • Zasłyszane tutaj. "Fala, młodsza siostra Mevo".

      • 5 0

    • Mevo BIS oto osobny projekt i dotyczy rowerów. :-)

      • 0 1

  • Przecież każdy ma smartfon a tam (2)

    Appki Jakdojade czy Koleo. Na co komu dziś Fala, komu to potrzebne?

    • 19 5

    • Gminon do wzajemnych rozliczeń.

      • 1 3

    • ja nie mam

      • 5 2

  • ok, pytanko. Te pieniądze czyli 100mln są obecnie przejadane przez pseudo działania (czytaj artykuł). Skąd miasto weźmie 100mln (1)

    jeśli system nie zostanie wdrożony?

    • 18 0

    • Z kredytu. Tak jak Gdynia z miliardem długu i 300 mln dziury budżetowej. Cały czas powtarzam, że w trójmieście potrzeba zarządów komisarycznych a nie kolejnych wyborów.

      • 3 1

  • Grzelaka tam jeszcze poślijcie, on to postawi na nogi. To taki nasz lokalny Sasin

    • 22 0

  • (9)

    Ja jestem ciekaw co by się stało, gdybym odbił się przy wejściu do tramwaju, zapomniał odbić się przy wyjściu i potem odbił się drugi raz wsiadając do innego tramwaju 10 godzin później. Jak by mi wtedy policzyło należność za przejazd?

    • 84 4

    • Domyślam się, że policzy Ci do przystanku końcowego (tak jest na Śląsku)

      • 8 2

    • Naliczy ci przejazd za bilet jednorazowy (do końca trasy).

      • 4 1

    • Ugrzeźniesz na długie miesiącena wyjaśnianiu tej sytuacji

      Z kilkunastoma urzędnikami i pracownikami jakiejś kolejnej spółki miejskiej. Na koniec uznają że nie widza problemu i dadzą do zrozumienia, żebys się gonił ze swoją reklamacją

      • 32 1

    • to są właśnie problemy płatnej komunikacji miejskiej, powinna być bezpłatna

      zniknie przy okazji wiele innych problemów jak np. korki

      • 14 4

    • jak sie nie odbijesz przy wyjściu

      to będziesz musiał debet uzupełnić na karcie.

      • 2 1

    • ale macie tęgie rozmyślania.... (2)

      a w Wejherowie takie odbijanie karty funkcjonuje już chyba kilkanaście lat, w wielu innych miastach też, nikt z tego problemu nie robi a pasażerowie sobie radzą bez problemu, dla mnie bardziej absurdalnym niż odbijanie karty jest korzystanie z papierowych biletów w trzeciej dekadzie XXI wieku

      • 1 15

      • wiesz, w Wejherowie kierowcy nadal uczą się blokować lewy pas ruchu.

        Przepisy obowiązują od wielu lat takie same, ale jak widzę na obwodnicy pojazd z rejestracją GWE to każdorazowo widuję go na lewym pasie. Nawet, gdy prawy jest wolny.

        • 2 4

      • na wsi w Wejherowie może i funkcjonuje, w mieście Gdańsk w zatłoczonej komunikacji to byłby istny cyrk, by przeciskać się do urządzeń, mam bilet miesięczny i wywalongo

        • 3 3

    • Jest to opsiane

      Pojazdy są wyposażone w gps, jeżeli korzystaształbys z aplikacji to system sam cię odbije. A jeżeli nie to policzy największą opłatę za przejazd do ostatniego przystanku.

      • 0 0

  • Ta fala jest kompletnie zbedna (1)

    • 20 0

    • Oczywiście. Ale 100 baniek nie śmierdzi organizatorom tego cyrku.

      • 3 0

  • Zróbmy coś...

    Wydaje mi się, że problemem jest wspólny bilet, a Fala tego problemu nie rozwiązuje.

    • 15 0

  • Czyli cofamy się w czasie (3)

    Skoro odbijanie karty nie ma być obowiązkiem, a tylko zaleceniem, to czemu nie zaimplementować do już istniejącej aplikacji, takiej jak chociażby karta mieszkańca obsługi BT ? Wówczas wystarczyłoby, że każdy użytkownik tej aplikacji w zamian za np. 5% zniżkę na zakup biletu, uruchomi tą aplikację w tle i jak wejdzie i wyjdzie z pojazdu komunikacji miejskiej, to system go zliczy. Koszt dodania czytników BT i jakieś oprogramowanie do tego, nie powinno kosztować więcej niż kilkadziesiąt tys., bo na to są gotowe rozwiązania. Najpierw powinno się zacząć właśnie od tego, w jednym czy kilku miastach oddzielnie. Jak okaże się, że wszędzie to się sprawdza, to wówczas można by te systemy jakoś połączyć ze sobą, ale mogłoby to być nawet niezauważalne dla pasażera. Może się wówczas okazać, że pasażerowie korzystający z aplikacji biletowych w zupełności wystarczą i wówczas karty odbijane nie były by w ogóle potrzene. Co zaś się tyczy zakupu biletu w najniższej cenie - z tym może mieć problem tylko turysta, ale on i tak nie będzie miał tej karty, więc i tak z tego nie skorzysta. Mieszkaniec Pomorza, jeśli często pokonuje daną trasę, to pewnie i tak korzysta już z najtańszego biletu.

    • 11 2

    • (2)

      Tu chodzi o sprawdzenie gdzie i jak często ludzie jadą komunikacją. Normalnie za takie badania płaci się grube miliony, a tak masz je za darmo.

      • 4 1

      • Za darmo czyli za 130 milionów. (1)

        • 1 0

        • kto płaci a kto ma

          na tym polega cały "pomysł"...

          • 0 0

  • (4)

    21 wiek, multum aplikacji, karta mieszkanca, NFC, a oni robią system zacofany o kilkanaście lat.

    • 26 1

    • (1)

      i baba spod Kartuz w szarym palcie która 42 lata dzień w dzień przyjeżdża do Gdańska sprzedawać cielęcinę i nie ma pojęcia co to telefon komórkowy, karta debetowa czy ścieżka rowerowa...

      • 0 5

      • ma prawo do tego

        • 4 0

    • (1)

      Nie każdy jest taki nowoczesny jak Ty. Ja akurat nie mam (chyba) NFC, karty mieszkańca, ani multum aplikacji.

      • 4 2

      • Też jestem nienowoczesny

        Komu przeszkadza bilet papierowy?

        • 5 0

  • Wyjątkowo słaby pomysł

    podobne cudo działa w Łodzi. Efekt taki, że płaci może 1/3 tych co powinni. 1/3 ogóle nie płaci, a kolejne 1/3 ma problemy z płaceniem bo system ciagle pada. Nie lepiej było zachować stary sytem, po prostu strefowe bilety miesięczne, z opcją pliku pdf w telefonie. Na pewno było by 10 razy taniej, 106 milionów na sytem biletowy to po prostu przekręt i skrajne marnotrastwo.

    • 25 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane