• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad systemem Fala idą jak po grudzie

Maciej Korolczuk
19 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Jeśli system Fala nie ruszy i nie zostanie rozliczony do końca czerwca 2023 roku spółka Innobaltica będzie musiała zwrócić unijne dofinansowanie w wysokości 106 mln zł. Jeśli system Fala nie ruszy i nie zostanie rozliczony do końca czerwca 2023 roku spółka Innobaltica będzie musiała zwrócić unijne dofinansowanie w wysokości 106 mln zł.

Wciąż nie wiadomo kiedy ruszy system Fala, mający ułatwić korzystanie z komunikacji publicznej na Pomorzu. Czy są już powody do obaw, że spółce Innobaltica zabraknie czasu na terminowe uruchomienie systemu i trzeba będzie zwrócić unijną dotację w wysokości ponad 100 mln zł? Przedstawiciele spółki zapewniają, że terminy nie są zagrożone.



Czy posiadając bilet okresowy przykładałbyś kartę do czytnika Fali przy każdorazowym wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu?

Ani czy powstanie, ani kiedy, ani w jakiej formule - przy inauguracji systemu Fala nadal stoi więcej znaków zapytania, niż konkretnych odpowiedzi.

Przypomnijmy, że wdrożenie pierwszego etapu systemu Fala, a więc uruchomienie planera podróży i aplikacji na smartofony, pierwotnie było zaplanowane na połowę tego roku. Potem termin przesunięto na początek września. Następnie - na bliżej nieokreślony termin.

A zegar tyka, bo do końca czerwca przyszłego roku projekt, w dużej części sfinansowany z unijnych środków, musi być nie tylko wdrożony, ale i rozliczony. W przeciwnym razie dofinansowanie wynoszące 106 ze 130 mln zł trzeba będzie zwrócić. Przedstawiciele spółki zapewniają jednak, że mimo opóźnień terminy i ryzyko utraty finansowanie - nie są zagrożone.

System Fala: System Fala: "Nie chcemy konkurować z aplikacjami. Będziemy lepsi"

Zapas czasu wyczerpany



Kilka dni temu spółka Innobaltica ogłosiła ponownie przetarg na organizatora czteromiesięcznej kampanii informacyjnej dotyczącej systemu Fala. Jak czytamy w dokumentacji, kampania ma rozpocząć się wraz z uruchomieniem systemu lub - jeśli system Fala nie zostanie uruchomiony wcześniej - najpóźniej 1 marca 2023 r.

Jako termin zakończenia kampanii wskazano datę 30 czerwca 2023 roku, co oznacza, że wyczerpano już możliwości przyjętego harmonogramu. Inaczej mówiąc - na kolejne opóźnienia nie ma już czasu.

Gdy w sierpniu po raz ostatni informowaliśmy o opóźnieniu wdrożenia pierwszego etapu systemu, urzędnicy tłumaczyli, że powodem opóźnienia są wciąż trwające prace nad mechanizmem, który posiadaczy biletów okresowych nie tyle zmusi, co zachęci do przykładania karty do terminali przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu.

Dziś posiadacze np. biletu miesięcznego tego robić nie muszą, więc uruchomienie systemu z obowiązkiem każdorazowego "odbijania" karty mogłoby zniechęcić wiele osób do korzystania z transportu publicznego i negatywnego przyjęcia systemu Fala już na jego starcie.

Stałoby to też w sprzeczności z głównym założeniem systemu, który miał uprościć, a nie skomplikować podróżowanie po aglomeracji. System ma też zdjąć z pasażerów obowiązek orientowania się we wszystkich taryfach i przysługujących im ulgach. Najniższą opłatę za przejazd ma za podróżnego dobrać sam.

Organizatorzy transportu otrzymają jednak coś w zamian. Dzięki wysiłkowi podróżnego, który wsiadając i wysiadając z pojazdu zbliży kartę do walidatora, przewoźnicy mają otrzymać zanonimizowane informacje o odbywanych podróżach m.in. jakimi pojazdami podróżują pasażerowie, kiedy z nich korzystają, dokąd jeżdżą etc. Zebrane dane mają służyć optymalizacji siatki połączeń, poprawić wydajność rozkładów jazdy czy dopasować pojazdy na trasie do zapotrzebowania na danej linii.

Kiedy użytkownicy będą mogli korzystać z planera podróży czy aplikacji? Tego wciąż nie wiadomo. Kiedy użytkownicy będą mogli korzystać z planera podróży czy aplikacji? Tego wciąż nie wiadomo.

Rozmowy w toku



Po sześciu kolejnych tygodniach prac nad systemem, nadal wiemy niewiele. Nieznana jest data ani wdrożenia jego pierwszego etapu, ani jego zakres, ani przyjęte założenia, które będą nie tyle kijem, co marchewką dla podróżnych.

Jak mówi nam Katarzyna Wośko, rzecznik prasowy spółki, rozmowy dotyczące tych propozycji... jeszcze trwają, ale o szczegóły należy pytać władze poszczególnych gmin metropolii.

- Nie jestem upoważniona do informowania o przebiegu tych rozmów - mówi nam Wośko.
Nasze pytania przekazaliśmy więc Piotrowi Borawskiemu, wiceprezydentowi Gdańska i jednocześnie wiceprzewodniczącemu Rady Nadzorczej spółki Innobaltica.

- Prace wciąż trwają. Terminy pozostają bez zmian - poinformował.
Żółto-czarne walidatory pojawiły się m.in. na przystankach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Żółto-czarne walidatory pojawiły się m.in. na przystankach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Montaż terminali trwa



Równolegle do prac przy aplikacji i planerze trwają też roboty montażowe w pojazdach komunikacji miejskiej. W Gdańsku okablowano już wszystkie autobusy, nieco gorzej idzie w nich montaż urządzeń walidujących. W przypadku spółki GAiT elektroniczne terminale wiszą w 17 proc. pojazdów, nieco szybciej postępuje ich montaż w pojazdach BP Tour (55 proc.). Trwają też prace w gdańskich tramwajach, gdzie okablowanie (niezbędne do instalacji walidatorów) wykonano już w 72 proc. pojazdów.

W Gdyni, zarówno okablowanie jak i urządzenia walidujące, są już we wszystkich pojazdach należących do firm BP Tour, Irex i PKA. W przypadku PKM wskaźnik ten wynosi 31 proc. Mozolnie idą prace na kolei. Na stacjach i przystankach kolejowych dotychczas zamontowano ok. 12 proc. instalacji zasilających walidatory. Podobne prace toczą się też w punktach obsługi podróżnych.

Miejsca

Opinie (264) 7 zablokowanych

  • Chyba ich porąbało, jeśli sądzą, że będę odbijał miesięczny za każdym wsiadaniem i wysiadaniem...

    • 20 0

  • ten artykuł to jakiś sabotaż

    regularnie sprawdzam na Facebooku profil prezydentki 1000 lecia, pani Aleksandry i uważam , że wszystko w Gdańsku jest wspaniale, gdańszczanie są kochani, a gdańszczanki szczęsliwe.
    Prezydentki (najlepszej) zazdroszczą nam na całym świecie bo nie ma zakątka świata , w którym pani Aleksandra ze współpracownikami by nie była , żeby zachwalać Gdańsk of course.

    • 25 0

  • A w innych miastach się da, ba da się zrobić wiele więcej (3)

    ale zamiast dbać o swoje miasto bawi się w politykę i szuka dla siebie stołka w stolicy nie możemy nic zrobić jak dać odpowiedni głos przy wyborach

    • 78 8

    • a w innych miastach bywa bezpłatna komunikacja miejska - brać z nich przykład! (1)

      zmniejsza korki i jest ekologiczna

      • 6 2

      • W jakim DUŻYM mieście w Polsce jest bezpłatna komunikacja miejska?

        • 5 0

    • Przecież odpowiada za to Borawskim. To jak może się udać?

      • 6 0

  • Spokojnie. Zarząd ma już bilety na niespodziewany wyjazd i zaginięcie

    • 7 0

  • każdorazowe odbijanie się ma swoje plusy (4)

    ...co nie znaczy że plusy mają nam przesłonić minusy. otóż dzięki odbijaniu się można całkiem precyzyjnie okreslić skąd dokąd ludzie jeżdżą (faktynie a nie z przypadkowych ankiet) i tam dawać bezpośrednie połączenia. nie wspomnę o precyzyjnym liczeniu pasażerów albo badaniu jak się zmieniają wybory w zależności od sytuacji na drogach albo czy czy te same osoby korzystają z komunikacji w codziennych dojazdach do pracy/szkoły oraz w weekendy na przykład w dojazdach do zoo czy coś. jak mówię ma to plusy ale oczywiśnie nie tylko

    • 0 12

    • A co tu badać?
      Ludzie korzystają z komunikacji w dwóch przypadkach:
      1) gdy nie płacą (było o tym jakiś czas temu, ponad połowa pasażerów jest zwolniona z opłat)
      2) gdy nie mają innej możliwości.
      Dodatkowe bezpośrednie połączenia nie są możliwe, ponieważ brakuje taboru i ludzi do ich obsługi.

      • 3 1

    • (2)

      A kto policzy i za ile?

      • 0 0

      • To są super dane (1)

        Do głębszej analityki. Sporo przydatynych informacji można z tego wyciągnąć. Tzw big data. ale firmy, które się tym zajmują kasują gigantyczne pieniądze

        • 0 0

        • I cyk spółeczka miejska. I cyk kierofczyki, szkolenia, audyty, doradztwa, analizy, statystyki, zestawienia, raporty.

          • 0 0

  • cytując klasyka

    pewnie prędzej sieć sklepów z płazem w logo zrobi działającyc system niż tabun urzędników. sorki ale czas spojrzeć prawdzie w oczy i ograniczyć do przybijania pieczątek do emerytury a nowoczesne rozwiązania zostawić rynkowi i specjalistom

    • 12 0

  • (3)

    Nie mogę się doczekać wyborów samorządowych.

    • 20 0

    • nic się nie zmieni

      • 0 3

    • będzie pewnie jej jedyna kandydatura jak znam życie

      • 4 0

    • Tu jest potrzebny zarząd komisaryczny a nie kolejne wybory.

      • 1 1

  • niecały miliard zapłacono za kilometr dwóch nitek wydrążonej rury pod Wisłą, czyli tunel w Letnicy wraz z węzłami

    a ponad 100 mln za portmonetkę biletową. A my prokuratora szukamy do owiec....

    • 16 0

  • Nie no, jak Borawski się tym zajmuje, to sukces murowany. (1)

    Dajcie mu jeszcze do pomocy Grzelaka. To prawdziwi fachowcy, wybitne umysły znające się na wszystkim. Taki miks Nikoli Tesli, Warrena Buffeta i Steva Jobsa.

    • 16 0

    • zbyt skromnie

      to połączenie MacGyvera i Adama Słodowego

      • 4 0

  • Nie pisać z hejtem? Trudno na prawdę trudno (2)

    Obecne władze Gdańska to tragedia. Dulkiewicz, Grzelak, Borawski to tragedia dla tego miasta. I jak by człowiek chciał usłyszeć i zobaczyć jakiś pozytywny aspekt rządów tej ekipy to nie da rady. Pani Dulkiewicz nigdy na panią nie zagłosuję! Niech pani weźmie tych swoich współpracowników i po prostu zniknie z polityki raz na zawsze!

    • 29 1

    • Brudne powietrze w Nowym Porcie

      Zrewitalizowana świeżo dzielnica NP pyłem węglopodobnym zasypana.Brudne ulice,tynki i mieszkania i powietrze.Port gdański ingeruje w dzielnice mieszkaniową.

      • 2 0

    • A co ma Gdynia powiedzieć z tymi wszystkimi włodarzykami i kierofczykami?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane