• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pracujemy nie tam, gdzie mieszkamy. Badanie mobilności w Trójmieście

Patryk Szczerba
31 maja 2024, godz. 08:00 
Opinie (212)
W Gdańsku według odczytów z sieci komórkowej Play widać wyraźny podział na dzielnice, w których się pracuje, i te, które zamieszkuje. W Gdańsku według odczytów z sieci komórkowej Play widać wyraźny podział na dzielnice, w których się pracuje, i te, które zamieszkuje.

Dużą mobilność mieszkańców jako cechę charakterystyczną Trójmiasta wykazują analizy danych z sieci komórkowych. W Gdańsku mieszkańcy do pracy dojeżdżają przede wszystkim do Śródmieścia, Wrzeszcza, Oliwy. Spoza Trójmiasta do tego miasta najwięcej do pracy przyjeżdża osób z Kolbud. Gdynianie do pracy jadą najczęściej także do Gdańska, ale coraz więcej osób znajduje pracę w Rumi i Kosakowie. Co jeszcze pokazują dane?



Czy pracujesz w mieście, w którym mieszkasz?

Do coraz większej liczby osób dociera, że nikt nie wie tyle o naszej mobilności, ile operatorzy sieci komórkowych.

Gdzie jeżdżą mieszkańcy w ciągu dnia?



Obecnie każdy z nas posiada smartfon, który w większości jest nieustannie podłączony nie tylko do sieci komórkowej, ale też do internetu. Na tej podstawie łatwo sprawdzić, w jakim kierunku w ciągu dnia kierują się potoki mieszkańców i wyciągnąć ciekawe dane.

W Gdańsku mieszkańcy w ciągu dnia do pracy docierają przede wszystkim do:

  1. Śródmieścia,
  2. Wrzeszcza,
  3. Oliwy.




W tych trzech miejscach znajduje się skupisko budynków biurowych i centrów
usługowych.
Na kolejnych miejscach są Kokoszki i Matarnia. Wszystkie pięć dzielnic jest uznawanych za analityków jako strefy dzienne.

- Podobnie jak w prywatnych mieszkaniach, w metropoliach też mamy do czynienia z obszarami, w których mieszkańcy (oraz ich urządzenia mobilne) spędzają noc, oraz takimi obszarami, w których gromadzą się w ciągu dnia (np. pracując, uczestnicząc w zajęciach w szkołach i na uczelniach, korzystając z wydarzeń kulturalnych, załatwiając sprawy urzędowe) - piszą specjaliści z sieci Play, którzy udostępnili dane w specjalnym raporcie.

Które dzielnice pustoszeją?



Z kolei za dnia najbardziej pustoszeją w kolejności:
  1. Ujeścisko Łostowice,
  2. Jasień,
  3. Przymorze,
  4. Osowa.



-
Im więcej nocujących (wg liczby kart SIM) przypada na pracującego w danej dzielnicy, tym wyżej znajduje się ona jako "strefa odpoczynku".
I odwrotnie: im więcej pracujących (wg liczby kart SIM) przypada na jednego nocującego, tym wyżej obszar ten jest jako "strefa dzienna" - czytamy w raporcie sieci Play.

Gdańszczanie po swoim mieście do pracy najczęściej dojeżdżają do Kolbud, Pruszcza Gdańskiego oraz Sopotu. Spoza miasta najwięcej do Gdańska do pracy przyjeżdża z Kolbud.

U gdynian coraz częściej jako kierunek, w którym podążają za pracą, pojawia się Wejherowo, Żukowo i Rumia. U gdynian coraz częściej jako kierunek, w którym podążają za pracą, pojawia się Wejherowo, Żukowo i Rumia.

Gdynianie jadą do pracy do Gdańska, ale rośnie rola okolicznych gmin



Z kolei gdynianie pracują, oprócz swojego miasta, przede wszystkim w Gdańsku i Sopocie. Rośnie jednak popularność:

  • Rumi
  • Kosakowa
  • Żukowa
  • Szemudu
  • Wejherowa

Trudno się dziwić, bo jadąc rano do pracy, w tamtym kierunku nie ma zatorów, natomiast powrót bywa trudny, ale powodem są przede wszystkim prowadzone w ostatnim czasie remonty na północy Gdyni.

Co ciekawe, nie ma ruchu pracowników do Gdyni z Kolbud ani Pruszcza Gdańskiego. Za to i Pruszcz Gdański, i Kolbudy "łapią się" do pierwszej dziesiątki gmin, w których pracują gdynianie.

Quiz Co wiesz o historii Trójmiasta? Sprawdź się Średni wynik 68%

Co wiesz o historii Trójmiasta? Sprawdź się

Rozpocznij quiz

Opinie (212) 8 zablokowanych

  • Póki co mieszkam i pracuję w Gdyni, ale chyba już niedługo. Nie stać mnie na kupno mieszkania tutaj. (3)

    3-pokojowe w przyzwoitym standardzie kosztuje tu już prawie milion, w gminach ościennych dostanę identyczne za 600-700 tysięcy. Przykre, bo wolałbym tu zostać, ale co zrobić, wśród znajomych gdynian też już wszyscy uciekli z tego miasta.

    • 11 2

    • To co zyskasz na zakupie (1)

      Stracisz na dojazdach i to nie tylko pod względem kasy

      • 1 3

      • Przy tych cenach kredytow nie sądzę

        • 5 2

    • To prawda

      Ceny mieszkań już dawno odleciały w kosmos. Ale kredycik 2% bardzo w tym pomógł

      • 2 1

  • I znowu badania pod 15 minutowe miasta getta (7)

    Pracuję, gdzie chcę

    • 14 12

    • to by była faktycznie tragedia (6)

      gdyby nie trzeba było codziennie jeździć autem i stać w korkach godzinę, tylko wszędzie mieć 15 minut pieszo albo na rowerze :D

      pracujesz, gdzie chcesz, gnijesz w korkach też, bo chcesz? + 1000 zł na paliwo w miesiącu?

      • 6 7

      • no i utrudnia życie innym też trzeba dodać

        • 10 0

      • Wiesz wogole o co chodzi w takich miastach? Zdajesz sobie sprawę ze to firma kontroli obywateli? PiS płaszczykiem troski, tak jak aplikacje w telefonie które ułatwiają życie a w rzeczywistości gromadzą informacje. Bo w dzisiejszym świecie informacja jest na wagę złota. Ale o czym ja tu mówię, wszyscy krótkowzroczni

        • 4 5

      • a widzisz jakies dzialania w kierunku takiej organizacji zycia??! (3)

        Poza ograniczeniem indywidualmej komunikacji?

        Bo ja noe widze,dlatego takie postulaty uwazam za utopie i wrecz demagogie.

        • 5 3

        • ja widzę (2)

          polegają na poprawie warunków ruchu pieszych i rowerzystów w pobliżu stacji PKP/SKM: na przykład budowa naziemnego przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego przy Bramie Wyżynnej oraz przy stacji Gdańsk Główny (w projektowaniu).

          • 0 3

          • punkt siedzenie, punkt widzenia...

            I w jaki to sposób poprawia dostępność usług czy pracy??!

            Dokąd mają iść czy jechać ludzie korzystający z tych "udogodnień"?
            Nadal to ludzie mają się przemieszczać, a "władcy" na zasobach, centralizować i "optymalizować".

            Wygadujesz wyuczone głupoty, które w żaden sposób nie realizują deklarowanych celów. Tak to z neofitami bywa. Albo z cynicznymi "działaczami", dla których tylko zadanie premiowe się liczy i KPI...
            Skutki można było obserwować w Chinach, gdzie istniały autostrady... rowerowe.
            Właśnie na takich, partyjnych, zasadach, organizowane...

            • 2 0

          • ty widzisz??!

            Czy AI tobie pokazuje?!
            Bo wiesz, znasz pojęcie "halucynowanie"?

            • 1 0

  • (2)

    Po co te analizy skoro nikt ich nie bierze pod uwagę. We wszystkich opiniach kokoszki,Matarnia są uznawane jako noclegownie,bo połowa " Gdańszczan" nie ma pojęcia ile jest tu zakładów pracy. Buduje się przystanki PKM w polu a porządnego dojazdu do Parku Maszynowa nie ma.

    • 9 3

    • Kokoszki i Matarnia to wyjątki (1)

      Od zawsze były przemysłowymi miejscami.

      • 2 1

      • Wyjątki,do których nie ma porządnego dojazdu od lat. I te opinie po co drogi tam robić,dla słoików?Nie wszyscy są sprzedawcami w centrach handlowych.

        • 2 2

  • suuuper,

    Teraz niech korporacje stworzą biuro-domy!! w windę do pracy, w windę do domu! i system zmianowy, jedni pracują drudzy śpią, i tak na zmianę, a mając dobro planety za priorytet to najlepiej jedno mieszkanie dla dwóch pracowników, wtedy i ekologicznie, i bez korków i potrzeby miejsc parkingowych....... no i mieszkamy tam gdzie pracujemy

    • 11 3

  • To jest już inwigilacja!

    • 8 2

  • Czas to zmienić

    Wprowadzamy 15 minutowe miasta.

    Jak będziesz chciał pojechać do kolegi na Zaspę a mieszkasz na Osowej, to będziesz musiał złożyć wniosek na milicję.

    Czas skończyć z tym jeżdżeniem i zatruwaniem naszej planety.

    • 8 4

  • ceny, a wypłaty

    przez stosunek ceny mieszkań, a wypłatą trzeba było się wyprowadzić daleko za Trojmiasto. jestem wdzięczna pandemii, że pokazała, że praca zdalna jest możliwa.

    • 5 3

  • Wincej szuflandii nich budują w centrach miast

    • 6 3

  • Totalna inwigilacja

    • 4 3

  • Błąd analityczny

    Wrzeszcz ma dwie galerie handlowe - to nie to samo co biurowce, choć miejsca pracy tam są.
    Ponadto by dojechać do Oliwy trzeba zjechać do wrzeszcza najpierw co tworzy złudzenie, że wrzeszcz jest tak istotny.
    W rejonie oliwy są dwie uczelnie, które też generują ruch.
    na upartego Politechnikę można policzyć jako wrzeszcz z akademią medyczna.
    Ale ponownie to nie miejsca pracy, w takiej skali jak sugeruja dane.

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane