- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (82 opinie)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (299 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (62 opinie)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (69 opinii)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (128 opinii)
- 6 Trójmiejskie mola, których już nie ma (110 opinii)
Prawie 600 nowych drzew w centrum Gdańska. Na ile ta wizja jest realna?
Możliwe warianty zadrzewienia ciągu Wały Piastowskie - Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie - Okopowa
Główny ciąg komunikacyjny prowadzący przez Śródmieście Gdańska może tonąć w zieleni. Ambitna wizja zadrzewienia głównych ulic przedstawiona na miejskim seminarium wymaga jednak wielomilionowych nakładów finansowych na realizację oraz bieżące utrzymanie, a także... odwagi. Obecnie żadne decyzje w tym zakresie nie zapadły.
To koncepcja realizowana przez Biuro Architekta Miasta, które zakłada przywrócenie rangi przestrzeni publicznej odpowiedniej dla Śródmieścia głównemu układowi komunikacyjnemu Węzeł Piastowski
Już na wstępie należy podkreślić, że szanse na całościowe wdrożenie tak ambitnego założenia są dzisiaj niewielkie.
Trzy warianty zadrzewiania głównych ulic
- Tego typu projekt nie jest możliwy do zrealizowania przy obecnym poziomie finansowania zieleni przez władze miasta - przyznaje Łukasz Pancewicz, współzałożyciel pracowni A2P2 architecture and planning, która przygotowała opracowanie. - Jest to poważne wyzwanie nie tylko projektowe, ale również polityczno-utrzymaniowe.
Pracownia A2P2 przedstawiała trzy warianty zmian, zakładające nasadzenia:
- ok. 380 drzew,
- ok. 450-480 drzew,
- ok. 550-580 drzew.
- Są to maksymalne liczby pod warunkiem, że każdy gestor sieci pozwoli nam na umieszczenie zieleni wysokiej - podkreśla Pancewicz.
Uporządkowanie sieci i przebudowa układu drogowego
I to właśnie uzbrojenie terenu jest największym wyzwaniem dla realizacji całego założenia. Plątanina podziemnej infrastruktury wymaga bowiem w każdym wariancie uporządkowania, a w przypadku wariantu trzeciego zakłada się ponadto całkowitą przebudowę układu drogowego - w tym likwidację estakady na węźle Unii Europejskiej
W wariancie drugim przewiduje się lokalne korekty układu drogowego, np. likwidację lub zmianę lokalizacji niektórych zatok oraz tzw. rozbruki (demontaż fragmentów chodników).
![Dyskusyjny remont estakady na węźle UE](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3390/150x100/3390398__c_89_150_788_553__kr.webp)
Drzewa w układzie szpalerowym na niemal całej długości
Wariant pierwszy to natomiast przede wszystkim wykorzystanie istniejących przestrzeni zieleni, pozbawionych nasadzeń drzew. Tu ingerencja w istniejący układ drogowy jest najmniejsza, ale nadal wymaga skomplikowanej ingerencji w podziemną infrastrukturę.
Elementem łączącym wszystkie warianty jest wdrożenie nasadzeń szpalerowych - zachowania pełnej ciągłości usytuowania drzew z pozostawieniem ekspozycji na gmach Dworca Głównego
Zielone torowiska i ważne przestrzenie publiczne
Ponadto we wszystkich wariantach przyjęto opcję zazielenienia torowisk tramwajowych oraz potrzebę osobnych opracowań dla wybranych przestrzeni publicznych przyległych do głównego układu komunikacyjnego.
Jedną z najważniejszych takich przestrzeni jest teren City Forum
![Powstanie kolejny odcinek zielonego torowiska](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3391/150x100/3391183__kr.webp)
Potrzebne działania na wielką skalę zamiast półśrodków
Autorzy koncepcji mówią wprost: należy działać na wielką skalę lub wcale. Wstawienie tylko kilku drzew - nawet zgodnie z założeniem wariantu 1 - nie zmieni bowiem oblicza Śródmieścia.
- Jeżeli faktycznie chcemy dokonać radykalnej zmiany tej przestrzeni, to należy pomyśleć czy nie "zedrzeć" jednego pasa ruchu i zmienić organizację ruchu wokół dworca albo ograniczyć możliwości przejazdu i zbudować nowoczesny dworzec tramwajowy zintegrowany z kolejowym - przekonuje Łukasz Pancewicz.
![Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3302/150x100/3302871__c_60_12_927_669__kr.webp)
![Mapa inwestycji](https://s-trojmiasto.pl/_img/dom/mapa_inwestycji_box.jpg)
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Miejsca
Opinie (222) 5 zablokowanych
-
2023-03-08 19:24
A wystarczylby dobry pomysl
Typu: zarzadzaj drzewem, 600 drzew= 600 zespolow, moga byc nimi klasy szkol. Firmy cale. Fundacje, zrzeszenia, grupy mieszkancow... Sam bym sie za opieke nad 1 wzial. Nie mowie ze za 30 lat przyjade dzwigiem przyciac galezie, bo to chore wymaganie, ale pierwszych 10 lat bym sie mogl zajac tematem
- 2 0
-
2023-03-08 19:35
I 60 nowych dzików
- 0 0
-
2023-03-08 19:40
Betonoza drzewowa
Nie mogliby tam zrobić tak potrzebnego ogólnodostępnego boiska? Albo chociaż darmowego parkingu?
- 0 0
-
2023-03-08 20:10
Pięknie.. Fantastycznie
Zachowajmy lasy walczmy o nie a nie mydla nam oczy jak pieknie...
Karzmy tych którzy zaśmiecają dewastują lasy nauczmy się najpierw dbać co mamy a nie po cichu wycinają nie tylko las oliwski ale nawet go nie chronią.
A tu nagle jak pieknie
Fakt. Też tak chce ale co z tego że za chwilę trzeba będzie na spacer do prywatnego lasu...
Miasto Gdańsk nie chroni dobra i dziedzictwa jakim jest las oliwski..
Zresztą wycinki są obecnie rzezią w całej Polsce
Tak chciałbym więcej zieleni ale to mydlenie oczu..
Mogę się mylić.. Ale to moje zdanie- 0 0
-
2023-03-08 20:23
za ile lat ? 100 ?
- 2 0
-
2023-03-08 20:26
Bajka
- 1 0
-
2023-03-08 20:31
Drzewa na tyłach
dawnego budynku LOT? Śmieszne!!! Firma, która kupiła prawo do wieczystej dzierżawy, wycięła wszystko co tam rosło. Teraz pustynia. A później drzewa? Dziwne. Ale oby jak najwięcej drzew.
- 2 0
-
2023-03-08 20:36
Tak! Tak! Tak! Trzymam kciuki za realizację.
- 0 0
-
2023-03-08 20:39
Drzewa w parkach. Tu niepotrzebne.
Ja lubię jak teraz jest otwarta przestrzeń i widać miatso z tramwaju. Jak to wyrośnie będzie ciemno jak na zwycięstwa. nie lepiej gdzie indziej Park zrobić. A nie tu miliony wydawać?
- 1 2
-
2023-03-08 20:57
najpierw płacili za wcinkę i betonowanie
teraz zapłacą za sadzenie
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.