- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (518 opinii)
- 2 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 3 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (232 opinie)
- 4 Rekordzista dostał 5 mandatów (78 opinii)
- 5 Były senator PiS trafił do więzienia (352 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (60 opinii)
Prawie 600 nowych drzew w centrum Gdańska. Na ile ta wizja jest realna?
Możliwe warianty zadrzewienia ciągu Wały Piastowskie - Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie - Okopowa
Główny ciąg komunikacyjny prowadzący przez Śródmieście Gdańska może tonąć w zieleni. Ambitna wizja zadrzewienia głównych ulic przedstawiona na miejskim seminarium wymaga jednak wielomilionowych nakładów finansowych na realizację oraz bieżące utrzymanie, a także... odwagi. Obecnie żadne decyzje w tym zakresie nie zapadły.
To koncepcja realizowana przez Biuro Architekta Miasta, które zakłada przywrócenie rangi przestrzeni publicznej odpowiedniej dla Śródmieścia głównemu układowi komunikacyjnemu Węzeł Piastowski
Już na wstępie należy podkreślić, że szanse na całościowe wdrożenie tak ambitnego założenia są dzisiaj niewielkie.
Trzy warianty zadrzewiania głównych ulic
- Tego typu projekt nie jest możliwy do zrealizowania przy obecnym poziomie finansowania zieleni przez władze miasta - przyznaje Łukasz Pancewicz, współzałożyciel pracowni A2P2 architecture and planning, która przygotowała opracowanie. - Jest to poważne wyzwanie nie tylko projektowe, ale również polityczno-utrzymaniowe.
Pracownia A2P2 przedstawiała trzy warianty zmian, zakładające nasadzenia:
- ok. 380 drzew,
- ok. 450-480 drzew,
- ok. 550-580 drzew.
- Są to maksymalne liczby pod warunkiem, że każdy gestor sieci pozwoli nam na umieszczenie zieleni wysokiej - podkreśla Pancewicz.
Uporządkowanie sieci i przebudowa układu drogowego
I to właśnie uzbrojenie terenu jest największym wyzwaniem dla realizacji całego założenia. Plątanina podziemnej infrastruktury wymaga bowiem w każdym wariancie uporządkowania, a w przypadku wariantu trzeciego zakłada się ponadto całkowitą przebudowę układu drogowego - w tym likwidację estakady na węźle Unii Europejskiej
W wariancie drugim przewiduje się lokalne korekty układu drogowego, np. likwidację lub zmianę lokalizacji niektórych zatok oraz tzw. rozbruki (demontaż fragmentów chodników).
![Dyskusyjny remont estakady na węźle UE](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3390/150x100/3390398__c_89_150_788_553__kr.webp)
Drzewa w układzie szpalerowym na niemal całej długości
Wariant pierwszy to natomiast przede wszystkim wykorzystanie istniejących przestrzeni zieleni, pozbawionych nasadzeń drzew. Tu ingerencja w istniejący układ drogowy jest najmniejsza, ale nadal wymaga skomplikowanej ingerencji w podziemną infrastrukturę.
Elementem łączącym wszystkie warianty jest wdrożenie nasadzeń szpalerowych - zachowania pełnej ciągłości usytuowania drzew z pozostawieniem ekspozycji na gmach Dworca Głównego
Zielone torowiska i ważne przestrzenie publiczne
Ponadto we wszystkich wariantach przyjęto opcję zazielenienia torowisk tramwajowych oraz potrzebę osobnych opracowań dla wybranych przestrzeni publicznych przyległych do głównego układu komunikacyjnego.
Jedną z najważniejszych takich przestrzeni jest teren City Forum
![Powstanie kolejny odcinek zielonego torowiska](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3391/150x100/3391183__kr.webp)
Potrzebne działania na wielką skalę zamiast półśrodków
Autorzy koncepcji mówią wprost: należy działać na wielką skalę lub wcale. Wstawienie tylko kilku drzew - nawet zgodnie z założeniem wariantu 1 - nie zmieni bowiem oblicza Śródmieścia.
- Jeżeli faktycznie chcemy dokonać radykalnej zmiany tej przestrzeni, to należy pomyśleć czy nie "zedrzeć" jednego pasa ruchu i zmienić organizację ruchu wokół dworca albo ograniczyć możliwości przejazdu i zbudować nowoczesny dworzec tramwajowy zintegrowany z kolejowym - przekonuje Łukasz Pancewicz.
![Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3302/150x100/3302871__c_60_12_927_669__kr.webp)
![Mapa inwestycji](https://s-trojmiasto.pl/_img/dom/mapa_inwestycji_box.jpg)
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Miejsca
Opinie (222) 5 zablokowanych
-
2023-03-08 18:40
pojawiła się firma?
100 000 od drzewa?
- 2 0
-
2023-03-08 18:40
Smutny widok
Ekipa Dulkiewicz nie radzi sobie z koszeniem trawników na dzielnicach, a w centrum miasta chce zaproponować karłowate, genetycznie modyfikowane drzewa, które z drzewami mają niewiele wspólnego. Utrudni to tylko widoczność kierowcom.
- 3 0
-
2023-03-08 18:42
Po co wydawać pieniądze na nowe drzewa wystarczy zachować te które są. (1)
Doprowadzono do uschnięcia palmy w Oliwie i wycina się duże połacie naturalnego wysokiego lasu na Stogach między Sucharskiego a plażą. Wystarczy zadbać tylko o to co jest a nie dewastować co ma notorycznie miejsce w Gdańsku.
- 16 4
-
2023-03-09 17:02
Projekt parku "Czerwonych Gitar" - wyciąć istniejące drzewa (zielone) a posadzić czerwone (będą za 30 lat)
To nie chodzi o to by były drzewa, ale by wydawać kasę. Drzewa są OK bo jak uschną to się posadzi nowe za nową kasę. Ile razy można kręcić lody na MEV0? A na drzewach bez końca.
- 0 0
-
2023-03-08 18:43
Utopia. Brzydki widok
- 3 0
-
2023-03-08 18:46
(1)
Wyrzucanie pieniędzy. W dobie corocznej suszy żadne drzewo nie przeżyje. Bo kto będzie je podlewał ? Taki szpaler , jak kilka posadzonych usycha bo niema kto nimi się zająć. Tak samo kwiaty w donicach na Grunwaldzkiej. To dodatkowe śmietniki. Posadźcie lepiej sztuczne palmy.
- 3 0
-
2023-03-08 21:21
Casablanca
W marokańskich miastach się da podlewać zieleń, ale tam rządzi król...
Zieleń w pasach rozdziału między jezdniami, na rondach jest wyposażona w system podlewania i jest przepiękna, z palmami, kwitnącymi kwiatami, egzotycznymi krzewami.
Tak, tak w gorącej i suchej Afryce!- 0 0
-
2023-03-08 18:57
ja juz wole owce .
- 1 0
-
2023-03-08 19:12
Tak planować to można w SimCity.
Drzewa rosną dziesięciolecia...
- 4 0
-
2023-03-08 19:13
Jestem za nowymi nasadzeniami. W Gdańsku jest wiele przestrzeni pod nowe nasadzenia, ale kompletnie niewykorzystane. Jestem za tym, aby centrum się zmieniło. W kwestii zmian w układzie drogowym to osobiście bym teraz tego nie robił. Nie mamy żadnej korzystnej alternatywy dla samochodu, bo komunikacja miejska jest droższa od auta, a SKM czasem nie przyjedzie, a czasem się zepsuje. Kiedy będziemy mieli konkurencyjną komunikację miejską, czyli tanią, bezawaryjną oraz punktualną z dużą siatką połączeń to wtedy możemy mówić o zmianach w układzie drogowym. Wtedy możemy zwężać Grunwaldzką do 2 pasów i poszerzać chodniki czy puszczać nowe linie tramwajowe. Oprócz tego na ten moment powinniśmy robić wszystko pod samochody, bo dojdziemy do momentu aż stwierdzimy, że aut jest za dużo i źle wpływają na życie. Tak było w Europie Zachodniej, gdzie był boom na auta, szerokie drogi i wielkie węzły. Teraz ludzie są tym zmęczeni i odchodzą od aut. Polska jest zacofana o jakieś 50 lat pod względem mentalności komunikacyjnej.
- 3 1
-
2023-03-08 19:15
ROK 2023 - władze miasta odkryły pozytywną rolę drzew w przestrzeni publicznej (1)
Gratuluję, przecież drzewa wymyślili rok temu, więc szybko zareagowali.
- 4 0
-
2023-03-09 16:59
Teraz jest takie przekaz, by każdy projekt był eko i zielony, nawet na dachach trawa - żeby przykryć beton
A patodeweloperka wcina przed kamerami sałatę i kasztany tuląc się do dzików. Taki niewinny żart z mieszkańców przed wyborami.
- 0 0
-
2023-03-08 19:16
Wybory idą...
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.