- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (562 opinie)
- 2 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (29 opinii)
- 3 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (241 opinii)
- 5 Rekordzista dostał 5 mandatów (82 opinie)
- 6 Były senator PiS trafił do więzienia (359 opinii)
Prawie 600 nowych drzew w centrum Gdańska. Na ile ta wizja jest realna?
Możliwe warianty zadrzewienia ciągu Wały Piastowskie - Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie - Okopowa
Główny ciąg komunikacyjny prowadzący przez Śródmieście Gdańska może tonąć w zieleni. Ambitna wizja zadrzewienia głównych ulic przedstawiona na miejskim seminarium wymaga jednak wielomilionowych nakładów finansowych na realizację oraz bieżące utrzymanie, a także... odwagi. Obecnie żadne decyzje w tym zakresie nie zapadły.
To koncepcja realizowana przez Biuro Architekta Miasta, które zakłada przywrócenie rangi przestrzeni publicznej odpowiedniej dla Śródmieścia głównemu układowi komunikacyjnemu Węzeł Piastowski
Już na wstępie należy podkreślić, że szanse na całościowe wdrożenie tak ambitnego założenia są dzisiaj niewielkie.
Trzy warianty zadrzewiania głównych ulic
- Tego typu projekt nie jest możliwy do zrealizowania przy obecnym poziomie finansowania zieleni przez władze miasta - przyznaje Łukasz Pancewicz, współzałożyciel pracowni A2P2 architecture and planning, która przygotowała opracowanie. - Jest to poważne wyzwanie nie tylko projektowe, ale również polityczno-utrzymaniowe.
Pracownia A2P2 przedstawiała trzy warianty zmian, zakładające nasadzenia:
- ok. 380 drzew,
- ok. 450-480 drzew,
- ok. 550-580 drzew.
- Są to maksymalne liczby pod warunkiem, że każdy gestor sieci pozwoli nam na umieszczenie zieleni wysokiej - podkreśla Pancewicz.
Uporządkowanie sieci i przebudowa układu drogowego
I to właśnie uzbrojenie terenu jest największym wyzwaniem dla realizacji całego założenia. Plątanina podziemnej infrastruktury wymaga bowiem w każdym wariancie uporządkowania, a w przypadku wariantu trzeciego zakłada się ponadto całkowitą przebudowę układu drogowego - w tym likwidację estakady na węźle Unii Europejskiej
W wariancie drugim przewiduje się lokalne korekty układu drogowego, np. likwidację lub zmianę lokalizacji niektórych zatok oraz tzw. rozbruki (demontaż fragmentów chodników).
![Dyskusyjny remont estakady na węźle UE](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3390/150x100/3390398__c_89_150_788_553__kr.webp)
Drzewa w układzie szpalerowym na niemal całej długości
Wariant pierwszy to natomiast przede wszystkim wykorzystanie istniejących przestrzeni zieleni, pozbawionych nasadzeń drzew. Tu ingerencja w istniejący układ drogowy jest najmniejsza, ale nadal wymaga skomplikowanej ingerencji w podziemną infrastrukturę.
Elementem łączącym wszystkie warianty jest wdrożenie nasadzeń szpalerowych - zachowania pełnej ciągłości usytuowania drzew z pozostawieniem ekspozycji na gmach Dworca Głównego
Zielone torowiska i ważne przestrzenie publiczne
Ponadto we wszystkich wariantach przyjęto opcję zazielenienia torowisk tramwajowych oraz potrzebę osobnych opracowań dla wybranych przestrzeni publicznych przyległych do głównego układu komunikacyjnego.
Jedną z najważniejszych takich przestrzeni jest teren City Forum
![Powstanie kolejny odcinek zielonego torowiska](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3391/150x100/3391183__kr.webp)
Potrzebne działania na wielką skalę zamiast półśrodków
Autorzy koncepcji mówią wprost: należy działać na wielką skalę lub wcale. Wstawienie tylko kilku drzew - nawet zgodnie z założeniem wariantu 1 - nie zmieni bowiem oblicza Śródmieścia.
- Jeżeli faktycznie chcemy dokonać radykalnej zmiany tej przestrzeni, to należy pomyśleć czy nie "zedrzeć" jednego pasa ruchu i zmienić organizację ruchu wokół dworca albo ograniczyć możliwości przejazdu i zbudować nowoczesny dworzec tramwajowy zintegrowany z kolejowym - przekonuje Łukasz Pancewicz.
![Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3302/150x100/3302871__c_60_12_927_669__kr.webp)
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – nieruchomości Gdańsk Śródmieście
![Mapa inwestycji](https://s-trojmiasto.pl/_img/dom/mapa_inwestycji_box.jpg)
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Miejsca
Opinie (222) 5 zablokowanych
-
2023-03-08 16:50
Stare drzewa (2)
Wszystko pięknie ale dlaczego miasto Gdańsk nie interesuje się starymi drzewmi, które oblepione są jemiołą? Proszę spojrzeć chociażby na Aleję Zwycięstwa niemal wszystkie drzewa zaatakowane jemiołą. A takich drzew jest w całym Gdańsku ogrom. Umierają na naszych oczach. Czy już miasto spisało je na straty?
- 7 0
-
2023-03-08 17:57
Tak, w Gdańsku, a i raczej w całej Polsce tez, nie ma dendrologów (1)
- 2 0
-
2023-03-08 21:02
To dendrolog musi być, żeby to stwierdzić?
Zamiast wziąć wóz z drabiną i koszem i zrzucić tą jemiołę, co jest każdy widzi
- 1 0
-
2023-03-08 17:00
Obojętne jaki wariant ! Aby tylko posadzić i w dużej ilości. (1)
- 2 0
-
2023-03-08 17:55
i oby przeżyły 2 rok (te drzewa oczywiście)
- 2 0
-
2023-03-08 17:10
Super (3)
Jeszcze będzie pięknie jeszcze będzie cudownie
- 28 3
-
2023-03-08 19:05
Jestem za zielenia, ale z roznych wizualizacji jakie widzialem wynika ze trzeba uwazac by nie przegiac palexa. Zielen mozna zaprojektowac tak samo zle jak budynki.
- 3 0
-
2023-03-08 19:16
Zamiast wydawać kasę na mrzonki i wizje pijanego ekologa zadbajmy o to co mamy. Miasto nie dba o roślinność która już istnieje. Może zamiast projektowanych drzew lepiej sadzić krzaki które nie spowodują poważnych lub śmiertelnych urazów w kolizjach i wypadkach na poboczach ulic? To tylko tak na przyszłość jak już wyrosną na przeszkody drogowe i inwestycyjne deweloperów.
- 1 1
-
2023-03-12 07:45
Zielen
To prawda. Sama wizualizacja to nie relacją.
- 0 0
-
2023-03-08 17:14
Drzewa
Najpierw posadźcie te wszystkie drzewa a później wybory. Odwrotnej drogi po władze nie ma. Dość mydlenia oczu.
- 7 0
-
2023-03-08 17:21
Gdzie ta odwaga? Samochody nadal mają priorytet, po 3 pasy w każdą stronę, plus dodatkowe pasy przy skrzyżowaniach.
Top jest tchórzostwo, nie odwaga.
- 3 0
-
2023-03-08 17:27
To będą drzewinki raczej
niż drzewa. Patrząc na wizkę to one mają z 1/4 wysokości normalnego drzewa... bo większy przekrój korony się nie zmieści w tych wąskich paskach przy drodze.
Z takich pomysłów to Le Clerc nasadził przy Obrońców Wybrzeża taki niski szpaler, wyrósł ładnie i dobrze wygląda. Ale oni dbali o te drzewa i też było tam jednak więcej miejsca. Także trzeba by dobrać bardzo odporny na zanieczyszczenia rodzaj tych karłowatych drzewek i podlewać, dbać.
Ale w tych miejscach w Śródmieściu to raczej infrastruktury podziemnej jest tyle, że pomysł nie ma szans...- 5 0
-
2023-03-08 17:34
Byłoby pięknie (2)
ale ile lat trzeba żeby te drzwa się przyjęły i urosły?
- 35 3
-
2023-03-08 18:02
Gdyby nie wybory to bym uwierzył
- 6 1
-
2023-03-08 18:15
Duży optymizm
Jak na razie to wizualizacja pokazuje, że tramwaj jadąc ociera się o korony tych niskich drzew więc nie będzie szans aby się przyjęły i urosły, może za dwadzieścia lat. To było raz, a dwa to te drzewa posadzone są za gęsto i kiedy dojdzie do jakiegoś zdarzenia to samochód w konfrontacji z drzewem nie ma dużych szans nawet przy 50 km/h.
- 1 2
-
2023-03-08 17:37
Nie jest realne,
problem w tym, ze w Gdańsku drzewa/nasadzenia planują architekci, a nie dendrolodzy czy jeszcze lepiej arboryści
- 8 0
-
2023-03-08 17:37
Paranoja
Najpierw wycinają co się da, teraz będą sadzić jakieś patyki, to się nadaje do leczenia.
- 5 0
-
2023-03-08 17:38
To jest wbrew wieloletniej strategii miasta . Zresztą żaden deweloper na to się nie zgodzi. Nie tak się umawialiśmy.
Tylko nasadzenia kostki i wylewki betonu wchodzą w grę.- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.