• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 600 nowych drzew w centrum Gdańska. Na ile ta wizja jest realna?

Krzysztof Koprowski
8 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (222)

Możliwe warianty zadrzewienia ciągu Wały Piastowskie - Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie - Okopowa

Główny ciąg komunikacyjny prowadzący przez Śródmieście Gdańska może tonąć w zieleni. Ambitna wizja zadrzewienia głównych ulic przedstawiona na miejskim seminarium wymaga jednak wielomilionowych nakładów finansowych na realizację oraz bieżące utrzymanie, a także... odwagi. Obecnie żadne decyzje w tym zakresie nie zapadły.



Który wariant zmian uważasz za najlepszy?

Podczas poniedziałkowego seminarium "Zieleń i Woda. Projekty dla Gdańska" po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowano koncepcję studium rewaloryzacji tzw. Zachodniego Frontu Śródmieścia.

To koncepcja realizowana przez Biuro Architekta Miasta, które zakłada przywrócenie rangi przestrzeni publicznej odpowiedniej dla Śródmieścia głównemu układowi komunikacyjnemu Węzeł PiastowskiMapka - Podwale GrodzkieMapka - Wały Jagiellońskie (wraz z Huciskiem)Mapka - OkopowaMapka, a w szerszym ujęciu również biegnącej równolegle ul. 3 MajaMapka.

Już na wstępie należy podkreślić, że szanse na całościowe wdrożenie tak ambitnego założenia są dzisiaj niewielkie.


  • Wariant 1 zmian Zachodniego Frontu Śródmieścia
  • Wariant 2 zmian Zachodniego Frontu Śródmieścia
  • Wariant 3 zmian Zachodniego Frontu Śródmieścia
  • Szczegółowe porównanie wariantów Zachodniego Frontu Śródmieścia na wybranych odcinkach
  • Szczegółowe porównanie wariantów Zachodniego Frontu Śródmieścia na wybranych odcinkach
  • Szczegółowe porównanie wariantów Zachodniego Frontu Śródmieścia na wybranych odcinkach

Trzy warianty zadrzewiania głównych ulic



- Tego typu projekt nie jest możliwy do zrealizowania przy obecnym poziomie finansowania zieleni przez władze miasta - przyznaje Łukasz Pancewicz, współzałożyciel pracowni A2P2 architecture and planning, która przygotowała opracowanie. - Jest to poważne wyzwanie nie tylko projektowe, ale również polityczno-utrzymaniowe.
Pracownia A2P2 przedstawiała trzy warianty zmian, zakładające nasadzenia:
  1. ok. 380 drzew,
  2. ok. 450-480 drzew,
  3. ok. 550-580 drzew.

- Są to maksymalne liczby pod warunkiem, że każdy gestor sieci pozwoli nam na umieszczenie zieleni wysokiej - podkreśla Pancewicz.
Wizualizacja możliwych zmian w rejonie Węzła Piastowskiego Wizualizacja możliwych zmian w rejonie Węzła Piastowskiego

Uporządkowanie sieci i przebudowa układu drogowego



I to właśnie uzbrojenie terenu jest największym wyzwaniem dla realizacji całego założenia. Plątanina podziemnej infrastruktury wymaga bowiem w każdym wariancie uporządkowania, a w przypadku wariantu trzeciego zakłada się ponadto całkowitą przebudowę układu drogowego - w tym likwidację estakady na węźle Unii EuropejskiejMapka.

W wariancie drugim przewiduje się lokalne korekty układu drogowego, np. likwidację lub zmianę lokalizacji niektórych zatok oraz tzw. rozbruki (demontaż fragmentów chodników).

Dyskusyjny remont estakady na węźle UE Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wizualizacja możliwych zmian w rejonie Dworca Głównego Wizualizacja możliwych zmian w rejonie Dworca Głównego

Drzewa w układzie szpalerowym na niemal całej długości



Wariant pierwszy to natomiast przede wszystkim wykorzystanie istniejących przestrzeni zieleni, pozbawionych nasadzeń drzew. Tu ingerencja w istniejący układ drogowy jest najmniejsza, ale nadal wymaga skomplikowanej ingerencji w podziemną infrastrukturę.

Elementem łączącym wszystkie warianty jest wdrożenie nasadzeń szpalerowych - zachowania pełnej ciągłości usytuowania drzew z pozostawieniem ekspozycji na gmach Dworca GłównegoMapka oraz Bramę WyżynnąMapka.

  • Wizualizacja możliwych zmian w rejonie Węzła UE
  • Wizualizacja możliwych zmian w rejonie Węzła UE

Zielone torowiska i ważne przestrzenie publiczne



Ponadto we wszystkich wariantach przyjęto opcję zazielenienia torowisk tramwajowych oraz potrzebę osobnych opracowań dla wybranych przestrzeni publicznych przyległych do głównego układu komunikacyjnego.

  • Wizualizacja wariantu 3 z największą liczbą nasadzeń drzew i najmniejszą szansą na realizację ze względu na koszt przebudowy układu drogowego
  • Wizualizacja wariantu 3 z największą liczbą nasadzeń drzew i najmniejszą szansą na realizację ze względu na koszt przebudowy układu drogowego
  • Wizualizacja wariantu 3 z największą liczbą nasadzeń drzew i najmniejszą szansą na realizację ze względu na koszt przebudowy układu drogowego
  • Wizualizacja wariantu 3 z największą liczbą nasadzeń drzew i najmniejszą szansą na realizację ze względu na koszt przebudowy układu drogowego
  • Wizualizacja wariantu 3 z największą liczbą nasadzeń drzew i najmniejszą szansą na realizację ze względu na koszt przebudowy układu drogowego
Jedną z najważniejszych takich przestrzeni jest teren City ForumMapka, gdzie przedstawiono cztery warianty potencjalnych zmian - od zasypania poziomu -1 i utworzenia i w tym miejscu skweru po wariant z nową zabudową z elementami zieleni w elewacji.

Powstanie kolejny odcinek zielonego torowiska Powstanie kolejny odcinek zielonego torowiska

  • Potencjalne możliwości zmian w obrębie City Forum
  • Obecny wygląd rejonu City Forum
  • Obecny wygląd rejonu City Forum
  • Przestrzenie publiczne przyległe do układu komunikacyjnego, wymagające szczegółowego opracowania pod kątem zieleni
  • Obszar objęty opracowaniem studium rewaloryzacji Zachodniego Frontu Śródmieścia
  • Podsumowanie wariantów zmian Zachodniego Frontu Śródmieścia

Potrzebne działania na wielką skalę zamiast półśrodków



Autorzy koncepcji mówią wprost: należy działać na wielką skalę lub wcale. Wstawienie tylko kilku drzew - nawet zgodnie z założeniem wariantu 1 - nie zmieni bowiem oblicza Śródmieścia.

- Jeżeli faktycznie chcemy dokonać radykalnej zmiany tej przestrzeni, to należy pomyśleć czy nie "zedrzeć" jednego pasa ruchu i zmienić organizację ruchu wokół dworca albo ograniczyć możliwości przejazdu i zbudować nowoczesny dworzec tramwajowy zintegrowany z kolejowym - przekonuje Łukasz Pancewicz.
Prezentacja studium rewaloryzacji Zachodniego Frontu Śródmieścia odbyła się w ramach seminarium Zieleń i Woda. Projekty dla Gdańska w Europejskim Centrum Solidarności Prezentacja studium rewaloryzacji Zachodniego Frontu Śródmieścia odbyła się w ramach seminarium Zieleń i Woda. Projekty dla Gdańska w Europejskim Centrum Solidarności
Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Miejsca

Opinie (222) 5 zablokowanych

  • Stare drzewa (2)

    Wszystko pięknie ale dlaczego miasto Gdańsk nie interesuje się starymi drzewmi, które oblepione są jemiołą? Proszę spojrzeć chociażby na Aleję Zwycięstwa niemal wszystkie drzewa zaatakowane jemiołą. A takich drzew jest w całym Gdańsku ogrom. Umierają na naszych oczach. Czy już miasto spisało je na straty?

    • 7 0

    • Tak, w Gdańsku, a i raczej w całej Polsce tez, nie ma dendrologów (1)

      • 2 0

      • To dendrolog musi być, żeby to stwierdzić?

        Zamiast wziąć wóz z drabiną i koszem i zrzucić tą jemiołę, co jest każdy widzi

        • 1 0

  • Obojętne jaki wariant ! Aby tylko posadzić i w dużej ilości. (1)

    • 2 0

    • i oby przeżyły 2 rok (te drzewa oczywiście)

      • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak może się zazielenić główna droga w centrum Gdańska

    Super (3)

    Jeszcze będzie pięknie jeszcze będzie cudownie

    • 28 3

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tak może się zazielenić główna droga w centrum Gdańska

      Jestem za zielenia, ale z roznych wizualizacji jakie widzialem wynika ze trzeba uwazac by nie przegiac palexa. Zielen mozna zaprojektowac tak samo zle jak budynki.

      • 3 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tak może się zazielenić główna droga w centrum Gdańska

      Zamiast wydawać kasę na mrzonki i wizje pijanego ekologa zadbajmy o to co mamy. Miasto nie dba o roślinność która już istnieje. Może zamiast projektowanych drzew lepiej sadzić krzaki które nie spowodują poważnych lub śmiertelnych urazów w kolizjach i wypadkach na poboczach ulic? To tylko tak na przyszłość jak już wyrosną na przeszkody drogowe i inwestycyjne deweloperów.

      • 1 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tak może się zazielenić główna droga w centrum Gdańska

      Zielen

      To prawda. Sama wizualizacja to nie relacją.

      • 0 0

  • Drzewa

    Najpierw posadźcie te wszystkie drzewa a później wybory. Odwrotnej drogi po władze nie ma. Dość mydlenia oczu.

    • 7 0

  • Gdzie ta odwaga? Samochody nadal mają priorytet, po 3 pasy w każdą stronę, plus dodatkowe pasy przy skrzyżowaniach.

    Top jest tchórzostwo, nie odwaga.

    • 3 0

  • To będą drzewinki raczej

    niż drzewa. Patrząc na wizkę to one mają z 1/4 wysokości normalnego drzewa... bo większy przekrój korony się nie zmieści w tych wąskich paskach przy drodze.
    Z takich pomysłów to Le Clerc nasadził przy Obrońców Wybrzeża taki niski szpaler, wyrósł ładnie i dobrze wygląda. Ale oni dbali o te drzewa i też było tam jednak więcej miejsca. Także trzeba by dobrać bardzo odporny na zanieczyszczenia rodzaj tych karłowatych drzewek i podlewać, dbać.
    Ale w tych miejscach w Śródmieściu to raczej infrastruktury podziemnej jest tyle, że pomysł nie ma szans...

    • 5 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak może się zazielenić główna droga w centrum Gdańska

    Byłoby pięknie (2)

    ale ile lat trzeba żeby te drzwa się przyjęły i urosły?

    • 35 3

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tak może się zazielenić główna droga w centrum Gdańska

      Gdyby nie wybory to bym uwierzył

      • 6 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tak może się zazielenić główna droga w centrum Gdańska

      Duży optymizm

      Jak na razie to wizualizacja pokazuje, że tramwaj jadąc ociera się o korony tych niskich drzew więc nie będzie szans aby się przyjęły i urosły, może za dwadzieścia lat. To było raz, a dwa to te drzewa posadzone są za gęsto i kiedy dojdzie do jakiegoś zdarzenia to samochód w konfrontacji z drzewem nie ma dużych szans nawet przy 50 km/h.

      • 1 2

  • Nie jest realne,

    problem w tym, ze w Gdańsku drzewa/nasadzenia planują architekci, a nie dendrolodzy czy jeszcze lepiej arboryści

    • 8 0

  • Paranoja

    Najpierw wycinają co się da, teraz będą sadzić jakieś patyki, to się nadaje do leczenia.

    • 5 0

  • To jest wbrew wieloletniej strategii miasta . Zresztą żaden deweloper na to się nie zgodzi. Nie tak się umawialiśmy.
    Tylko nasadzenia kostki i wylewki betonu wchodzą w grę.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane