• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 600 nowych drzew w centrum Gdańska. Na ile ta wizja jest realna?

Krzysztof Koprowski
8 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (222)

Możliwe warianty zadrzewienia ciągu Wały Piastowskie - Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie - Okopowa

Główny ciąg komunikacyjny prowadzący przez Śródmieście Gdańska może tonąć w zieleni. Ambitna wizja zadrzewienia głównych ulic przedstawiona na miejskim seminarium wymaga jednak wielomilionowych nakładów finansowych na realizację oraz bieżące utrzymanie, a także... odwagi. Obecnie żadne decyzje w tym zakresie nie zapadły.



Który wariant zmian uważasz za najlepszy?

Podczas poniedziałkowego seminarium "Zieleń i Woda. Projekty dla Gdańska" po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowano koncepcję studium rewaloryzacji tzw. Zachodniego Frontu Śródmieścia.

To koncepcja realizowana przez Biuro Architekta Miasta, które zakłada przywrócenie rangi przestrzeni publicznej odpowiedniej dla Śródmieścia głównemu układowi komunikacyjnemu Węzeł PiastowskiMapka - Podwale GrodzkieMapka - Wały Jagiellońskie (wraz z Huciskiem)Mapka - OkopowaMapka, a w szerszym ujęciu również biegnącej równolegle ul. 3 MajaMapka.

Już na wstępie należy podkreślić, że szanse na całościowe wdrożenie tak ambitnego założenia są dzisiaj niewielkie.


  • Wariant 1 zmian Zachodniego Frontu Śródmieścia
  • Wariant 2 zmian Zachodniego Frontu Śródmieścia
  • Wariant 3 zmian Zachodniego Frontu Śródmieścia
  • Szczegółowe porównanie wariantów Zachodniego Frontu Śródmieścia na wybranych odcinkach
  • Szczegółowe porównanie wariantów Zachodniego Frontu Śródmieścia na wybranych odcinkach
  • Szczegółowe porównanie wariantów Zachodniego Frontu Śródmieścia na wybranych odcinkach

Trzy warianty zadrzewiania głównych ulic



- Tego typu projekt nie jest możliwy do zrealizowania przy obecnym poziomie finansowania zieleni przez władze miasta - przyznaje Łukasz Pancewicz, współzałożyciel pracowni A2P2 architecture and planning, która przygotowała opracowanie. - Jest to poważne wyzwanie nie tylko projektowe, ale również polityczno-utrzymaniowe.
Pracownia A2P2 przedstawiała trzy warianty zmian, zakładające nasadzenia:
  1. ok. 380 drzew,
  2. ok. 450-480 drzew,
  3. ok. 550-580 drzew.

- Są to maksymalne liczby pod warunkiem, że każdy gestor sieci pozwoli nam na umieszczenie zieleni wysokiej - podkreśla Pancewicz.
Wizualizacja możliwych zmian w rejonie Węzła Piastowskiego Wizualizacja możliwych zmian w rejonie Węzła Piastowskiego

Uporządkowanie sieci i przebudowa układu drogowego



I to właśnie uzbrojenie terenu jest największym wyzwaniem dla realizacji całego założenia. Plątanina podziemnej infrastruktury wymaga bowiem w każdym wariancie uporządkowania, a w przypadku wariantu trzeciego zakłada się ponadto całkowitą przebudowę układu drogowego - w tym likwidację estakady na węźle Unii EuropejskiejMapka.

W wariancie drugim przewiduje się lokalne korekty układu drogowego, np. likwidację lub zmianę lokalizacji niektórych zatok oraz tzw. rozbruki (demontaż fragmentów chodników).

Dyskusyjny remont estakady na węźle UE Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Wizualizacja możliwych zmian w rejonie Dworca Głównego Wizualizacja możliwych zmian w rejonie Dworca Głównego

Drzewa w układzie szpalerowym na niemal całej długości



Wariant pierwszy to natomiast przede wszystkim wykorzystanie istniejących przestrzeni zieleni, pozbawionych nasadzeń drzew. Tu ingerencja w istniejący układ drogowy jest najmniejsza, ale nadal wymaga skomplikowanej ingerencji w podziemną infrastrukturę.

Elementem łączącym wszystkie warianty jest wdrożenie nasadzeń szpalerowych - zachowania pełnej ciągłości usytuowania drzew z pozostawieniem ekspozycji na gmach Dworca GłównegoMapka oraz Bramę WyżynnąMapka.

  • Wizualizacja możliwych zmian w rejonie Węzła UE
  • Wizualizacja możliwych zmian w rejonie Węzła UE

Zielone torowiska i ważne przestrzenie publiczne



Ponadto we wszystkich wariantach przyjęto opcję zazielenienia torowisk tramwajowych oraz potrzebę osobnych opracowań dla wybranych przestrzeni publicznych przyległych do głównego układu komunikacyjnego.

  • Wizualizacja wariantu 3 z największą liczbą nasadzeń drzew i najmniejszą szansą na realizację ze względu na koszt przebudowy układu drogowego
  • Wizualizacja wariantu 3 z największą liczbą nasadzeń drzew i najmniejszą szansą na realizację ze względu na koszt przebudowy układu drogowego
  • Wizualizacja wariantu 3 z największą liczbą nasadzeń drzew i najmniejszą szansą na realizację ze względu na koszt przebudowy układu drogowego
  • Wizualizacja wariantu 3 z największą liczbą nasadzeń drzew i najmniejszą szansą na realizację ze względu na koszt przebudowy układu drogowego
  • Wizualizacja wariantu 3 z największą liczbą nasadzeń drzew i najmniejszą szansą na realizację ze względu na koszt przebudowy układu drogowego
Jedną z najważniejszych takich przestrzeni jest teren City ForumMapka, gdzie przedstawiono cztery warianty potencjalnych zmian - od zasypania poziomu -1 i utworzenia i w tym miejscu skweru po wariant z nową zabudową z elementami zieleni w elewacji.

Powstanie kolejny odcinek zielonego torowiska Powstanie kolejny odcinek zielonego torowiska

  • Potencjalne możliwości zmian w obrębie City Forum
  • Obecny wygląd rejonu City Forum
  • Obecny wygląd rejonu City Forum
  • Przestrzenie publiczne przyległe do układu komunikacyjnego, wymagające szczegółowego opracowania pod kątem zieleni
  • Obszar objęty opracowaniem studium rewaloryzacji Zachodniego Frontu Śródmieścia
  • Podsumowanie wariantów zmian Zachodniego Frontu Śródmieścia

Potrzebne działania na wielką skalę zamiast półśrodków



Autorzy koncepcji mówią wprost: należy działać na wielką skalę lub wcale. Wstawienie tylko kilku drzew - nawet zgodnie z założeniem wariantu 1 - nie zmieni bowiem oblicza Śródmieścia.

- Jeżeli faktycznie chcemy dokonać radykalnej zmiany tej przestrzeni, to należy pomyśleć czy nie "zedrzeć" jednego pasa ruchu i zmienić organizację ruchu wokół dworca albo ograniczyć możliwości przejazdu i zbudować nowoczesny dworzec tramwajowy zintegrowany z kolejowym - przekonuje Łukasz Pancewicz.
Prezentacja studium rewaloryzacji Zachodniego Frontu Śródmieścia odbyła się w ramach seminarium Zieleń i Woda. Projekty dla Gdańska w Europejskim Centrum Solidarności Prezentacja studium rewaloryzacji Zachodniego Frontu Śródmieścia odbyła się w ramach seminarium Zieleń i Woda. Projekty dla Gdańska w Europejskim Centrum Solidarności
Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Miejsca

Opinie (222) 5 zablokowanych

  • 3:48 min filmu - Potrącony zostaje rowerzysta. (1)

    • 0 0

    • I kilka sekund wcześniej pieszy

      • 0 0

  • To nic by nie dalo

    To nic by nie dało, nie dało by nic. Nie ma i nie będzie na to piniendzy. Są wazniejsze wydatki w budżecie...chociazby rondo praw imigrantów potrzebuje gdzieś swoje miejsce w centrum, rondo praw osób lgbtqi+ czemu jeszcze nie ma w naszym mieście?? Do tego marsze i manify to wszytsko kosztuje, co wy sobie myślicie, że zieleń ważniejsza od pustych gestow?

    • 1 1

  • Kto mądrzejszy to spintala z tego miasta

    Zobaczcue na Szczecin. Wszystko oparcie na wodzie. Mieszkania tańsze o 1/3 a płace takie same. Ba, 30 minut autem i można w DE pracować. Bilet na tramwaj 3,80 zł a nie 6 zł, Gdańsk jest miastem umierających, fantastów, korposzczurów, studentów i zawiedzionych. Smutna prawda.

    • 1 1

  • Coś Pięknego.

    Każdy wariant jest super choć ten trzeci to już naprawdę wypas.
    Zwłaszcza bez estakady w kierunku na wschód.
    Miasto się budzi.

    • 0 0

  • Byłoby ładnie, ale po co, trzeba lać wincyj betonu, wincyj.

    • 1 0

  • Jak najbardziej dużo zieleni tylko żeby potem ktoś te drzewa konserwował i przycinał. Po szumnym nasadzeniu drzewa pozostawione b ędą same sobie i nikt się nimi nie będzie zajmował tak jak na skwerze Heweliusza przy ul. korzennej. Tam drzewa wyrosły powyżej czteropiętrowych budynków i nie można się doprosić o ich przycięcie i przerzedzenie bo nikogo nie obchodzi że lokatorzy w dzień muszą palić światło bo mają w mieszkaniach ciemno.

    • 0 0

  • nic z tego nigdy nie będzie zrobione a tego typu opracowania to wyciaganie kasy

    wyciąganie miejskiej kasy dla zaprzyjaźnionych pracowni.

    To co tu pokazano to czysta lewacka amatorka, a nie żadna analiza. Do tego jakieś wizje o przebudowie układu drogowego. Kto się tym zajmuje to wie, że to lanie wody przed wyborami bo realny koszt takiej inwestycji to lekko 100 mln zł. Dwa miesiące temu pisano tu, że Gdańska nie stać na oświetlanie ulic w nocy itp

    • 2 0

  • Gdańsk z drzewami-marzenie

    Gdańsk z drzewami-marzenie. Wariat 2 i 3 to by było coś, w końcu zielono

    • 0 0

  • Niestety drzewa tak szybko nie rosną - za to wyciąć i zabetonować łatwo

    Politykę zadrzewiania to się prowadzi przez lata, a w Gdańsku tną na potęgę, nie dbają o istniejące drzewa (usuwanie jemioły, rezygnowanie z solenia, uzupełnianie szpalerów po chorych drzewach) i betonują gdzie mogą. I nagle się obudzili (bo wybory?) tylko, że efekt będzie za 30..40 lat (wcześniej im się znudzi i znowu będzie betonoza), bo nie da się postawić badyli w doniczkach. Ekipa, która jest od 30 lat u władzy przez cały ten czas nie dbała o zieleń - tnąc i betonując. Mam uwierzyć, że nagle ich ogarnęła zielona mgła COVID-owa?

    • 0 0

  • Może dożyję

    Długo czekałam na inwestycje w zieleń , a nie tylko domy i ulice.Trzymam kciuki za nową zieleń!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane