- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (58 opinii)
- 2 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (207 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (88 opinii)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (77 opinii)
- 5 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (78 opinii)
- 6 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (75 opinii)
Prezydent Lisicki: robimy co możemy, NIK to wie
Raport NIK nie jest dla nas tak krytyczny, jak przedstawiły to media - przekonują gdańscy urzędnicy po opublikowaniu raportu o transporcie i komunikacji publicznej w największych polskich miastach.
Zobacz co wypomniano Gdańskowi i innym miastom: Słabe drogi, pasażerowie odchodzą
W czwartek władze Gdańska zorganizowały konferencję, na której broniły swoich racji. - Ten raport pokazuje obiektywne trudności, a nie zaniedbania władz - przekonuje zastępca prezydenta Gdańska ds. komunalnych, Maciej Lisicki. - NIK sam to przyznaje. Inspektorzy zgodzili się, że wieloletnich zaniedbań wszystkie miasta w Polsce nie są w stanie nadgonić.
Transport publiczny czy samochody?
NIK zwrócił uwagę, że liczba pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku spada. Z tym dyskutować nie można, ale są różne interpretacje przyczyn tego zjawiska.
- Autobusy są coraz nowsze i wszystkie niskopodłogowe. Co trzeci tramwaj ma niską podłogę, a ten odsetek cały czas rośnie. Spadek liczby pasażerów to nie efekt braku inwestycji w komunikację, lecz szybki wzrost liczby samochodów w mieście - przekonuje Maciej Lisicki.
Raport to potwierdza: w Gdańsku jest dziś 626 aut na tysiąc mieszkańców, podczas gdy 10 lat temu było ich tylko 423.
Raport NIK w ogóle nie wspomina o polityce taryfowej i parkingowej miasta, które promuje komunikację miejską, kosztem transportu samochodowego. - My zniechęcamy auta do wjazdu do Gdańska podwyższając cenę za parkowanie. Za to obniżamy cenę biletów okresowych, których sprzedaż ciągle rośnie - przekonuje Lisicki.
Na dowód tych słów zastępca prezydenta podaje liczby: w 2007 roku z biletów okresowych każdego dnia korzystało 55 tys. osób, a cena biletu sieciowego wynosiła 132 zł. W 2010 roku stałych użytkowników jest już 70 tys. każdego dnia, a cena biletu spadła do 84 zł.
Tramwaje
Średni wiek tramwaju w Gdańsku wynosi ponad 20 lat, to wynik prawie najgorszy w Polsce. Ale urzędnicy przypominają, że nie tylko wiek się liczy. - Chyba czymś się różni zmodernizowany Dortmund od rzęchowatej 105-ki? - pyta Maciej Lisicki.
Z miejskich wyliczeń wynika, że na 93 jeżdżące po Gdańsku składy, aż 32 mają niską podłogę. To 30 proc. taboru. - Takiego dobrego wyniku w Polsce nie ma nikt - zapewniają urzędnicy.
Buspasy
Maciej Lisicki: - Ich wprowadzenie jest kwestią wyboru, bo przecież wiadomo, że każdy buspas powoduje korki. Polityką miasta jest wspieranie transportu miejskiego, kosztem indywidualnego i NIK to akceptuje.
Jeszcze w wakacje wydzielony pas dla autobusów powstanie na Podwalu Przedmiejskim, na odcinku od Akademii Muzycznej do miejsca, w którym powstaje Teatr Szekspirowski .
Wydzielony pas dla tramwajów miał też powstać na al. Hallera, między Operą a wiaduktem kolejowym. - Zrezygnowaliśmy z tego, ponieważ po zamknięciu wiaduktu na ul. Uczniowskiej w Letnicy znacznie zwiększyłoby to korki, a tramwaj zyskałby niewiele.
Miasto wróci do tego pomysłu, gdy wiadukt w Letnicy będzie przejezdny, czyli w czerwcu 2011 r.
Rowery
Analizując drogi rowerowe w największych miastach NIK uznał, że "w żadnym z objętych kontrolą miast nie powstały drogi rowerowych tworzące systemu sprawnych połączeń". Lisicki: - Z tym absolutnie nie możemy się zgodzić. Nasz szkielet nie jest pełny ani skończony, ale nie można udawać, że go nie ma. Połączenia wzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej i odchodzące od nich drogi do dzielnic pozwalają sprawnie podróżować rowerem po mieście.
Do końca roku w Gdańsku powstaną stojaki dla 500 rowerów.
Zobacz także: 35 nowych tramwajów dla Gdańska
Zobacz także: Gdańsk buduje ostatni odcinek Trasy W-Z
Opinie (244) ponad 10 zablokowanych
-
2010-07-08 13:31
(1)
Uwielbiam teksty "komunikacja zbiorowa jest do bani i wszyscy to wiedzą". Typowe marudzenie kogoś, kto nie potrafi dupy od samochodu odkleić i jeszcze się pociesza, że wszyscy to wiedzą (sam pewnie nie rozróżnia tramwaju od autobusu). To zupełnie typowe myślenie "ja jestem leniem to się pociesze, że inni też". Otóż komunikacja zbiorowa w Gdańsku działa całkiem sprawnie (na tle innych miast), a w godzinach szczytu tramwaj bije samochód na głowę. Nie wiem skąd te pomysły o 2h jazdy i 5 przesiadkach. Chyba z tego, że ludziom czasem jednak wstyd wozić dupę spod drzwi pod drzwi i muszą się pocieszać ile to czasu zaoszczędzają, stąd wmawiają sobie tezy o 5 przesiadkach.
Z tego co prawie wszyscy kierowcy myślą podobnie: ależ by było fajnie jakby komunikacja zbiorowa była super, wtedy CI WSZYSCY INNI kierowcy poszliby na autobus/tramwaj a dla MNIE byłoby mniej korków. Jak głupie i nierealne jest to marzenie to chyba nie muszę mówić. Przy polskiej mentalności korki nie znikną nawet jakby tramwaje jeździły co 5 minut, motorniczy kłaniał się w pas, przejazd byłby gratis a w środku unosiłby się zapach wiosny z aromatem porannej rosy. Tylko każdy by się bardziej wkurzał: no czemu ONI się nie przesiądą na tą super komunikację miejską.
ps. Tkwijcie w korkach, bo ja też nie lubię tłoku w tramwaju którym jeżdżę. A tak to nie dość że taniej, kilka minut spacerku codziennie, szybko bo bez korków, to jeszcze nie muszę się martwić o parkowanie i nie jest mi wstyd że stoję w korku wioząc powietrze.- 13 5
-
2010-07-08 14:20
przez centrum Wrzeszcza tramwaje zasuwają co 2 min i wystarczy zobaczyć jaki gigantyczny korek tam jest
choćby komunikacja była boska, leniom się i tak dupy nie będzie chciało ruszyć z auta - bo to przecież wstyd jechać komunią
- 4 0
-
2010-07-08 13:38
"Ludzie po to kupują samochody, żeby nimi jeździć i trzeba to uwzględniać w infrastrukturze drogowej, która powinna się rozwijać."
Odpowiem pytaniem: po co kupują samochody skoro nie ma nimi gdzie jeździć? Infrastruktura drogowa się rozwija ale powoli. Komunikacja zbiorowa znacznie szybciej.
ps. Kolej Metropolitarna (właściwie rozwiązana z parkingami P&R) będzie jak zbawienie dla Gdańska.- 8 2
-
2010-07-08 13:41
akurat na komunikacje autobusową z mojego subiektywnego punktu widzenia nie narzekam o ile nie jade 142 w godzinach szczytu (2)
słowackiego klapa informacji elektronicznej też mi za bardzo nie przeszkadza, bo mam internet i rozkład jazdy 127, 129 i 142 w głowie
nawet nieczynna klimatyzacja nie jest dla mnie dolegliwością, bo zawsze moge sobie przypomnieć stare jelcze i ikarusy:-)- 7 2
-
2010-07-08 15:20
a śmierdzący ludzie?
- 1 0
-
2010-07-08 17:19
Galluś...
Niebywałe....nie walisz bejsbolem.....jak na Ciebie przystało?To musi być rewelacyjnie.
- 0 0
-
2010-07-08 13:46
Propaganda sukcesu Gdańska (1)
"Wiele się obiecywało ala nic się nie zrobiło tylko jeszcze pogorszyło" takie motto można przylepić do Adamowicza i jego Rady Miasta.
- 10 4
-
2010-07-08 15:55
że tobie się pogorszyło to widać...
- 1 2
-
2010-07-08 13:48
Liberałowie rządzą w Gdańsku od 20 lat
i w tym czasie infrastruktura miejska zatrzymała się na poziomie lat siedemdziesiątych.
- 8 4
-
2010-07-08 13:54
"Nie będę budował nowej drogi ani remontował starej dla kilku tysiecy mieszkanców dzielnic południowych, jeśli są ważniejsze wydatki dla wszystkich Gdańszczan" - słowa budynia (cytat nie dosłowny) z artykułu o finansowaniu ECS.
- 17 2
-
2010-07-08 13:55
Bo prawie każdy gdańszczanin posiada auto. Stać nas :)
Bo tak się żyje w prawdziwym mieście, a nie w pobliskim, tym udawanym ;)
- 1 3
-
2010-07-08 14:01
Władze kłamią i się obijają!!! Niech spojrzą na Wawę... (1)
"NIK zwrócił uwagę, że liczba pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku spada. Z tym dyskutować nie można,"
Jak ma nie spadać jak poziom komunikacji w Gdańsku jest fatalny, nie tylko sprzęt, ale ceny, rozkład...- 6 2
-
2010-07-09 08:54
A co masz do cen?
Średnia krajowa, bilet przesiadkowy jest wręcz śmiesznie tani...
- 0 0
-
2010-07-08 14:03
raport może i nie jest krytyczny... (3)
ale my, użytkownicy SWOJE WIEMY!! I żadne oświadczenie ani zaprzeczenie tego nie zmieni. GDAŃSK TO JEDNA WIELKA DZIURA!!!!!
Ale będzie ECS... coś za coś- 9 4
-
2010-07-08 15:56
znowu gdynianin czy gość z obsesją ECS? (2)
lubisz SB?
- 2 0
-
2010-07-08 17:31
realista, użytkownik dróg publicznych
- 2 1
-
2010-07-08 22:06
lubię SBB....
jeżeli wiesz o czym mówię???????
- 0 1
-
2010-07-08 14:05
Obywatele! Rodacy! Towarzysze! Przodownicy pracy z miast i wsi! Twórcy i budowniczowie III RP! Robotnicy! Chłopi! Pracownicy (1)
najemni! Żołnierze Afganistanu! Młodzieży polska! Zadania minionego roku w pracy nad uprzemysłowieniem kraju we wszystkich dziedzinach naszego budownictwa były niewątpliwie większe i trudniejsze od zadań lat poprzednich. Aby unaocznić sobie wielkość tych zadań, można by wziąć za przykład jedną tylko liczbę, mianowicie — ogólną sumę nakładów inwestycyjnych minionego roku na nowe budowle, maszyny i urządzenia we wszystkich działach naszej rynkowej gospodarki narodowej. Jest to suma 25 miliardów złotych, co wynosi przeciętnie tysiąc złotych na jednego mieszkańca. Tyle przeznaczyliśmy z naszego ogólnego dochodu rocznego, z naszej pracy, jako fundamentalny, trwały wkład w powiększenie i rozszerzenie naszej gospodarki narodowej, naszego majątku narodowego. Jest to więcej nawet, niż wyniosły inwestycje planowe za cały okres pierwszego naszego Planu Trzyletniego, to jest za lata 2007—2010.
Nie podobna z dnia na dzień usunąć przeklętej spuścizny rządów PiS i SLD, którzy przez lata całe skazywali miliony ludzi pracy na nędzę i ubóstwo, na ciemnotę i zacofanie, aby żyć w nieróbstwie i zbytku trwoniąc bogactwa narodu. Tylko nasza wytrwała, zapobiegliwa praca i czujność wobec wrogów naszego ustroju i naszej niepodległości jest niezawodną podstawą coraz szybszego i trwałego wzrostu u nas dostatku, wiedzy i kultury.
Obywatele!
Nasz wzrastający ofiarny wysiłek nad uprzemysłowieniem kraju, nasza praca nad pomnażaniem sił wytwórczych Narodu Polskiego — to najszczytniejsza nasz obowiązek patriotyczny. Ten, kto lekkomyślnie marnotrawi jakąkolwiek cząstkę naszego majątku narodowego — czyni szkodę wszystkim, czyni szkodę Polsce i naszej partii. Pod jej przewodnictwem Walczmy więc nieubłaganie z wszelkimi przejawami marnotrawstwa czy bezmyślnej rozrzutności, walczmy z tymi, którzy nie nauczyli się jeszcze szanować dobra narodowego jako najcenniejszego naszego skarbu. Oszczędzajmy każdy grosz publiczny, każdą cząstkę materiału, pamiętając, że z drobnych na pozór cząsteczek pomnożonych przez miliony wyrosnąć może wielka siła, wielkie zbiorowe bogactwo. Wychowujmy wśród otoczenia najgłębsze poczucie nienaruszalności i szacunku dla dobra publicznego!!
Młodzieży polska!
W Tobie naród nasz widzi swą przyszłość, w Tobie pokłada całą swą ufność i wszystkie nadzieje. Nie zawiedźcie nigdy tej ufności. Przyswajajcie sobie skarby wiedzy i światopoglądu naukowego. Walczcie bezlitośnie z szerzycielami nieuctwa, lenistwa, zacofania, demoralizacji!
To wrogowie III RP, przegniłe wyrzutki zbankrutowanych klas politycznych spod znaku PiS i SLD są zainteresowani w szerzeniu rozkładu moralnego w duszach młodego pokolenia, aby w ten sposób hamować nasz postęp ku nowym formom życia społecznego. Bądźcie przodownikami nowych i najszlachetniejszych idei społecznych — idei liberalizmu! Czyńcie wszystko, aby torować swemu narodowi drogę ku szczęśliwej przyszłości!
By żyło się lepiej!!- 6 6
-
2010-07-08 18:45
:))))
g@llux, uwielbiam Twoje komentarze! Tak trzymaj! Pozdrawiam i życzę utrzymania formy!
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.