- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (108 opinii)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (77 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (438 opinii)
- 4 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (248 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (87 opinii)
- 6 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (38 opinii)
Prezydent Lisicki: robimy co możemy, NIK to wie
Raport NIK nie jest dla nas tak krytyczny, jak przedstawiły to media - przekonują gdańscy urzędnicy po opublikowaniu raportu o transporcie i komunikacji publicznej w największych polskich miastach.
Zobacz co wypomniano Gdańskowi i innym miastom: Słabe drogi, pasażerowie odchodzą
W czwartek władze Gdańska zorganizowały konferencję, na której broniły swoich racji. - Ten raport pokazuje obiektywne trudności, a nie zaniedbania władz - przekonuje zastępca prezydenta Gdańska ds. komunalnych, Maciej Lisicki. - NIK sam to przyznaje. Inspektorzy zgodzili się, że wieloletnich zaniedbań wszystkie miasta w Polsce nie są w stanie nadgonić.
Transport publiczny czy samochody?
NIK zwrócił uwagę, że liczba pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku spada. Z tym dyskutować nie można, ale są różne interpretacje przyczyn tego zjawiska.
- Autobusy są coraz nowsze i wszystkie niskopodłogowe. Co trzeci tramwaj ma niską podłogę, a ten odsetek cały czas rośnie. Spadek liczby pasażerów to nie efekt braku inwestycji w komunikację, lecz szybki wzrost liczby samochodów w mieście - przekonuje Maciej Lisicki.
Raport to potwierdza: w Gdańsku jest dziś 626 aut na tysiąc mieszkańców, podczas gdy 10 lat temu było ich tylko 423.
Raport NIK w ogóle nie wspomina o polityce taryfowej i parkingowej miasta, które promuje komunikację miejską, kosztem transportu samochodowego. - My zniechęcamy auta do wjazdu do Gdańska podwyższając cenę za parkowanie. Za to obniżamy cenę biletów okresowych, których sprzedaż ciągle rośnie - przekonuje Lisicki.
Na dowód tych słów zastępca prezydenta podaje liczby: w 2007 roku z biletów okresowych każdego dnia korzystało 55 tys. osób, a cena biletu sieciowego wynosiła 132 zł. W 2010 roku stałych użytkowników jest już 70 tys. każdego dnia, a cena biletu spadła do 84 zł.
Tramwaje
Średni wiek tramwaju w Gdańsku wynosi ponad 20 lat, to wynik prawie najgorszy w Polsce. Ale urzędnicy przypominają, że nie tylko wiek się liczy. - Chyba czymś się różni zmodernizowany Dortmund od rzęchowatej 105-ki? - pyta Maciej Lisicki.
Z miejskich wyliczeń wynika, że na 93 jeżdżące po Gdańsku składy, aż 32 mają niską podłogę. To 30 proc. taboru. - Takiego dobrego wyniku w Polsce nie ma nikt - zapewniają urzędnicy.
Buspasy
Maciej Lisicki: - Ich wprowadzenie jest kwestią wyboru, bo przecież wiadomo, że każdy buspas powoduje korki. Polityką miasta jest wspieranie transportu miejskiego, kosztem indywidualnego i NIK to akceptuje.
Jeszcze w wakacje wydzielony pas dla autobusów powstanie na Podwalu Przedmiejskim, na odcinku od Akademii Muzycznej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Wydzielony pas dla tramwajów miał też powstać na al. Hallera, między Operą a wiaduktem kolejowym. - Zrezygnowaliśmy z tego, ponieważ po zamknięciu wiaduktu na ul. Uczniowskiej w Letnicy znacznie zwiększyłoby to korki, a tramwaj zyskałby niewiele.
Miasto wróci do tego pomysłu, gdy wiadukt w Letnicy będzie przejezdny, czyli w czerwcu 2011 r.
Rowery
Analizując drogi rowerowe w największych miastach NIK uznał, że "w żadnym z objętych kontrolą miast nie powstały drogi rowerowych tworzące systemu sprawnych połączeń". Lisicki: - Z tym absolutnie nie możemy się zgodzić. Nasz szkielet nie jest pełny ani skończony, ale nie można udawać, że go nie ma. Połączenia wzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej i odchodzące od nich drogi do dzielnic pozwalają sprawnie podróżować rowerem po mieście.
Do końca roku w Gdańsku powstaną stojaki dla 500 rowerów.
Zobacz także: 35 nowych tramwajów dla Gdańska
Zobacz także: Gdańsk buduje ostatni odcinek Trasy W-Z
Opinie (244) ponad 10 zablokowanych
-
2010-07-08 17:22
.. !!!
NASZE MIASTO WYDAJE KASE W BŁOTO !!! BO KTO KUPI DORMURDA BEZ KLIMATYZACJI I DO TEGO ZMODERNIZUJE ,GDZIE TEŻ NIE MA KLIMATYCACJI !!!
TRAMWAJ N8C TO POLSKI KONSTAL 105 !!!!!
I TAKA PRAWDA TYLKO ZE NOWY ALE BEZ KLIMATYZACJI !!! pierwszy klimatyzowany tramwaj to bedzie Pesa !!!- 1 7
-
2010-07-08 17:39
Lisicki
jaki urzędnik takie ulice-masakra
- 7 0
-
2010-07-08 17:50
wszystko byłoby super
wszystko byłoby super gdyby nie mieszkańcy Gdańska którzy tworzą korki ;) biedny nasz Prezydent
- 8 1
-
2010-07-08 18:19
(1)
karczemki do centrum nie maja sciezki rowerowej ani tramawaj tam tez nie jeździ, a kolejka skm to moze za 5 lat będzie? i co mam do pracy i szkoły z dzieckiem na piechote zaiwaniać? rano autobusem to mozna w miare dojechac jeszcze ale po pracy to nie, samochód tu jest jedynym wyjsciem tym bardziej ze korzystam wtedy z okolicznych objazdów co niby daje wrazenie ze bede szybciej
a dzisiaj w skrzycne władze mi podrzuciły piekny folder wyborczy, dziekuje nie kupicie mnie- 7 0
-
2010-07-08 18:48
Folder
Też dostałam; wybory tuż tuż, mnie tez nie kupią. A tak nawiasem, ciekawe ile ta luksusowa ulotka wyborcza kosztowała?!
- 2 0
-
2010-07-08 18:29
Prom Twierdza Wisłoujście
MAM pytanie do władz GD. czy prom w Nowym Porcie nie może kursować przez 7dni w tygodniu (chociaż w sezonie). za symboliczną opłatą może przewieżć kilkaset samochodów turystów i miejscowych,zmiejszając tym samym przejazd ich przez miasto a jednocześnie uaktywnić ten rejon miasta.
Twierdza Wisłoujście stałaby się również bardziej dostępna oczywiście po informacjach o możliwości dojazdu od strony Nowego Portu.
TO takie proste, dziwne że nie trafia od urzędników.....- 7 0
-
2010-07-08 18:34
Czy Lisicki w końcu zrozumie
że można nie akceptować miasta i się z niego wyprowadzić, a jeszcze lepiej wymeldować i płacić podatki gdzie indziej??
- 5 0
-
2010-07-08 19:02
Domena ....
Narzekać każdy może trochę lepiej lub troche gorzej ale nie o to chodzi.....u nas w kochanym GDAŃSKU wszystko wychodzi.Nie będę opisywał sukcesów,bo każdy widzi.Ale mam kilka uwag do wczesniejszych opinii np.Galuxs chwali gdańkie autobusy i nareście pozytyw,do dzisiaj wszystkie opinie na wszystkie miejskie tematy były przez tego mieszkańca Sopotu totalnie krytykowane.Robson może Robinson powinien być natychmiast ewakuowany na bezludną wyspę i to bez klimatyzacji albo topiony w ciepłym błocie.Tu małe uzasadnienie:Gdańsk jako pierwsze w Polsce i jako jeden z pierwszy w Europie na 1000-lecie w 1997 wprowadził do eksploatacji pierwsze klimatyzowane autobusy,co jest konsekwentnie ralizowane.Temat wymiany floty autobusowej zamknięto w styczniu 2009.Obecnie trwa wymiana taboru tramwajowego i do końca 2011 będą zakupione i zmodernizowane za przysłowiowe grosze tzw.Dortmundy.Tramwaje bijące pod każdym względem 105-ki.Dortmundów ma byc 46-ć i natychmiast Gdańsk moze je odsprzedać do innych miast nie tylko w Polsce za cene co najmiej trzy razy wyższą od tej za które je pozyskał.Dodac nalezy ,ze konsekwentne postępowanie Pana Prezydenta dotyczące ogólnie mówiąc komunikacji miejskiej doprowadziło również do zakupu nowych 35-ciu tramwajów.Pierwsze we wrześniu tego roku ,koszt jednego zestawu to chyba 8 mln zł.Załóż sobie klimatyzację,albo ewakuacja,jak sie nie pododoba.Gdańsk od urodzenia bardzo mi sie podoba.
- 1 6
-
2010-07-08 19:15
Te "gamonie" z NIKu nie widzieli chyba wizualizacji ......
A Tunel pod Motławą,nowa Słowackiego, Kolej Metropolitarna i Via Baltica to co?
- 4 3
-
2010-07-08 19:43
populrane "jamniki" jezdżą jeszcze we wszystkich miastach, w Gdańsku nie ma ich od 15 lat
Nie wiem na czyje zlecenie NIK robiła ten audyt?
- 3 0
-
2010-07-08 20:01
SeeB
Wiadomo Pisuru..........kurka ,grzybek,i maślaczek spod Malborka.......dane podane z 2007,spóźnili się ........................PO kampanii
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.