• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydent Lisicki: robimy co możemy, NIK to wie

Michał Stąporek
8 lipca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 

Raport NIK nie jest dla nas tak krytyczny, jak przedstawiły to media - przekonują gdańscy urzędnicy po opublikowaniu raportu o transporcie i komunikacji publicznej w największych polskich miastach.



W czerwcu ruszyła finansowana przez miasto i warta 89,5 mln zł budowa ostatniego odcinka Trasy W-Z. Tuż obok powstaje budowany za pieniądze GDDKiA Węzeł Karczemki, którego elementem będzie wiadukt nad "wuzetką". W czerwcu ruszyła finansowana przez miasto i warta 89,5 mln zł budowa ostatniego odcinka Trasy W-Z. Tuż obok powstaje budowany za pieniądze GDDKiA Węzeł Karczemki, którego elementem będzie wiadukt nad "wuzetką".
We wrześniu do Gdańska przyjadą dwa, a do końca roku pięć z 35 nowych tramwajów, jakie ZKM kupił w zakładach PESA w Bydgoszczy. We wrześniu do Gdańska przyjadą dwa, a do końca roku pięć z 35 nowych tramwajów, jakie ZKM kupił w zakładach PESA w Bydgoszczy.
W środę pisaliśmy o raporcie Najwyższej Izby Kontroli, która badała stan dróg i komunikacji miejskiej w największych polskich miastach. Był on krytyczny dla większości badanych aglomeracji, w tym także dla Gdańska.

Zobacz co wypomniano Gdańskowi i innym miastom: Słabe drogi, pasażerowie odchodzą

W czwartek władze Gdańska zorganizowały konferencję, na której broniły swoich racji. - Ten raport pokazuje obiektywne trudności, a nie zaniedbania władz - przekonuje zastępca prezydenta Gdańska ds. komunalnych, Maciej Lisicki. - NIK sam to przyznaje. Inspektorzy zgodzili się, że wieloletnich zaniedbań wszystkie miasta w Polsce nie są w stanie nadgonić.

Transport publiczny czy samochody?

NIK zwrócił uwagę, że liczba pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku spada. Z tym dyskutować nie można, ale są różne interpretacje przyczyn tego zjawiska.

- Autobusy są coraz nowsze i wszystkie niskopodłogowe. Co trzeci tramwaj ma niską podłogę, a ten odsetek cały czas rośnie. Spadek liczby pasażerów to nie efekt braku inwestycji w komunikację, lecz szybki wzrost liczby samochodów w mieście - przekonuje Maciej Lisicki.

Raport to potwierdza: w Gdańsku jest dziś 626 aut na tysiąc mieszkańców, podczas gdy 10 lat temu było ich tylko 423.

Raport NIK w ogóle nie wspomina o polityce taryfowej i parkingowej miasta, które promuje komunikację miejską, kosztem transportu samochodowego. - My zniechęcamy auta do wjazdu do Gdańska podwyższając cenę za parkowanie. Za to obniżamy cenę biletów okresowych, których sprzedaż ciągle rośnie - przekonuje Lisicki.

Na dowód tych słów zastępca prezydenta podaje liczby: w 2007 roku z biletów okresowych każdego dnia korzystało 55 tys. osób, a cena biletu sieciowego wynosiła 132 zł. W 2010 roku stałych użytkowników jest już 70 tys. każdego dnia, a cena biletu spadła do 84 zł.

Tramwaje

Średni wiek tramwaju w Gdańsku wynosi ponad 20 lat, to wynik prawie najgorszy w Polsce. Ale urzędnicy przypominają, że nie tylko wiek się liczy. - Chyba czymś się różni zmodernizowany Dortmund od rzęchowatej 105-ki? - pyta Maciej Lisicki.

Z miejskich wyliczeń wynika, że na 93 jeżdżące po Gdańsku składy, aż 32 mają niską podłogę. To 30 proc. taboru. - Takiego dobrego wyniku w Polsce nie ma nikt - zapewniają urzędnicy.

Buspasy

Maciej Lisicki: - Ich wprowadzenie jest kwestią wyboru, bo przecież wiadomo, że każdy buspas powoduje korki. Polityką miasta jest wspieranie transportu miejskiego, kosztem indywidualnego i NIK to akceptuje.

Jeszcze w wakacje wydzielony pas dla autobusów powstanie na Podwalu Przedmiejskim, na odcinku od Akademii Muzycznej zobacz na mapie Gdańska do miejsca, w którym powstaje Teatr Szekspirowski zobacz na mapie Gdańska.

Wydzielony pas dla tramwajów miał też powstać na al. Hallera, między Operą a wiaduktem kolejowym. - Zrezygnowaliśmy z tego, ponieważ po zamknięciu wiaduktu na ul. Uczniowskiej w Letnicy znacznie zwiększyłoby to korki, a tramwaj zyskałby niewiele.

Miasto wróci do tego pomysłu, gdy wiadukt w Letnicy będzie przejezdny, czyli w czerwcu 2011 r.

Rowery

Analizując drogi rowerowe w największych miastach NIK uznał, że "w żadnym z objętych kontrolą miast nie powstały drogi rowerowych tworzące systemu sprawnych połączeń". Lisicki: - Z tym absolutnie nie możemy się zgodzić. Nasz szkielet nie jest pełny ani skończony, ale nie można udawać, że go nie ma. Połączenia wzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej i odchodzące od nich drogi do dzielnic pozwalają sprawnie podróżować rowerem po mieście.

Do końca roku w Gdańsku powstaną stojaki dla 500 rowerów.

Zobacz także: 35 nowych tramwajów dla Gdańska

Zobacz także: Gdańsk buduje ostatni odcinek Trasy W-Z

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

  • Cena, cena, cena (3)

    Bilety na komunikację miejską są za drogie a taryfa zagmatwana - niedopuszczalne w mieście o charakterze turystycznym. Powino byc tanio i prosto.
    Kilka lat temu pojawił sie życzliwy dla podróżnych bilet wakacyjny. I już nigdy potem tego nie było. Pazernośc przynosi takie skutki, że jak ktoś nie zadowala się realną kwotą, to nie będzie miał żadnej.
    Szkoda sobie łamac głowy i strzępic języki - najpierw chodzi o CENĘ!

    • 7 0

    • Bilety na komunikację miejską są za drogie a taryfa zagmatwana (2)

      Dziecinko, bilety kosztują mniej niż w Bydgoszczy, a taryfa jest prościutka że aż boję się zapytać, co może w niej problem sprawiać...

      • 0 0

      • Ale więcej niż w Warszawie (1)

        a to "troche" większe miasto. I to jest problem.

        • 2 0

        • Warszawka kosi cały kraj z CITu

          Ile Gdańsk ma z tego, że PKO zarabia na Tobie? Nic.
          Centrala firmy w Warszawie i Warszawa zarabia na podatku dochodowym od firm

          • 0 0

  • znikaja uszypiwe opinie - wiec co tu pisac o raporcie NIK . Kupa to co robicie , smrod czuc codziennie

    • 2 0

  • nawet najlepsze ścieżki rowerowe nie pomogą jeżeli rowerzystów na ścieżkach rowerowych

    potrącać będą chamowaci, ślepi, kierowcy bez wyobraźni. Łeb taki odwróci w drugą stronę i rusza, na czerwonym a rower jedzie na swoim zielonym

    • 2 0

  • ta...

    cytat: "My zniechęcamy auta do wjazdu do Gdańska podwyższając cenę za parkowanie. Za to obniżamy cenę biletów okresowych, których sprzedaż ciągle rośnie - przekonuje Lisicki" - koniec cytatu
    Można, owszem można pojechać komunikacją miejską do centrum, jeśli chce się zwiedzać/imprezować, póżniej wrócić nocnym lub taksówką, ALE nikt mnie zmusi do kominikacji miejskiej gdy jadę do klienta czy na zakupy !!!! (a takich właśnie wyjazdów jest (niestety) więcej. Co za chore tłumaczenie...

    • 3 0

  • nikt wam tego nie da

    czego ja wam naobiecuje

    • 2 0

  • Pieprzą. Pieniądze w błoto. Robiąc remont drogi, małym kosztem można ją

    poszerzyć, zrobić zatoczki autobusowe... A oni budują wysepki, słupki środkowe, Kartuską nawet zwężyli. Głupota. NIK ma rację.

    • 3 0

  • "że liczba pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku spada. Z tym dyskutować nie można, ale są różne interpretacje przyczyn

    tego zjawiska." dzisiejszy poranny dojazd do pracy: 129 awaria, nie przyjechal, 12tka do centrum cala droge na hamulcach awaryjnych, kilkuminutowy poostoj na traugutta- wypadajace drzwi..

    • 6 0

  • Adamowicz i PEŁO >>>

    Jakim prawem narzekacie na Adamowicza i Peło ? Wiecie szanowniwyborcy nieudaczników , że ci ludzie nic nie zrobią/ chyba tylko przekręty / a w ostatnich wyborach ponownie daliście im władzę absolutna . TerazAdamowicz i jegokolesie z Peło powinni podnieść podatki , zablokować drogi , zlikwidować całkowiecie służbę zdrowia, wydłużyć wiek emerytalny do samej śmierci , Peło powinno wyrazić zgode na oficjalny rozbiór Polski / teraz robią to zakulisowo / wprowadzić amnestię dla wszystkich morderców , bo przecież największa frekfencja była w zakłądach Karnych . Pensja dla uczciwych winna wynosić najniższą Krajową , dla złodziejstwa po 100 mni. , służbowe samochody , sekretarki,wczasy darmowe. Tak mogę wyliczać do skutku. Brawo Peło , na pohybel uczciwym , kariera dla złodziei.

    • 1 1

  • Panie Lisicki

    Co Pan opowiada ludziom. Owszem macie autobusy nowe nawet z klima której kierowcy nie włączają, zmodernizowane Drtmundy są wprawdzie ładne ale to im lat nie ujmuje Przystanki sa źle oznakowane. wNowotwór jakim juest "Gdańsk Południe" straszy od Szczęśliwej poprzez Chełm Zakoniczyn aż po Orunię a nawet jest w samym Śródmieściu. Dolne Miasto wogóle zniknęło Bezmyślność i brak konsekwencji wobec odpowiedzialnych urzędników sięga szczytów. Po ponad pół roku zdjęto idiotyczne tablikce z napisem Akademia Medyczna, które zakładano jak już dawno był Uniwersytet Medyczny. W Gdańsku jakimś cudem a włąściwie czjąś indolencją powtała dzielnica Błonia chociaż tam jest Płonia a kiedys było Pleniewo. Łódzką budujecie aż dym idzie!!!!!! Łostowicka praca na niej zachwyca. Oczywiście to są marzenia bo nic tam sie nie robi

    • 6 0

  • hm...

    (...)"Autobusy są coraz nowsze i wszystkie niskopodłogowe. Co trzeci tramwaj ma niską podłogę, a ten odsetek cały czas rośnie. Spadek liczby pasażerów to nie efekt braku inwestycji w komunikację, lecz szybki wzrost liczby samochodów w mieście - przekonuje Maciej Lisicki."
    - ciekawe tylko dlaczego te "coraz nowsze" są brudne, śmierdzące i najczęściej z zepsutą klimatyzacją, której nie ma kto naprawić(a okna są albo zablokowane, albo tak małe, ze nic nie dają). Kultura motorniczego/kierowcy też daje wiele do życzenia...

    (...)"My zniechęcamy auta do wjazdu do Gdańska podwyższając cenę za parkowanie. Za to obniżamy cenę biletów okresowych, których sprzedaż ciągle rośnie - przekonuje Lisicki.
    - pewnie po co wziąć się za ZKM i ZTM jak można dobrać się do portfela Gdańszczan i przyjezdnych, a co do biletów to sprzedaż rośnie bo jednorazowe są za drogie i się po prostu nie opłaca.

    Ja jak na razie jestem skazana na czekanie i denerwowanie się na spóźniony bądź następny autobus(bo się "nowe"często psują), potem na stanie nieraz nawet po 1,5 h w korkach bez klimatyzacji w okropnym upale i z bezczelnością kierowców(nie wszystkich oczywiście), którzy nie raczą nawet odpowiedzieć na proste pytanie bo "nie mam czasu, trzeba było sobie sprawdzić w internecie"(do turysty), ale już nie długo-wolę Panie Lisicki "zapłacić wyższą cenę za parkowanie" niż korzystać z "cudownego, gdańskiego transportu publicznego, a ludzie i tak wiedzą jak jest.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane