- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Prezydent zapowiada przystanki kolejowe. Miasto odpowiada
Prezydent Andrzej Duda wraz z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem zapowiedzieli w ciągu 5 najbliższych lat budowę 200 nowych przystanków kolejowych. Spośród 14 przystanków w woj. pomorskim aż 8 miałoby powstać w Trójmieście m.in. Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Nowe Szkoty oraz Gdańsk Zaspa Towarowa. W poniedziałek poseł PiS Kacper Płażyński zaapelował do władz miasta o wsparcie inicjatywy prezydenta Dudy i podjęcie decyzji o reaktywacji linii kolejowej do Nowego Portu.
- Za kwotę 1 mld zł zamierzamy budować nowe przystanki kolejowe, odbudować te, które od lat nie istnieją oraz wydłużać perony tam, gdzie nie mogą zatrzymywać się pociągi dalekobieżne. Jest to kolejna odsłona walki naszego rządu z wykluczeniem komunikacyjnym - tłumaczy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Zdaniem ministerstwa dzięki programowi budowy 200 przystanków podróż pociągiem stanie się powszechniejsza, spadnie też liczba regionów wykluczonych komunikacyjnie. Warunkiem realizacji inwestycji będzie deklaracja regionalnego organizatora przewozów o korzystaniu z wybudowanej infrastruktury. Sama budowa ma być też szansą dla niedużych polskich firm budowlanych na przetrwanie ewentualnej recesji na rynku spowodowanej koronawirusem.
Tramwaj dwusystemowy
W poniedziałek propozycję prezydenta i ministra poparł poseł PiS Kacper Płażyński oraz miejscy radni Andrzej Skiba i Przemysław Majewski. Jak tłumaczyli dziennikarzom na wiadukcie między Nowym Portem a Brzeźnem, przywrócenie linii kolejowej w Letnicy i budowa przystanków Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Nowe Szkoty oraz Gdańsk Zaspa Towarowa powinny być jednym z priorytetów miasta w planowaniu transportu szynowego w mieście. Zaapelowali też do prezydent Aleksandry Dulkiewicz, by zamkniętą od 2005 r. linię po reaktywacji obsługiwały tramwaje dwusystemowe.
- Mając na względzie potencjał rozwoju aglomeracji miejskiej dzielnic Nowy Port, Brzeźno i Letnica, gdzie docelowo zamieszkać może nawet 25 tys. mieszkańców Gdańska, podzielam pogląd gdańskiego samorządu o potrzebie odbudowy powyższych przystanków i reaktywacji pasażerskiej linii kolejowej z Brzeźna do Gdańska Głównego - napisał w oficjalnym piśmie skierowanym do prezydent Gdańska poseł Płażyński.
Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy
W skład planowanych nowych i przebudowywanych peronów wchodzą Gdańsk: Brzeźno, Zaspa Towarowa, Nowe Szkoty, Park Maszynowa, Osowa Północ, Osowa II w rejonie Barniewic, a także w Gdyni Orłowie i Małym Kacku.
Miasto: czekamy na konkrety
Warto dodać, że miasto Gdańsk w uchwalonym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego podtrzymało przebieg tej linii kolejowej.
Jak zauważa Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska to spółka PKP rozbierała perony i torowiska na tej linii.
- Zaangażowanie finansowe samorządu województwa na innych liniach kolejowych spowodowały, że przygotowaliśmy się do obsługi nowej zabudowy na Letnicy komunikacją miejską poprzez zmianę układu linii autobusowych. Nowa propozycja rządu i prezydenta Dudy jest mocno związana z kampanią wyborczą i nie była w żaden sposób konsultowana z samorządami. Czekamy więc na konkrety, aby móc się w pełni odnieść do tej obietnicy - przyznał Borawski.
Opinie (460) ponad 50 zablokowanych
-
2020-05-11 21:27
3x TAK (1)
Odbudowa tej linii kolejowej powinna być priorytetem dla władz miasta, już za parę lat wzdłuż jej przebiegu będzie mieszkało i pracowało między 10 a 25% mieszkańców Gdańska. To także doskonała sprawa dla turystów i mieszkańców którzy będą mogli szybko z Gd-Głównego dostać się na plażę.
- 11 7
-
2020-05-11 21:37
ważniejsza jest SKM na południe Gdańska
- 3 1
-
2020-05-11 21:29
Na Pis głosowała wieś ,a więc czemu Duda nie robi tam Ameryki ,a nie robi bo wieś już ma
a więc teraz kiełbasa wyborcza musi być w miastach , a niech będzie i w miastach ale WON od Gdańska
- 8 13
-
2020-05-11 21:57
Brzezno.
Na jednym ze zdjec jest przystanek osobowy Gdansk Brzezno... juz nie bede wnikal ze to nie stacja... ale chociaz nazwe autor moglby znac poprawna... Nowy Port znajdowal soe przy ul Podjazd...
- 5 0
-
2020-05-11 22:09
Brak podstawy prawnej
A to Panowie jeden z drugim nie wiedzą, że w Polsce nie ma prawa pozwalającego na dwusystemowy tramwaj?
- 2 3
-
2020-05-11 22:12
Szkoda... (1)
W latach 70-tych rozpatrywany był projekt wykorzystania linii do N. Portu do budowy połączenia SKM z Gdańska do Sopotu równoległego do istniejącego, lecz bliżej morza. Na pomysłach się skończyło.
- 7 1
-
2020-05-11 22:56
I bardzo dobrze
Po co niszczyć pas nadmorski! Trzeba byłoby wyciąć masę drzew lub... Wybudować na plaży :p
- 0 0
-
2020-05-11 22:14
Gdańsk wies nie istnieje kiedyś fajne miasto prawdziwi gdanszczanie uciekli jak zaczęła banda zlodziejska z po rządzić miasteczko sloikow
- 9 1
-
2020-05-11 22:20
Oleńka musi się spytać Tuska czy może zbudować to co ideologia liberalno lewicowa rozebrała (1)
- 14 4
-
2020-05-11 22:42
A od kiedy to miasto buduje infrastrukturę dla PKP?
- 0 1
-
2020-05-11 22:20
A Świetokrzyska i Niepołomnicka
Cały czas kolejne rządy terminy zmieniają.
Mam nadzieje że w końcu ktoś ich z tego rozliczy- 5 0
-
2020-05-11 22:34
Dulkiewicz zapewne zrobi na zlosc Pisowi i nie wybuduje nic dla mieszkancow (1)
- 14 2
-
2020-05-11 23:02
Ale co ma Dulkiewicz do PKP?
- 2 4
-
2020-05-11 22:42
Duda daje tylko obietnice.
A pieniadze juz nie.
Tak jak obiecywał setki km reaktywacji linii a dał kase na 1,5km xd- 2 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.