• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Progi zwalniające niezgodne z prawem. Gdańsk ich jednak nie zlikwiduje

Maciej Naskręt
16 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Autobus linii 111 pokonuje progi zwalniające na ul. Szopy w Gdańsku. Autobus linii 111 pokonuje progi zwalniające na ul. Szopy w Gdańsku.

Coraz częściej miejskie autobusy w Gdańsku poruszają się po szerokich progach zwalniających. Z tego powodu jeżdżą wolniej, a pasażerowie podróżują w mało komfortowych warunkach. Dlaczego urzędnicy, choć powinni, nie decydują się na usunięcie starszych progów?



Próg zwalniający sinusoidalny - przyjazny dla autobusów za sprawą małego niewiele pochylonego najazdu. Próg zwalniający sinusoidalny - przyjazny dla autobusów za sprawą małego niewiele pochylonego najazdu.
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, by sprostać rosnącemu popytowi połączeń komunikacyjnych, wyznacza autobusom miejskim nowe trasy. Problem w tym, że wiele z nich wiedzie po ulicach usianych szerokimi progami zwalniającymi lub podrzutowymi.

Kierowcy muszą tam zwalniać, więc wydłużają się czasy przejazdów komunikacji miejskiej, a w dodatku wyraźnie spada komfort pasażerów, szczególnie tych którzy podróżują stojąc. Ponadto przy progach silniki autobusów są bardziej hałaśliwe z uwagi na zmianę biegów, a przy dużej liczbie kursów rosną straty w paliwie.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra infrastruktury o warunkach technicznych znaków i sygnałów drogowych, nie można umieszczać progów na drogach, po których poruszają się miejskie autobusy. W innym razie zarządca jest obowiązany do ich usunięcia.

Czy drogowcy powinni usuwać szerokie progi, skoro jeżdżą po nich autobusy miejskie?

W Gdańsku tego rodzaju działań nie widać. Autobus linii 111 pokonuje dwa progi zwalniające na ul. Szopy zobacz na mapie Gdańska. Natomiast autobusy linii 210, a także pojazdy poruszające się trasą linii 169 muszą pokonywać aż cztery progi zwalniające jadąc wzdłuż ul. Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska na Osowej. Na Olszynce natomiast po progach podrzutowych przy szkole podstawowej zobacz na mapie Gdańska jeździ autobus linii 131.

Jak ustaliliśmy w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku, urzędnicy nie zamierzają likwidować wspomnianych progów, ich zdaniem dotychczasowe rozwiązanie jest optymalne - skutecznie ogranicza prędkość pojazdów i wpływa na poprawę bezpieczeństwa.

W ZDiZ planują jednak szerszą zmianę organizacji ruchu w miejscach, gdzie pojawia się komunikacja miejska. - Obecnie rozpatrywane jest wprowadzenie rozwiązań zapożyczonych z holenderskich praktyk kształtowania bezpiecznej infrastruktury drogowej, ale mających w Polsce już swój debiut, czyli tzw. miasteczko holenderskie w Puławach - mówi Maria Jaźwińska, w zastępstwie Rzecznika Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

W holenderskim miasteczku stosowane są m.in. progi płytowe, jednakże o sinusoidalnych najazdach - przyjaznych autobusom. Przystanki często są separowane od głównej jezdni, które stają się bardziej bezpieczne także dla rowerzystów.

Warto jednak przypomnieć, że na terenie Gdańska na drogach stosowane są z reguły progi wyspowe, co do stosowania których nie ma przeciwwskazań. Zauważymy je m.in. na ul. Myśliwskiej. Występują jednakże miejsca, gdzie powyższe progi nie mogą być zastosowane lub w niedostateczny sposób poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego, a konieczność jego zapewnienia wymusiła zastosowanie innych rozwiązań ograniczających prędkość czyli np. progów płytowych bądź wyniesionych skrzyżowań.

Opinie (217) 5 zablokowanych

  • to jedyny sposób, (2)

    żeby wymusić na kierowcach rozsądek

    • 14 17

    • nie mierz wszystkich swoją miarą (1)

      • 8 7

      • Ale to prawda. Co z tego jak 50% kierowców jeździ nie więcej niż 10 km/h ponad ograniczenia, jak pozostałe 50 gna od progu do progu i po hamulcach. Jest jeszcze ten nieznaczący odsetek, który po hamulcach nie daje i stąd okolice progów sa takie umazane.

        • 5 1

  • nie mówi się "na Osowej"

    Był o tym osobny artykuł na tym portalu. Poprawne odmiany to "w Osowej" lub "w Osowie", ale na pewno nie "na Osowej".

    • 8 7

  • Przeciez po to sa te progi aby samochody oraz autobusy wlasnie zwalnialy i nic tu komfort do tego nie ma !!!

    Jak zaczniemy robic komfortowe progi to bedzie to nonsens gdyz wszyscy bez zwalniania beda je przejezdzac. Te progi maja rowniez wplywac na autobusy miejskie bo niby dlaczego nie ? autobus to tez pojazd na drodze i rowniez wiele razy poruszaja sie malo bezpiecznie i zbyt szybko. Ba wiecej mozna powiedziec iz to autobus stanowi wieksze ryzyko gdyz wiezie wiecej osob . Nie kombinujmy dzis zeby te progi likwidowac bo tzw. strefy czsowe to tez nonsens gdyz sa korki czy inne sprawy i wtedy kierowca autobusu chcac nadrobic czas gna pozniej na maxa szalonym autobusem zeby zdazyc wszedzie i to jest jeszcze wieksze zagrozenie na drodze.

    • 9 20

  • większość jezdni w Gdańsku wygląda jakby składały się wyłącznie z progów zwalniających

    • 28 3

  • "...nie można umieszczać progów na drogach, po których poruszają się miejskie autobusy, zarządca jest obowiązany je usunąć (5)

    zatem na Wita Stwosza wszystkie do usunięcia
    tam jeździ nocny autobus a on jest komunikacją miejską
    ten kto zaprojektował tam nowe progi wraz z tym, który ten projekt odbierał kopa w d.pę i własnymi łapami to zdzierać plus oddać pieniądze do wspólnej kasy wielkości wartości wydanej na owe progi

    • 26 9

    • 800 tys w bloto (3)

      Droga rowerowa i sluzy te czerwone malowidla kosztowaly 800tys nie wiem kto wpadl na pomysl żeby ta droge budowac wzdluz slynnej sciezki budyniowej z Gda do Sopotu parodia jak u Bareji.

      • 10 8

      • i tak widac ze rowerzysci omijaja ta droge bo maja nie wiele do powiedzenia (1)

        co z tego rowerzysto ze masz pierwszenstwo jak nozka zlamana
        rowerzysci tam boja sie jzedzic i tak zostanie
        zawsze mozna powiedziec ze rowerzysta przekroczyl swoja linie i wtargnal pod nadjezdzajacy pojazd

        • 5 2

        • oczywiscie że omijaja

          Jada chodnikiem po drugiej stronie grunwaldzkiej taranujac pieszych pozdrawiam tego ktory za to dostal w klarnet

          • 11 1

      • nie droga rowerowa

        a pas rowerowy. Większość kasy pochłonęła budowa zatoczek parkingowych, ale tych nie wypominasz, więc chyba dobrze Ci się w nich parkuje. Co do tego, ilu jeździ tam rowerzystów - niestety za dużo jest świrów wyprzedzających pasem rowerowym jadących prawidłowo uczestników ruchu, znam jednak sporo osób które jeździły tam wcześniej i jeżdżą nadal.

        • 1 0

    • tyle, że progi poduszkowe są węższe niż rozstaw kół autobusu.

      • 1 0

  • Na Pustkach Cisowskich ul.Chabrowa , Pan Horała zorganizował dwa progi zwalniające

    widać jak zna się na prawie i przepisach

    • 4 1

  • Budyn ponad prawem

    Urzad miejski POnad prawem.Korupcja w urzedzie a CBA Nik i PrOkuratura nic nie robia. By zylo się lepiej

    • 13 5

  • Progi nie dotycza aut słuzbowych !!!

    dużo lepiej sprawdziłyby się przewężenia czy zmiana geometrii drogi.

    • 10 1

  • Jest sposob ominiecie tych przepisow :) a i sposob na zwalnianie pojazdow (2)

    Mozna budowac wiecej rond i troche '' powyginac ''jezdnie co jakis odcinek i wtedy kierowca tez musi zwolnic wiec jest to calkiem legalny sposob na ominiecie tych przepisow i na to aby zwalniano . Tak robia na swiecie nieraz ze jezdnia co jakis czas tworzy esy floresy zamiast tzw. prostej co wymusza skupienie sie na jezdzie wolniejszej , bezpieczniejszej itd.

    • 14 2

    • (1)

      Ja chce do pracy szybko dojechac a nie Twoje urojone slalomy pokonywac!

      • 0 4

      • a ktoś chce bezpiecznie i szybko dojść przejściem dla pieszych do domu

        i nie patrzeć na to, że Ty nagle wyprzedzasz osobę zwalniającą przed takowym.

        • 3 1

  • 113

    113 nie jedzie przez Olszynkę...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane