• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Progi zwalniające niezgodne z prawem. Gdańsk ich jednak nie zlikwiduje

Maciej Naskręt
16 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Autobus linii 111 pokonuje progi zwalniające na ul. Szopy w Gdańsku. Autobus linii 111 pokonuje progi zwalniające na ul. Szopy w Gdańsku.

Coraz częściej miejskie autobusy w Gdańsku poruszają się po szerokich progach zwalniających. Z tego powodu jeżdżą wolniej, a pasażerowie podróżują w mało komfortowych warunkach. Dlaczego urzędnicy, choć powinni, nie decydują się na usunięcie starszych progów?



Próg zwalniający sinusoidalny - przyjazny dla autobusów za sprawą małego niewiele pochylonego najazdu. Próg zwalniający sinusoidalny - przyjazny dla autobusów za sprawą małego niewiele pochylonego najazdu.
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, by sprostać rosnącemu popytowi połączeń komunikacyjnych, wyznacza autobusom miejskim nowe trasy. Problem w tym, że wiele z nich wiedzie po ulicach usianych szerokimi progami zwalniającymi lub podrzutowymi.

Kierowcy muszą tam zwalniać, więc wydłużają się czasy przejazdów komunikacji miejskiej, a w dodatku wyraźnie spada komfort pasażerów, szczególnie tych którzy podróżują stojąc. Ponadto przy progach silniki autobusów są bardziej hałaśliwe z uwagi na zmianę biegów, a przy dużej liczbie kursów rosną straty w paliwie.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra infrastruktury o warunkach technicznych znaków i sygnałów drogowych, nie można umieszczać progów na drogach, po których poruszają się miejskie autobusy. W innym razie zarządca jest obowiązany do ich usunięcia.

Czy drogowcy powinni usuwać szerokie progi, skoro jeżdżą po nich autobusy miejskie?

W Gdańsku tego rodzaju działań nie widać. Autobus linii 111 pokonuje dwa progi zwalniające na ul. Szopy zobacz na mapie Gdańska. Natomiast autobusy linii 210, a także pojazdy poruszające się trasą linii 169 muszą pokonywać aż cztery progi zwalniające jadąc wzdłuż ul. Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska na Osowej. Na Olszynce natomiast po progach podrzutowych przy szkole podstawowej zobacz na mapie Gdańska jeździ autobus linii 131.

Jak ustaliliśmy w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku, urzędnicy nie zamierzają likwidować wspomnianych progów, ich zdaniem dotychczasowe rozwiązanie jest optymalne - skutecznie ogranicza prędkość pojazdów i wpływa na poprawę bezpieczeństwa.

W ZDiZ planują jednak szerszą zmianę organizacji ruchu w miejscach, gdzie pojawia się komunikacja miejska. - Obecnie rozpatrywane jest wprowadzenie rozwiązań zapożyczonych z holenderskich praktyk kształtowania bezpiecznej infrastruktury drogowej, ale mających w Polsce już swój debiut, czyli tzw. miasteczko holenderskie w Puławach - mówi Maria Jaźwińska, w zastępstwie Rzecznika Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

W holenderskim miasteczku stosowane są m.in. progi płytowe, jednakże o sinusoidalnych najazdach - przyjaznych autobusom. Przystanki często są separowane od głównej jezdni, które stają się bardziej bezpieczne także dla rowerzystów.

Warto jednak przypomnieć, że na terenie Gdańska na drogach stosowane są z reguły progi wyspowe, co do stosowania których nie ma przeciwwskazań. Zauważymy je m.in. na ul. Myśliwskiej. Występują jednakże miejsca, gdzie powyższe progi nie mogą być zastosowane lub w niedostateczny sposób poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego, a konieczność jego zapewnienia wymusiła zastosowanie innych rozwiązań ograniczających prędkość czyli np. progów płytowych bądź wyniesionych skrzyżowań.

Opinie (217) 5 zablokowanych

  • a kiedy garby zwalniające dla rowerów?

    A ja się pytam kiedy przed newralgicznymi przejściami/przejazdami wstawią garby zwalniające dla rowerzystów, którzy ze słuchawkami na uszach pędzą nie zwracając na nic uwagi.

    • 5 4

  • Tylko spokojnie

    Stosunek ekipy p. Adamowicza do prawa i zdrowego rozsadku jest od dawna znany.

    • 2 0

  • ???

    czyli w d*pie mają rozporządzenie ministra

    • 0 0

  • cała wiedza o progach

    Decyzja o montażu progu zwalniającego wymaga każdorazowo, oprócz przeanalizowania kwestii prawnych dotyczących możliwości zastosowania takiego rozwiązania w danym miejscu na drodze, wzięcie pod uwagę także pozytywnych jak i negatywnych skutków takiego działania.

    Do pozytywnych skutków należą m. in.:

    1- miejscowe ograniczenie prędkości pojazdów kołowych, w szczególności w rejonach szkół, przedszkoli, placów zabaw i innych miejsc szczególnie uczęszczanych przed dzieci,
    2- niewielki koszt montażu takiego urządzenia i łatwość w jego montażu- zwłaszcza w przypadku próg listowych,
    3- zmniejszenie natężenia ruchu drogowego, którego część w przypadku montażu progów może przenieść się na drogi równoległe, np. drogi o wyższej kategorii, oraz prawie całkowite wyeliminowanie ruchu tranzytowego z drogi

    Do negatywnych skutków możemy zaliczyć:

    1- zwiększenie hałasu i drgań w okolicy- szczególnie uciążliwe dla posesji znajdujących się w bliskości zamontowanego progu,
    2- ponadnormatywna emisja spalin pojazdów które przekraczają próg i tuż po jego przekroczeniu,
    3- zagrożenie dla rowerzystów którzy przekraczają próg oraz innych kierujących pojazdami jednośladowymi,
    4- konieczność zwalniania pojazdów uprzywilejowanych- pogotowia, straży pożarnej, policji podczas wykonywania interwencji,
    5- negatywne oddziaływanie na konstrukcję drogi oraz na urządzenia znajdujące się w drodze- sieci wodociągowe i kanalizacyjne, sieci gazowe,
    6- utrudnienia związane z prawidłowym odśnieżaniem jezdni i częste uszkodzenia progów listwowych przy odśnieżaniu,
    7- utrudnienia w prawidłowym odwodnieniu drogi,
    8- częste rozjeżdżanie poboczy i chodników przez kierowców wymijających progi.

    • 0 0

  • Ostrzeżenie

    Ja bym przy progach zwalniających postawił fotoradar, a nóż jakiś psychopata przekroczy prędkość i spowoduje wypadek.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane