• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Progi zwalniające niezgodne z prawem. Gdańsk ich jednak nie zlikwiduje

Maciej Naskręt
16 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Autobus linii 111 pokonuje progi zwalniające na ul. Szopy w Gdańsku. Autobus linii 111 pokonuje progi zwalniające na ul. Szopy w Gdańsku.

Coraz częściej miejskie autobusy w Gdańsku poruszają się po szerokich progach zwalniających. Z tego powodu jeżdżą wolniej, a pasażerowie podróżują w mało komfortowych warunkach. Dlaczego urzędnicy, choć powinni, nie decydują się na usunięcie starszych progów?



Próg zwalniający sinusoidalny - przyjazny dla autobusów za sprawą małego niewiele pochylonego najazdu. Próg zwalniający sinusoidalny - przyjazny dla autobusów za sprawą małego niewiele pochylonego najazdu.
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, by sprostać rosnącemu popytowi połączeń komunikacyjnych, wyznacza autobusom miejskim nowe trasy. Problem w tym, że wiele z nich wiedzie po ulicach usianych szerokimi progami zwalniającymi lub podrzutowymi.

Kierowcy muszą tam zwalniać, więc wydłużają się czasy przejazdów komunikacji miejskiej, a w dodatku wyraźnie spada komfort pasażerów, szczególnie tych którzy podróżują stojąc. Ponadto przy progach silniki autobusów są bardziej hałaśliwe z uwagi na zmianę biegów, a przy dużej liczbie kursów rosną straty w paliwie.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra infrastruktury o warunkach technicznych znaków i sygnałów drogowych, nie można umieszczać progów na drogach, po których poruszają się miejskie autobusy. W innym razie zarządca jest obowiązany do ich usunięcia.

Czy drogowcy powinni usuwać szerokie progi, skoro jeżdżą po nich autobusy miejskie?

W Gdańsku tego rodzaju działań nie widać. Autobus linii 111 pokonuje dwa progi zwalniające na ul. Szopy zobacz na mapie Gdańska. Natomiast autobusy linii 210, a także pojazdy poruszające się trasą linii 169 muszą pokonywać aż cztery progi zwalniające jadąc wzdłuż ul. Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska na Osowej. Na Olszynce natomiast po progach podrzutowych przy szkole podstawowej zobacz na mapie Gdańska jeździ autobus linii 131.

Jak ustaliliśmy w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku, urzędnicy nie zamierzają likwidować wspomnianych progów, ich zdaniem dotychczasowe rozwiązanie jest optymalne - skutecznie ogranicza prędkość pojazdów i wpływa na poprawę bezpieczeństwa.

W ZDiZ planują jednak szerszą zmianę organizacji ruchu w miejscach, gdzie pojawia się komunikacja miejska. - Obecnie rozpatrywane jest wprowadzenie rozwiązań zapożyczonych z holenderskich praktyk kształtowania bezpiecznej infrastruktury drogowej, ale mających w Polsce już swój debiut, czyli tzw. miasteczko holenderskie w Puławach - mówi Maria Jaźwińska, w zastępstwie Rzecznika Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

W holenderskim miasteczku stosowane są m.in. progi płytowe, jednakże o sinusoidalnych najazdach - przyjaznych autobusom. Przystanki często są separowane od głównej jezdni, które stają się bardziej bezpieczne także dla rowerzystów.

Warto jednak przypomnieć, że na terenie Gdańska na drogach stosowane są z reguły progi wyspowe, co do stosowania których nie ma przeciwwskazań. Zauważymy je m.in. na ul. Myśliwskiej. Występują jednakże miejsca, gdzie powyższe progi nie mogą być zastosowane lub w niedostateczny sposób poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego, a konieczność jego zapewnienia wymusiła zastosowanie innych rozwiązań ograniczających prędkość czyli np. progów płytowych bądź wyniesionych skrzyżowań.

Opinie (217) 5 zablokowanych

  • To autobusy nie powinny w ogóle wjeżdżac na Przeróbkę bo tam asfaltu już od lat nie ma. Są same wyrwy, progi i inne pułapki.

    • 2 0

  • 130 i 127 musi pokonać 4 progi zwalniające na odcinku 1000m Masakra!!

    • 5 1

  • Co to q jest ?! Prawo tak a urzędnicy po swojemu !

    Co wy jesteście wyjęci już całkiem spod prawa ??

    Kacykowie się znaleźli q-wa wasza mać !

    • 7 2

  • BRZEŹNO ul. Gdańska - bardzo wysoki próg (1)

    Straszny dla kierowców próg zwalniających ustawiono niedawno na ul. Gdańskiej w Brzeźnie, niedaleko nowootwartej Biedronki. Przy zalecanym ograniczeniu prędkości do 30 km/h nie da się tam przejechać bez "wybicia". W miarę bezpiecznie da się po nim przejechać prędkością 10 km/h, ale to i tak nie pozwoli na bezpieczną dla samochodu jazdę. Progi progami, ale róbcie je w stosownej wysokości, bo to co się obecnie dzieje sprowadza nasze drogi do jazdy terenowej.

    • 12 5

    • ten próg to chyba przeszkoda dla jakiegoś czołgu - samochodem strach nawet te 30 jechać

      • 4 0

  • Wysypywanie śmieci jest niezgodne z prawem. JA jednak tego nie zaprzestanę. (1)

    taka logika miejscowego kacyka

    Ja nie mam czasu, ale wśród internautów na pewno znajdzie się ktoś kto złoży donos do prokuratury, do nadzowu budowlanego, niech ktoś w końcu weźmie się za to bezprawie, 90% garbów po których codziennie jeżdżę jest albo za blisko skrzyżowania albo za blisko spadku, generalnie samowolka budowlana. Na protokole odbioru drogi są na pewno jakieś podpisy. Zabrać tym co podpisali uprawnienia i obciążyć kosztami doprowadzenia drogi do stanu zgodnego z prawem. No i jeszcze jakiś wyrok w zawiasach dla przykładu.

    • 8 3

    • 3 lata i zakaz wykonywania pracy w urzedach publicznych

      • 0 1

  • (2)

    Proponuje aby progi były na drogach rowerowych,rowerem też szybko można jechać i spowodować wypadek.
    Jak wszyscy mają jezdzić wolniej to niech oni też! Nie jestem przeciwnikiem rowerów!

    • 11 2

    • Hopki !

      • 2 0

    • Uwierz, są

      Wg zaleceń krawężniki na DDR nie powinny przekraczać 1 cm. Są wyższe i wiecej niż 15 k/h nie pojedziesz bez utraty dętki. Oczywiście amortyzowany MTB da radę, ale dla humvee progi zwalniające też nie są problemem. Pół biedy jak te krawezniki są na skrzyżowaniu bo stanowią element bezpieczeństwa, jak progi, ale co 15 m wyjazd z posesji i krawwznik... BTW niw jestem za gnaniem rowerem przez skrzyżowania. Jestem za gnaniem po szosie.

      • 2 1

  • Zdecydujcie się w końcu: szybsza jazda czy bezpieczeństwo na drodze?! (3)

    Ludzie, zawsze będziecie narzekać... Poprawa bezpieczeństwa na drodze czy na holenderski czy na inny sposób zawsze niesie za sobą pewne niedogodności. Ale trzeba wybrać priorytet: bezpieczeństwo albo szybsza jazda. Fotoradary-nie, progi-nie... Tylko pozostaje przebić nam kierowcom opony, dopiero wtedy grzecznie będziemy jeździć albo stać w miejscu-jak komu się podoba. Progi -nie daja możliwości się rozpędzać, ale i nie wyciągają z kieszeni kierowców pieniędzy...

    • 3 4

    • Oczywiscie ze wyciagaja.

      Zawieszenie sie za darmo nie naprawia.

      • 3 2

    • (1)

      Kazda zgodnie z przepisami to za trudne o uwłacza godności i honorowi polskiegp kierowcy. Z drugiej strony (z chodnika) wodać samych buraków i morderców dzieci, stąd apele o policję z rusznicą ppanc na każdym skrzyżowaniu. Tak jest i już.

      • 2 0

      • "Jazda" nie "każda". Wot technika wpisywania.

        • 0 0

  • PORADA: Hamuje sie PRZED progiem.

    Kierowcy czesto robia blad i wciskaja hamulec do momentu uderzenia przednich kol w prog.

    Hamowanie powoduje obnizenie sie przodu samochodu i zawieszenie ma mniej dostepnego ugiecia zeby zareagowac na prog. W efekcie podbija samochod i sie szybciej niszczy.

    Trzeba wyhamowac przed progiem i dac zawieszeniu czas na rozprezenie sie.

    • 10 1

  • 283

    Na trasie linii 283 rowniez znajduje sie prog zwalniajacy, dokladniej tuz przed przystankiem Leśna Góra Przychodnia.

    • 2 0

  • Po co progi? Wystarczy nie remontować dróg!

    nie potrzeba stref 30 km/godz bo urzędasy mają tylko 20% mózgu.

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane