• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Progi zwalniające niezgodne z prawem. Gdańsk ich jednak nie zlikwiduje

Maciej Naskręt
16 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Autobus linii 111 pokonuje progi zwalniające na ul. Szopy w Gdańsku. Autobus linii 111 pokonuje progi zwalniające na ul. Szopy w Gdańsku.

Coraz częściej miejskie autobusy w Gdańsku poruszają się po szerokich progach zwalniających. Z tego powodu jeżdżą wolniej, a pasażerowie podróżują w mało komfortowych warunkach. Dlaczego urzędnicy, choć powinni, nie decydują się na usunięcie starszych progów?



Próg zwalniający sinusoidalny - przyjazny dla autobusów za sprawą małego niewiele pochylonego najazdu. Próg zwalniający sinusoidalny - przyjazny dla autobusów za sprawą małego niewiele pochylonego najazdu.
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, by sprostać rosnącemu popytowi połączeń komunikacyjnych, wyznacza autobusom miejskim nowe trasy. Problem w tym, że wiele z nich wiedzie po ulicach usianych szerokimi progami zwalniającymi lub podrzutowymi.

Kierowcy muszą tam zwalniać, więc wydłużają się czasy przejazdów komunikacji miejskiej, a w dodatku wyraźnie spada komfort pasażerów, szczególnie tych którzy podróżują stojąc. Ponadto przy progach silniki autobusów są bardziej hałaśliwe z uwagi na zmianę biegów, a przy dużej liczbie kursów rosną straty w paliwie.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra infrastruktury o warunkach technicznych znaków i sygnałów drogowych, nie można umieszczać progów na drogach, po których poruszają się miejskie autobusy. W innym razie zarządca jest obowiązany do ich usunięcia.

Czy drogowcy powinni usuwać szerokie progi, skoro jeżdżą po nich autobusy miejskie?

W Gdańsku tego rodzaju działań nie widać. Autobus linii 111 pokonuje dwa progi zwalniające na ul. Szopy zobacz na mapie Gdańska. Natomiast autobusy linii 210, a także pojazdy poruszające się trasą linii 169 muszą pokonywać aż cztery progi zwalniające jadąc wzdłuż ul. Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska na Osowej. Na Olszynce natomiast po progach podrzutowych przy szkole podstawowej zobacz na mapie Gdańska jeździ autobus linii 131.

Jak ustaliliśmy w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku, urzędnicy nie zamierzają likwidować wspomnianych progów, ich zdaniem dotychczasowe rozwiązanie jest optymalne - skutecznie ogranicza prędkość pojazdów i wpływa na poprawę bezpieczeństwa.

W ZDiZ planują jednak szerszą zmianę organizacji ruchu w miejscach, gdzie pojawia się komunikacja miejska. - Obecnie rozpatrywane jest wprowadzenie rozwiązań zapożyczonych z holenderskich praktyk kształtowania bezpiecznej infrastruktury drogowej, ale mających w Polsce już swój debiut, czyli tzw. miasteczko holenderskie w Puławach - mówi Maria Jaźwińska, w zastępstwie Rzecznika Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

W holenderskim miasteczku stosowane są m.in. progi płytowe, jednakże o sinusoidalnych najazdach - przyjaznych autobusom. Przystanki często są separowane od głównej jezdni, które stają się bardziej bezpieczne także dla rowerzystów.

Warto jednak przypomnieć, że na terenie Gdańska na drogach stosowane są z reguły progi wyspowe, co do stosowania których nie ma przeciwwskazań. Zauważymy je m.in. na ul. Myśliwskiej. Występują jednakże miejsca, gdzie powyższe progi nie mogą być zastosowane lub w niedostateczny sposób poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego, a konieczność jego zapewnienia wymusiła zastosowanie innych rozwiązań ograniczających prędkość czyli np. progów płytowych bądź wyniesionych skrzyżowań.

Opinie (217) 5 zablokowanych

  • N3 też jeździ przez próg przy szkole na Kiełpinie

    • 0 1

  • Co tam paliwo...ha!!!

    • 2 0

  • Może ktoś z dyrekcji ZTM zwróci uwagę na swoich kierowców którzy na przystanku końcowym nie wyłączają silników autobusów przy ul SUBISŁAWA!!!!!! Żabianka!!!!
    Tyle lat jest to zgłaszane i d*pA!!! mają zbyt dużo kasy!!! Ale zabierzemy się Wam do d*py.....

    • 6 1

  • a może na GRUNWALDZKIEJ postawić progi (1)

    Tam to dopiero jest szybki transport. Na żabiance trzy razy obniżali próg bo ciągle był za wysoko. Przy prędkości 5 na godzinę i tak wadziłem a nie mam nisko zawieszonego pojazdu. Brawa dla pomysłodawców progów jak i pomysłodawców fotoradarów. Jedna klika!!!

    • 6 4

    • progi na osiedlowych uliczkach to wynik obecności w naszym społeczeństwie pasjonatów prędkości

      Fotoradary zresztą też. Tyle, że zamiast mandatu niektórych kierowców (prujących ponad setkę po osiedlu) wsadzałbym do kamieniołomu, żeby trochę się wyszumieli.

      • 2 1

  • ul. Myśliwska Gdańsk

    Na ulicy Myśliwskiej w Gdańsku autobus 127 i 130 pokonuje 3 progi zwalniające. Autobusy raczej nie zwalniają, a pasażerowie w środku czują się jak worki ziemniaków, kiedy kierowcy pędzą wąską ulicą nie patrząc na progi zwalniające. Także nie trzeba daleko szukać.

    • 2 0

  • Progi wkurzaja ale szaleńcy

    jeszcze bardziej. Przed oknami widzę to i bez progów ciągle były wypadki. MAJĄ ZOSTAĆ !!

    • 4 2

  • Progi musza byc (1)

    to jest jedyny sposob na pedzace przez miasto bydlo w blachosmrodach.
    Progi powinny byc OBOWIAZKOWO montowane przez kazdym przejsciem dla pieszych wszedzie tam, gdzie nie ma swiatel inaczej ludzie beda ginac pod kolami szalencow.

    • 6 4

    • A od strony chodnika powinna być barierka zmuszająca pieszych do obejścia jej i zwolnienia przed wpadaniem znienacka na jezdnię.

      • 2 1

  • Przy okazji usuwania z dróg głupoty

    Bardzo proszę o usunięcie (zmianę) ograniczenia szybkości do 30k/h na Maćkach.Jest tam taki odcinek, chyba ze 100m gdzie musimy jechać 20 parę na godzinę...
    To rower tak jedzie... A to w sumie droga krajowa nr 222 Gdańsk-Starogard.

    • 2 1

  • jedyne sensowne progi

    to te na długich ogrodach, trzeba zwolnić ale nie trzeba się zatrzymywać jak przed większością progów

    • 0 1

  • a 186 ile progów pokonuje na samej ul. Benzynowej jest ich ze 200...

    podrzucające, wypychające z jezdni, wyrywające amortyzatory, do wyboru i koloru, a wszystko to pod nosem zacnej firmy Lotos, której to cysterny ową drogę masakrują, efektywność i rozwój, jak głosi nazwa, rzeczywiście liczba progów rozwija się tam bardzo efektywnie

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane