• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Progi zwalniające niezgodne z prawem. Gdańsk ich jednak nie zlikwiduje

Maciej Naskręt
16 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Autobus linii 111 pokonuje progi zwalniające na ul. Szopy w Gdańsku. Autobus linii 111 pokonuje progi zwalniające na ul. Szopy w Gdańsku.

Coraz częściej miejskie autobusy w Gdańsku poruszają się po szerokich progach zwalniających. Z tego powodu jeżdżą wolniej, a pasażerowie podróżują w mało komfortowych warunkach. Dlaczego urzędnicy, choć powinni, nie decydują się na usunięcie starszych progów?



Próg zwalniający sinusoidalny - przyjazny dla autobusów za sprawą małego niewiele pochylonego najazdu. Próg zwalniający sinusoidalny - przyjazny dla autobusów za sprawą małego niewiele pochylonego najazdu.
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, by sprostać rosnącemu popytowi połączeń komunikacyjnych, wyznacza autobusom miejskim nowe trasy. Problem w tym, że wiele z nich wiedzie po ulicach usianych szerokimi progami zwalniającymi lub podrzutowymi.

Kierowcy muszą tam zwalniać, więc wydłużają się czasy przejazdów komunikacji miejskiej, a w dodatku wyraźnie spada komfort pasażerów, szczególnie tych którzy podróżują stojąc. Ponadto przy progach silniki autobusów są bardziej hałaśliwe z uwagi na zmianę biegów, a przy dużej liczbie kursów rosną straty w paliwie.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra infrastruktury o warunkach technicznych znaków i sygnałów drogowych, nie można umieszczać progów na drogach, po których poruszają się miejskie autobusy. W innym razie zarządca jest obowiązany do ich usunięcia.

Czy drogowcy powinni usuwać szerokie progi, skoro jeżdżą po nich autobusy miejskie?

W Gdańsku tego rodzaju działań nie widać. Autobus linii 111 pokonuje dwa progi zwalniające na ul. Szopy zobacz na mapie Gdańska. Natomiast autobusy linii 210, a także pojazdy poruszające się trasą linii 169 muszą pokonywać aż cztery progi zwalniające jadąc wzdłuż ul. Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska na Osowej. Na Olszynce natomiast po progach podrzutowych przy szkole podstawowej zobacz na mapie Gdańska jeździ autobus linii 131.

Jak ustaliliśmy w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku, urzędnicy nie zamierzają likwidować wspomnianych progów, ich zdaniem dotychczasowe rozwiązanie jest optymalne - skutecznie ogranicza prędkość pojazdów i wpływa na poprawę bezpieczeństwa.

W ZDiZ planują jednak szerszą zmianę organizacji ruchu w miejscach, gdzie pojawia się komunikacja miejska. - Obecnie rozpatrywane jest wprowadzenie rozwiązań zapożyczonych z holenderskich praktyk kształtowania bezpiecznej infrastruktury drogowej, ale mających w Polsce już swój debiut, czyli tzw. miasteczko holenderskie w Puławach - mówi Maria Jaźwińska, w zastępstwie Rzecznika Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

W holenderskim miasteczku stosowane są m.in. progi płytowe, jednakże o sinusoidalnych najazdach - przyjaznych autobusom. Przystanki często są separowane od głównej jezdni, które stają się bardziej bezpieczne także dla rowerzystów.

Warto jednak przypomnieć, że na terenie Gdańska na drogach stosowane są z reguły progi wyspowe, co do stosowania których nie ma przeciwwskazań. Zauważymy je m.in. na ul. Myśliwskiej. Występują jednakże miejsca, gdzie powyższe progi nie mogą być zastosowane lub w niedostateczny sposób poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego, a konieczność jego zapewnienia wymusiła zastosowanie innych rozwiązań ograniczających prędkość czyli np. progów płytowych bądź wyniesionych skrzyżowań.

Opinie (217) 5 zablokowanych

  • premia dla mnie! progi nie na całą jezdnię (1)

    tylko żeby szerokie autobusy brały między koła, a kozaki z osobowych musiały zwolnić bo conajwyzej jedno koło da radę. proste.

    • 2 1

    • Spóźniłeś się. Od kilku lat takie są w Katowicach na ul. Lotnisko.

      • 0 0

  • Bezprawie ustanowine przez władze = arogancja "władzy"

    • 2 0

  • Nielegalne ale legalne...

    Więc jak to jest, progi nielegalne ale urzędnicy oficjalnie przyznają, że ich nie zlikwidują (państwo w państwie). Takie rzeczy to tylko w Budyń kraju. Może chociaż warto zastanowić się jak zalegalizować progi?

    • 1 0

  • Tylko Sąd na głupotę ZDiZ

    Polecam wezwanie do usunięcia naruszenie prawa + sąd administracyjny.

    Sprawa do wygrania.

    • 2 0

  • Próg na Myśliwskiej...

    Próg znajduje się na podjeździe o nachyleniu 10%. Przejechanie tego zimą to cyrkowa umiejętność.

    • 2 0

  • Więcej progów na Szopy!

    Jestem zdecydowanie za dołożeniem co 50 metrów progów zwalniających na Szopy! To co prezentują tutaj kierowcy słyszę i widzę codziennie w godzinach szczytu komunikacyjnego. Totalna bezmyślność: wyprzedzanie przed przejściem, na przejściu dla pieszych byleby tylko dolecieć na Toruńską pierwszy, przed innymi. Jak łachudrom się spieszy i nie szanują zdrowia i życia ludzkiego, niech niszczą zawieszenia swoich "sportowych bolidów" mknąc bezmyślnie przez Szopy.

    • 2 0

  • progi sinusoidalne

    progi te były na osowej na ulicy braniewickiej, polikwidowali je ze "wzgledu" na autobusy niskopodlogowe, byly one na przejsciach dla pieszych, teraz jest bardziej niebezpiecznie, gdzie jest logika?

    • 1 0

  • Prawo to ja.

    Ja wiem co dobre. Ja jestem alfa i omega. Ja jestem światło.

    • 2 1

  • Sprawe można rozwiązać

    ustawiając progi w osi przystanku autobusowego z zatoką. A w ogóle po co ustawia się progi? Czy kiedykolwiek władza nie będzie wychodziła z założenia że każdy obywatel to złodziej, oszust i nie przestrzega przepisów? Bo tylko to uzasadnia tak gęste usłanie dróg progami.

    • 3 0

  • nasi urzednicy mają optymalnie spleśniałe mózgi (1)

    • 2 0

    • tępaku, słownik w garść !

      raczej daj sobie spokój z pisaniem na forum!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane