• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt tramwaju do dworca będzie kosztowny

Michał Brancewicz
26 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (181)
  • Zwycięska praca konkursowa na zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar, która uwzględniała też linię tramwajową wzdłuż ul. Klonowej.
  • Zwycięska praca konkursowa na zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar, która uwzględniała też linię tramwajową wzdłuż ul. Klonowej.
  • Zwycięska praca konkursowa na zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar, która uwzględniała też linię tramwajową wzdłuż ul. Klonowej.
  • Zwycięska praca konkursowa na zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar, która uwzględniała też linię tramwajową wzdłuż ul. Klonowej.

Od niemal 2 do blisko 2,5 mln zł - taka jest rozpiętość cenowa ofert na zaprojektowanie 250-metrowego odcinka linii tramwajowej od al. GrunwaldzkiejMapka do dworca we WrzeszczuMapka oraz zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar. Budżet inwestycji wynosi 748 tys. zł.



Co sądzisz o pomyśle puszczenia tramwaju przez deptak na Klonowej?

To już właściwie przesądzone, że w przyszłości powstać ma połączenie tramwajowe al. Grunwaldzkiej z dworcem we Wrzeszczu, które przebiegnie przez deptak w ciągu ul. Klonowej.

W dalszej perspektywie pozwoli to wydłużyć linię tramwajową w kierunku al. Legionów przez Hynka lub Kościuszki.

By jednak prace budowlane mogły ruszyć, potrzebne jest opracowanie projektu.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska właśnie otworzyła oferty w przetargu na to zadanie, które dzieli się na dwa etapy.

Dwa główne elementy projektu:

  1. Połączenie tramwajowe al. Grunwaldzkiej z dworcem Gdańsk Wrzeszcz
  2. Zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar z wykorzystaniem rozwiązań z konkursu architektoniczno - urbanistycznego

Drzewa nawiążą do Czerwonych Gitar. Tak zmieni się plac przy Cristalu Drzewa nawiążą do Czerwonych Gitar. Tak zmieni się plac przy Cristalu

Oferty złożyły trzy pracownie projektowe.

Oferty na projekt linii i zagospodarowanie placu:

  1. Green Cities Infrastructure z Gdańska - 1 968 000 zł
  2. Highway z Gdańska - 2 420 640 zł
  3. Sweco Polska z Poznania - 2 490 750 zł

Tymczasem budżet DRMG wyniósł niewiele ponad 748,4 tys. zł A to oznacza, że do najtańszej oferty brakuje ponad 1,2 mln zł.

  • Koncepcja zagospodarowania placu Czerwonych Gitar wraz z przebiegającą obok linią tramwajową, która zajęła drugie miejsce w konkursie.
  • Koncepcja zagospodarowania placu Czerwonych Gitar wraz z przebiegającą obok linią tramwajową, która zajęła drugie miejsce w konkursie.
  • Koncepcja zagospodarowania placu Czerwonych Gitar wraz z przebiegającą obok linią tramwajową, która zajęła drugie miejsce w konkursie.
  • Koncepcja zagospodarowania placu Czerwonych Gitar wraz z przebiegającą obok linią tramwajową, która zajęła drugie miejsce w konkursie.
Jeśli uda się wyłonić wykonawcę, będzie on miał 72 tygodnie, czyli ok. rok i 5 miesięcy na prace projektowe wraz z uzyskaniem niezbędnych zezwoleń.

Wybrana firma będzie też pełnić nadzór autorski nad realizacją, o ile prace ruszą w ciągu 4 lat od zakończenia projektowania.

Pojawiły się wątpliwości wśród mieszkańców, czy takie rozwiązanie w tym miejscu ma sens.

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu. Krótka trasa, duże emocje Tramwaj do dworca we Wrzeszczu. Krótka trasa, duże emocje

Cele inwestycji:

  • zapewnienie połączenia tramwajowego pomiędzy al. Grunwaldzką a dworcem Gdańsk Wrzeszcz w ciągu ul. Klonowej,
  • poprawę dostępności węzła integracyjnego przy stacji Wrzeszcz PKP,
  • zachowanie ciągłości drogi rowerowej i ciągu pieszego wzdłuż al. Grunwaldzkiej
  • wykreowanie placu miejskiego zagospodarowanego zielenią, elementami małej architektury, z zachowaniem najważniejszych kierunków ruchu pieszego i rowerowego,
  • budowę stacji prostownikowej,
  • wydłużenie przystanków tramwajowych Klonowa,
  • zagospodarowanie przestrzeni publicznych,
  • przebudowa sieci odwodnienia,
  • należy odpowiednio dobrać elementy infrastruktury technicznej: słupy, wysięgniki itp., aby zachować i podkreślić oś kompozycyjną, a także zminimalizować negatywny wpływ infrastruktury na krajobraz,
  • określenie i uzgodnienie nowej organizacji ruchu dla tego obszaru,
  • likwidację istniejących kolizji.

Opinie (181) 1 zablokowana

  • eh, jakże pięknie wyglądają te projekty i prezentacje w tych wyrenderowanych wizualizacjach architektów (1)

    Niestety potem renderowanie betonem na etapie wykonawczym już nie wygląda tak spektakularnie

    • 34 1

    • zwłaszcza

      że na wizkach nie ma tych ćpunów i meneli, którzy okupuja okolice dworca

      • 0 0

  • Zrezygnować!!!! (10)

    Zrezygnować z tego pomysłu to nie jest potrzebne. Zainwestować w nowe drogi - po 15 cały Gdańsk stoi w korkach -nerwy, spaliny, stracony czas to tylko niektóre niedogodności.

    • 46 78

    • Park and ride (3)

      Ograniczyć wjazd aut do centrum - rozwinąć dojazd z parkingów w formule Park & Ride.

      • 22 6

      • (1)

        Park&Ride bez gęstej siatki dobrych połączeń komunikacją miejską jest bez sensu. Najpierw super komunikacją zbiorowa a potem Park&Ride. Nie odwrotnie.

        • 7 2

        • konkretnie: pociągi SKM co 5 minut lub częściej

          wymiana taboru, radykalnie poprawiony komfort i bezpieczeństwo dostępu pieszych i rowerzystów do wszystkich stacji SKM i PKP.

          • 4 0

      • po co marnować cenną przestrzeń przy stacjach SKM od Śródmieścia po Gdynię na parkingi Park & Ride?

        przestrzeń przy stacjach SKM powinna zostać bardziej produktywnie wykorzystana. W USA nazywa się to Transit Oriented Development.

        • 3 0

    • Nie

      Blachosmrody to przeszlosc ,tramwaje ,rowery i ruch pieszy w to trzeba inwestowac bo to przyszlosc i to bardzo bliska

      • 24 3

    • Te kilka metrów można się przejść

      Cena biletu jest za wysoka na takie fanaberie

      • 4 11

    • I nowe drogi to zmienią?

      Gratuluję sposobu myślenia :D

      • 19 0

    • Chcemy mniej tramwajów! Więcej samochodów i asfaltu!

      Czy lewackie władze projektują nam miasto-więzienie, żeby wszędzie dało się dojść spacerem? Tylko samochód daje wolność!

      • 5 18

    • Budowanie dróg to droga do nikąd. Zawsze będziesz miał korki ile byś tych dróg nie zbudował.

      • 10 3

    • nie rezygnować!

      Nowe drogi to więcej korków właśnie. Więcej osób wówczas wsiądzie za kółka, a nie uniknie się "wąskich gardeł". Pojedź sobie do jakiegokolwiek dużego miasta na zachodzie, a zobaczysz jak mało i dróg i mało samochodów jest tam w centrach miast.

      • 8 0

  • w tej formie, bez tunelu i przejazdu do rzeczpospolitej to bez sensu. jak wyjdę z dworca i chcę jechać do centrum to mam iść na tę pseudo-pętlę czy jednak do grunwaldzkiej?

    jeśli gdzieś mają być tory odstawcze, to czemu nie na wysepce, obok istniejącego przystanku galeria bałtycka?

    • 8 6

  • Po co taki wydatek jak oni straty finansowe wykazują.

    • 20 3

  • Opinia wyróżniona

    Ta inwestycja jest właśnie bardzo potrzebna (10)

    Wielką strata pieniędzy jest pchanie wszystkich linii po tych samych trasach gdzie od jadąc z Górnego Tarasu od Wrzeszcza po Jelitkowo jadą już puste. W drugą stronę to samo. Część linii spokojnie będzie mogła kończyć trasę właśnie przy Wrzeszczu PKP. Inwestycja sama się zwróci przez ograniczenie jeżdżących pustych tramwajów przez pół miasta.
    Także bardzo dobry pomysł. Budować!

    • 124 81

    • (5)

      problem w tym że jak przedłużą linie do Kościuszki to pętla też zniknie więc inwestycja na chwile?

      • 7 10

      • a dla czego ma zniknąć? (2)

        Przecież tam mają być tory odstawne, one nie zajmują dużo miejsca, więc niektóre linie mogą tam kończyć bieg, a inne jechać dalej do Legionów czy Hallera

        • 18 4

        • a dla czego ma zniknąć?

          Dla pieniędzy.

          • 4 2

        • a gdzie ty je niby wstawisz? w miejscu obecnych przystanków autobusowych?

          • 2 1

      • (1)

        Tam nie ma być pętli, lecz ślepa krańcówka jak na Brętowie czy Lawendowym Wzgórzu.

        • 11 1

        • gdy przedłużysz linie do Kościuszki będziesz miał absurdalną sytuację czyli krańcówka z jednej strony - no chyba że zlikwidują pętlę autobusową. Tylko że wtedy możesz mieć pętle klasyczną

          • 0 1

    • tramwaje wycieczkowe przez pół miasta to właśnie konieczność

      niestety nie ma chętnych do prowadzenia złomów dodatkowo liczba linii jest ograniczona do 12.

      • 5 6

    • Ta inwestycja nazywa się likwidacja przystanków autobusowych pod biurowiec

      Tramwaj to temat zastępczy

      • 19 5

    • Komu potrzebna? Dworzec we Wrzeszczu ma małą przepustowość, a i kawałek do przejścia nikomu jakość przez lata nie był przeszkodą nie do pokonania.. Bardziej przydałaby się linia tramwajowa na /wyklętych na Zaspę.

      • 2 1

    • Ty jestes pusty

      • 1 2

  • Hurra! To kiedy kolejna podwyżka cen biletów dla garstki pasażerów (czy raczej frajerów), która nie jeździ za darmo?

    • 19 3

  • 250 m (1)

    Dystans pieszy, nie trzeba bez sensu jechac tramwajem

    • 19 10

    • Powiedział jadący wszędzie furą

      • 3 3

  • Świetny

    Super pomysł!!

    • 10 16

  • Oczywiście że inwestycja jest potrzebna ! ...Tutaj nie chodzi przecież tylko o ten odcinek do PKP Wrzeszcz...

    • 7 16

  • drogie słomiane inwestycje

    • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane