• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt tramwaju do dworca będzie kosztowny

Michał Brancewicz
26 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (181)
  • Zwycięska praca konkursowa na zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar, która uwzględniała też linię tramwajową wzdłuż ul. Klonowej.
  • Zwycięska praca konkursowa na zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar, która uwzględniała też linię tramwajową wzdłuż ul. Klonowej.
  • Zwycięska praca konkursowa na zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar, która uwzględniała też linię tramwajową wzdłuż ul. Klonowej.
  • Zwycięska praca konkursowa na zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar, która uwzględniała też linię tramwajową wzdłuż ul. Klonowej.

Od niemal 2 do blisko 2,5 mln zł - taka jest rozpiętość cenowa ofert na zaprojektowanie 250-metrowego odcinka linii tramwajowej od al. GrunwaldzkiejMapka do dworca we WrzeszczuMapka oraz zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar. Budżet inwestycji wynosi 748 tys. zł.



Co sądzisz o pomyśle puszczenia tramwaju przez deptak na Klonowej?

To już właściwie przesądzone, że w przyszłości powstać ma połączenie tramwajowe al. Grunwaldzkiej z dworcem we Wrzeszczu, które przebiegnie przez deptak w ciągu ul. Klonowej.

W dalszej perspektywie pozwoli to wydłużyć linię tramwajową w kierunku al. Legionów przez Hynka lub Kościuszki.

By jednak prace budowlane mogły ruszyć, potrzebne jest opracowanie projektu.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska właśnie otworzyła oferty w przetargu na to zadanie, które dzieli się na dwa etapy.

Dwa główne elementy projektu:

  1. Połączenie tramwajowe al. Grunwaldzkiej z dworcem Gdańsk Wrzeszcz
  2. Zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar z wykorzystaniem rozwiązań z konkursu architektoniczno - urbanistycznego

Drzewa nawiążą do Czerwonych Gitar. Tak zmieni się plac przy Cristalu Drzewa nawiążą do Czerwonych Gitar. Tak zmieni się plac przy Cristalu

Oferty złożyły trzy pracownie projektowe.

Oferty na projekt linii i zagospodarowanie placu:

  1. Green Cities Infrastructure z Gdańska - 1 968 000 zł
  2. Highway z Gdańska - 2 420 640 zł
  3. Sweco Polska z Poznania - 2 490 750 zł

Tymczasem budżet DRMG wyniósł niewiele ponad 748,4 tys. zł A to oznacza, że do najtańszej oferty brakuje ponad 1,2 mln zł.

  • Koncepcja zagospodarowania placu Czerwonych Gitar wraz z przebiegającą obok linią tramwajową, która zajęła drugie miejsce w konkursie.
  • Koncepcja zagospodarowania placu Czerwonych Gitar wraz z przebiegającą obok linią tramwajową, która zajęła drugie miejsce w konkursie.
  • Koncepcja zagospodarowania placu Czerwonych Gitar wraz z przebiegającą obok linią tramwajową, która zajęła drugie miejsce w konkursie.
  • Koncepcja zagospodarowania placu Czerwonych Gitar wraz z przebiegającą obok linią tramwajową, która zajęła drugie miejsce w konkursie.
Jeśli uda się wyłonić wykonawcę, będzie on miał 72 tygodnie, czyli ok. rok i 5 miesięcy na prace projektowe wraz z uzyskaniem niezbędnych zezwoleń.

Wybrana firma będzie też pełnić nadzór autorski nad realizacją, o ile prace ruszą w ciągu 4 lat od zakończenia projektowania.

Pojawiły się wątpliwości wśród mieszkańców, czy takie rozwiązanie w tym miejscu ma sens.

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu. Krótka trasa, duże emocje Tramwaj do dworca we Wrzeszczu. Krótka trasa, duże emocje

Cele inwestycji:

  • zapewnienie połączenia tramwajowego pomiędzy al. Grunwaldzką a dworcem Gdańsk Wrzeszcz w ciągu ul. Klonowej,
  • poprawę dostępności węzła integracyjnego przy stacji Wrzeszcz PKP,
  • zachowanie ciągłości drogi rowerowej i ciągu pieszego wzdłuż al. Grunwaldzkiej
  • wykreowanie placu miejskiego zagospodarowanego zielenią, elementami małej architektury, z zachowaniem najważniejszych kierunków ruchu pieszego i rowerowego,
  • budowę stacji prostownikowej,
  • wydłużenie przystanków tramwajowych Klonowa,
  • zagospodarowanie przestrzeni publicznych,
  • przebudowa sieci odwodnienia,
  • należy odpowiednio dobrać elementy infrastruktury technicznej: słupy, wysięgniki itp., aby zachować i podkreślić oś kompozycyjną, a także zminimalizować negatywny wpływ infrastruktury na krajobraz,
  • określenie i uzgodnienie nowej organizacji ruchu dla tego obszaru,
  • likwidację istniejących kolizji.

Opinie (181) 1 zablokowana

  • Hmm tak patrzę na mapkę , fajnie było było puścić tez tramwaj na Wajdeloty i do skrzyżowania Legionów z Mickiewicza. Wrzeszcz byłby genialnie polaczony komunikacyjnie

    • 0 4

  • Słaba polityka

    Pakuje sie kupę baniek w system fala, a później brakuje kasy. Przykładów marnowania kasy w Gd.jest więcej.

    • 15 1

  • Ale betonoza! Już nawet spadającymi liśćmi ją pudrują! (2)

    Tam obecnie są drzewa - tylko nie czerwone, więc chcą je wyciąć, a takie jak na obrazku, to będą za kilkadziesiąt lat - do tego czasu sam beton. I oczywiście nikomu niepotrzebny tramwaj ze zgrzytem i piskiem przewalający się przez chodnik.

    • 17 3

    • OK. Pole ziemniaków i kapuchy wydzielą dla ciebie.

      • 1 3

    • Dokladnie

      Teraz jest to spoko miejsce

      • 1 2

  • (1)

    Polacy nie lubią takich rozwiązań bo to odrywa ich tyłki od ich samochodów

    • 5 12

    • Bzdura

      Właśnie teraz można spokojnie pospacerować w tej okolicy.
      Po zmianie znów będzie kolejne puste miejsce

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Tramwaj na deptaku to zasłona dymna - w tle jest wieżowiec zamiast autobusów (3)

    Władze Gdańska wiedzą jak skłócić mieszkańców i odwrócić uwagę od głównego celu inwestycji. Na "Do Studzienki" i BGW bezsensowny przebieg tramwaju zdominował debatę, a oddane patodeweloperce rezerwy drogowej i placu przy Grunwaldzkiej przechodzi bez echa. Tu jest podobnie - będzie awantura o bezsensowny przebieg tramwaju, a sprzedadzą teren dworca autobusowego. Bo komunikacyjnie teraz jest OK - wysiadasz z pociągu wsiadasz w autobus. Ale autobusów nie będzie, za to niepotrzebny tramwaj i wielkie gmaszysko.

    • 98 53

    • To ciekawe, ze nikt z trójmiejskich dziennikarzy nie zgłębia tego tematu (miasto w czułym uścisku z deweloperami), boją się podpaść? Zamiast dociekliwości (np. w temacie przyszłości rożnych rezerw terenowych, dla których raptem zmienia się plany) mamy pas transmisyjny wiadomości z urzędu miasta.

      • 11 1

    • Znajac ten uklad rzadzący miastem, to

      akurat oczywiste, ze nie robia nic dla mieszkancow...

      • 1 0

    • Autobusy nie jeżdżą na górny taras

      • 1 0

  • Kompletny bezsens. (3)

    Ładowanie ciężkich milionów w krótki odcinek, który można przejść piechotą i który niczego nie zmienia.

    • 19 3

    • Właśnie, że sens (1)

      nie chodzi o to, że można tam przejść pieszo tylko o to, że będą mogły tam kończyć trasy niektóre linie zamiast jechać puste przez pół miasta. Np trasy z Ujeściska i Łostowic nie ma potrzeby aby jechały puste rano z taktem co dwie minuty z Wrzeszcza do Jelitkowa.

      • 3 3

      • Między Jelitkowem a Wrzeszczem są jeszcze pętle na Strzyży i w Oliwie.

        • 5 2

    • Te tory mają być w przyszłości wydłużone w kierunku Alei Legionów.

      • 2 1

  • Mogliby nie łożyć na kk i lechię - to jeszcze zostanie na inne inwestycje.

    Ale tramwaj na deptaku? To będzie droga śmierci i ciężkich wypadków, a GAiT zawalą pozwy za zabite psy, które biegały bez smyczy. Nie wierzę by ludzie nagle zrobili się ostrożniejsi.

    • 9 3

  • (3)

    Podoba mi się, że wszystkie wizualizacje są zawsze z uśmiechniętymi ludźmi w krótkich rękawkach, świeci słońce i jest pięknie. Byłabym za tym, żeby wizualizować sprawy tak jak się częściej będą miały - czarne kurtki, smutne twarze, deszcz i wichura :)

    • 57 4

    • i każdy kawałek przestrzeni bez słupków zastawiony autami

      • 12 0

    • (1)

      Nie ma też starych ludzi na tych wizualizacjach.

      • 12 2

      • ani meneli

        • 0 1

  • Jak zwykle na wizualizacji piękna zieleń !! A potem wyszło jak zwykle - tory i beton bo inaczej się nie da (tylko w Polsce) (1)

    • 15 2

    • Większą część roku i tak będą łyse gałęzie.

      • 1 1

  • Nie dosyć że zupełnie zbędny to jeszcze kosztowny -- coraz ciekawiej się dzieje w tym państwie Dulskim !!!!!!!

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane