• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Propozycje zmian w wyznaczaniu miejsc płatnego parkowania

Maciej Korolczuk
4 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Radni Wrzeszcza Górnego chcą ograniczyć parkowanie samochodów na chodnikach, co jest plagą nie tylko w ich dzielnicy. Na zdjęciu ul. Waryńskiego i palety ograniczające parkowanie na remontowanym chodniku. Radni Wrzeszcza Górnego chcą ograniczyć parkowanie samochodów na chodnikach, co jest plagą nie tylko w ich dzielnicy. Na zdjęciu ul. Waryńskiego i palety ograniczające parkowanie na remontowanym chodniku.

Miejsca postojowe wyłącznie na jezdni, a nie chodnikach. Odgrodzenie tych ostatnich od aut zielenią, słupkami czy stojakami rowerowymi oraz każdorazowe konsultacje planowanych zmian w strefach płatnego parkowania to pomysły radnych Wrzeszcza Górnego, by uporządkować zasady wyznaczania miejsc postojowych w dzielnicy. Pomysły są na tyle uniwersalne, że urzędnicy powinni rozszerzyć je na całe Trójmiasto.



Pomysły radnych z Wrzeszcza Górnego:

Propozycje radnych Wrzeszcza Górnego, a więc dzielnicy, w której płatne parkowanie już od lat jest codziennością, zostały ujęte w uchwale, która ma być przyjęta lub odrzucona na najbliższej sesji rady dzielnicy we wtorek, 5 października.

Radni chcą, by miasto każdorazowo, przy wprowadzaniu obowiązujących zasad organizacji ruchu w obrębie strefy płatnego parkowania, uwzględniało następujące zasady:

  1. Miejsca postojowe powinny być wyznaczane wyłącznie na jezdni. Wprowadzanie miejsc postojowych na chodnikach należy dopuścić warunkowo wyłącznie jako rozwiązanie tymczasowe do czasu przebudowy ulicy.
  2. Przy wyznaczaniu nowych miejsc postojowych w SPP lub korekcie istniejących miejsc postojowych należy wykonać pełne oznakowanie poziome z linią ciągłą od strony chodników. Rezygnacja z oznakowania od strony chodnika możliwa jest dopiero w trakcie kolejnego odmalowania oznakowania poziomego.
  3. Miejsca postojowe inne niż równoległe wyznaczone na jezdni powinny być obowiązkowo odgrodzone od chodników zielenią, słupkami, krawężnikami, stojakami rowerowymi lub innymi elementami małej architektury uniemożliwiającymi wjazd na chodnik lub parkowanie z dala od jezdni.
  4. Wszystkie miejsca postojowe powinny bezwzględnie posiadać oznakowanie pionowe z wykorzystaniem odpowiednich tabliczek T-30.
  5. Niedopuszczalne jest w SPP pozostawienie przestrzeni, gdzie możliwy jest postój pojazdów zgodnie z przepisami ruchu drogowego, a jednocześnie bez wyznaczenia miejsc postojowych oznakowaniem poziomym i pionowym. Wszystkie miejsca postojowe powinny być odpowiednio oznakowane, zaś pozostała przestrzeń zabezpieczona przed postojem pojazdów zielenią, słupkami, krawężnikami, stojakami rowerowymi lub innymi elementami małej architektury - dotyczy to szczególnie przestrzeni w bezpośrednim sąsiedztwie przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych i skrzyżowań.
  6. Każdorazowe wprowadzenie nowej organizacji ruchu lub korektę istniejącej organizacji ruchu w ramach SPP należy skonsultować z przedstawicielami Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

Samochody zaparkowane na chodnikach to codzienność w Trójmieście. Czy zaproponowane zmiany przez radnych Wrzeszcza sprawią, że wkrótce się to zmieni? Samochody zaparkowane na chodnikach to codzienność w Trójmieście. Czy zaproponowane zmiany przez radnych Wrzeszcza sprawią, że wkrótce się to zmieni?
- Wprowadzenie pełnego oznakowania SPP w wielu miejscach pozwoliło niskim kosztem uporządkować sposób parkowania. Niestety tam, gdzie kończą się linie oznakowania poziomego, tam zaczyna się "wolna amerykanka". Kierowcy zapominają o szacunku i potrzebach pieszych, a w wielu miejscach pozostawione auta utrudniają obserwację przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych. Z tego powodu wnioskujemy o wprowadzenie SPP w sposób, który jednoznacznie określi gdzie i jak można parkować autem, a w miejscach niedozwolonych przepisami oraz niebezpiecznych będzie to fizycznie niemożliwe - wyjaśnia Krzysztof Koprowski, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Propozycje radnych z Wrzeszcza wydają się na tyle uniwersalne, że mogłyby zostać wprowadzone we wszystkich dzielnicach, gdzie obowiązuje płatne parkowanie.

Zmiany ucieszyłyby z pewnością wszystkich, którym przeszkadza "anarchia parkingowa" i w znaczący sposób ograniczyłoby przyzwyczajenia kierowców do parkowania na chodnikach czy zieleńcach.

Z drugiej - wytyczanie miejsc postojowych tylko na ulicach i odgradzanie ich od chodników zielenią czy stojakami rowerowymi mocno wpłynęłoby na ograniczenie liczby miejsc postojowych, na co z pewnością narzekaliby kierowcy.

O efektach pomysłów radnych z Wrzeszcza przekonamy się w najbliższym czasie. Najpierw jednak muszą zostać przegłosowane na sesji rady dzielnicy.

Miejsca

Opinie (381) 5 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    (66)

    Ja mam pytanie ile parkingów przez ostatnie 3 lata wybudowało miasto a z ilu ulic zrobiło sobie poletko do zarabiania kasy w postaci zrobienia strefy parkowania, nie inwestując przy tym złamanego gorszą a jedynie co udało im się zrobić to pomalować farbą ulice i wstawić parkometr.

    • 207 78

    • (36)

      Miasto nie zarabia na SPP i na nic nie wydaje takich srodków jak na infrastrukturę drogową.

      • 19 12

      • (34)

        to gdzie trafiają pieniądze które płacą kierowcy? Gdzie są parkingi przy stacjach kolejowych które zachęciły by kierowców do zostawienia samochodu i przesiadki na skm? Jak no w prosty sposób> masz bilet miesięczny samochód zostawiasz na takim parkingu za free albo z jakimś dobrym rabatem.

        • 23 14

        • (21)

          Janusz myśli, że jak wyda raz do roku 3 zł na parking, to z tej kasy zbudują podziemne i ogrzewane hale garażowe.

          • 35 29

          • (15)

            Nie 3zł, a prawie 4. Zsumujmy do tego ilość samochodów (np. 30) to wychodzi na to, że jedna ulica potrafi zarobić na jednego pracownika sprawdzającego opłaty parkingowe. A teraz dodajmy do tego całą dzielnicę i nagle się okazuje, że jednak tej kasy trochę jest.

            • 16 7

            • Tak, wychodzi jakieś 1 mln zł rocznie (14)

              czyli tyle co remont 100 metrowego odcinka jezdni po zimie. Masz jeszcze jakieś pytania?

              • 17 17

              • Zaorał jak pług wieloskibowy

                Brawo XD

                • 6 5

              • (11)

                Taaa Wakacyjny dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wyniósł w Gdańsku 3,1 mln zł. Rocznie nowa - droższa - strefa w centrum miasta może dać więc ok. 18 mln zł.

                • 8 2

              • wreszcie ktos sie zainteresowal i prawde napisal

                • 2 1

              • najwyższy czas aby kierowcy zaczęli płacić za infrastrukturę z której korzystają (8)

                • 6 9

              • (3)

                Cały czas płacą zaczynając od opłat w paliwach a kończąc na podatku dochodowym

                • 5 2

              • tak, 5% potrzeb

                • 2 3

              • Oplaty paliwowe nie ida na drogie miejskie (1)

                • 1 1

              • Subwencja wyrównawcza

                • 0 0

              • Kierowcy to jeszcze (1)

                Kierowcy to jeszcze coś płacą za strefy parkowania podatki w paliwie autostrady. Trzeba się zająć rowerzystami bo korzystają a nie płacą nic. Może jakaś opłata na odcinek autostradowy ścieżki rowerowej przy zwycięstwa

                • 7 4

              • Nie rozumiesz problemu. Tam gdzie chętnych z rowerami jest więcej niż miejsca to rowerzyści też są odprawiani z kwitkiem albo muszą płacić. Opłaty za parkowanie nie mają nic wspólnego z używaniem dróg.

                • 1 5

              • podobnie rowerzyści

                • 1 2

              • A ty za chodnik

                Plac imbe..u!

                • 1 1

              • 3 mln to zysk śmieszny - tyle idzie rocznie na sprzątanie tej okolicy

                • 0 1

              • brednie.

                Chyba z jednego, pojedynczego parkingu tyle wychodzi a nie z całej strefy!

                • 2 2

          • Grażynko jeśli miasto na tym nie zarabia to znaczy że inwestycja przynosi straty

            • 4 1

          • cale zycie nie bedziesz jezdzil hulajnoga, kiedys tez bedziesz mial dzieci i rodzine wiec nie pluj na kierowcow (3)

            • 12 5

            • (1)

              Sprzeciw wobec parkowanie gdzie popadnie to plucie na kierowców? I co mają dzieci do tego?

              • 8 8

              • wnioskuj o nowe parkingi a nie sprzeciwiaj się parkowaniu

                • 4 3

            • Pozwol każdemu zyc tak jak ma ochote i nie zmuszaj do zrzucania sie na twoje potrzeby

              • 0 1

        • W Rębiechowie. W Brętowie. Na Jasieniu. We Wrzeszczu (7)

          W Pruszczu. Mam ci wymienić wszystkie dworce kolejowe przy których są wielkie parkingi, czy sobie sam poszukasz?

          • 8 8

          • (6)

            Wymień mi gdzie jest parking na Lipcach, Orunii czy Stoczni mistrzu

            • 8 5

            • Albo największej sypialni Gdańska - Zaspie. (3)

              • 8 2

              • A po co ci tam parking, jeśli wszyscy mają do SKM dystans pieszy? (2)

                • 4 4

              • Ale nie tylko z zaspy dojeżdżają na ten przystanek. Są też osiedla, które nie mają skm,

                jak Brzeźno, Port, Letnica (zlikwidowany autobus 188). Dodaj do tego przyjezdnych z tunelu - to jest największy generator zakorkowania miasta i powód blokowania miejsc parkingowych. A Zaspa to najbliższy przystanek skm z tego kierunku.

                • 1 2

              • całe cześć Oruni, Maćków i Łostowice czy nawet Straszyna mogła by parkować i przesiadać się na skm/interegio no ale przecież pakowanie po krzakach to wina kierowców a nie że nie ma tam parkingów.

                • 4 0

            • Nie rozumiem zasadności robienia parkingu P+R w stoczni (1)

              Tam mieszka jakoś duzo ludzi którzy mają za daleko na dworzec, że muszą jechać?

              • 2 0

              • jak by mistrzowie zrobili dobry zjazd Armii i 2 pasy ulicą 3 maja to był by dobry pomysł żeby omijać dworzec główny ale po co lepiej zrobić bus pas zabierając 1 ulicę.

                • 2 0

        • Przesiąć się na SKM lub wynajmij mieszkanie bliżej pracy (3)

          Zaoszczędzisz czas i nerwy

          • 7 3

          • A może przestań ustawiać innym życie wujku dobra rada? (2)

            Nie po to ktoś kupuje swoje mieszkanie, żeby teraz wynajmować inne.

            Najpierw wyprowadź się od rodziców, to może wtedy coś zrozumiesz.

            • 5 4

            • Niektórzy myślą przed kupnem mieszkania tam, gdzie asfalt na noc zwijają (1)

              nie po

              • 2 3

              • no jak ktoś pracuje 20 lat w stoczni to może i tak. Poczekaj jeszcze trochę dziury są sukcesywnie zapychane przez dweloperkę żebyś się nie obudził że nagle stoisz w korku albo ściskasz w tramwaju.

                • 0 2

      • doksztalc sie! jak nie zarabia jak zarabia !!!!

        • 1 0

    • Miasto nie jest od budowania tobie parkingów (25)

      prywatny samochód trzyma się na prywatnym miejscu.

      • 21 21

      • (17)

        Miasto nie jest też od budowania tobie prywatnych ścieżek rowerowych bo nie płacisz ani podatku drogowego a jak ci się chce to popalasz jeszcze chodnikiem.

        • 12 14

        • pierwsze słyszę o czymś takim jak prywatna ścieżka rowerowa :))))))) (12)

          • 14 3

          • (3)

            prywatna nie prywatna grunt że kase trzeba wypłacić. Na parking nie ma a na ścieżki są, żeby było jasne jestem za tym żeby je budować ale wypadła by chociaż zachować jakaś równą proporcję.

            • 3 10

            • (2)

              ściezki pełnią funkcję transportową, a nie "magazynową" dla prywatnych rzeczy. kulą w płot porównanie. Jak tak to czemu kierowcy za jezdnie nie płacą idąc tym tokiem myślenia?!

              może należy iść wzorem takich krajów jak Niemcy i wprowadzić podatek od samochodu?

              • 9 4

              • Niedługo przyjdzie zima

                I wszyscy zobaczymy jak wiele osób pedałujących będzie korzystać z DDR. Obstawiam, że będzie na nich dziki tłok ;)

                • 3 1

              • a twoja funkcja transportowa rowerem jaka jest może nie prywatna?

                • 2 1

          • wlacz myslenie - kierowcy placa podatek drogowy a rowerzysci na sciezkach rowerowych co placa??? (7)

            • 6 10

            • piesi też mają płacić podatek od poruszania się po chodniku?

              chyba wystarcz, że nie trują, prowadzą zdrowszy tryb życia, mniej kosztują służbę zdrowia itp.
              włączyłeś myślenie, że hej...

              • 7 5

            • Podatek drogowy nie idzie na drogi miejskie

              więc za te płacą tyle samo, co rowerzyści za swoje DDR-y. Z tą różnicą, że budowa kilometra drogi jest o dwa rzędy wielkości droższa niż budowa kilometra DDR, a wszyscy mieszkańcy (także niezmotoryzowani) zrzucają się solidarnie

              • 5 3

            • płacą PIT

              i doucz się na co idzie podatek drogowy

              • 3 3

            • wyobraź sobie, że płacimy ten sam PIT (3)

              ile ja za to dostaję dróg rowerowych, a ile ty ulic i parkingów - czas z tym skończyć

              • 2 4

              • Jakie to ma znaczenie jestem w stanie się założyć że okazjonalnie więcej jeździsz samochodem niż ja rowerem.

                • 3 0

              • (1)

                to zróbmy tak niech kierowcy przestaną płacić podatek a swoje drogi rowerowe nie rowerzyści sami finansuja

                • 1 1

              • Do znudzenia

                Drogi w obrębie miast są finansowane z udziału w PIT. Jeśli każdy miałby płacić za swoje, byłby potężny kwik kierowców. Może faktycznie czas tak zrobić.

                • 3 2

        • (3)

          A czy któryś z rowerzystów potrzebuje tych ścieżek rowerowych. To jest uszczęśliwianie na siłe. Mam już prawie 50 lat i zawsze jeździłem normalnie rowerem po drogach z innymi pojazdami. a teraz wymyślają jakieś ścieżki DDR i inne. Po co to komu?

          • 3 4

          • Farciarz z Ciebie (1)

            Że jeszcze żyjesz :) W rosyjską ruletkę też czasem grywasz? :) I żeby nie było -mimo, iż jestem posiadaczem znienawidzonego "blachosmroda", to w pełni popieram budowę DDR. Kto ma czas, chęci, zdrowie i możliwości niech sobie pedałuje bezpiecznie. Tylko niech rowerzyści przestaną narzucać innym swoją jedynie słuszną wizję świata. Zrównoważony transport to współistnienie wszystkich opcji przemieszczania się, a receptą na rezygnację z samochodu są buspasy i sprawnie działający zbiorkom, a nie bezmyślna walka z "samochodozą".

            • 1 2

            • Co więcej nigdy nie miałem jakiejś szczególnie niebezpiecznej sytuacji na drodze. Noc nikomu nie narzucam. Sam też w zależności od ochoty jadę rowerem, motocyklem albo samochodem. W mieście tym ostatnim sporadycznie. Nie lubię marnować czasu na stanie w korkach albo szukanie miejsca do zaparkowania. Nie rozumiem czemu narzuca się rowerzystom korzystanie ze ścieżek rowerowych, na których można spotkać osoby z pieskami na smyczy, dzieci uczące się jeżdzić na rowerze, rolkach, hulajnogach itp. DDR nigdy nie prowadzą równolegle do drogi tylko kluczą karząc przejeżdżać z jednej strony ulicy na drugą. Często z premedytacją tak wybieram trasy aby nie było tam DDR. Najlepszym rozwiązaniem są wymalowane "sierżanty" rowerowe na jezdni.

              • 1 1

          • żeby dotacje unijną dobrze wydać

            • 0 0

      • (5)

        Miasto nie buduje parkingów ze swoich pieniędzy tylko z podatków które płacą także kierowcy

        • 7 8

        • (1)

          no to chyba dobrze, jak buduje, co?

          • 1 2

          • nie wiem jeszcze żadnego nie widziałem

            • 5 3

        • Zacznijmy od tego, że to miasto niczego nie buduje, (1)

          a najwyżej zwija parkingi i rozsprzedaje tereny. Gdzie ostatnio miasto wybudowało jakiś parking, bez partnerstwa publiczno-prywatnego, z którego zyski nie będą szły do prywatnej kieszeni?

          Mokry sen włodarzy - opodatkować wszystko co się da, a wszystkie parkingi albo zlikwidować, zrobić płatne (oczywiście poza tymi pod urzędami; tam muszą być darmowe - dla urzędników).

          • 8 6

          • Jeszcze raz!

            Nie jest w interesie miasta budować parkingi!!
            Parking równa się więcej samochodów większy ruch, niższa jakość życia, koszty, smród, hałas, paraliż.......zrozumcie to

            • 9 4

        • Prawda. Chodzi o to że kierowcy ciągną z budżetu najwięcej.
          Nie może być tak że 90% przestrzeni i budżetu idzie dla kierowców.
          Dla reszty pozostaje chodniczek współdzielony pieszo-uto-rowerowy o szerokości 2m, podczas gdy kierowcy mają dla siebie po 8 pasów każdy po 3m. Teraz rozumiesz?

          • 7 2

      • tak jak ty hulajnoge, ale spoko straz miejska juz lepi mandaty za szybka jazde hulajnogami tez:)

        • 0 0

    • A co, gazet nie czytasz? To nie wiesz ile się tego buduje? (1)

      Mamy ci teraz raport o budownictwie i finansach przygotowywać za darmo?

      • 2 4

      • haha dobre czopku czyli nie wiesz hah

        • 1 3

    • Dokładnie

      Chciałem dodać że sobie parking pod urzędem miasta zostawili darmowy, a reszta mieszkańców pod swoją pracą za parking codziennie musi płacić. Złodziejka w białych rękawiczkach i tyle!

      • 1 0

  • Warto by te drony wypuszczać nad Matemblewem. Najpiękniejsza dzielnica Gdańska oraz Sanktuarium są niszczone przez brudasów i palących "byle czym". Urząd Miasta poza demonstrowaniem dobrego samopoczucia i prowadzeniem polityki międzynarodowej nic w tych sprawach nie robi. Poczekamy do wyborów.

    • 4 3

  • (1)

    A może czas już aby słowo określało miejsce; jezdnia do jeżdżenia a chodnik do chodzenia?

    • 4 2

    • Parking do parkowania

      • 0 0

  • Rozwiązanie jest właściwie bardzo proste. (2)

    Parkowanie powinno odbywać się tylko w miejscach wyznaczonych zgodnie z prawem. Dotyczy to zarówno terenów publicznych, jak i prywatnych. Takie jest prawo w większości nowoczesnych krajów.

    • 9 7

    • Wara od terenu prywatnego!

      Tego by jeszcze brakowało, żeby gryzipiórek z urzędu mi mówił gdzie mogę u siebie zaparkować pojazd!

      • 0 3

    • Przecież przepisy odpowiednie są. Zasadniczo są w tym temacie bardzo dobre.

      tylko że nikt się do nich nie stosuje i nikt nie karze za niestosowanie się do nich więc jest jak jest

      • 1 0

  • Bandyty (2)

    Nie dajcie się! Czemu podatnik i mieszkaniec Gdańska ma u siebie płacić? Toniemy w opłatach i karach wszelakiej maści nakładanych na nas przez państwo. Zasady parkowania to istna patologia i przymuszanie do opłat z którymi się nie godzimy.

    • 8 9

    • (1)

      Już Ci tłumaczę tylko skup się bo to bardzo proste. Jeśli jest więcej chętnych do parkowania niż miejsc parkingowych to nie możesz uchwalić dekretu że się zmieszczą. Nie zmieszczą się tak czy siak. Wprowadzenie opłat powoduje zmniejszenie ilości chętnych aż zrówna się ona (lub będzie mniejsza) z liczbą dostępnych miejsc. Wtedy wszyscy gotowi do płacenia mogą sobie w danym miejscu zaparkować. Dobra wiadomość jest taka, że jeśli nie godzisz się na opłaty to po prostu nie płacisz. Oczywiście też nie parkujesz w danym miejscu ale dzięci temu inni chętni mogą zaparkować.

      • 4 2

      • I wtedy urzędnicy dochodzą do wniosku, że

        skoro nie ma chętnych na parkowanie, to należy zmniejszyć ilość parkingów i po raz kolejny podnieść ceny.

        • 0 0

  • To jest bardzo dobra inicjatywa

    I prawdę mówiąc wprowadziłaby zdrową konkurencję wśród dzielnic. Wrzeszcz opanował samochody, kiedy to samo u nas? To byłby dobry przykład do naśladowania. Wywalenie samochodów z chodników to szansa dla pieszych, spacerowiczów, małej infrastruktury, kawiarenek i tak dalej,

    • 8 6

  • W każdym mieście

    powinno się takie założenia wdrożyć. I najważniejsze, zakazać bezwzględnego parkowania na chodnikach.

    • 6 4

  • Mieszkancy a kierowcy (2)

    Czytam, że mieszkańcy się domagają, chcą, postulują, a kierowcy parkują źle. Tyle że masa ludzi należy do obu tych grup więc pisane, że mieszkańcom przeszkadza jest manipulacja - to właśnie część mieszkańców tak parkuje

    • 13 2

    • Jak widać postulują piesi i ci z kierowców, którzy wykazują się zdrowym rozsądkiem. (1)

      • 2 4

      • chyba :kierowców", którzy prawo jazdy trzymają od lat w szufladzie, bo nigdy nie trzymali kierownicy w rękach.

        • 2 1

  • Postój na chodnikach to tylko rozwiazanie prowizoryczne, nie norma. (1)

    To rozwiązanie dla starej zabudowy, gdzie nie uwzgledniono kiedyś miejsc postojowych. Nawet dla wozów i dorożek. Ogromnym błędem miasta bylo budowanie i remont drog bez zatoczek postojowych. Tutaj mści się robota "po taniości". Ale tak jest kiedy rozwiazania prowizoryczne uznaje się za docelowe.

    • 13 2

    • To zapraszam na nowe osiedla... na nowych 100 razy gorzej to wygląda

      • 2 0

  • Kochani radni

    Żeby coś zabrać, to trzeba dać coś innego. Zabierając miejsca parkingowe, należy dać inne rozwiązanie, przynajmniej zachowując ich liczbę. Miasto ma w nosie mieszkańców i zawsze formalnie odpisuje, że nie można wynająć miejsca parkingowego koło swojego domu ponieważ "w Gdańsku brakuje miejsc parkingowych". Kompletna bzdura, a pomysł okrajania przestrzeni do parkowania jest słaby i godzi w oficjalne stanowisko UM Gdańska. Jak będę takie akcje, to upublicznię kilka korespondencji wt. Wrzeszcza.

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane