• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prototyp pojazdu na obronę magisterki

Magdalena Raszewska
16 czerwca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 21:48 (16 czerwca 2008)
Pojazd, skonstruowany przez studentów Politechniki Gdańskiej może mieć szerokie zastosowanie. Pojazd, skonstruowany przez studentów Politechniki Gdańskiej może mieć szerokie zastosowanie.

Czterech studentów Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej stworzyło prototyp dwukołowego jednoosiowego pojazdu, napędzanego silnikiem spalinowym. Zrobili to w ramach pracy magisterskiej.



Praca nad projektem, od momentu zrodzenia się pomysłu do jego realizacji, trwała rok. Studentów zainspirowali promotorzy z Katedry Pojazdów i Maszyn Roboczych. Był problem z nazwą dla skonstruowanej maszyny, więc jej twórcy - Tomasz Bianga, Michał Gralla, Wojciech Kempa i Marek Koczerga - roboczo nazywali ją wahadłowcem. W poniedziałek zapadła decyzja, że ich dzieło funkcjonować będzie pod nazwą "Ryksza".

- Pojazd jest napędzany silnikiem spalinowym przez przekładnię hydrauliczną. Koła mają 1800 mm średnicy, a pomiędzy nimi wisi gondola z kierowcą. Całość ma 190 cm szerokości - tłumaczy nam jeden z projektantów (chłopcy ustalili, że występować bedą jako zespół), dodając, że pojazd ma bardzo dobrą mobilność i może mieć różne zastosowania. - Jeden z promotorów zasugerował, że gdyby stworzyć gondolę w kształcie walca, pojazd mógłby mieć zastosowanie militarne. Walec przy odpowiedniej grubości sam w sobie jest profilem, który jedynie trafiony osiowo może zostać uszkodzony. Pojazd może też być wykorzystywany do pokonywania terenów trudnodostępnych, niekoniecznie w warunkach ziemskich - opowiada.

Oficjalna prezentacja pojazdu odbędzie się we wtorek i będzie jednocześnie częścią obrony pracy magisterskiej. Wezmą w niej udział władze uczelni. W ten sposób promotorzy i inni zainteresowani będą mieli szanse zapoznać się z projektem w praktyce, a nie tylko oglądać go na zdjęciach i filmach.

Pierwsze próby "Rykszy" odbyły się pod koniec maja. Choć nie było testów na dłuższych odcinkach, projektanci są przekonani o wytrzymałości technicznej swojego dzieła.

Pomotorami pracy są prof. dr hab. inż. Jerzy A. Ejsmont i dr inż. Grzegorz Ronowski.

Opinie (71) ponad 10 zablokowanych

  • GJ

    Mi się podoba projekt. Osoby, które nigdy nie będą miały inżyniera nie wiedzą ile pracy trzeba włożyć w jakiś projekt. Dla nich wystarczy gwóźdź i młotek...

    • 0 0

  • oj, Krzysztofie Kolumbie

    nauka idzie do przodu, ale gadaczy-ciemniaków nie ubywa. Przypomnij nam swój sławny numer z "jajkiem Kolumba".
    Wszystkim malkontentom i krytykom tej formy pracy magisterskiej przypomnę, że liczą się czyny a nie słowa.
    A Panom-chłopakom życzę dalszych sukcesów na drodze Edisona. Tylko w rodzinie nie bądźcie zbyt twórczy starczy parka, no - trójka.

    • 0 0

  • Szacuneczek (1)

    Za checi zeby zrobic cos wiecej niz skopiowac prace z internetu.

    • 0 0

    • z internetu to sie kopiuje na uniwerku, polibuda to uczelnia techniczna i musisz miec w pracy mgr czesc badawcza ktorej znikad

      nie skopiujesz przedszkolaku :-)

      • 0 0

  • świry (1)

    na Polibudę naprawde chodzą świry, wystarczy pojeżdzić skm i posłuchać studentów pg przez godzinę , to az głowa boli

    • 0 0

    • jak sie ma maly zasob wiedzy to glowa boli

      a mowia ze myslenie nie boli ;-)

      • 0 0

  • poziom nauki (1)

    poziom polskiej nauki to widać niestety po zamieszczanych komentarzach. Gdzie oni wszyscy do szkół chodzili?

    • 0 0

    • mysle ze to obecne pokolenie mp3 jest odporne na wiedze ;-)

      • 0 0

  • Prof. dr hab. inż. Jerzy A. Ejsmont i dr inż. Grzegorz Ronowski to spoko goscie. Pan prof byl kiedys przewodniczacym na mojej obronie a mgr (wowczas) Ronowski zaczynal dopiero kariere naukowa na PG. Jedni z niewielu na tym wydziale majacy - oprocz teorii - praktyczna wiedze i zamilowanie do tej roboty. Bardzo ciekawe wyklady i cwiczenia. A chlopakom gratuluje - zamiast pisac kolejnego nikomu niepotrzebnego gniota przynajmniej troche lizneli praktyki.

    • 0 0

  • lol

    praca na pewno ciekawa
    dużo lepsze niz pisaninie 100 stron o jakimś gównie . Wszystkim KOZAKOM co twierdza ze to piskus to prosze bardzo niech zrobia choć w połowe tego co ci studenci.
    tez studiuje na PG wydział Mech i 1000 razy wolał bym robić cos takiego niż pisać sucha teorię

    • 0 0

  • Jak toto hamuje ? (3)

    Jak toto hamuje ? - Rozumiem że gwałotownie nie przyspiesza, ale też gwałtownie tym zahamować się nie da

    • 0 0

    • no to wiesz jak hamuje czy puszesz ze sie nie da hamowac?

      sam sobie zaprzeczasz

      • 0 0

    • Ruch postepowy zamienia sie na obrotowy,

      czyli przy hamowaniu albo najechaniu na przeszkode kabina i kierowca nabiera rotacji. Przeciazenie jest tak ogromne ze po chwili jak krew odplywa od mozgu kierowcy, ktory puszcza w nieswiadaomosci hamulec zeby pojazd mogl znowu przyspieszyc i zmniejszyc obroty kabiny.
      Ciekawy tylko czy pojazd ma uklad ABS i jak on wplywa na wypadanie plomb? Chcialbym zobaczyc filmik jak pojazd przejezdza prog zwalniajacy albo jak pocisk kalibru 120mm odbija sie od cylindra. Wg mnie cylinder moglby sie nadawac na rozbrajanie pola minowego jezli byloby one plaskie na tyle zeby pojazd dal rade przejechac:D

      • 0 0

    • rzuca kotwice

      • 0 0

  • Standard na 3miasto.pl (1)

    Jak widzę te komentarze to zaczynam wątpić w edukację polską.
    Pewnie duża większość psioczących na tą prace nie ma nawet pojęcia jak działa przekładnia hydrauliczna.
    Nie mówiąc o samych obliczeniach jakie projektanci musieli zrobić do tego projektu. Kupa roboty!
    Większość pewnie myśli, że wystarczy w ramę pospawaną przez Pana Mietka umieścić silnik od kosiarki i będzie działać.
    Szkoda komentować co niektórych "nałÓkowcuf"

    Pozdro

    • 0 0

    • A nie bedzie?

      wystarczy obejrzec jak jeden pan mietek robi motory w discovey u wujk sama. nic dziwnego ze nikt nie chce kupic samochodow z usa z silnikami od wahadlowcow pospawanymi przez p.mietka.

      • 0 0

  • Ulubiona autorka na trójmieście.... (1)

    TAK, to jest IRONIA!.
    Co, Ci dorośli Panowie o olbrzymiej wiedzy są gówniarzami z podstawówki którzy wynaleźli proce żebyś pisała "CHŁOPCY"?????????

    • 0 0

    • Moja ulubiona

      Wyrobił mi się odruch sprawdzania kto napisał artykuł, zanim go przeczytam. Żeby się nie denerwować nadaremno...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane