• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatnie po Trójmieście

PiF
28 listopada 2003 (artykuł sprzed 20 lat) 
Czy będziemy jeździli z Gdańska do Warszawy w dwie godziny? Jest to możliwe, ale najpierw konieczna jest modernizacja linii. Inwestycja potrwać ma 6 lat. Od grudnia ruszyć ma też prywatyzacja Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. W gdańskim Ratuszu Głównego Miasta kolejarze obchodzili swoje święto.

- Na początku grudnia ukaże się zaproszenie do udziału w prywatyzacji SKM. W ubiegłym roku zrobiliśmy rozeznanie, czy byliby chętni i zgłosiło się dziewięć firm - powiedział Bogdan Waligórski, członek zarządu PKP S.A.
Podkreślił, że jest to pilotażowa prywatyzacja w ramach PKP, gdyż nie został jeszcze ustalony system finansowania przewozów regionalnych. Ma nadzieję, że do czasu rozstrzygnięcia przetargu uda się wspólnie z samorządami system ten wypracować.

Waligórski podsumował dwa lata działalności PKP w nowym systemie organizacyjnym i przedstawił plany działania na najbliższe lata. Obejmują one dalszą restrukturyzację zobowiązań firmy, stworzenie nowego sposobu finansowania przewozów regionalnych (miałyby przejmować je samorządy) oraz prywatyzację m.in. SKM, WKD i Cargo, co pomóc ma w podniesieniu poziomu usług i ułatwiać konkurencję po wejściu Polski do Unii Europejskiej.

- Od 1 maja będziemy bowiem zobowiązani do udostępnienia 20 procent naszego rynku innym przewoźnikom - powiedział Waligórski.

Rozpoczęto również przygotowania do modernizacji linii kolejowej E-65 z Gdyni do Warszawy. Na razie powstało studium wykonalności modernizacji. Zakłada, że po zakończeniu inwestycji trasę w Gdańska do Warszawy można będzie pokonać w 163 minuty, zamiast obecnych 223 minut, a w momencie wprowadzenia szybkiego pociągu pendolino czas przejazdu może wynieść nawet 123 minuty.

- Wszystko zależy oczywiście od tego, czy rząd będzie w stanie kupić dla PKP nowy tabor - powiedział Stefan Hajduk, dyrektor spółki Parsons Brinckerhoff, która wykonała studium.

Inwestycja, która rozpocząć ma się w przyszły roku kosztować będzie ponad 700 mln euro.

Zasłużonym dla PKP pracownikom wręczono z okazji święta odznaczenia państwowe: krzyże zasługi i medale resortowe.
Głos WybrzeżaPiF

Opinie (78)

  • leci z grzmotem
    wali z łoskotem
    wyją turbiny
    od pendoliny
    kraj cały przecina
    ta pendolina
    we dwie godziny
    bede u rodziny
    tak to,dzieki pendolinie
    jeszcze dziś, poleże se na halinie:)

    • 0 0

  • pendolina jest jak dziewczyna
    gośka zośka mania frania
    kryśka zdziśka hania ania
    najważniejsze żeby tania

    • 0 0

  • "...Na razie powstało studium wykonalności modernizacji. Zakłada, że po zakończeniu inwestycji trasę w Gdańska do Warszawy można będzie pokonać w 163 minuty, zamiast obecnych 223 minut, a w momencie wprowadzenia szybkiego pociągu pendolino czas przejazdu może wynieść nawet 123 minuty..."



    z****iście, czyli przy sprzyjających wiatrach nasze prawnuki będą sobie pomykać do Wawy w jakieś 2 godziny. Chyba dzisiaj się nawalę z tego powodu:)

    Wczoraj można było obejrzeć uśmiechniętą facjatę Millera na hucznym otawrciu aż 37 km autostrady, a dzisiaj następny prezent: powstało już studium wykonalności modernizacji. Wow, cudownie jest mieszkać w takim kraju!!!

    • 0 0

  • powrót z warszawy bedzie jeszcze szybszy
    bedzie jechał w dół, do morza:))

    • 0 0

  • No tak

    Ale co ma zrobić człek bez samochodu? Kupić samochód? Można, ale deczka drogo. Jechać PKSem do tej Warszawy? Nieeeee, to jest już największe badziewie na świecie. Lecieć LOTem? Nieeee, zdecydowanie za drogo. Tak więc zostaje tylko PKP. A jazda ze Słupska do Stolycy to jest dopiero katorga. Szczególnie kiedy od Gdyni do Gdańska pociąg ślimaczy się wolniej od podmiejskiej kolejki. Mało tego? To jeszecze robi sobie po 15 min postoju w Gdyni a po 7 w Gdańsku.

    • 0 0

  • gallux

    Popatrz na mapę i zobacz że nie masz racji. Będzie jechał do góry:)

    • 0 0

  • Dodam od siebie...

    Cała inwestycja magistrali do Warszawy ma kosztować ok. 3,5 mld złotych, 85% ma pokryć Unia, resztę rząd i PKP. Pociągi mają jeździć z prędkością 160 km/h, z możliwością zwiększenia do 200km/h. Całość inwestycji to modernizacja odcinka Gdańsk-Warszawa-Brno.

    • 0 0

  • lili

    więcej optymizmu
    może będzie jeździł nie tylko po mapie...

    • 0 0

  • Byłoby zaje...ście

    Chyba najlepszą drogą z dołka, w którym znajduje się polska kolej jest prywatyzacja. Sprawdziła się w wielu krajach, choćby za miedzą w Czechach, gdzie koleje przynoszą zyski. Zresztą nawet w Polsce są udane eksperymenty. Linie, które wg PKP były nierentowne przynoszą zyski prywatnym przewoźnikom. Z tymi dwoma godzinami do Wawki brzmi jak SF, ale poczekamy, zobaczymy ...

    • 0 0

  • Nie zła beczułka

    Ja tą modernizację linii Gdynia-Warszawa widzę,jak te 500 km autostrad co roku.Złodziejski kraj!NIC Z TEGO NIE BEDZIE,JUZ O TYM WIEM!!!BURAKI

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane