• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przedłużenie obwodnicy - na razie tylko protesty

Michał Sielski
8 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Korki na obwodnicy będą coraz większe, a konkretów, dotyczących jej przedłużenia wciąż nie widać. Korki na obwodnicy będą coraz większe, a konkretów, dotyczących jej przedłużenia wciąż nie widać.

Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej ma być gotowa w 2015 roku. Tylko, że na razie nie ma chętnych na finansowanie wartej ponad 1 mld. zł inwestycji, a konsultacje społeczne z mieszkańcami, sprawiają, że jej cena może się wręcz potroić.



OPAT, czyli Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej ma mieć 14 kilometrów. Droga będzie przedłużeniem Obwodnicy Trójmiasta. Jej główny cel to odciążenie ruchu tranzytowego na drodze nr 6. Kiedyś korki w okolicy Rumi i Redy tworzyły się tam w sezonie letnim, gdy turyści zmierzali na półwysep helski. Dziś są już codziennością.

Obwodnica będzie przebiegać przez Gdynię, Kosakowo, Rumię i Redę. Prace projektowe współfinansuje w sumie 13 zainteresowanych jej budową samorządów. Wstępna wycena kosztów sięga 1,1 mld. zł. Nawet gdyby udało się pozyskać maksymalne dofinansowanie ze środków unijnych, "ktoś" będzie musiał dołożyć ponad 300 mln. zł.

Samorządowcy chcą przekonać urzędników z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, by to oni sfinansowali inwestycję. - To droga o znaczeniu nie tylko regionalnym, ale krajowym. Przecież o istniejącej obwodnicy nikt nie powie, że jest drogą lokalną - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

By tak się stało, muszą przygotować projekt i wszystkie możliwe dokumenty. A żeby je stworzyć, prowadzone są m.in. konsultacje społeczne. Ich wyniki mają pomóc przekonać rządzących do finansowania inwestycji. Podczas każdego ze spotkań rozdawane są ankiety, w których mieszkańcy oceniają m.in. przepustowość dróg oraz wybierają warianty drogi. Tak było też w ostatni wtorek na siódmym spotkaniu, zorganizowanym w Gdyni Chyloni.

- Bardzo zależy nam na wypełnieniu ankiet. Chcemy ich mieć conajmniej tysiąc, by 15 września ich wyniki przedstawić w raporcie końcowym - mówi Wanda Stankiewicz, mediator rządowy z Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa oddział w Gdańsku. Pod koniec czerwca ankiety będą też wypełniali turyści, jadący na Hel.

Tylko, że z zebranych do tej pory wynika, że większość mieszkańców wprawdzie popiera inwestycję, ale chce budowy 14-kilometrowej drogi... w tunelu. A to może potroić jej koszt i definitywnie pogrzebać plany przedłużenia obwodnicy. Choć są oczywiście też tacy, którzy nie zgadzają się nawet na budowę estakady.

- Nie chcemy wdychać spalin! Nie mam ochoty wstawać rano i patrzeć sobie na jakąś estakadę, kto chciałby tak mieszkać? Przecież tu chodzi o nasze życie i przyrodę - emocjonował się na ostatnim spotkaniu pan Jacek, mieszkaniec ul. Południowej w Gdyni.

- To wszystko bierzemy pod uwagę w analizie środowiskowej. Nie tylko zanieczyszczenie spalinami, ale nawet skrawkami opon. Rozważany jest wariant estakady lub wykopu i tunelu - oba w zgodzie z ekologią. Naprawdę dbamy o środowisko- próbował przekonywać niemal 200 mieszkańców Grzegorz Długosz z firmy WYG International, która tworzy studium. Ale nikt nie chciał go słuchać.
- Może żubra sprowadzicie - odpowiedział mu głos z sali.

Padały też pytania o rekompensatę za obniżenie wartości nieruchomości, spowodowaną sąsiedztwem drogi. Markek Stępa, który stwierdził, że wykonawca zapłaci jedynie za zajęte grunty i udowodnione straty, został zagłuszony i "wybuczany".


Proponowane warianty przebiegu OPAT

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • proste pytanie (4)

    więcej spalin wyemituje pojazd pokonujący odcinek drogi w 60 minut, czy ten sam odcinek w 5 minut?

    • 24 0

    • ani 1 ani 2

      najmniej wyemituje jak w oglole nie bedzie jej pokonywa

      i do tego chyba zmierzamy:)l

      • 3 3

    • proste pytanie (2)

      więcej hałasu wyemituje pojazd pokonujący odcinek drogi z prędkością 120 km/h, czy ten sam odcinek w 30 km/h?

      • 0 6

      • czasem odpowiada się pytaniem na pytanie

        więcej pożytku będzie z ciebie gdy się będziesz odzywał, czy gdy zamilkniesz?

        a żeby nie było to obwodnica jest drogą ekspresową i ograniczenie prędkości jest do 110km/h

        • 3 1

      • zależy od auta

        patrząc na to, że auta sa coraz bardziej nowoczesne to prawidłowa odpowiedź to 1.

        • 1 0

  • (1)

    Nie ma sprawy, możemy zrobić tak:

    Ten odcinek nie powstanie ponieważ okoliczni mieszkańcy nie chcą drogi szybkiego ruchu blisko domów. W zamian nie będą mieli prawa wjeżdżać samochodami do trójmiasta. Tak będzie sprawiedliwie.

    • 28 1

    • ten wariant zastosowano już z mieszkańcami Osowy. Oni też próbują codziennie wjechać do miasta

      • 0 0

  • (2)

    Ale za to mieszkańcy Żabianki będą najbardziej zadowolonymi mieszkańcami miasta.

    "Widzicie ten korek, tych wściekłych ludzi, to pośmiewisko na cały kraj, tą karetkę która nie może dojechać do chorego? To MY to sprawiliśmy! MY!"

    • 16 1

    • znowu wczoraj byłem w Akademii Medycznej. (1)

      ul. M.Skłodowskiej-Curie jedno-kierunkową, lewy pas jakiś idiota przeznaczył na miejsca postojowe, prawy permanentnie blokują ci,którzy szukają miejsc na prawym bocznym parkingu. Korki permanentne. Jak mi babcia w eRce umrze,bo nie dojedzie na czas na KOR,to Adamowiczowi wytoczę sprawę. A Wy tu o drodze w lesie rozprawiacie,której nie ma.

      • 3 0

      • wybuduj szpital w Sopocie ze swoich podatków....

        • 3 1

  • Co to za twór ta Aglomeracja Trójmiejska? (3)

    Aglomeracje zawsze biorą swoje nazwy od największego miasta w skupisku - to jest fakt obiektywny, każdy urbanista potwierdzi, że tak właśnie jest. I to wniczym nie zmniejsza rangi miast wchodzacych w skład aglomeracji. Czy Chorzów, Sosnowiec, albo Zabrze tracą swoją rangę przez to, że wchodzą w skąd aglomeracji katowickiej? jakoś nie bardzo.

    A Trójmiasto, to określenie bardzo ładne, sam go często używam, ale jest ono w zasadzie potoczne. Ja rozumiem, że mieszkańcy miasta z morza i marzeń mają pewne kompleksy, ale nie wymyślajmy takich potworków językowych tylko po to, żeby udobruchać malkontentów.

    Zresztą, jeżeli jakiś mieszkaniec Gdynii uważa, że nazwa Aglomeracja Gdańska jest dla niego krzywdząca, to niby dlaczego mieszkanie Rumii miałby uważać, że nawa Aglomeracja Trójmiejska nie jest krzywdząca dla niego?

    Reasumując - Trójmiasto tak (w odniesiu do G-S-G), Aglomeracja Trójmiejska - nie (w odniesieniu do całej alomeracji, od Pruszcza, do Wejherowa)

    PS. Ja tylko czekam, aż co niektórzy zaczną domagać się, żeby nazwę Zatoka Gdańska przemianować na Zatokę Trójmiejską

    • 11 13

    • (2)

      "Co to za twór ta Aglomeracja Trójmiejska? "

      Bo moim zdaniem to nie jest aglomeracja, tylko konurbacja. Tak samo w przypadku Górnego Śląska.

      • 2 0

      • tak, jakby konurbacja nie była aglomeracją - jakby kwadrat nie był prostokątem

        • 1 0

      • Dobra, dobra

        tylko co to za nazwa Trójmiejska?! jest takie miasto - Trójmiasto? Nie słyszałem. Jeśli już to Aglomeracja Gdańska.
        Tak samo jak nie ma Aglomeracji Śląskiej, czy Mazowieckiej

        • 0 1

  • spaliny

    Argument o spalinach jest chybiony, z tunelu spaliny też trzeba jakoś odprowadzić, jeśliby nawet OPAT nie powstał, to spaliny z ciągu Morskiej (a będzie ich coraz więcej) i tak się gdzieś przemieszczą. W Gdyni i tak nie jest aż tak źle jak gdzie indziej, bo wiatry częste i przewieje. Nie ma kotlin gdzie zalegałby smog (np. jak w Gdańsku Oliwie). A tak swoją drogą jak ktoś chce mieć świeże powietrze i nie patrzeć na estakadę (lub inne budowle i budynki), to po co mieszka w mieście?

    • 11 1

  • myślę że gdynia powinna zrealizować pierwszy odcinek obwodniaca - hutnicza (2)

    a to że korki będą w Rumi i że ich nie stać i że wolą łapać na radary na drodze 6 i że mają najbardziej zatłoczone skrzyżowanie w pomorskim to może wybudują jeszcze jedną castoramę.

    • 11 1

    • Rumia i tak jest najbardziej beznadziejnym miastem okolicy.

      Miasto !! - płaski nudny teren pokryty klockami prawie o jednakowym wyglądzie. Ohyda. Nie chcą autostrady,niech stoją w korkach.

      • 4 0

    • Miasto zrealizowało ten odcinek. Nazywa się on Estakada Kwiatkowskiego

      • 2 2

  • Przez takich oszołomów w Polsce nigdy nic nie powstanie (15)

    Ludzie, opanujcie się!!! Nikt Wam drogi w ogrodzie nie zbuduje. A taka obwodnica jest potrzebna. W sezonie dojechanie na półwysep z Trójmiasta jest praktycznie NIEMOŻLIWE. Ludzie z małymi dziećmi jadący na wczasy stoją po kilka godzin w korkach i spalinach. Nie mówiąc już o mieszkańcach powiatu puckiego, którzy jakoś do pracy muszą w takich warunkach zdążyć. Zdarzyło mi się już z Gdyni jechać do Władysławowa 4 godziny latem. Poza sezonem niewiele lepiej jest. Nie twierdzę, że mają mi wybudować obwodnicę aż pod dom, ale widzę, że niektórzy nie dostrzegają więcej niż czubek własnego nosa. Półwysep jest regionem turystycznym a prowadzi tu tylko jedna droga dojazdowa zapchana niemiłosiernie. Naprawdę potrzebne jest rozwiązanie alternatywne. Co prawda można jechać przez Kosakowo, Smolno itd. ale są okresy, że nawet tam sznurek samochodów na tych wąskich, nieprzystosowanych do takiego ruchu uliczkach.

    Apeluję o rozwagę i nie negowanie czegoś ważnego przez swoje widzimisię. Na pewno da się uzyskać kompromis.

    • 29 3

    • Można też tramwajem wodnym takze nie płacz (2)

      • 2 3

      • (1)

        jesteś taki głupi czy tylko udajesz?

        • 2 1

        • a po co pchać się samochodami na Hel?Potem ci kretyni stoją od Kuźnicy w korku i psioczą ale powiem ci że drogi na samym półwyspie nikt już nie poszerzy gdyż nie ma na to miejsca.Owszem taka obwodnica się przyda ale to absolutnie nie rozwiązuje problemu Helu i tego że trasa trwa tak długo bo o ile w Redzie się czasem wlecze ale za torami już się jedzie żwawo do samego Swarzewa a prawdziwy burdel jest dopiero przed słynnym rondem JP2

          • 0 0

    • Ja jechalem Sopot-Jurata 2 godz. w październiku. (1)

      -bo to był piątek wieczór. Korek od Chylonii do Rumii. A w Juracie konferencja w Neptunie, zagraniczniacy obiecali,że to ost. spotkanie w Polsce, bo u nich czas to pieniądz.( pomijam,że w weekend chętnie wyskoczyłbym na obiad na Hel ).

      • 4 1

      • Nie pamiętam żeby były korki na dystansie Chylonia Rumia.Chyba że ktoś rozumie duży ruch jako korek.Korek to jest jak się coś stanie ale nie każdego dnia.

        • 0 0

    • Niby fajnie, ale... (1)

      Jakby mi ten tramwaj wodny jechał do Władysławowa to bardzo chętnie :] A z Helu czy nawet Jastarni do Władka i tak bym się nie dopchała bo kosa zakorkowana w dwie strony.

      I zgadzam się z Sopocianinem. Wielu wczasowiczów mówi, że to ich ostatnia wizyta w tych stronach bo szkoda im nerwów i czasu na dojazd.

      • 2 1

      • ale przecież więcej czasu traci się w samym Władysławowie/Swarzewie a nie w Gdyni czy Redzie.Przeklinałem to że przejechanie kilku km do ronda we Władysławowie z Chałup pod wieczór każdego dnia wakacji potrafi zająć ponad godzinę.

        • 1 0

    • (5)

      nie jest tak zle...na zakopiance to tragedia -> 90 km w 9 godzin!

      na trasie wladyslawowo wejherowo mozna jak najbardziej ominac korek jadac przez kawinskie bloto i krokowa itd.

      • 1 4

      • najlepiej ominąc całą Polskę jadąc autobaną w Niemczech i Danii aż do Szwecji.

        • 3 1

      • a za co te minusy? (1)

        • 0 1

        • bo cie nie lubimy :P

          • 1 0

      • Można i tak (1)

        Miejscowi może i ominą ale myślisz, że jak ktoś jedzie z Krakowa to będzie mu się chciało tyle kilometrów nadrabiać? (Z resztą bez gwarancji, że na trasie Karwia-Półwysep też nie będzie korków). A po drugie, ilu przyjezdnych zna ten objazd?

        • 0 0

        • Meg co Ty opowiadasz, coraz wiecej ludzi tamtedy jezdzi...maja teraz GPS. I naprawde nie trudno znalezc objazd na obcym terenie.

          Nadrabia kilometrow..moze i pare tak...ale nie stoi w korku i jest znacznie szybciej.

          • 0 0

    • Pełna zgoda na lepszy dojazd na Półwysep. Ale po co tam droga ekspresowa? Przedłużenie estakady na Kazimierz/Kosakowo i stamtąd przez Połchowo na Pucką w zupełności wystarczy - żadnych świateł, prawie bez terenu zabudowanego - a co najważniejsze są tam już drogi - wystarczy je wyremontować i poszerzyć. Na początek dobra jednopasmówka by wystarczyła.

      • 1 0

    • Masz racje. Warszawa - Hel 10 godzin. Warszawa - Egipt 3 godz. Prosty wybór.

      • 0 1

  • (4)

    Jestem drogowcem i od dłuższego czasu obserwuje "rozwój" spraw w ramach OPAT'u .
    Ciemnota, głupota i utkwione przekonania o tym , że przedłużenie obwodnicy do Redy , sprawi , że okoliczni mieszkańcy będą mieli hałas , smog i "wogule będzie gorzej" przyprawia mnie o odruch wymiotny.
    Czy WY pajace byliście kiedykolwiek w mieście lub poza , gdzie taka droga wpłynęła negatywnie na komfort życia ?? Bo ja zwiedziłem już kawałek Europy ( Austria , Niemcy , Francja Wlk. Brytania , Hiszpania , Czechy ) , gdzie drogi na nasypach , za ekranami , na estakadach itp. tylko poprawiały jakość i komfort życia !!
    Przestańcie wierzyć w te zabobony , że odetnie się wam teren do zieleni , że będzie duży hałas , czy zrobi się po prostu niebezpieczniej !!
    To nie te czasy , kiedy nie brało się tego pod uwagę !!
    Teraz opracowuje się decyzje środowiskowe z takimi obostrzeniami i prawami , że gdyby Unia znalazła u nas taką nowo wybudowaną drogę , to zabraliby nam chyba całe dofinansowanie.
    Zastanówcie się 10 razy i poczytajcie trochę dzienników ustaw i innych materiałów z zakresu prawa zanim zaczniecie się odzywać !!
    Jeśli ktoś jednak budował się w tamtych okolicach z myślą , że "po prostu" nie będzie miał dróg . To równie dobrze mógł się wybrać do ratusza lub innego dowolnego organu miasta by uzyskać informacje o tym , że przedłużenie obwodnicy w tamtym kierunku , przebiegające dokładnie przez tamte tereny , jest planowane od conajmniej kilkunastu lat !!!!
    Jestem mieszkańcem Osowy . Nasza strata w postaci nie puszczenia trasy Lęborskiej przez Osowę i odrobinę lasu jest stratą na x-naście lat , ale co tam !! Oby tak dalej , to "gówno" zrobimy !!
    Done

    • 32 3

    • No właśnie - jaka zieleń? (1)

      Jak zieleń na Południowej? Chodzi o to o****ne klepisko z wertepami i zardzewiałymi garażami?

      • 3 1

      • A oto "przyroda" na Południowej

        http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=Gdynia,+Polska&sll=37.0625,-95.677068&sspn=38.41771,79.101563&ie=UTF8&split=0&ll=54.544706,18.456548&spn=0.003442,0.009656&t=h&z=17

        Na dole - stacja LPG z prowizorycznym dojazdem z płyt typu "krakers". Widoczne "drogi" to rozjechane wertepy przez wrażliwych na przyrodę mieszkańców ulicy Południowej, którym nie chce się z Morskiej nawijać przez Kartuską czy Kcyńską do swoich apartamentowców.
        Podłużne czerwone dachy to garaże.

        • 0 0

    • dokladnie tak bylo jak estakada POWSTAWALA, tez sie wiesniaki burzyli a teraz maja wiecej zieleni po bokach niz wczesniej jakies stare rozpadajace sie budynki i smieci

      • 3 1

    • xxx POPIERAM!!!

      • 0 0

  • wszyscy narzekają, że w Polsce nie ma dróg, że dostają mandaty bo na drogach jest ograniczenie predkości do 40 ale jak już chcą budować to nic tylko protesty! Trudno zawsze coś kosztem czegoś!!!!

    • 6 2

  • Od dawna wiadomo było... (3)

    Mieszkałem na Cisowej od lat 80-tych i już wtedy było wiadomo że obwodnica będzie przedłużana właśnie tamtędy - zawsze była tam rezerwa gruntu, w każdym ustroju, w każdym studium. Ci co tam mieszkali też o tym wiedzieli ale machali ręką (eee tam nie wybudują w 30 lat).

    No i 30 lat minie i wybudują i teraz tłuszcza myśli że jak tupnie nogą, powiesi flagi i nakrzyczy to ktoś te plany zmieni.

    Jakby w Polsce zezwolić na takie ignoranctwo to każde miasto przypominałoby brazyliskie fawele - liczy się ten kto pierwszy postawi swoją budkę, a drogi budowalibyśmy w polach.

    • 23 1

    • (2)

      jakie 30-ci lat jak dobrze umię liczyć to minęło 39 - do szkoły baranie

      • 0 2

      • łaał ale z ciebie super matematyk (1)

        tabliczkę mnożenie też opanowałeś?

        • 0 0

        • *mnożenia

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane