• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przedłużenie obwodnicy - na razie tylko protesty

Michał Sielski
8 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Korki na obwodnicy będą coraz większe, a konkretów, dotyczących jej przedłużenia wciąż nie widać. Korki na obwodnicy będą coraz większe, a konkretów, dotyczących jej przedłużenia wciąż nie widać.

Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej ma być gotowa w 2015 roku. Tylko, że na razie nie ma chętnych na finansowanie wartej ponad 1 mld. zł inwestycji, a konsultacje społeczne z mieszkańcami, sprawiają, że jej cena może się wręcz potroić.



OPAT, czyli Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej ma mieć 14 kilometrów. Droga będzie przedłużeniem Obwodnicy Trójmiasta. Jej główny cel to odciążenie ruchu tranzytowego na drodze nr 6. Kiedyś korki w okolicy Rumi i Redy tworzyły się tam w sezonie letnim, gdy turyści zmierzali na półwysep helski. Dziś są już codziennością.

Obwodnica będzie przebiegać przez Gdynię, Kosakowo, Rumię i Redę. Prace projektowe współfinansuje w sumie 13 zainteresowanych jej budową samorządów. Wstępna wycena kosztów sięga 1,1 mld. zł. Nawet gdyby udało się pozyskać maksymalne dofinansowanie ze środków unijnych, "ktoś" będzie musiał dołożyć ponad 300 mln. zł.

Samorządowcy chcą przekonać urzędników z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, by to oni sfinansowali inwestycję. - To droga o znaczeniu nie tylko regionalnym, ale krajowym. Przecież o istniejącej obwodnicy nikt nie powie, że jest drogą lokalną - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

By tak się stało, muszą przygotować projekt i wszystkie możliwe dokumenty. A żeby je stworzyć, prowadzone są m.in. konsultacje społeczne. Ich wyniki mają pomóc przekonać rządzących do finansowania inwestycji. Podczas każdego ze spotkań rozdawane są ankiety, w których mieszkańcy oceniają m.in. przepustowość dróg oraz wybierają warianty drogi. Tak było też w ostatni wtorek na siódmym spotkaniu, zorganizowanym w Gdyni Chyloni.

- Bardzo zależy nam na wypełnieniu ankiet. Chcemy ich mieć conajmniej tysiąc, by 15 września ich wyniki przedstawić w raporcie końcowym - mówi Wanda Stankiewicz, mediator rządowy z Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa oddział w Gdańsku. Pod koniec czerwca ankiety będą też wypełniali turyści, jadący na Hel.

Tylko, że z zebranych do tej pory wynika, że większość mieszkańców wprawdzie popiera inwestycję, ale chce budowy 14-kilometrowej drogi... w tunelu. A to może potroić jej koszt i definitywnie pogrzebać plany przedłużenia obwodnicy. Choć są oczywiście też tacy, którzy nie zgadzają się nawet na budowę estakady.

- Nie chcemy wdychać spalin! Nie mam ochoty wstawać rano i patrzeć sobie na jakąś estakadę, kto chciałby tak mieszkać? Przecież tu chodzi o nasze życie i przyrodę - emocjonował się na ostatnim spotkaniu pan Jacek, mieszkaniec ul. Południowej w Gdyni.

- To wszystko bierzemy pod uwagę w analizie środowiskowej. Nie tylko zanieczyszczenie spalinami, ale nawet skrawkami opon. Rozważany jest wariant estakady lub wykopu i tunelu - oba w zgodzie z ekologią. Naprawdę dbamy o środowisko- próbował przekonywać niemal 200 mieszkańców Grzegorz Długosz z firmy WYG International, która tworzy studium. Ale nikt nie chciał go słuchać.
- Może żubra sprowadzicie - odpowiedział mu głos z sali.

Padały też pytania o rekompensatę za obniżenie wartości nieruchomości, spowodowaną sąsiedztwem drogi. Markek Stępa, który stwierdził, że wykonawca zapłaci jedynie za zajęte grunty i udowodnione straty, został zagłuszony i "wybuczany".


Proponowane warianty przebiegu OPAT

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • !

    zakorkowana morska i spaliny im nie przeszkadzaja.
    Swoja droga zastanawiam sie...pol fikakowa czy demptowa stoi w bliskim polozeniu przy obwodnicy, i jakos nie bylo problemu ze sprzedaza mieszkan... a jak maja przedluzyc obowdnice to juz stanowi dla mieszkancow wielki problem
    Niektorzy sa przeciwni czemukolwiek, a jak chca miec laka za oknem to niech sie przeprowadza za Wejherowo albo Pruszcz...

    • 1 0

  • Pan "Jacek Lisewski, mieszkaniec ul. Południowej 2 w Gdyni" powinien się przeprowadzić do Rumi albo Redy wtedy zobaczy co to wdychanie spalin i hałas, nie wspomnę o tym że z pracy wraca się nie godzinę a 3 godz. Przyroda traci więcej podczas postoju aut w korkach niż płynnej jeździe.

    • 5 0

  • Wszyscy chcą drogi , ale nie koło nich . Chcą telefony komórkowe , ale maszty nie obok ich domów . Chcą cywilizacji , ale najlepiej jak najdalej od nich . Niestety , płaczki : tak sie nie da !!!!! Ci z Osowy stękają , że stoją długo w korkach , ale nie daj Boże nową drogę koło ich domów ! Chcą autostrad , ale najlepiej koło sąsiada ! I tak wkoło Macieju ....polskie piekło .

    • 1 0

  • 14 km w tunelu ???? Kogos tam nieźle powaliło . Może na księżycu ???

    • 4 1

  • OPAT trafia w próżnię (2)

    Sam mieszkam w Redzie, i korki dotyczą mnie osobiście. Ale OPAT jest pomysłem skrajnie głupim - cieszy mnie, że nikt nie chce dać na to pieniędzy. Spróbuję wypunktować:
    1. Przebijanie się przez torowisko na Chylonii - po co? Skoro jest cholerna estakada Kwiatkowskiego?
    2. Odciążenie krajowej S6 jest bajką - przecież trasa wpada prosto w Wejherowo, też mi ułatwienie. Większy sens ma przejście przez Chwarzno i polami ZA Wejherowo, na drogę do Lęborka.
    3. A lotnisko w Babichdołach? Skoro już się przymierzamy do lotniska w Gdyni, to dlaczego nie planujemy dojazdu?

    Reasumując - próbujemy wyciągnąć ponad miliard złotych na to, żeby Warszawka mogła łatwiej śmignąć na Półwysep. I tylko na to. Bo cała reszta to moim zdaniem dorabianie ideologii do gotowego pomysłu.
    Machnijmy przedłużenie estakady do Babichdołów i stamtąd porządną jednopasmówkę na Puck, i po temacie.

    • 5 8

    • OPAT NIE TRAFIA W PROZNIE

      Do Hyrona :
      OPAT jest pomyslem skrajnie mądrym, w przeciwienstwiem do dziwnych wynaturzen hydry. Ktora w ogorle nie jezdzi samochodem.
      1. Przebijanie sie przez torowisko na Chylonii-ma sens. Najblizszy przejazd bezkolizyjny przez Tory to wlasnie estakada Kwiatkowskiego kilka km dalej. Ta przebitka ma sprowadzic ruch z zatloczonej Morskiej, i wprost z Obwodnicy, na droge bezkolizyjna, nie idącą przez srodek CHylonii, Rumii, Redy.
      Gdyby Obwodnica miala wprost wyjazd na dalszą bezkolizyjną droge do wejherowa - ludzie by nie pakowali się przez Centrum Gdyni, Rumi, Redy - tylko na obwodnice, i z niej prosto na OPAT.
      2. Odciazenie krajowej S6 nie jest bajka. Juz teraz sobie postoisz - w korku przez Estakadą Kwiatkowskiego, a potem z 30 min w Redzie, Powodzenia.
      3. Przejscie przez Chwarzno i polami za Wejherowo - ma sens - ale dla mieszkancow Leborka. Nie dla mieszkancow Wejherowa i okolic, Pucka i Władysławowa i okolic.
      4. Babie Doły - Dojazd. Tutaj wystarczy :
      - poszerzyc i przedluzyc ulice Kwiatkowskiego, na koncu Estakady, i zrobic podjazd w kierunku planowanego terminalu - w ulice ZIelona np...

      • 0 1

    • Też mieszkam w Redzie

      i powiem, że procentowo tranzyt jest w mniejszości. Korki tworzą ludzie dojeżdżający do pracy. Tak więc obecny projektowany przebieg jest najlepszy.

      • 0 1

  • (1)

    WYPROWADZAM SIE Z TEGO PORąBANEGO
    ZAKORKOWANEGO TRóJMIASTA

    Z POWODU KORKóW JUż TU SIę żYć
    NIE DA

    • 1 0

    • ciao

      • 0 0

  • cięcie

    to jest nieprawdopodobne! gdzie się człowiek nie ruszy to ciągle słysze narzekania jak to jest źle na trojmiejskich drogach!!! wszyscy gadaja ze trzeba zmian i nowych rozwiązań !!!
    pytam dlaczego ku.....a w czasach gdzie mozne te zmiany wprowadzić bo znalazy sie pieniądze, checi i duże możliwości to grupa baranów te zmiany nieustannie bojkotuje i bombarduje jakimiś bezsensownymi argumentami typu że mu ogródek działkowy zlikwidują!!
    ludzie zrozumcie ze tutaj chodzi o interes calej aglomeracji w ktorej mieszka ponad milion ludzi i o kilka milionow przyjezdnych w ciagu calego roku!! a nie o interes kilku matołów którzy obojetnie co sie bedzie dzialo to i tak beda na nie!!!!

    • 1 1

  • Mało różnorodne warianty...

    Wariant A i D są niemal identyczne. Podobnie jak B i E. A wariant C jest bez sensu. :P Ja bym jednak skłaniał się ku B lub E

    • 0 0

  • zawsze zanjadzie się taka zakała jak p.Jacek!!! (1)

    ludzie tacy powinni mieszkać w szałasach i lepiankach daleko w lesie a nie w nowoczesnym mieście!!!!

    • 2 0

    • No co ty?? Przecież Pan Jacek kreuje się w tej chwili na obrońcę ludu bezmyślnego. Kto wie? Może nawet zostanie radnym w następnej kadencji ;/.

      • 0 0

  • pozamykać wszystkie drogi i nie będzie problemu ze

    spalinami i hałasem. Wszystko fajnie byle zdala od domu tak???
    Co za samoluby :(((

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane