• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przedłużenie obwodnicy - na razie tylko protesty

Michał Sielski
8 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Korki na obwodnicy będą coraz większe, a konkretów, dotyczących jej przedłużenia wciąż nie widać. Korki na obwodnicy będą coraz większe, a konkretów, dotyczących jej przedłużenia wciąż nie widać.

Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej ma być gotowa w 2015 roku. Tylko, że na razie nie ma chętnych na finansowanie wartej ponad 1 mld. zł inwestycji, a konsultacje społeczne z mieszkańcami, sprawiają, że jej cena może się wręcz potroić.



OPAT, czyli Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej ma mieć 14 kilometrów. Droga będzie przedłużeniem Obwodnicy Trójmiasta. Jej główny cel to odciążenie ruchu tranzytowego na drodze nr 6. Kiedyś korki w okolicy Rumi i Redy tworzyły się tam w sezonie letnim, gdy turyści zmierzali na półwysep helski. Dziś są już codziennością.

Obwodnica będzie przebiegać przez Gdynię, Kosakowo, Rumię i Redę. Prace projektowe współfinansuje w sumie 13 zainteresowanych jej budową samorządów. Wstępna wycena kosztów sięga 1,1 mld. zł. Nawet gdyby udało się pozyskać maksymalne dofinansowanie ze środków unijnych, "ktoś" będzie musiał dołożyć ponad 300 mln. zł.

Samorządowcy chcą przekonać urzędników z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, by to oni sfinansowali inwestycję. - To droga o znaczeniu nie tylko regionalnym, ale krajowym. Przecież o istniejącej obwodnicy nikt nie powie, że jest drogą lokalną - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

By tak się stało, muszą przygotować projekt i wszystkie możliwe dokumenty. A żeby je stworzyć, prowadzone są m.in. konsultacje społeczne. Ich wyniki mają pomóc przekonać rządzących do finansowania inwestycji. Podczas każdego ze spotkań rozdawane są ankiety, w których mieszkańcy oceniają m.in. przepustowość dróg oraz wybierają warianty drogi. Tak było też w ostatni wtorek na siódmym spotkaniu, zorganizowanym w Gdyni Chyloni.

- Bardzo zależy nam na wypełnieniu ankiet. Chcemy ich mieć conajmniej tysiąc, by 15 września ich wyniki przedstawić w raporcie końcowym - mówi Wanda Stankiewicz, mediator rządowy z Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa oddział w Gdańsku. Pod koniec czerwca ankiety będą też wypełniali turyści, jadący na Hel.

Tylko, że z zebranych do tej pory wynika, że większość mieszkańców wprawdzie popiera inwestycję, ale chce budowy 14-kilometrowej drogi... w tunelu. A to może potroić jej koszt i definitywnie pogrzebać plany przedłużenia obwodnicy. Choć są oczywiście też tacy, którzy nie zgadzają się nawet na budowę estakady.

- Nie chcemy wdychać spalin! Nie mam ochoty wstawać rano i patrzeć sobie na jakąś estakadę, kto chciałby tak mieszkać? Przecież tu chodzi o nasze życie i przyrodę - emocjonował się na ostatnim spotkaniu pan Jacek, mieszkaniec ul. Południowej w Gdyni.

- To wszystko bierzemy pod uwagę w analizie środowiskowej. Nie tylko zanieczyszczenie spalinami, ale nawet skrawkami opon. Rozważany jest wariant estakady lub wykopu i tunelu - oba w zgodzie z ekologią. Naprawdę dbamy o środowisko- próbował przekonywać niemal 200 mieszkańców Grzegorz Długosz z firmy WYG International, która tworzy studium. Ale nikt nie chciał go słuchać.
- Może żubra sprowadzicie - odpowiedział mu głos z sali.

Padały też pytania o rekompensatę za obniżenie wartości nieruchomości, spowodowaną sąsiedztwem drogi. Markek Stępa, który stwierdził, że wykonawca zapłaci jedynie za zajęte grunty i udowodnione straty, został zagłuszony i "wybuczany".


Proponowane warianty przebiegu OPAT

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • Polskie barany znów protestują.

    Jak zwykle kazdy dba o swoje dobro.
    Nikt nie patrzy na setki dzieci w Rumi i Redzie, które muszą wdychać tony spalin z krajowej drogi nr 6. Że droga na Hel czy Wejherowo niedługo całkiem stanie. Mieszkałem na takich ulicach jak Kartuska, Słowackiego i chwilkę na Morskiej, teraz w Redzie. Wiem co to jest duży ruch uliczny. Ale właśnie przez polską mentalność, próbie wyłudzenia kasy dla siebie, ciągłe stękanie nic nie można osiągnąć w tym kraju. Tylko by wszyscy protestowali, nikt nie patrzy na problemy innych. Estakada byłaby najlepszym rozwiązaniem patrząc na możliwości kompromisu, ale ludziska nie uznaja go, gdy sami też musza trochę ustąpić. Życzę im takiej przychylności jaką oni oferują innym.

    • 4 1

  • Pan Jacek Lisewski (1)

    jak bedzie przejeżdżał przez Rumię i Redę jadąc na półwysep lub wejherowo, niech wie, że Mieszkańcy tych miast nie chcą aby tedy jeździł i smrodził swoim autem, bo kto chciałby tak mieszkać? Przecież tu chodzi o nasze życie i przyrodę

    • 3 0

    • niech przejeżdża tunelem

      o!

      • 0 0

  • Może żubra sprowadzicie - odpowiedział mu głos z sali (1)

    Bo na Chyloni same żubry mieszkają, łosie też.

    • 3 1

    • ON MYSLAL O PIWIE "ZUBR"

      Bo to sama patologia pijaki alkoholiki powinni zbombardowac te slamsy miedzy torami a hutnicza

      • 0 2

  • Jeszce się taki nie narodził co by wszystkim dogodził

    Za komuny budowali drogi i nie było protestów. Jeśli będzie estakada to samochody nie będą stały w korkach i będzie mniej spalin.
    Jak ktoś chce mieć czyste powietrze to niech się wyprowadzi na wieś.

    • 3 0

  • Nooo ! :) i znowu krypto-duchowienstwo - OPAT .... jak to brzmi ! -

    ale spoko - Polacy KOCHAJĄ takie skróty - jak wszystko co na skróty - pozdro !

    • 0 1

  • pytanie

    Jeżeli będziemy się o wszystko pytać to nic nie zbudujemy, bo każdemy coś będzie przeszkadzać. A temu to ścinki z opon, a temu to dymek z samochodów (jakby teraz nie przeszkadzał), a drugiemu to Wisła, że omija Gdaynie, a innemu że majty du... wchodzą.
    Trzeba budować i już. Jakby zawsze patrzeć na ludzi to by Kazimierz Wielki zastał i zpostawił Polskę drewnianą do dziś.

    • 1 0

  • Cóż, rządzenie nie polega na tym żeby zadowolić wszystkich (bo to jest niewykonalne) tylko na tym żeby podejmować decyzje najkorzystniejsze z punktu widzenia ogółu, oczywiście też nie tak żeby Kowalski cierpiał za wszystkich.

    Ja nadal proponuję: nie budować tej drogi i nie wpuszczać protestujących mieszkańców do trójmiasta - będzie sprawiedliwie, my nie pohałasujemy im a oni nam.

    • 0 0

  • I po takim artykule nie chce mi sie juz wracac na stale na moje ukochane kaszuby

    kazdy protestujacy przeciw nowej drodze powinnien byc przebadany psychiatrycznie. idoci. kretyni. zdrajcy

    • 2 0

  • przepraszam że zabieram głos...

    Dlaczego nazywacie protestujących baranami. Takie prawo że są konsultacje społeczne. Muszą się odbyc. Uważam że o tunelu można pomyślec na odcinku od Morskiej do Hutniczej a dalej powinna isc estakada. Pamiętajcie że każde rozwiązanie ( nawet tunel czy estakada ) bardzo zakłoci piękną przyrodę przez jaką ta droga pójdzie pomiędzy Chylonią a Redą. Kolejne przyrodnicze tereny pocięte na kawałki.

    Z drugiej strony zdaję sobie sprawę że nowe połączenie z półwyspem jest potrzebne i już. Pamiętajmy jednak o możliwości modernizacji już istniejących dróg przez Kosakowo czy Połchowo lub Smolno, Żelistrzewo z wykorzystaniem przedłużenia estakady na Obłużu. Może tego rodzaju warianty byłyby ciekawe i do przyjęcia. Pamiętajmy że OPAT ma isc przez tereny z ujęciami wody dla Gdyni.

    Poza tym nie stawajmy się społeczeństwem które chce wyciąc wszystkie lasy, zabetonowac piękne przyrodnicze tereny i wszędzie dojechac tylko i wyłącznie samochodem, bo wtedy każda ilosc dróg, nawet 8-pasmowych będzie niewystarczająca.

    A na półwysep można się także dostac statkiem ( nie wiedziec czemu nazywanym tramwajem ), jest komunikacja kolejowa, oczywiście Gdynia także nic nie robi by zrobic drogę rowerową do Pucka ( z pucka na Hel rowerem da się już dojechac bez przeszkód ).

    W sumie odciążenie Chyloni, Cisowy, Rumi i Redy jak najbardziej konieczne. Połączenie obwodnicy przynajmniej z Hutniczą obowiązkowe !!! Ale czy budowac OPAT czy wykorzystac już istniejące połączenia pomiędzy Gdynią a Redą czy Puckiem to już dla mnie sprawa dyskusyjna.

    • 1 1

  • Po co drogi ? (1)

    Lepiej dotacje oddać do czarnych i na związki zawodowe !!!! Oni juz lepiej zagospodarują tą kasę, VIVAT MOCHERY I OSZOŁOMY

    • 1 2

    • precz z preczem

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane