• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą będzie bezpłatny

Maciej Naskręt
11 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Powstanie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że Prom Wisłoujście będzie kursował już tylko jako atrakcja turystyczna. Powstanie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że Prom Wisłoujście będzie kursował już tylko jako atrakcja turystyczna.

Przejazd autem przez tunel pod Martwą Wisłą będzie wolny od opłat. Zobacz, co jeszcze powstanie w ramach budowy tunelu, którym pojedziemy nie wcześniej niż za 4 lata.



Przy tunelu powstaną trzy budynki techniczne do jego obsługi. Przy tunelu powstaną trzy budynki techniczne do jego obsługi.
- Budowa tunelu pod Martwą Wisłą będzie kosztować ok. 600 mln zł. Czy wiadomo, ile będzie kosztowało jego roczne utrzymanie? Nie chce mi się wierzyć, by tunelem można było jeździć za darmo - napisał do nas pan Władysław z Sopotu.

Obawy kierowcy są uzasadnione. Prawo pozwala na wprowadzenie opłat za poruszanie się autem w tunelach i na mostach zarządzanych przez samorządy. - Władze Gdańska mają prawo ustawić bramki przed projektowanym tunelem pod Martwą Wisłą - zapewnia Agnieszka Serbeńska, redaktor serwisu dla drogowców edroga.pl.

A jednak obejdzie się bez tego. Portal Trojmiasto.pl jako pierwszy otrzymał zapewnienie, że przejazd tunelem pod Martwą Wisłą nie będzie płatny. - Nie przewidujemy umieszczania żadnych bramek i wprowadzania jakichkolwiek opłat za przejazd. Tunel będzie w całości utrzymywany przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku - zapewnia Antoni Pawlak, rzecznik prasowy prezydenta miasta Gdańska.

Tak naprawdę tunele będą dwa - po wydrążeniu pierwszego maszyna wiercąca (więcej o niej w ramce pod tekstem) zawróci i zacznie wiercić drugi. Każdym z nich auta pojadą tylko w jednym kierunku. W obu kanałach znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.

Projekt (warto dodać, ze jeszcze nie w pełni ukończony) tunelu pod Martwą Wisłą przewiduje też budowę osobnego budynku całodobowej obsługi i łączności służb ratunkowych. Budynek wzniesiony zostanie w rejonie projektowanego węzła Marynarki Polskiej z ul. Uczniowską.

W lipcu miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 ogłosiła przetarg ograniczony na budowę tunelu. Wpłynęło 13 wniosków od firm i konsorcjów, które chcą budować tunel pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi. Rozpoczęcie budowy zaplanowano w połowie przyszłego roku. Tunelem pierwsze auta pojadą w 2014 r. Inwestycja pochłonie 600 mln zł. Ok. 37 proc. tej kwoty dofinansuje Unia Europejska.

TBM (Tunnel Boring Machine) wydrąży pod Martwą Wisłą dwa tunele o średnicy ok. 12 m każdy. TBM (Tunnel Boring Machine) wydrąży pod Martwą Wisłą dwa tunele o średnicy ok. 12 m każdy.
Jak będzie drążony tunel pod Martwą Wisłą?

Najcięższa pracę wykona maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która przy użyciu tarczy tnącej będzie wiercić i przerabiać grunt spod rzeki. Maszyna-kret będzie wykonywać wykop w ziemi ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Miejsca

Opinie (210) ponad 20 zablokowanych

  • Jesli bezpłatne, to można się cieszyć... (2)

    ... ale po prawdzie niewygórowana opłata nie byłaby ciosem - w końcu za granicą są opłaty za tunele i jakoś wszystko gra. Poza tym, jeśli już coś budują specjalnie dla blachosmrodów, to ich właściciele powinni za to zapłacić.
    Tymczasem mam inną sprawę - czemu nie będzie ścieżek rowerowych i pasów dla pieszych? Czyli tak - masz blachosmroda, to możesz czuć się uprzywilejowany, ale jeśli nie, to tłucz się dookoła? co jest nie tak z tym obrazkiem?

    • 6 18

    • specjalnie dla pedałokrętów zostanie prom. Za niewygórowaną opłatą. Wszystko gra?

      • 6 3

    • Tunel dla rowerzystów i pieszych?Jesteś naprawdę jakiś taki mało rozumny. Tą trasą będą z pewnością jeździć autobusy i jak ktoś chce przejechać z rowerem tunelem to wsiada z jednej strony do autobusu, kasuje bilet i z drugiej strony wysiada.

      • 4 1

  • "kiełbasa browary i inne towary kochany narodzie ja tobie dam............ tylko mnie wybierzta trajlajlajlaj "

    • 15 3

  • Super

    Ja bardzo proszę o bardziej szczegółowe informacje dotyczące budowy tunelu. Trasa tunelu przebiega pod moją firmą.

    • 2 1

  • (5)

    Szkoda, że nie będzie ścieżki rowerowej. To by była dopiero atrakcja turystyczna.

    • 11 5

    • Brak ścieżki rowerowej i chodnika (4)

      Straszna lipa z brakiem ścieżki, ulicą rowery będą jeździć? średni to pomysł.Moim zdaniem biorąc pod uwagę średnicę tunelu; to pod dwupasmową jednią oprócz systemów odwadniających i wentylacyjnych znajdzie się 2m na ścieżkę rowerową w 1 tunelu i chodnik dla pieszych w 2 tunelu.Pomyślcie nad tym panowie projektanci, projektujecie tunel w polskiej stolicy rowerowej. Na atrakcyjnej turystyczno-krajoznawczej części Trójmiasta, to nic innego jak przedłużenie nadmorskiego pasa rekreacyjnego w stronę atrakcyjnej wyspy Sobieszewskiej. Jest jeszcze czas na poprawki projektu.

      • 6 2

      • rowery ... ;/ (1)

        jeszcze tego by brakowało byście tam rowerami jeździli . bardzo dobrze, że ścieżki nie będzie ! niech jeszcze zakaz jazdy rowerem tam wlepią i będzie bardzo dobrze !

        • 1 6

        • I tak będą tam jeździć rowerami. Sam będę tak robić, bo to rewelacyjny skrót na Stogi z Brzeźna.

          • 5 1

      • (1)

        z tunelu słabo widać krajobraz. Znacznie lepiej z promu ;-P Poza tym poziom bezpieczeństwa przeprawy tunelem znacznie by się obniżył po wpuszczeniu tam pieszych i tych... no... cyklistów.

        • 1 1

        • 1. prom jest płatny
          2. prom odpływa o określonym czasie

          • 0 0

  • Dorzyjemy zobaczymy ! (1)

    Zobaczysz wróbla ważącego 1KG.to przejedziesz Tunelem w 2014

    • 6 2

    • A do tego czasu masz możliwość popracowania nad ortografią, lub znaleść przycisk "sprawdż pisownię"

      • 1 1

  • gdzie dokładnie bedzie przebiegał tunel ? tam gdzie prom? (1)

    Jak już zrobia ten tunel to mam nadzieję,że sie postarają o porządne drogi dojazdowe z dwóch stron Wisły,oczywiście nie wliczam mostu wantowego bo on jest piękny.

    • 2 3

    • Nie, od strony morza trochę dalej, na wysokości ul. Uczniowskiej.

      • 0 0

  • a jak Antoni Pawlak (czytaj - jego Pryncypał AP (nawet inicjały te same)) (2)

    jak wiec tenze Antoni Pe straci stołek po jesiennych wyborach to czy nowa władza tez powie ze cos bedzie bezplatne?

    • 7 1

    • spokojna twoja rozczochrana (1)

      AP zostanie na swym gdańskim tronie

      • 1 3

      • zapomniałes się podpisać

        jako SN

        • 2 0

  • Zaczekajmy na wersję o odpłatności aż się skończą wybory samorządowe

    • 9 1

  • zmiencie prezydenta w wyborach a moze tunel powstanie

    jak wybierzecie adamowicza bedzie tak jak jest. zapraszam na slowackiego.
    to sa fakty a nie wizualizacje.

    • 9 2

  • Jeżeli ta Wisła jest martwa to czemu jej nie usuną? (1)

    j/w

    • 11 3

    • leczenie kanalowe, mowi ci to cos?

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane