• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą będzie bezpłatny

Maciej Naskręt
11 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Powstanie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że Prom Wisłoujście będzie kursował już tylko jako atrakcja turystyczna. Powstanie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że Prom Wisłoujście będzie kursował już tylko jako atrakcja turystyczna.

Przejazd autem przez tunel pod Martwą Wisłą będzie wolny od opłat. Zobacz, co jeszcze powstanie w ramach budowy tunelu, którym pojedziemy nie wcześniej niż za 4 lata.



Przy tunelu powstaną trzy budynki techniczne do jego obsługi. Przy tunelu powstaną trzy budynki techniczne do jego obsługi.
- Budowa tunelu pod Martwą Wisłą będzie kosztować ok. 600 mln zł. Czy wiadomo, ile będzie kosztowało jego roczne utrzymanie? Nie chce mi się wierzyć, by tunelem można było jeździć za darmo - napisał do nas pan Władysław z Sopotu.

Obawy kierowcy są uzasadnione. Prawo pozwala na wprowadzenie opłat za poruszanie się autem w tunelach i na mostach zarządzanych przez samorządy. - Władze Gdańska mają prawo ustawić bramki przed projektowanym tunelem pod Martwą Wisłą - zapewnia Agnieszka Serbeńska, redaktor serwisu dla drogowców edroga.pl.

A jednak obejdzie się bez tego. Portal Trojmiasto.pl jako pierwszy otrzymał zapewnienie, że przejazd tunelem pod Martwą Wisłą nie będzie płatny. - Nie przewidujemy umieszczania żadnych bramek i wprowadzania jakichkolwiek opłat za przejazd. Tunel będzie w całości utrzymywany przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku - zapewnia Antoni Pawlak, rzecznik prasowy prezydenta miasta Gdańska.

Tak naprawdę tunele będą dwa - po wydrążeniu pierwszego maszyna wiercąca (więcej o niej w ramce pod tekstem) zawróci i zacznie wiercić drugi. Każdym z nich auta pojadą tylko w jednym kierunku. W obu kanałach znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.

Projekt (warto dodać, ze jeszcze nie w pełni ukończony) tunelu pod Martwą Wisłą przewiduje też budowę osobnego budynku całodobowej obsługi i łączności służb ratunkowych. Budynek wzniesiony zostanie w rejonie projektowanego węzła Marynarki Polskiej z ul. Uczniowską.

W lipcu miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 ogłosiła przetarg ograniczony na budowę tunelu. Wpłynęło 13 wniosków od firm i konsorcjów, które chcą budować tunel pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi. Rozpoczęcie budowy zaplanowano w połowie przyszłego roku. Tunelem pierwsze auta pojadą w 2014 r. Inwestycja pochłonie 600 mln zł. Ok. 37 proc. tej kwoty dofinansuje Unia Europejska.

TBM (Tunnel Boring Machine) wydrąży pod Martwą Wisłą dwa tunele o średnicy ok. 12 m każdy. TBM (Tunnel Boring Machine) wydrąży pod Martwą Wisłą dwa tunele o średnicy ok. 12 m każdy.
Jak będzie drążony tunel pod Martwą Wisłą?

Najcięższa pracę wykona maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która przy użyciu tarczy tnącej będzie wiercić i przerabiać grunt spod rzeki. Maszyna-kret będzie wykonywać wykop w ziemi ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Miejsca

Opinie (210) ponad 20 zablokowanych

  • będzie konkurencja zobaczycie (1)

    albo 25ziko za promik albo 20 za tunel.
    I co wybieracie ?

    • 1 0

    • trudna język?

      • 0 0

  • A potem wyznaczą pas tylko dla autobusów! Żeby się lepiek jeździło.

    • 2 0

  • .. no to dług bedzie 800mld!!!

    xxx

    • 3 0

  • Ważniejszy byłby tunel łaczacy Wałową z Wiesława odciążający Podwale Przedmiejskie

    Po co tunel w tamtym miejscu?

    • 2 0

  • Firmy z całego świata chcą budować Trasę Słowackiego. W jej ramach powstanie najbardziej imponująca inwestycja drogowa w

    Gdańsku - tunel pod Martwą Wisłą Najbardziej spektakularnym i jednocześnie najdroższym elementem całej inwestycji będzie tunel pod Martwą Wisłą. Składał będzie się z dwóch tub, z których każda będzie miała długość 1377 m. Szacuje się, że będzie kosztował około 650 mln zł, czyli tyle, co pozostałe trzy odcinki łącznie, i będzie to pierwszy podwodny tunel dla samochodów w Polsce. W najgłębszym miejscu jego dno będzie się znajdować 33 metry pod lustrem wody. Jego 1072-metrowy odcinek wydrążony zostanie za pomocą maszyny wiercącej TBM (Tunel Boring Machine), zwanej potocznie "kretem", która wybudowana zostanie specjalnie dla gdańskiej inwestycji.

    • 0 0

  • Budowa

    Najbardziej czasochłonne nie będzie jednak samo drążenie gdańskiego tunelu, którego jedna tuba powinna powstać w około pół roku, a sama produkcja "kreta". Potrzeba na to około 15 miesięcy, dlatego drążenie rozpocznie się nie wcześniej niż w 2012 r.

    • 0 0

  • Kret

    Będzie ona miała ponad 60 metrów długości i średnicę ponad 12 metrów. Jej głównym mechanizmem jest głowica z tarczą, która drąży tunel. Zasadnicza jej praca odbywa się w dwóch etapach. Najpierw drąży ona około 1,5 metra tunelu, a następnie powstały w ten sposób fragment wykłada specjalnymi betonowymi płytami - tubingami.

    • 0 0

  • Do 23 sierpnia firmy miały czas, by zgłosić się do pierwszego etapu przetargu. Pierwsze trzy odcinki wybudować chce 17 konsorcjów, a czwarty - 13. Oprócz największych firm z Polski, jak Mostostal Warszawa czy Hydrobudowa, są też potentaci na rynku europejskim, w tym m.in. Strabag czy Alpine Bau. Najbardziej egzotyczną firmą jest chiński Shanghai Urban Construction.

    • 1 0

  • W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

    ma nadzieje ze nie będzie zakazu poruszania się rowerów

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane