• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą będzie bezpłatny

Maciej Naskręt
11 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Powstanie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że Prom Wisłoujście będzie kursował już tylko jako atrakcja turystyczna. Powstanie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że Prom Wisłoujście będzie kursował już tylko jako atrakcja turystyczna.

Przejazd autem przez tunel pod Martwą Wisłą będzie wolny od opłat. Zobacz, co jeszcze powstanie w ramach budowy tunelu, którym pojedziemy nie wcześniej niż za 4 lata.



Przy tunelu powstaną trzy budynki techniczne do jego obsługi. Przy tunelu powstaną trzy budynki techniczne do jego obsługi.
- Budowa tunelu pod Martwą Wisłą będzie kosztować ok. 600 mln zł. Czy wiadomo, ile będzie kosztowało jego roczne utrzymanie? Nie chce mi się wierzyć, by tunelem można było jeździć za darmo - napisał do nas pan Władysław z Sopotu.

Obawy kierowcy są uzasadnione. Prawo pozwala na wprowadzenie opłat za poruszanie się autem w tunelach i na mostach zarządzanych przez samorządy. - Władze Gdańska mają prawo ustawić bramki przed projektowanym tunelem pod Martwą Wisłą - zapewnia Agnieszka Serbeńska, redaktor serwisu dla drogowców edroga.pl.

A jednak obejdzie się bez tego. Portal Trojmiasto.pl jako pierwszy otrzymał zapewnienie, że przejazd tunelem pod Martwą Wisłą nie będzie płatny. - Nie przewidujemy umieszczania żadnych bramek i wprowadzania jakichkolwiek opłat za przejazd. Tunel będzie w całości utrzymywany przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku - zapewnia Antoni Pawlak, rzecznik prasowy prezydenta miasta Gdańska.

Tak naprawdę tunele będą dwa - po wydrążeniu pierwszego maszyna wiercąca (więcej o niej w ramce pod tekstem) zawróci i zacznie wiercić drugi. Każdym z nich auta pojadą tylko w jednym kierunku. W obu kanałach znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.

Projekt (warto dodać, ze jeszcze nie w pełni ukończony) tunelu pod Martwą Wisłą przewiduje też budowę osobnego budynku całodobowej obsługi i łączności służb ratunkowych. Budynek wzniesiony zostanie w rejonie projektowanego węzła Marynarki Polskiej z ul. Uczniowską.

W lipcu miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 ogłosiła przetarg ograniczony na budowę tunelu. Wpłynęło 13 wniosków od firm i konsorcjów, które chcą budować tunel pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi. Rozpoczęcie budowy zaplanowano w połowie przyszłego roku. Tunelem pierwsze auta pojadą w 2014 r. Inwestycja pochłonie 600 mln zł. Ok. 37 proc. tej kwoty dofinansuje Unia Europejska.

TBM (Tunnel Boring Machine) wydrąży pod Martwą Wisłą dwa tunele o średnicy ok. 12 m każdy. TBM (Tunnel Boring Machine) wydrąży pod Martwą Wisłą dwa tunele o średnicy ok. 12 m każdy.
Jak będzie drążony tunel pod Martwą Wisłą?

Najcięższa pracę wykona maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która przy użyciu tarczy tnącej będzie wiercić i przerabiać grunt spod rzeki. Maszyna-kret będzie wykonywać wykop w ziemi ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Miejsca

Opinie (210) ponad 20 zablokowanych

  • Wyucieczki rowerowe i dojazd dopracy (1)

    Czyli wycieczki rowerowe i dojazd rowerem do Westerplatte i do pracy w Porcie Północnym i DCT będą już niedługo niemożliwe. Ciuekawe jak będzie wyglądała komunikacja miejska w tamtych kmierunkach. Prom nie będzie żadną atrakcją bo obecność tunelu czyni takie przedsięwzięcie zupełnie nieopłacalne.

    • 6 1

    • tylko wycieczki samochodowe

      będą możliwe

      • 2 0

  • Sam sprawdź pisownię!

    "Znaleść". Ciekaw jestem, co można "znaleść"? Chyba twoją jedną jedyną szarą komórkę...

    • 0 1

  • Powinno być płatne...

    dla osób z rejestracją inną niż "Gdańska".

    • 5 2

  • znów przed wyborami?

    a po za kolejne 10 lat

    • 2 0

  • 2014?

    Jak dostaliśmy Euro 2012 to mieł być tunel. Później miała być jedna nitka do 2012 r. To chyba tunel będzie na następne "Euro". 2120?

    • 7 0

  • mowa trawa

    zanim co do czego i za nim ta budowa ruszy będzie Wisła jeszcze długo,długo
    płynąc , aż zawróci wtedy zaczn ie sie budowa tunelu .

    • 4 0

  • "W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej." (1)

    a dlaczego nie pomyśleli o rowerzystach? przecież Gdańsk chwali się świetną infrastrukturą rowerową.

    • 9 1

    • za 20 lat się obudzą

      i będą żałować

      • 2 0

  • "Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach."

    Chyba chodziło o Trasę Sucharskiego, przecież ten tunel jest właśnie jedną z jej części. Trasa Słowackiego to inna inwestycja zlokalizowana w innym miejscu.

    • 3 2

  • metro

    Jak już jest kret to może przeczochrać metro pod Gdańskiem ?

    • 6 1

  • 2 sprawy:

    1. Przed wyborami mogą mówić, że przejazd będzie bezpłatny. Po wyborach zrobią jak chcą.
    2. Czy tunel będzie tak wysoki, że da radę przejechać nim autobus lub ciężarówka (patrz tunel(-ik) pod Monte Cassino:))

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane