• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą będzie bezpłatny

Maciej Naskręt
11 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Powstanie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że Prom Wisłoujście będzie kursował już tylko jako atrakcja turystyczna. Powstanie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że Prom Wisłoujście będzie kursował już tylko jako atrakcja turystyczna.

Przejazd autem przez tunel pod Martwą Wisłą będzie wolny od opłat. Zobacz, co jeszcze powstanie w ramach budowy tunelu, którym pojedziemy nie wcześniej niż za 4 lata.



Przy tunelu powstaną trzy budynki techniczne do jego obsługi. Przy tunelu powstaną trzy budynki techniczne do jego obsługi.
- Budowa tunelu pod Martwą Wisłą będzie kosztować ok. 600 mln zł. Czy wiadomo, ile będzie kosztowało jego roczne utrzymanie? Nie chce mi się wierzyć, by tunelem można było jeździć za darmo - napisał do nas pan Władysław z Sopotu.

Obawy kierowcy są uzasadnione. Prawo pozwala na wprowadzenie opłat za poruszanie się autem w tunelach i na mostach zarządzanych przez samorządy. - Władze Gdańska mają prawo ustawić bramki przed projektowanym tunelem pod Martwą Wisłą - zapewnia Agnieszka Serbeńska, redaktor serwisu dla drogowców edroga.pl.

A jednak obejdzie się bez tego. Portal Trojmiasto.pl jako pierwszy otrzymał zapewnienie, że przejazd tunelem pod Martwą Wisłą nie będzie płatny. - Nie przewidujemy umieszczania żadnych bramek i wprowadzania jakichkolwiek opłat za przejazd. Tunel będzie w całości utrzymywany przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku - zapewnia Antoni Pawlak, rzecznik prasowy prezydenta miasta Gdańska.

Tak naprawdę tunele będą dwa - po wydrążeniu pierwszego maszyna wiercąca (więcej o niej w ramce pod tekstem) zawróci i zacznie wiercić drugi. Każdym z nich auta pojadą tylko w jednym kierunku. W obu kanałach znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.

Projekt (warto dodać, ze jeszcze nie w pełni ukończony) tunelu pod Martwą Wisłą przewiduje też budowę osobnego budynku całodobowej obsługi i łączności służb ratunkowych. Budynek wzniesiony zostanie w rejonie projektowanego węzła Marynarki Polskiej z ul. Uczniowską.

W lipcu miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 ogłosiła przetarg ograniczony na budowę tunelu. Wpłynęło 13 wniosków od firm i konsorcjów, które chcą budować tunel pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi. Rozpoczęcie budowy zaplanowano w połowie przyszłego roku. Tunelem pierwsze auta pojadą w 2014 r. Inwestycja pochłonie 600 mln zł. Ok. 37 proc. tej kwoty dofinansuje Unia Europejska.

TBM (Tunnel Boring Machine) wydrąży pod Martwą Wisłą dwa tunele o średnicy ok. 12 m każdy. TBM (Tunnel Boring Machine) wydrąży pod Martwą Wisłą dwa tunele o średnicy ok. 12 m każdy.
Jak będzie drążony tunel pod Martwą Wisłą?

Najcięższa pracę wykona maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która przy użyciu tarczy tnącej będzie wiercić i przerabiać grunt spod rzeki. Maszyna-kret będzie wykonywać wykop w ziemi ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Miejsca

Opinie (210) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    Dlaczego mnie będą chcieli obciążyc utrzymaniem tunelu jeżeli nie będę wogóle tam jeździł, niech płacą wszyscy co korzystają...

    • 4 7

    • a dlaczego obciazasz serwer trojmiasto.pl piszac swoje bzdury?

      • 1 2

    • Dlatego, żebyś nie płakał, że ci ciężarówki jeżdżą przez centrum miasta.

      • 0 0

    • obserwatro

      A dlaczego mnie się obciąża budową i utrzymaniem ścieżek rowerowych, skoro nimi nie jeżdżę?

      • 0 0

  • niezłe tempo (6)

    tunel pod Martwą Wisłą o długości 1,2 km - czas budowy 2,5 roku

    Eurotunel pod Kanałem La Manche o długości 50 km - czas budowy jednej nitki 3 lata.
    Po 7 latach otworzyli wszystkie 3 tunele czyli razem 150 km tunelu.

    Hmmmm.....

    • 8 2

    • 2,5 roku (4)

      w tym 12 miesięcy - czas dostawy TBM (tylko na zamówienie pod konkretną inwestycję) - zamawiający wykoanwca
      La Manche - tunel drążony łącznie przez 4 tarcze TBM
      od strony francji i od strony wb

      • 0 1

      • (3)

        jedna nitka drążona była przez 2 krety od strony GB i FR.
        Czyli przyjmując te dane 700m tunelu drążyli przez 1 miesiąc.

        Nie wliczam tu terminów dostawy bo dotyczyła też ona eurotunelu.

        • 1 1

        • (2)

          no ale u nas przecież pracuje się od 7 do 15-)

          • 3 0

          • (1)

            z dwiema przerwami ,każda po 45 min bo jak nie to sniadek zablokuje dalsze roboty

            • 4 0

            • dobre

              • 1 0

    • 300m przy UM - 4-miesiaCE

      pOWSTANCÓW wARSZAWSKICH - OD TYGODNIA TRWA PRZEWIETRZANIE GLREBY, NIC NIE ROBIĄ

      • 1 0

  • Jak to "wiertełko" zacznie się wgryzać w ziemię, to połowa miasta będzie się trząść, ale tunel niezła rzecz.

    • 1 1

  • Głosujcie na Adamowicza !!!!! (1)

    niech zrealizuje to co przez dwanaście lat planował , niech posprząta wszystkie brudy i wyprostuje wszystkie sprawy. Nikt tylko on jest w stanie naprawic to co obiecywał i spiepszył przez te dwanascie lat.

    • 3 4

    • ja mu wybaczam...

      ... niech tylko obieca, że dobrowolnie zrzeknie się prezydentury i podobnych zajęć - na zawsze.......

      • 2 1

  • Ja mysle,

    ze przed wyborami bedzie bezplatny, a po jego wybudowaniu podadza do wiadomosci publicznej obowiazujace ceny za przejazd.

    • 5 1

  • a dlaczego nie będzie chodnika?? (2)

    • 9 1

    • a droga dla rowerów? (1)

      • 4 1

      • bo to luksus byłby

        rowerem/pieszo - dookoła musisz dymać, przez Gdańsk Główny

        • 1 0

  • Oj ja bidny ! (1)

    Przeczytałem że tunel pod Martwą Wisłą i już sie ucieszyłem że koniec mostu pontonowego do Sobieszewa...Oj ja naiwny....

    • 7 0

    • prędzej samochody będą latały, jak coś zamiast mostu pontonowego w Sobieszewie powstanie.
      No chyba że jakiś stadion do zapasów z budyniem na Wyspie zbudują

      • 2 0

  • koszt tunelu 10cio krotnie wyższy od tuneli budowanych przez alpy - a tam trzeba przewiercać się przez skały, tu piaseczek...
    Złodzieje na prawo i lewo, a ten portal jeszcze się nimi zachwyca....
    WSTYD!!!!!!!!!!!!!!

    • 11 2

  • Ja się nie zgadzam!

    Niech przyjezdni płacą, chociaż, te symboliczne 10zł.

    • 4 2

  • Skandal!!! (1)

    Dlaczego nie będzie chodnika dla matek z dziećmi w wózkach i ścieżki rowerowej dla rolkarzy?
    A poza tym - biedne sopockie dzieci głodują!

    • 2 3

    • wiesz, w tunelu dużo spalin. Próba przejścia z jednego końca na drugi mogłaby się nie udać. Zwłaszcza przy tak "restrykcyjnym" badaniu spalin w autach, jakie doświadczamy w dzisiejszych czasach.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane