• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą będzie bezpłatny

Maciej Naskręt
11 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Powstanie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że Prom Wisłoujście będzie kursował już tylko jako atrakcja turystyczna. Powstanie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że Prom Wisłoujście będzie kursował już tylko jako atrakcja turystyczna.

Przejazd autem przez tunel pod Martwą Wisłą będzie wolny od opłat. Zobacz, co jeszcze powstanie w ramach budowy tunelu, którym pojedziemy nie wcześniej niż za 4 lata.



Przy tunelu powstaną trzy budynki techniczne do jego obsługi. Przy tunelu powstaną trzy budynki techniczne do jego obsługi.
- Budowa tunelu pod Martwą Wisłą będzie kosztować ok. 600 mln zł. Czy wiadomo, ile będzie kosztowało jego roczne utrzymanie? Nie chce mi się wierzyć, by tunelem można było jeździć za darmo - napisał do nas pan Władysław z Sopotu.

Obawy kierowcy są uzasadnione. Prawo pozwala na wprowadzenie opłat za poruszanie się autem w tunelach i na mostach zarządzanych przez samorządy. - Władze Gdańska mają prawo ustawić bramki przed projektowanym tunelem pod Martwą Wisłą - zapewnia Agnieszka Serbeńska, redaktor serwisu dla drogowców edroga.pl.

A jednak obejdzie się bez tego. Portal Trojmiasto.pl jako pierwszy otrzymał zapewnienie, że przejazd tunelem pod Martwą Wisłą nie będzie płatny. - Nie przewidujemy umieszczania żadnych bramek i wprowadzania jakichkolwiek opłat za przejazd. Tunel będzie w całości utrzymywany przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku - zapewnia Antoni Pawlak, rzecznik prasowy prezydenta miasta Gdańska.

Tak naprawdę tunele będą dwa - po wydrążeniu pierwszego maszyna wiercąca (więcej o niej w ramce pod tekstem) zawróci i zacznie wiercić drugi. Każdym z nich auta pojadą tylko w jednym kierunku. W obu kanałach znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.

Projekt (warto dodać, ze jeszcze nie w pełni ukończony) tunelu pod Martwą Wisłą przewiduje też budowę osobnego budynku całodobowej obsługi i łączności służb ratunkowych. Budynek wzniesiony zostanie w rejonie projektowanego węzła Marynarki Polskiej z ul. Uczniowską.

W lipcu miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 ogłosiła przetarg ograniczony na budowę tunelu. Wpłynęło 13 wniosków od firm i konsorcjów, które chcą budować tunel pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi. Rozpoczęcie budowy zaplanowano w połowie przyszłego roku. Tunelem pierwsze auta pojadą w 2014 r. Inwestycja pochłonie 600 mln zł. Ok. 37 proc. tej kwoty dofinansuje Unia Europejska.

TBM (Tunnel Boring Machine) wydrąży pod Martwą Wisłą dwa tunele o średnicy ok. 12 m każdy. TBM (Tunnel Boring Machine) wydrąży pod Martwą Wisłą dwa tunele o średnicy ok. 12 m każdy.
Jak będzie drążony tunel pod Martwą Wisłą?

Najcięższa pracę wykona maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która przy użyciu tarczy tnącej będzie wiercić i przerabiać grunt spod rzeki. Maszyna-kret będzie wykonywać wykop w ziemi ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Miejsca

Opinie (210) ponad 20 zablokowanych

  • Ja codziennie jeździłem tunelem pod fjordem w Norwegii (1)

    Długość tunelu to 24 km a głębokość od lustra to 250 metrów.

    • 1 4

    • Ile za to płaciłeś?

      Ile za to płaciłeś?

      • 0 0

  • Za

    cztery lata kto to wie co będzie. Tylko długi się zwiększą.

    • 3 2

  • Rozsądny zamiar

    • 1 1

  • martwa wisla

    fantazja fantazja bo fantazja jest od tebo ................

    • 1 1

  • A co z rowerzystami? (4)

    Czy rowerzyści wybierający się z Zaspy albo Nowego Portu do Sobieszewa dalej będą musieli nadkładać 10 kilometrów z powodu zakazu wjazdu, tak jak na moście ze Stogów w stronę rafinerii?

    • 11 3

    • to absurd (1)

      niby się promuje jazdę rowerem - a wyjścia innego nie będzie - jak jechać samochodem !!!

      • 6 1

      • ty "rowerzysta"

        a słyszałej kiedyś o rowerze wodnym? :)

        • 5 3

    • Moze przeniosa prom dla pieszych i rowerow miedzy latarnię w NP a Westerplatte... chociaz, wtedy nie byloby szybkiego polaczenia z twierdza :/

      • 0 1

    • dla Was, drodzy rowerzyści, tunel wykopie Krecik ...

      ... równolegle z tą wielką machiną.

      • 1 0

  • dlaczego nie będzie chodnika ani ścieżki rowerowej?? (2)

    jak się dostane na westerplatte? przecież ten prom to już ledwo pływa i za 4 lata to już całkiem zatonie...

    • 13 3

    • Dlatego... (1)

      ...że ten kto projektuje tunej trzyma sie zasad jakich nauczył sie w zawodówie a wtedy jeszcze nie było chodników i ścieżek rowerowych w tunelach.

      • 11 0

      • będzie TELEPORTATOR

        dla rowerzystów

        • 1 0

  • Dlaczego nie most (3)

    Ciekawe kto wymyślił tunel gdy nie jest potrzebny. Most jest
    1) tańszy w eksploatacji
    2) jeśli ładny jest wizytówką miasta (jak np w Rio de Janeiro)
    3) możliwe są chodniki i ścieżki rowerowe
    4) ładna panorama na miasto

    • 8 4

    • ten most musialby byc mega wysoki, pamietaj o statkach, budujac most blokujesz port

      • 4 1

    • hmmm

      most musiałby być wysoki, co za tym idzie dojazdy do niego długie, otwarty "tunel" będzie się kończył za Marynarki Polskiej patrząc od kanału (bedzie przejad pod ulica) w przypadku mostu skończyłoby się zapewne estakadą może nawet do wiaduktu nad torami koło stadionu, a trzeba jeszcze zjazdy porobić... tunel wygodniejszy

      • 6 0

    • jaki most czlowieku... chyba 100m nad kanalem portowym, nawet przewody z linii wysokiego napiecia sciagaja jak plyna platformy wiertnicze do remontowej a te slupy sa naprawde wysokie...

      • 3 0

  • normalnie ameryka

    • 1 0

  • Darmowy dziś, a "jutro"..?

    Ha.. Darmowy może dziś, ale za te "4 lata" wszystko się może zmienić. Jak nie wcześniej. Pożyjemy zobaczymy :)

    • 8 1

  • złodziejskie kombinacje,zobaczycie że wspomnicie moje słowa, PRZEJAZD BĘDZIE PŁATNY.

    adamowicz manipulant i kombinator.

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane