• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście podziemne i dwa wiadukty na nowym odcinku kolejowym PKM

Michał Brancewicz
8 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

W marcu 2022 r. rozpocznie się budowa 1,5-kilometrowego bajpasu kartuskiego, czyli fragmentu objazdu kolejowego na Kaszuby. Na odcinku realizowanym na zlecenie PKM powstanie nowy tor oraz przejście podziemne w nasypie, wiadukt kolejowy i drogowy. Prace potrwają do końca roku.



Budowa bajpasu jest podzielona na dwa zadania:

  1. PKM odbuduje niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki. Wykonawcą wartych 43,25 mln zł prac jest firma Torhamer.
  2. PLK zmodernizuje ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz. Wykonawcą wartych 91,5 mln zł netto prac jest konsorcjum firm Rajbud i Torhamer.

Z perspektywy czasu PKM okazała się dobrym projektem?

Bajpas kartuski, czyli kolejowy objazd z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk-Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie linii kolejowych nr 234 i 229, powstaje w związku z toczącą się elektryfikacją PKM oraz planowaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz.

Dzięki niemu podczas prac nie trzeba będzie zawieszać połączeń kolejowych między Trójmiastem a Kaszubami.

W lutym wycinka drzew, w marcu budowa



  • Wiadukt kolejowy, jaki powstanie w ramach budowy bajpasu.
  • Wiadukt drogowy łączący ulice Osiedlową i Dojazdową, jaki powstanie w ramach budowy bajpasu.
  • Przejście podziemne w nasypie kolejowym, jakie powstanie w ramach budowy bajpasu.
W grudniu 2020 r. PKM podpisała umowę z firmą Torhamer na opracowanie projektu i wykonanie prac budowlanych. Pierwsza część zadania została już wykonana, teraz przyszedł czas, by zmaterializować to, co powstało w głowach projektantów.

- Jeszcze w lutym ruszy wycinka drzew, a na początku marca rozpoczną się prace budowlane. W pierwszej kolejności związane z budową trzech obiektów, czyli przejścia i dwóch wiaduktów, a zaraz potem już samego torowiska - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Roboty potrwają do końca 2022 r.

Przejście podziemne przy zbiorniku Kiełpinek i dwa wiadukty



Zakres prac obejmuje włączenie linii kolejowej nr 234 w linię 248 (PKM) na wysokości Obwodnicy Trójmiasta za przystankiem PKM Gdańsk-Kiełpinek (jadąc w kierunku lotniska) oraz rewitalizację samej linii 234 na odcinku prawie 1,5 km (do okolic połączenia ulic Osiedlowej i Dojazdowej).

Istniejący, przedwojenny nasyp zostanie częściowo rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony.

Prace obejmą także budowę wiaduktu kolejowego, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiaduktu drogowego łączącego ulice Osiedlową i Dojazdową.

Bajpas PLK dopiero w 2024 r.?



Także do końca 2022 r. miały zakończyć się prace na odcinku należącym do PKP PLK. Wybór wykonawcy również nastąpił w grudniu 2020 r. Jednak kolejarze z Warszawy są mocno opóźnieni, jeśli chodzi o prace na swoich odcinkach. Niewykluczone więc, że część ich bajpasu powstanie znacznie później. Mówi się nawet nieoficjalnie o 2024 r.

Natomiast trwająca od czerwca 2021 r. elektryfikacja linii PKM wraz z budową nowego przystanku Firoga też ma się zakończyć wraz z końcem tego roku.
11:12 16 LUTEGO 22

Wycinka drzew przy PKM Kokoszki (15 opinii)

Prace prowadzone są w ramach przygotowania do budowy tzw. bajpasa kaszubskiego, czyli objazdu kolejowego z Gdańska na Kaszuby. Na drugim zdjęciu widać, ile zostało ze starotorza.
Prace prowadzone są w ramach przygotowania do budowy tzw. bajpasa kaszubskiego, czyli objazdu kolejowego z Gdańska na Kaszuby. Na drugim zdjęciu widać, ile zostało ze starotorza.

Opinie (178) 1 zablokowana

  • PKM do Pruszcza Gdańskiego - budujcie już teraz w świetle starej PKP zlikwidowanej przez PO

    • 11 5

  • Ważne pytanie (4)

    Co się stanie z bajpasem kartuskim bo zakończeniu prac na linii 201 Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz? Czy dalej będzie używany w zakresie transportu pasażerskiego czy zostanie zamknięty?

    • 10 2

    • KO wszystko wróci do normalności zeby było tak jak było (1)

      • 4 2

      • czyli po okresie trwałości projektu

        protokół zniszczenia...

        • 6 2

    • Tak, będzie używany.

      • 6 0

    • Wg planow Marszałka mają tam jezdzic do Wrzeszcza SZTy z Sierakowic

      Dzięki temu w sensowny sposób wykorzystana zostanie trakcja spalinowa, a Kartuzy dostaną pociag do Gdańska co 30 min - raz elektryczny przez Zukowo Wschodnie i lotnisko, raz spalinowy (jadący z Sierakowic) przez Zukowo Zachodnie, Starą Piłę i Leźno.

      • 15 0

  • w relacjach z "państwem" kolejowym Gdańsk pilnuje interesów swoich mieszkańców (1)

    - a w Gdyni wielkie osiedle (sypialnia Gdyni) od wieków czeka na choćby kładkę nad torami aby połączyć ul Chylońską z Pucką i dalej do Hutniczej czyli przemysłowej dzielnicy miasta gdzie sporo mieszkańców ma pracę - przejazd (przejście)przez tory kolejowe - to średniowiecze(!) najczęściej czeka się +- 1/2h w deszcz mróz - albo rosyjska ruletka pod szlabanem

    • 9 1

    • "Gdańsk pilnuje interesów swoich mieszkańców "

      No, bym nie przesadzał...
      Z przejazdem na Oruni "sukcesy" Gdańska dorównują Gdyni...
      Obie "metropolie" zostały daleko za "małym Trójmiastem", gdzie takich tuneli powstało już kilka.

      PKM to nie robota kolei (państwowych) a marszałka. Która powstała wyłącznie z powodu "karnawału euro" i szczęśliwej (dla Gdańska) konstelacji politycznej.

      Raczej mało w tym przemyślenia, zamysłu i konsekwentnego działania...
      Zwykły oportunizm...

      • 5 1

  • Czy już nie potrafimy pisać po polsku?

    Bajpas.
    Zachwaszczanie polszczyzny trwa w najlepsze.

    • 3 6

  • Wycięcie drzew?

    Masakra. Czas skończyć z wycinaniem drzew. Precz z PKM

    • 0 11

  • ... a tu cos chyba brakuje (1)

    Ladna mapa - planowany bajpass - a przystanek Firoga - nie ma na mapie

    • 3 2

    • Nie brakuje..., to nie to miejsce gdzie jest przystanek Firoga.

      • 3 0

  • A ile było zrzędzenia, że kolej donikąd...

    • 8 0

  • Gdyby linia działała na wzór SKM-ki (3)

    to cały region zostałby niesamowicie ożywiony oferuje bowiem piękno przyrody a Trójmiasto w zamian miejsca pracy. Byłby więc ruch w obu kierunkach. To samo dotyczy się rewitalizacji i modernizacji linii z Gdańska do Starogardu Gdańskiego, którą należy przywrócić i tak zmodernizować by była bezpośrednia i zelektryfikowana.

    • 57 1

    • Ze Starogardu do Gdańska jak ? Którędy ? Tylko przez Tczew.

      • 6 0

    • To niemożliwe. (1)

      SKM ma własny tabor i tory tylko dla siebie. Dzięki temu możliwy jest regularny ruch co 7-8 minut. Linia PKM jest tylko łącznikiem pomiędzy liniami PLK, na których ruch jest różnorodny. Poza tym nadal nie są poukładane różne kwestie pomiędzy marszałkowem a gminami w obszarze ciążenia. Zresztą głównie z winy marszałkowa, które powinno prowadzić konsekwentne działania w kierunku uregulowania tychże kwestii w drodze formalnego porozumienia, na wzór Wielkopolski czy Podkarpacia.

      • 6 1

      • mowiac prosciej

        Kazdy ma ochote na ciastko...
        Tylko juz zdecydowanie mniejsza na rachunek.

        • 7 0

  • (1)

    A ta nowa (stara) linia przebiegnie przez most w Rutkach? bo mapa taka jakoś mało szczegółowa

    • 5 0

    • Tak.

      • 1 0

  • częśtotliwość

    PKM powinna jeździć c o 15 minut a nie tak jak teraz raz na godzinę. W Gdańsku Rębiechowie na przesiadkę czeka się po 20 minut - i**ota układał ten rozkład jazdy.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane