• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście podziemne i dwa wiadukty na nowym odcinku kolejowym PKM

Michał Brancewicz
8 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

W marcu 2022 r. rozpocznie się budowa 1,5-kilometrowego bajpasu kartuskiego, czyli fragmentu objazdu kolejowego na Kaszuby. Na odcinku realizowanym na zlecenie PKM powstanie nowy tor oraz przejście podziemne w nasypie, wiadukt kolejowy i drogowy. Prace potrwają do końca roku.



Budowa bajpasu jest podzielona na dwa zadania:

  1. PKM odbuduje niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki. Wykonawcą wartych 43,25 mln zł prac jest firma Torhamer.
  2. PLK zmodernizuje ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz. Wykonawcą wartych 91,5 mln zł netto prac jest konsorcjum firm Rajbud i Torhamer.

Z perspektywy czasu PKM okazała się dobrym projektem?

Bajpas kartuski, czyli kolejowy objazd z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk-Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie linii kolejowych nr 234 i 229, powstaje w związku z toczącą się elektryfikacją PKM oraz planowaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz.

Dzięki niemu podczas prac nie trzeba będzie zawieszać połączeń kolejowych między Trójmiastem a Kaszubami.

W lutym wycinka drzew, w marcu budowa



  • Wiadukt kolejowy, jaki powstanie w ramach budowy bajpasu.
  • Wiadukt drogowy łączący ulice Osiedlową i Dojazdową, jaki powstanie w ramach budowy bajpasu.
  • Przejście podziemne w nasypie kolejowym, jakie powstanie w ramach budowy bajpasu.
W grudniu 2020 r. PKM podpisała umowę z firmą Torhamer na opracowanie projektu i wykonanie prac budowlanych. Pierwsza część zadania została już wykonana, teraz przyszedł czas, by zmaterializować to, co powstało w głowach projektantów.

- Jeszcze w lutym ruszy wycinka drzew, a na początku marca rozpoczną się prace budowlane. W pierwszej kolejności związane z budową trzech obiektów, czyli przejścia i dwóch wiaduktów, a zaraz potem już samego torowiska - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Roboty potrwają do końca 2022 r.

Przejście podziemne przy zbiorniku Kiełpinek i dwa wiadukty



Zakres prac obejmuje włączenie linii kolejowej nr 234 w linię 248 (PKM) na wysokości Obwodnicy Trójmiasta za przystankiem PKM Gdańsk-Kiełpinek (jadąc w kierunku lotniska) oraz rewitalizację samej linii 234 na odcinku prawie 1,5 km (do okolic połączenia ulic Osiedlowej i Dojazdowej).

Istniejący, przedwojenny nasyp zostanie częściowo rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony.

Prace obejmą także budowę wiaduktu kolejowego, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiaduktu drogowego łączącego ulice Osiedlową i Dojazdową.

Bajpas PLK dopiero w 2024 r.?



Także do końca 2022 r. miały zakończyć się prace na odcinku należącym do PKP PLK. Wybór wykonawcy również nastąpił w grudniu 2020 r. Jednak kolejarze z Warszawy są mocno opóźnieni, jeśli chodzi o prace na swoich odcinkach. Niewykluczone więc, że część ich bajpasu powstanie znacznie później. Mówi się nawet nieoficjalnie o 2024 r.

Natomiast trwająca od czerwca 2021 r. elektryfikacja linii PKM wraz z budową nowego przystanku Firoga też ma się zakończyć wraz z końcem tego roku.
11:12 16 LUTEGO 22

Wycinka drzew przy PKM Kokoszki (15 opinii)

Prace prowadzone są w ramach przygotowania do budowy tzw. bajpasa kaszubskiego, czyli objazdu kolejowego z Gdańska na Kaszuby. Na drugim zdjęciu widać, ile zostało ze starotorza.
Prace prowadzone są w ramach przygotowania do budowy tzw. bajpasa kaszubskiego, czyli objazdu kolejowego z Gdańska na Kaszuby. Na drugim zdjęciu widać, ile zostało ze starotorza.

Opinie (178) 1 zablokowana

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tędy pobiegnie objazd kolejowy na Kaszuby

    (2)

    Dokąd prowadzić będzie ta linia skoro kończy się ..... w sumie w polu. Czyli to taka linia donikąd? Proszę autora o wyjaśnienie a może tak po prostu ma być?

    • 7 9

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tędy pobiegnie objazd kolejowy na Kaszuby

      (1)

      do kokoszek, tam połaczy się z obecnie nieczynną linią do Żukowa

      • 5 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Tędy pobiegnie objazd kolejowy na Kaszuby

        gość "tam" nigdy nie był to dla niego terra incognita , stąd takie głupie pytanie

        • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tędy pobiegnie objazd kolejowy na Kaszuby

    Tempo prac zabójcze (1)

    Czas przejazdu : Gdynia - Kościerzyna to średnio 1:45 godziny. Tempo zabójcze.
    Ile czasu jeszcze będzie trwał ten cyrk.

    • 14 5

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tędy pobiegnie objazd kolejowy na Kaszuby

      Nie rozumiesz ,że liczy się kasa a jakość projektu jest na drugim planie...

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tędy pobiegnie objazd kolejowy na Kaszuby

    (1)

    cała ta pkm to jedna wielka ściema , no ale kto się używił i używi to już inna sprawa .... tempo pkm raczej spacerowe
    częstotliwość raczej muzealna , cała komunikacja tzw metropolitalna poniżej krytyki przede wszystkim na pewno nie jest dla mieszkańców ! samochód jest jedynym rozwiązaniem by na dojazdach komunikacją nie tracić połowy życia !
    i niech w końcu zrozumieją urzędnicy rozwiązaniem zakorkowanego trójmiasta jest tylko i wyłącznie prężna komunikacja dużo kursów i dobrze skolerowanych !

    • 11 24

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tędy pobiegnie objazd kolejowy na Kaszuby

      Kacper,

      mówiłem ci tyle razy-wyluzuj! Z Forum ci nie wyszło to się Pekaemki czepiasz? Pieniądze za kancelarię oddałeś?

      • 6 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tędy pobiegnie objazd kolejowy na Kaszuby

    Kacper P.

    już od 7.30 siedzi przed klawiaturą i wypisuje negatywne komentarze pod artykułem.

    • 2 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tędy pobiegnie objazd kolejowy na Kaszuby

    Wielkie bicie piany. Wizualizacja pokazuje ile km? 1 czy 2?

    • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

    Przejście pod torami (9)

    Zgodnie z nową polityką miasta przejście podziemne powinno zostać zastąpione zwykłym naziemnym przejściem dla pieszych ze światłami. Albo nawet bez świateł a z pierwszeństwem przejścia pieszego ;)

    • 42 22

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

      Wczesniej tylko rodzina wiedziala zes glupi (3)

      • 14 25

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

        ech.. (2)

        A znasz pojęcie ironii???

        • 21 4

        • Opinia do filmu

          Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

          Nie wykręcaj kota ogonem.

          Tobie własna opinia może się wydawać błyskotliwą ironią, dla kogoś innego może być bezmyślnym zlepkiem słów.

          To o tych przejściach to miało być śmieszne? Miało być zawoalowaną krytyką polityki drogowej? To nie wyszło.

          • 6 20

        • Opinia do filmu

          Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

          A gdzie tam jest ironia?

          Tam jest tylko głupota.

          • 6 14

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

      Progi zwalniające będziemy montować tylko na pasach startowych. (2)

      na przejazdach kolejowych musi wystarczyć zwykłe pierwszeństwo pieszych i obowiązek zatrzymania pociągu, gdy pieszy jest w zasięgu wzroku.

      • 15 4

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

      Kolejny d**il, który nie widzi różnicy między samochodzikiem ok. 2 ton, a szynobusem minimum 82 tony (próżny SA133)

      A najczęściej to ok. 136-206 ton (pełny SA136 lub pełne 2x SA133)

      • 3 3

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

      może być ze światłami ale ze zdemontowanymi przyciskami, czynne cała dobę

      • 2 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

    (7)

    Może ktoś wie po co jest ten ślepy 'ogonek' widoczny ~32s?

    To jakiś wymóg standardu sterowania, że ten tor ma być prawie cały czas ustawiony na ślepo?

    • 3 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

      (2)

      Moze w celu mijania sie pociagow?Tak strzelam.

      • 0 2

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

        Mijanka (1)

        Prawdopodobnie tak zwana mijanka będzie dopiero w Starej Pile. Tam jest na to miejsce i możliwości.

        • 1 2

        • Opinia do filmu

          Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

          Najbliższa mijanka będzie w Kokoszkach

          • 2 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

      Ogonek (2)

      Ten ogonek, to tak zwane żeberko ochronne. Jest ono podyktowane bezpieczeństwem, by skład (jadący znad przeciwka oglądanego nas filmu) nie wjechał na tory główne a wykoleił się właśnie na tym torze zakończonym kozłem oporowym.

      Gdy ustawiana jest droga przebiegu dla pociągu w którąkolwiek stronę, to wszystkie zwrotnice są od siebie uzależnione i odpowiednio zabezpieczone. Położenie zasadnicze zwrotnicy będzie prowadziło wprost na tor ochronny, gdy reszta zwrotnic będzie ułożona zasadniczo na wprost, czyli dalej w linii dwutorowej.

      To tak na szybko i w skrócie :)

      • 7 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

        (1)

        No tak też podejrzewałem, bardziej się zastanawiam dlaczego tutaj on jest, a na analogicznych krzyżówkach koło Osowej nie? Tam też mamy sytuację że jeden tor przychodzi do linii dwutorowej.

        • 1 0

        • Opinia do filmu

          Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

          hmm

          Jeśli chodzi o "trójkąt" między Rębiechowem a Osową, to niestety tego nie potrafię wytłumaczyć. Zapewne związane jest to z faktem, że to są tory główne linii.

          Jeśli chodzi o bocznicę cementowni na stacji Osowa, to już sam fakt daje do myślenia, że ruch pociągów odbywa się tam na zasadach bocznicy. Zabezpieczenie z tego co pamiętam jest w postaci jednego żeberka ochronnego i prawdopodobnie wykolejnicy.

          A wracając do tego "trójkąta" z Rębiechowa w obie strony, to jest to dosyć ciekawe. Na Kaszubach zastosowany jest podobny układ i również tam nie ma żeberek ochronnych. Temat warty zgłębienia :)

          • 2 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

      Tzw "żeberko"

      Wymóg nie tyle sterowania, co bezpieczeństwa. Tor z linii podrzednej lub bocznicy ma ten dodatkowy ślepy fragment, żeby w przypadku braku sygnału zezwalającego na wjazd na główna linię nie rozpruł rozjazdu i wjechal "na kolizję", ale zatrzyma się na koziołku (slepym torze)

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

    a kiedy będą kursowały pociągi na zlikwidowanej trasy Pruszcz Gd a Kartuzy ponieważ ta kolej zlikwidowała by korki z Kolbud do Gdańska

    • 4 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

    To według tego planu mamy na Kaszuby 17,5 km ,a przez resztę kaszub to pójdziemy na piechotę !!!! (2)

    • 10 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

      (1)

      Na Kaszuby mamy od zera do 130 km w "pionie" (tzn. północ-południe) i ponad 500 km w "poziomie". Nie da się mierzyć odległości z punktu do obszaru, jeśli punkt należy do obszaru. Trzeba by sprecyzować do jakiego punktu na Kaszubach mierzysz odległość. I o jakie Kaszuby (Pomorze) chodzi - historyczne, językowe, etniczne?

      • 2 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak będzie wyglądać objazd kolejowy na Kaszuby

    Dlaczego dekle nie zrobicie przystanku gdansk karczemki!!!???,

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane