• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście przy Bramie Wyżynnej powstanie w 2019 r.

Maciej Korolczuk
7 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
  • Orientacyjna lokalizacja i organizacja nowego przejścia. Ostateczny jego kształt zależeć będzie od projektu i wykonawcy, który ma zostać wybrany jeszcze w tym roku.
  • Koncepcja przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, opracowana w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Najwcześniej wiosną przyszłego roku powstanie przejście dla pieszych między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk na Wałach Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska. Poznaliśmy szczegóły tej inwestycji.



Co myślisz o nowym przejściu przy Bramie Wyżynnej i Forum Gdańsk?

Pierwotnie zakładano powstanie przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej i Forum Gdańsk z budową chodnika tylko po zachodniej stronie Wałów Jagiellońskich. Rozważano też wydłużenie peronów na przystanku tramwajowym o nawet 15 metrów kosztem skrócenia, a może nawet likwidacji lewoskrętu w Hucisko. Po przeanalizowaniu kilku wariantów budowy nowego przejścia podjęto jednak decyzję o korekcie pierwotnych założeń.

Przede wszystkim chodniki, którymi piesi będą mogli przedostać się z przystanku na nową zebrę zostaną wytyczone po obu stronach zejść do tunelu. Wiąże się to z koniecznością zwężenia wszystkich sześciu pasów w obu kierunkach do 3 metrów każdy. To pozwoli na wygospodarowanie dodatkowego miejsca na bezpieczne ciągi piesze, które od jezdni odgrodzą barierki.

Zobacz projekt przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej (PDF)

Aby przejazd aut na wysokości przystanków był bezpieczny, chodniki zostaną wydłużone na całej długości peronu. Przejście powstanie w oparciu o istniejącą sygnalizację świetlną, dzięki czemu nie powinno ono generować dodatkowych utrudnień dla samochodów.

Aby nie sparaliżować ruchu w newralgicznym miejscu w Śródmieściu, przejście najprawdopodobniej będzie dwuetapowe. Trzeba mieć więc na uwadze, że pokonanie obu zebr zajmie pieszym z pewnością nieco więcej czasu, niż przejście tego dystansu tunelem.

- Przeprowadziliśmy już szereg testów i symulacji, jak prawdopodobnie będzie funkcjonował ruch drogowy, kiedy przejście naziemne powstanie. Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody, ale za to znacznie ułatwi przedostanie się na drugą stronę jezdni pieszym, zwłaszcza tym niepełnosprawnym - mówił Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku.
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku. Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, przeciwni budowie przejścia byli przede wszystkim zarządcy i najemcy Forum Gdańsk. Twarde stanowisko mieli utrzymywać zwłaszcza najemcy dużych sklepów, które znajdą się na poziomie wyjścia z dotychczasowego tunelu dla pieszych. Tunel miał być dla nich gwarantem, że piesi w pierwszej kolejności trafią do ich sklepów. Gdy pójdą w poziomie jezdni, a więc "górą", takiej gwarancji już nie będzie.

Budowa przejścia będzie możliwa najwcześniej w 2019 roku. Do końca tego roku ma być gotowy projekt i wybrany wykonawca. Prace budowlane - o ile pozwoli na to łagodna zima - mogłyby się rozpocząć wczesną wiosną 2019 r. Pierwsi piesi mogliby więc przejść po nowej "starej" zebrze (przejście w tym miejscu funkcjonowało do lat 70. ubiegłego wieku) najwcześniej w marcu lub kwietniu przyszłego roku.

- Mamy na uwadze zarówno dobro kierowców, jak i pieszych. Przejście powstanie za rok, do tego czasu ogłosimy przetarg, zajmiemy się sprawami administracyjnymi i testami - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Inwestycja ma kosztować budżet miasta ok. 800 tys. zł.

Opinie (443) 5 zablokowanych

  • przejście

    Ja bym przeniósł windy z kładki na Zaspie pod Bramę Wyżynna i po kłopocie, a "projektodawcą" dzięki za "wygłup" !!!

    • 1 4

  • inżynier ruchu

    Takiego inżyniera ruchu od razu powinni zwolnić. W miejscu gdzie notorycznie są korki postawienie przejścia tylko pogorszy sytuację... Tak samo jak nowe światła w okolicach Dworca Głównego - pewnie też pomysł inżyniera ruchu

    • 3 4

  • Przejśćie

    Będzie więcej wypadków, pijaczki słabo reagują na światła, kierowcy będą się bardziej wkór...ć i lać się między sobą z nerwów a co z tunelem? zasypią ? będzie sobie istniał czy może schron wybudują?
    Lepiej niech łatają dziury na rozwalonych ulicach.

    • 2 6

  • Czy aby to naprawde pomysł radnych ? mi to śmierdzi FRAGiem ? (3)

    • 2 6

    • W tej okolicy to akurat śmierdzi budyniem z każdego zakamarka...

      • 1 1

    • jak się nie ma rzeczowych argumentów, to się obraża pomysłodawców (1)

      co konkretnie proponujesz w zamian?

      Jak na razie słyszę o windach lub tunelach dla samochodów.

      Policz, proszę koszty, a potem się zastanawiaj, jak pogodzić sprzeczne niekiedy interesy różnych mieszkańców

      • 0 2

      • Cofnąć się w czasie i nie wybudować forum budynium proponuję

        Pojawi się szansa na wybudowanie normalnego fragmentu miasta dla wszystkich

        • 0 0

  • To regres cywilizacyjny. (1)

    Jest grupa ludzi niedostosowanych do otaczającego ich świata, chodujących własne kompleksy i fobie. Najlepsze przykłady, to antyszczepionkowcy, płaskoziemcy albo właśnie przeciwnicy przejść podziemnych. Nie warto wdawać się w dyskusje z takimi ludźmi. Oni nie reagują na żadne argumenty. Usunie ich częściowo selekcja naturalna ale niestety zanim to się stanie, narobią sporo szkód.

    • 2 8

    • nie wrzucaj wszystkich inaczej myślących do jednego wora

      wielu antyszczepionkowców jest uzależnionych mentalnie od samochodów: tak jak chyba ty również.

      Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

      • 0 0

  • (1)

    Centrum miasta powinno być dostosowane do pieszych oraz turystów, a nie do leniwych i tłustych Januszy i Grażyn, którzy paru kilometrów nie mogą komunikacją miejską przejechać...

    • 7 2

    • nie zapominaj o możliwości poruszania się po mieście SKMką i rowerem oraz hulajnogą

      Można też na wrotkach.

      Komunikacja miejska zwykle wiąże się z korzystaniem z aktywnych form mobilności, znam takich, którzy na przystanek PKM dojeżdżają samochodem, znam innych, którzy to robią rowerem.

      Życie stawia przed nami różne wyzwania.

      • 0 0

  • Zwezić:

    Porobić normalne skrzyżowania
    Porobić normalne przejścia
    Porobić pasy rowerowe w jezdni
    Piesi odzyskają chodnik

    TAK POWINNO BYC

    • 4 2

  • Tunel

    Tunel jest idealnym rozwiązaniem! Nowy projekt powoduje utrudnienia zarówno dla pieszych tracących czas oczekując na zielone światło i kierowców, którzy utkną w gigantycznym korku. Centrum utonie w smrodzie spalin. Ale zarządzający miastem łapówkarze tego nie są w stanie zauważyć, bo za forsę z korupcji mają wybudowane domy za miastem i zlewają mieszkańców.

    • 2 4

  • Drodzy betoniarze ze zdjęcia! (2)

    Wszyscy wiedzą, że to wy odpowiadacie za powstanie tego szpetnego molocha w tle i nie pomoże żadne zaprojektowane na ostatnią chwilę, wymuszone przejście naziemne - wy po prostu nie potraficie budować miasta. Kilka tysięcy metrów w Śródmieściu zostało stracone, dzięki wam, zróbcie wszystkim przysługę i zmieńcie zawód.

    • 7 3

    • kilkadziesiąt tysięcy metrów kwadratowych w Śródmieściu jest codziennie marnotrawnie wykorzystywanych (1)

      na darmowe parkowanie samochodów.

      Warto poprawiać warunki ruchu pieszych i rowerzystów by miasto zmieniało się bardziej dla ludzi a nie głównie dla korzystających z samochodów nawet na krótkie odległości.

      • 0 2

      • I twoim zdaniem Forum Radunia w tym pomaga?

        • 2 0

  • Co to za

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane