• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście przy Bramie Wyżynnej powstanie w 2019 r.

Maciej Korolczuk
7 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
  • Orientacyjna lokalizacja i organizacja nowego przejścia. Ostateczny jego kształt zależeć będzie od projektu i wykonawcy, który ma zostać wybrany jeszcze w tym roku.
  • Koncepcja przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, opracowana w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Najwcześniej wiosną przyszłego roku powstanie przejście dla pieszych między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk na Wałach Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska. Poznaliśmy szczegóły tej inwestycji.



Co myślisz o nowym przejściu przy Bramie Wyżynnej i Forum Gdańsk?

Pierwotnie zakładano powstanie przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej i Forum Gdańsk z budową chodnika tylko po zachodniej stronie Wałów Jagiellońskich. Rozważano też wydłużenie peronów na przystanku tramwajowym o nawet 15 metrów kosztem skrócenia, a może nawet likwidacji lewoskrętu w Hucisko. Po przeanalizowaniu kilku wariantów budowy nowego przejścia podjęto jednak decyzję o korekcie pierwotnych założeń.

Przede wszystkim chodniki, którymi piesi będą mogli przedostać się z przystanku na nową zebrę zostaną wytyczone po obu stronach zejść do tunelu. Wiąże się to z koniecznością zwężenia wszystkich sześciu pasów w obu kierunkach do 3 metrów każdy. To pozwoli na wygospodarowanie dodatkowego miejsca na bezpieczne ciągi piesze, które od jezdni odgrodzą barierki.

Zobacz projekt przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej (PDF)

Aby przejazd aut na wysokości przystanków był bezpieczny, chodniki zostaną wydłużone na całej długości peronu. Przejście powstanie w oparciu o istniejącą sygnalizację świetlną, dzięki czemu nie powinno ono generować dodatkowych utrudnień dla samochodów.

Aby nie sparaliżować ruchu w newralgicznym miejscu w Śródmieściu, przejście najprawdopodobniej będzie dwuetapowe. Trzeba mieć więc na uwadze, że pokonanie obu zebr zajmie pieszym z pewnością nieco więcej czasu, niż przejście tego dystansu tunelem.

- Przeprowadziliśmy już szereg testów i symulacji, jak prawdopodobnie będzie funkcjonował ruch drogowy, kiedy przejście naziemne powstanie. Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody, ale za to znacznie ułatwi przedostanie się na drugą stronę jezdni pieszym, zwłaszcza tym niepełnosprawnym - mówił Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku.
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku. Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, przeciwni budowie przejścia byli przede wszystkim zarządcy i najemcy Forum Gdańsk. Twarde stanowisko mieli utrzymywać zwłaszcza najemcy dużych sklepów, które znajdą się na poziomie wyjścia z dotychczasowego tunelu dla pieszych. Tunel miał być dla nich gwarantem, że piesi w pierwszej kolejności trafią do ich sklepów. Gdy pójdą w poziomie jezdni, a więc "górą", takiej gwarancji już nie będzie.

Budowa przejścia będzie możliwa najwcześniej w 2019 roku. Do końca tego roku ma być gotowy projekt i wybrany wykonawca. Prace budowlane - o ile pozwoli na to łagodna zima - mogłyby się rozpocząć wczesną wiosną 2019 r. Pierwsi piesi mogliby więc przejść po nowej "starej" zebrze (przejście w tym miejscu funkcjonowało do lat 70. ubiegłego wieku) najwcześniej w marcu lub kwietniu przyszłego roku.

- Mamy na uwadze zarówno dobro kierowców, jak i pieszych. Przejście powstanie za rok, do tego czasu ogłosimy przetarg, zajmiemy się sprawami administracyjnymi i testami - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Inwestycja ma kosztować budżet miasta ok. 800 tys. zł.

Opinie (443) 5 zablokowanych

  • Tunel powinien byc ale dla samochodów.. (1)

    Na całej długości od dworca gł do bramy wyżynnej powinien być tunel dla samochodów.. Powatałoby miejsce na deptak i przestrzeń miejską podobnie jak w Sopocie przy Sheratonie..

    • 10 1

    • taki tunel musiałby być zagłębiony poniżej kanału Raduni

      To byłoby baardzo kosztowne.

      Budowa takiego tunelu załatwiłaby budżet Gdańska na wiele lat

      • 0 1

  • Alergik

    Budynioza. Czas popróbować kisielu.

    • 2 2

  • Oesu, jakie to centrum brzydkie. I już na zawsze. Smutek

    • 6 1

  • wstyd !

    Co jeszcze w Gdańsku może Pan zepsuć jeśli zostanie Pan wybrany? Czas już odejść Panie prezydencie!

    • 8 7

  • A kiedy będzie otwarte Fotum Gdańsk?

    Wcześniej? to ja bym prosił razem z otwarciem Forum i koniecznie PRZED wyborami. Bo po wyborach to będziemy mogli, jak to powiedział pan po dobranocce, pocałować misia w d...

    • 2 2

  • odkryli koło !

    żałosne to jest

    • 2 2

  • Ile jest wypadków na przejściach ze światłami? (1)

    Ludzie, zrozumcie w końcu, że przeciwnicy przejścia naziemnego dla pieszych, w przeważającej części, wykazują troskę właśnie o pieszych, nie zaś jak niektórzy sugerują, zabiegają o swoją wygodę. W dużej mierze, to właśnie piesi powodują wypadki i najbardziej są poszkodowani. Ile jest wypadków na przejściach ze światłami? Jeżeli ktoś uważa, że takich wypadków jest niewiele, to śmiem twierdzić, że kłamie, albo.....

    • 1 10

    • Zacznij debilu przestrzegac przepisy to niebedziue wypadków

      • 2 1

  • Przejście naziemne w miejscu tunelu (1)

    to działanie debili i psychopatów.

    • 3 7

    • 10/10

      • 1 5

  • Kreatywność.

    Trzeba być debilem aby budować naziemne przejście w tym miejscu.
    Ale najważniejsze aby coś przytulić i kupić następne mieszkanie

    • 3 4

  • no i elegancko

    będę miał wygodniejszą drogę na tramwaj i po sprawunki do molocha handlowego Radunia

    PSY SZCZEKAJĄ KARAWANA JEDZIE DALEJ

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane