• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście przy Bramie Wyżynnej powstanie w 2019 r.

Maciej Korolczuk
7 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
  • Orientacyjna lokalizacja i organizacja nowego przejścia. Ostateczny jego kształt zależeć będzie od projektu i wykonawcy, który ma zostać wybrany jeszcze w tym roku.
  • Koncepcja przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, opracowana w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Najwcześniej wiosną przyszłego roku powstanie przejście dla pieszych między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk na Wałach Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska. Poznaliśmy szczegóły tej inwestycji.



Co myślisz o nowym przejściu przy Bramie Wyżynnej i Forum Gdańsk?

Pierwotnie zakładano powstanie przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej i Forum Gdańsk z budową chodnika tylko po zachodniej stronie Wałów Jagiellońskich. Rozważano też wydłużenie peronów na przystanku tramwajowym o nawet 15 metrów kosztem skrócenia, a może nawet likwidacji lewoskrętu w Hucisko. Po przeanalizowaniu kilku wariantów budowy nowego przejścia podjęto jednak decyzję o korekcie pierwotnych założeń.

Przede wszystkim chodniki, którymi piesi będą mogli przedostać się z przystanku na nową zebrę zostaną wytyczone po obu stronach zejść do tunelu. Wiąże się to z koniecznością zwężenia wszystkich sześciu pasów w obu kierunkach do 3 metrów każdy. To pozwoli na wygospodarowanie dodatkowego miejsca na bezpieczne ciągi piesze, które od jezdni odgrodzą barierki.

Zobacz projekt przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej (PDF)

Aby przejazd aut na wysokości przystanków był bezpieczny, chodniki zostaną wydłużone na całej długości peronu. Przejście powstanie w oparciu o istniejącą sygnalizację świetlną, dzięki czemu nie powinno ono generować dodatkowych utrudnień dla samochodów.

Aby nie sparaliżować ruchu w newralgicznym miejscu w Śródmieściu, przejście najprawdopodobniej będzie dwuetapowe. Trzeba mieć więc na uwadze, że pokonanie obu zebr zajmie pieszym z pewnością nieco więcej czasu, niż przejście tego dystansu tunelem.

- Przeprowadziliśmy już szereg testów i symulacji, jak prawdopodobnie będzie funkcjonował ruch drogowy, kiedy przejście naziemne powstanie. Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody, ale za to znacznie ułatwi przedostanie się na drugą stronę jezdni pieszym, zwłaszcza tym niepełnosprawnym - mówił Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku.
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku. Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, przeciwni budowie przejścia byli przede wszystkim zarządcy i najemcy Forum Gdańsk. Twarde stanowisko mieli utrzymywać zwłaszcza najemcy dużych sklepów, które znajdą się na poziomie wyjścia z dotychczasowego tunelu dla pieszych. Tunel miał być dla nich gwarantem, że piesi w pierwszej kolejności trafią do ich sklepów. Gdy pójdą w poziomie jezdni, a więc "górą", takiej gwarancji już nie będzie.

Budowa przejścia będzie możliwa najwcześniej w 2019 roku. Do końca tego roku ma być gotowy projekt i wybrany wykonawca. Prace budowlane - o ile pozwoli na to łagodna zima - mogłyby się rozpocząć wczesną wiosną 2019 r. Pierwsi piesi mogliby więc przejść po nowej "starej" zebrze (przejście w tym miejscu funkcjonowało do lat 70. ubiegłego wieku) najwcześniej w marcu lub kwietniu przyszłego roku.

- Mamy na uwadze zarówno dobro kierowców, jak i pieszych. Przejście powstanie za rok, do tego czasu ogłosimy przetarg, zajmiemy się sprawami administracyjnymi i testami - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Inwestycja ma kosztować budżet miasta ok. 800 tys. zł.

Opinie (443) 5 zablokowanych

  • Po..ało ich totalnie

    Po kiego wuja tam to przejście? To może od razu zamknąć tą ulicę i zrobić tam deptak? Idioci. Mają w d*pie kierowców.

    • 2 6

  • przejście

    1 po co i na co wydano tyle kasy na utrzymywanie i remont tunelu
    2 ewentualna likwidacja lewoskrętu w Hucisko BRAWO to na Morenę będziemy jechać przez słowackiego bo Dąbrowskiego Do studzienki i Jaśkowa już zapchane
    3 forsowanie pomysłu o likwidacji tuneli na Podwalu Przedmiejskim bo naziemne bezpieczniejsze TO PO CO wybudowano tunel od SKM śródmieście do Toruńskiej skoro tam od wieków było przejście naziemne i miao się dobrze

    • 2 3

  • Tylko ktoś nie spełna rozumu z jedynej trasy przelotowej przez Trójmiasto robi deptak.

    • 2 4

  • Przez cetrum miasta niepowino byc żadnej przelotówki!!Tam powinien byc tylko ruch komunikacji miejskiej!

    • 3 1

  • powiedzmy szczerze - jest centrum handlowe to jest i przejście
    przy dworcu przejścia naziemnego nie ma - z skm do tunelu jak chcesz wsiąść do tramwaju..
    trochę to moim zdaniem nie obywatelskie....

    • 1 0

  • Brak wyobraźni (1)

    Trzeba zapamiętać nazwiska pod zdjęciem. Przy pierwszym śmiertelnym wypadku na tym przejściu będzie można wytoczyć proces o nieumyślne spowodowanie śmierci, bo gdyby szedł przez tunel nic by się nie stało!!!

    • 1 3

    • ten proces trzeba będzie wytoczyć kierowcy, który spowoduje wypadek

      • 0 0

  • Przedłużenie istniejącego tunelu (1)

    To już lepiej zrobić tunel dla samochodów i przedłużyć istniejący pod węzłem UE, a jedna nitka na poziomie torowiska zostawić dla autobusu i taksówek.
    Nie było by problemów ze światłami, piesi mieli by swobodne przejście do i z tramwajów, samochody dopiero by stały na Hucisku, zero wąchania spalin ze stojących samochodów. Oczywiście wiadomo że to byłyby spore koszty ale uważam że raz a porządnie powinno to być zrobione.

    • 1 1

    • policzyłeś koszty?

      • 0 1

  • Przejście

    Nie widzę przejścia

    • 0 1

  • Bez zaufania

    Niech właściciel forum najpierw wykaże się przy likwidacji kolejnej ściany płaczu (i wstydu) na ul. 3 Maja, a potem dopiero zabiera za przejścia dla pieszych.

    • 0 0

  • (1)

    Podlizywanie się wyborcom. Dość już tego Adamowicz. Dlaczego za.to ma płacić miasto? Tunel i przejście to jakaś paranoja

    • 2 1

    • jak na razie wielu potencjalnych wyborców hejtuje ten pomysł na tym portalu.

      Gdyby nie myślano o wielu innych wyborcach, nic w mieście nie zmieniałoby się w interesie mieszkańców.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane