• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przekop Mierzei Wiślanej: otwarcie 17 września

Michał Brancewicz
16 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Przekop przez Mierzeję Wiślaną zostanie oficjalnie otwarty w sobotę, 17 września 2022 r.

W sobotę, 17 września, nastąpi oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Żeglarze zaczną korzystać z przeprawy wodnej dzień później. Większe jednostki będą mogły tam wpłynąć dopiero po pogłębieniu toru wodnego, co stanie się w przyszłym roku.



Zamierzasz korzystać z przekopu przez mierzeję?

Po blisko trzech latach prac oddana zostanie do użytku przeprawa, która umożliwi żeglugę między Mierzeją Wiślaną a Zatoką Gdańską z pominięciem Cieśniny Pilawskiej na terenie Rosji.

Przekop to główna i zarazem najbardziej kosztowna część całej inwestycji. Zrealizowało ją konsorcjum firm NDI oraz Besix. Wartość kontraktu to 992 mln zł.

W ramach przekopu wybudowano:

  • kanał żeglugowy o łącznej długości ok. 1526 m,
  • śluzę o konstrukcji dokowej o długości 270 m i szerokości 25 m,
  • falochron wschodni o długości 1014 m,
  • falochron zachodni o długości 568 m,
  • mosty północny i południowy o długości 61 m każdy,
  • wyspę na Zalewie Wiślanym o powierzchni ok. 181 ha,
  • budynek kapitanatu,
  • infrastrukturę drogową.

Do czego służyć będzie śluza?



Co ciekawe, mimo że poziomy wód w zatoce i zalewie są wyrównane, to jednak w przekopie zainstalowana została śluza. Po co? Chodzi o względy środowiskowe, by słodka woda z zalewu nie mieszała się ze słoną wodą morską.

Natomiast w przypadku powodzi, której prawdopodobieństwo wystąpienia wynosi raz na 100 lat, poziom zwierciadła wody na Zatoce Gdańskiej będzie wyższy niż na Zalewie Wiślanym. Różnica wyniesie ok. 0,5 m. Szacuje się, że na zatoce będzie to 2,13 m, a na zalewie 1,65 m.

- Śluza posiada cztery bramy służące do jej zamykania. Każda z nich złożona jest z sześciu segmentów, a każdy segment z 730 elementów. Jedna brama waży około 160 ton, a najcięższy z jej elementów około 33 ton - wyjaśnia Mariusz Janczewski, kierownik budowy konsorcjum NDI/Besix.
Nietypowym elementem w konstrukcji śluzy jest sposób poruszania się jej bram. Dzięki wciągarkom linowym bramy stalowe poruszają się na specjalnie wykonanych w dnie szynach. A zdublowanie bram pozwala na zachowanie bezpieczeństwa nawet podczas awarii jednej z nich.

Wyspa usypywana przez dekady



Powierzchnia samych stalowych ścianek szczelnych służących do nadania kształtu Wyspie Estyjskiej i utrzymania wypełnienia piaskiem z pogłębiania dna toru wodnego wynosi niemal 112,5 tys. m kw., a ich długość to 11 km.

Z kolei do zasypu grobli użyte zostało milion ton piasku, co wypełniłoby ok. 37 tys. samochodów ciężarowych. Poza tym do jej budowy użyto ok. 140 tys. ton kamienia hydrotechnicznego, co wypełniłoby 3,5 tys. wagonów kolejowych.

Sztuczna wyspa w kształcie elipsy o średnicy 1,9 i 1,1 km ma obwód 4,9 km i pojemność 9,2 mln m sześc.

Zasypanie całej wyspy zajmie kilkadziesiąt lat. Zwożony tam będzie urobek z dna toru wodnego, który wymagał będzie regularnego pogłębiania.

Obrotowe mosty zamontowane co do milimetra



Dwa obrotowe mosty (północny i południowy) mają po ok. 61 m długości. Masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550-560 ton.

Każdy z tych mostów składa się z 44 elementów, które wytworzone zostały w zakładzie prefabrykacji
konstrukcji stalowych, dowiezione na budowę i jak klocki złożone w całość.

Najcięższy z pojedynczych elementów ważył ponad 48 ton. Mimo tak specyficznej konstrukcji i masy, mosty zostały zmontowane co do milimetra i wyważone co do kilograma.

Beton i stal użyte do budowy:

  • 64 tys. m sześc. mieszanki betonowej, co daje objętość 17 basenów olimpijskich,
  • 23 tys. ton ścianek szczelnych, co daje ciężar równy dwóm wieżom Eiffla,
  • 3,7 tys. ton stali zbrojeniowej, co daje ciężar równy 617 słoni,
  • 1,08 tys. ton konstrukcji stalowej ustrojów nośnych mostów oraz 780 ton konstrukcji stalowej ustroju bram śluzy, co daje ciężar równy 11 samolotom Jumbo Jet (Boeing 747),
  • ponad 519 tys. ton kamienia łamanego do wykonania konstrukcji narzutowych, co daje ciężar równy 10 statkom Titanic
  • 56 tys. ton bloków betonowych (xblocki), co daje ciężar równy 367 płetwalom błękitnym,
  • ponad 100 tys. m sześc. geowłókniny, co daje powierzchnię 14 boisk piłkarskich,
  • 442 tys. m sześc. gruntu do zasypu sztucznej wyspy, co daje objętość 118 basenów olimpijskich,
  • ponad 2595 ton betonu asfaltowego, co daje ciężar równy 216 samochodów ciężarowych.

Rejs dla oficjeli, koncerty dla ludzi



W sobotę oficjalne otwarcie przekopu zaplanowane jest na godz. 12

Jako pierwsi kanałem przepłyną politycy i rządowi oficjele na pokładzie 60-metrowego statku Urzędu Morskiego "Zodiak II" oraz kilka jednostek Marynarki Wojennej, straży granicznej, policji i ratownictwa wodnego.

O godz. 18 rozpocznie się festyn. Do strefy koncertowej będzie można wejść dwie godziny wcześniej.

Podczas otarcia przekopu wystąpią:

  • zespół szantowy Cztery Refy,
  • chór Sound'n'Grace wykonujący muzykę gospel, pop, soul i R&B,
  • Dj Brave,
  • Cleo.

Na godz. 22 zaplanowany jest pokaz dronów

Żeglarzom przeprawa ma być udostępniona od niedzieli, 18 września.

Żeby całą inwestycję pod nazwą budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską uznać za zakończoną, konieczne jest zrealizowanie kolejnych etapów prac.

Trzy etapy prac warte 1,7 mld zł:

  1. Budowa kanału żeglugowego wraz ze śluzą przez Mierzeję Wiślaną, sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym - wartość umowy 992 mln zł - wykonawca: konsorcjum firm NDI i Besix, zakończony.
  2. Przebudowa istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku ok. 10,4 km, budowa mostu w Nowakowie - wartość umowy 574 mln zł - wykonawca: Budimex, realizacja do kwietnia 2023.
  3. Roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg - wartość umowy 129,5 mln zł - wykonawca: konsorcjum firm NDI i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych, realizacja do maja 2023.

Z 880 mln na 1,9 mld zł



Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni we współpracy i pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury.

W sumie na całą inwestycję zarezerwowano w budżecie państwa 1,98 mld zł. Według szacunków z 2016 r. miało to być 880 mln zł.

Wpływ na to miał wzrost kosztów materiałów budowlanych oraz znaczące rozszerzenie projektu m.in. o stworzenie wyspy i budowę mostu w Nowakowie oraz budowę mostów obrotowych zamiast zwodzonych na terenie przekopu.

Jeszcze 70 mln zł na prace w samym porcie. Kto wyłoży?



Kanał ma umożliwić regularne kursowanie do portu w Elblągu morskich statków towarowych o długości 100 m, szerokości do 20 m i zanurzeniu 4,5 m.

Warto jednak podkreślić, że po zakończeniu wymienionych wcześniej robót wciąż potrzebne będzie pogłębienie ok. 900-metrowego odcinka toru wodnego i samego portu w Elblągu, co oznacza, że nie dopłyną do niego żadne większe jednostki.

Pierwotnie strona rządowa chciała, by tę część prac, szacowanych na ok 70 mln zł, sfinansował samorząd, bo na jego terenie znajduje się port. Władze Elbląga twierdziły, że są chętne, ale taka kwota to cały roczny budżet miasta na inwestycje.

Pojawiła się zatem opcja, by to rząd przejął port w Elblągu za 100 mln zł i z tych pieniędzy sfinansował jego przebudowę i pogłębienie.

Kalendarium powstania przekopu Mierzei Wiślanej

  • 2006 - Rosja blokuje dostęp do Cieśniny Pilawskiej
  • listopad 2007 - rząd PiS akceptuje budowę przekopu
  • wrzesień 2009 - podpisanie umowy między Polską a Rosją o żegludze po Zalewie Wiślanym, ale po dwóch tygodniach znów zostaje wstrzymana
  • 2013 - pojawiają się kontrowersje wokół wpływu przekopu na środowisko
  • 2017 - Sejm przyjmuje specustawę o przekopie
  • luty 2017 - podpisanie umowy na projekt przekopu
  • październik 2019 - podpisanie umowy na realizację pierwszego etapu prac
  • kwiecień 2020 - rozpoczęcie budowy przekopu
  • kwiecień 2021 - podpisanie umowy z wykonawcą drugiego etapu prac
  • maj 2022 - umowa na realizację trzeciego etapu
  • 17 września 2022 - otwarcie kanału przez mierzeję

Miejsca

Opinie (721) ponad 20 zablokowanych

  • Komentujący ciekną jadem nienawiści, co czytacie, co oglądacie (4)

    nawet pełowcy już chwalą przekop. ale czytający tego pudla to jakaś zajadła sekta

    • 59 41

    • Jedni jadem nienawiści (1)

      A ty wodospadem głupoty

      • 6 13

      • A ty wodogrzmotem, jak widać:)

        • 2 0

    • tor wodny do Elbląga ma głębokość dwa metry. Bądź realistą.

      • 8 7

    • ten przekop ma sens, jak zbudowanie mostu autostradowego, do którego nie prowadzi żadna droga

      i tak, wiem, że offroad i zwierzęta by z takiego mostu korzystały.

      • 5 8

  • Kolejny sukces - cały koszt tego kanału dla kajakarzy i kaczek został pokryty ze sprzedaży wydobytego przy okazji bursztynu (5)

    • 28 38

    • to mainipuluje tymi komentarzami, co za propaganda, sięgacie dna przekopu (2)

      • 4 3

      • Nie wmawiaj nam, że paski w TVPiS to propaganda

        • 3 6

      • Żadna sztuka, tam jest bardzo płytko.

        • 0 0

    • prosze uwazac zeby nie pekla zylka

      • 4 0

    • Przez ten kanał na spokój przejdzie polski kuter rakietowy typu Orkan. Pytanie tylko, po co

      Kaliningradu swym głównym uzbr0jeniem (RBS) w trybie przeciw celom nieruchomym sięgnie i z basenu portowego w Gdyni. Powinien odejść na 10 metrów od nabrzeża, aby betonu nie osmalić.

      • 0 0

  • A co z pikietą Solidarności

    Też wliczona do licznych atrakcji otwarcia ?!!

    • 10 13

  • Już myślałęm ze bedziemy sie pytali ruskich do konca swiata czy możemy przepłynąc (10)

    Jak by platforma rzadziła to by dodali zeby prosić o pozwolenie ruskich i niemców.
    Jak sie komuś nie podoba tak podstawowa forma wolnośći gospodarczej to ma mentalność niewolnika i sługi rusko szwabskiego ( typowy wyborca platformy )

    • 62 29

    • Na razie rządzi proputinowski PiS (3)

      • 10 17

      • Który wspomaga Ukrainę w walce z putińcami. Wyjątkowo ciekawa, z medycznego pktu widzenia, konstrukcja myślowa, wydobywająca się z waścinego czerepu rubasznego:)

        • 11 2

      • Proputinowski PIS wysyła czołgi Ukraincom do walki z ruskimi. Gratuluję rozumu, a raczej jego brak. (1)

        • 11 4

        • O, specjalista kontrwywiadowczy :)

          Nikt jeszcze nie wpadł na to, ze obcego agenta można po prostu zapytać dla kogo pracuje. Albo lepiej. Można mu pokazywać flagi obcych państw, a kiedy zacznie bić brawo, to dla tego kraju pracuje.

          • 2 0

    • A o co mamy pytać skoro tam nic nie będzie pływać?

      • 4 2

    • po co pytać jak tam nie ma co przepływać bo akwen za płytki, a przekop za mały

      • 3 3

    • Ciekawe kiedy i ile razy tam połyniesz

      • 1 1

    • Tylko po co przepływać? Komu to niby potrzebne? Żeglarzom z Krynicy?

      • 1 0

    • ale skąd dokąd chcesz płynąć?

      Bo jachtem a nawet barką można przepłynąć z Gdańska (a więc i z Bałtyku!) do Elbląga już od ponad wieku! - drogami śródlądowymi, śluza w Przegalinie była nawet niedawno remontowana (na końcu gdańskiej odnogi Wisły) a dalej Szkarpawą na Zalew Wiślany i do Elblaga (tzw. Pętla Żuławska). Nie było potrzeby w tym celu przekopywać Mierzei. Tylko, że politycy z centralnej Polski tego nie wiedzą a pomorskich nikt nie pytał albo nie słuchał odpowiedzi.

      • 2 0

    • jak by platforma rządziła to by nie wydała 2 miliardów

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Kilka lat temu wydawało się, że to nietrafiona inwestycja. (114)

    Obecnie gdy na wierzch wyszła agresja i barbarzyństwo Rosji, dobrze mieć takie zabezpieczenie. Port w Elblągu będzie przyciągać małe jednostki i stworzy alternatywę dla Trójmiasta.

    • 318 357

    • Zabezpieczenie przed czym? (40)

      Do Elbląga nic nie pływa. A nawet gdyby pływało to tym kanałem mogą przepłynąć tylko bardzo małe jednostki. Mierzeja Wiślana nie ma dla Nas żadnego znaczenia gospodarczego i strategicznego.

      Po prostu wyprowadzono masę kasy, która z całą pewnością nie trafiła do przypadkowych ludzi.

      • 150 54

      • To czas najwyższy, aby zmienić ten stan rzeczy! (13)

        Zabawnie trollujesz:)

        • 27 82

        • Spoko, jak sobie pogłębią tor wodny i wybudują terminal przeładunkowy (9)

          Ale czemu nie, za hajs podatnika baluj.

          • 29 8

          • przekop planowano już dawno. (8)

            Był taki i nazywał się Kwiatkowski. Jak kto nie wie to ten od Gdyni. Chyba więc kumaty gość. Tuż po wojnie on chciał aby zrobiono przekop. Było jak było. Skutki do teraz znamy. A jesli idzie o portowość to Elbląg był sporym i dobrze rozwiniętym portem. Miasto i całość były większe i ludzi zamieszkiwało Elbląg więcej niż w Olsztynie. Najgłupsza sprawa to ta ciesnina Pilawska. Zgodnie z prawem morskim żaden kraj nie moze blokowac onnemu swobodnego przepływania. Takie jest prawo morskie. W sumie potrzebna byłabny awanturaw ONZecie. Podobne sytuacje ma sporo państw nawet sobie wrogich i nikt nikomu nie uniemozliwia żeglugi.

            • 20 3

            • Chcieć to móc - PO też by zrobiło...

              ...gdyby nie było to sprzeczne z polityką Niemiec i Rosji. PO w imię ich interesów prowadziła/prowadzi politykę ponownego podziału Polski pomiędzy tą dwójkę - powinni gnić za kratami zdrajcy! (gdyby żył Piłsudski byliby rozstrzelani) Mówi się że na starość diabeł staje się mnichem - ale w przypadku PO absolutnie nie widać tej refleksji - to zgraja najgorętszych zdrajców, do ostatnich swoich dni - zdrajcy!

              • 5 12

            • Wystarczy tylko chcieć - w PO gdyby chcieli też by to zrobili... (5)

              ... tyle że PO realizowało/realizuje politykę Niemiec (podziału Polski przez Niemcy i Rosję) a przekop jest wbrew tym interesom. Mówi się że diabeł na starość staje się mnichem - ale pomimo upływu lat istnienia PO, pomimo rosyjskiego terroru na Ukrainie przy cynicznej biernej postawie Niemiec - w PO nie widać żadnej refleksji w ich działaniu, do końca swoich dni będą zdrajcami naszej Ojczyzny - gdyby żył Piłsudski - byliby rozstrzelani.

              • 3 11

              • (4)

                Wy prawi chrześcijanie macie dziwne ciągotki do rozstrzeliwania tych, którzy się z wami nie zgadzają. Nie widzę żeby PO działało na szkodę Polski czy tam w interesie Niemiec. Na moje oko PiS realizuje politykę Kremla. A ten przekop to tyko droga zabawka bez żadnego strategicznego znaczenia. To co z Elbląga chciało wypłynąć na Morze Bałtyckie to wypłynęło istniejącymi szlakami. Ten przekop i jego otwarcie to event w kampanii wyborczej PiS za pieniądze podatników. Władza promuje siebie, za pieniądze obywateli. No ale jak do urn wrzucają głosy ludzie którzy myślą, że mają wnuczka choć nie mają dzieci i ludzie, którym brakuje na leki ale potrzebne im są garnki za 10 tyś. to o czym my mówimy.

                • 6 4

              • nie widzisz?! :)))))))))))))))))))))) (3)

                nordstrem 1 i 2 - "businesowy projekt" - dzisiaj sam za to płacisz; "po co nam CPK? - jest w Berlinie"; "reparacje", o zgrozo odebrana przez DT nagroda Rathenaua - poczytaj proszę o nim trochę - zzieleniejesz!; brak wsparcia Poloni w Niemczech... itd. - mógłbym jeszcze długo... napisz jeszcze że PiS działa na rękę Rosji bo budując tą przeprawę sprawia że ruskie wojsko będzie miało 2 drogi inwazji zamiast jednej :))))))))))))))))))))

                • 4 4

              • Dziwna logika. (2)

                NS to nie jest inwestycja PO. NS2 powstał jak broniąc Ukrainy zablokowaliśmy rurociąg lądowy przez Białoruś i Polskę. Ruski gaz był tani i każdy go kupował. Ruski węgiel był tani i każdy go kupował. PiS też kupował ten węgiel i gaz. Teraz wyszło jacy są Rosjanie i gazu i węgla nikt nie chce. To co to ma do PO i za co ja niby płacę? Że niby jakby nie było NS2 to teraz gaz byłby tani? Bo ten gaz z NS1 to my przecież sami kupowaliśmy. Więc do prawdy nie wiem o co Ci chodzi. CPK? A jest nam potrzebny? Condor na początku pandemii był nam potrzebny? Przemysł lotniczy pada. Brak paliw kopalnych + zmiany klimatu. No i jeszcze jedno. Kto ma latać z CPK? Lufthansa? AirFrance? BA? Areofłot? My się z wszystkimi kłócimy. A LOT to się zmieści w Radomiu. I stamtąd bliżej do Węgier. A z tą inwazją to nie rozumiem? Że niby atomowe podwodne rosyjskie przepłyną 20 metrową fosą? Czy 20 metrowa fosa ma na 2 pasku szerokości 2km ma zatrzymać siły lądowe? Ja nie widzę znaczenia militarnego ani fosy ani całej tej kałuży. Gospodarczego też nie. Elbląg był portem w czasach gdy nie było kolei i TIRów na autostradach. Teraz nie trzeba spławić towarów wodą. Dlatego małe porty tracą racje bytu. No i nie zzielenieję z zazdrości bo Tusk dostał jakąś tam nagrodę. Szczerze niewiele mnie to obchodzi.

                • 1 2

              • Czy ty wogole myslisz? Zioniesz jadem nic wiecej... (1)

                Nagroda im. Rathenaua to mniej wiecej tyle jak nagroda im lenina... ale o czym dyskutowac z dyletantem... DT polski premier a ten jeszcze akurat historyk o zgrozo... nie powinien nawet pomyslec o tym upokarzajacym odznaczeniu gdyby reprezentowal nas Polakow a nie niemiecka polityke... a ty piszesz ze nie obchodzi cie to?! To nie kwiatek do korzucha tylko namacalny dowod kogo DT reprezentuje! Wez sie obudz czleku, przy pierwszej okazji wyladujesz w dole jak w ukrainskiej Buczy... DT to zdrajca Polski!

                • 0 2

              • Jadem mówisz? Dziwne.

                Ty się lepiej martw o siebie arogancie. Jakby DT czy tam JK dostał nagrodę im. Lenina to też miałbym to w nosie. Rosja i Niemcy to nasi sąsiedzi. Niestety zawsze ma się jakichś sąsiadów. Jak Ci to nie pasuje musisz na marsa lecieć. A tu z sąsiadami utrzymuje się jakiekolwiek stosunki. Czyli rozdaje i przyjmuje jakieś tam niewiele znaczące nagrody.

                • 0 0

            • Tyle, że za czasów Kwiatkowskiego nie było rozwiniętej sieci dróg i armii tirów przewożących towary.

              A chwilę wcześniej Gdańsk nie należał do Polski i przewóz towarów był tędy i po wojnie utrudniony. Także to powoływanie się na Kwiatkowskiego to pusty argument, bo on sam mógłby uznać ten przekop za inwestycję nieopłacalną ekonomicznie, gdyby dziś żył.

              • 1 1

        • (2)

          trol mówi o trolowani , Mateusz kłamca i oszust upomina innych by nie kłamali, złodziej Sasin mówi by nie kraść , Moskwa mówi o kompetencjach innych a sama nie ma żadnych , co za czasy głupców i kasy

          • 26 11

          • Zapytaj się Natury, co chciałaby zrobić z Kidawa? (1)

            • 3 7

            • aż mi ręka drży jak to piszę :) - prezy"dętkę"

              z drugiej strony, niemiecki papież "abdykował" - to pewnie z kidzią zrobiliby podobnie :)

              • 0 0

      • Przed niczym zabezpieczać sie towarzyszu nie musimy Putin to nasz tawarisz jak to głosili POwcy (16)

        • 26 68

        • Idź leczyć omamy słuchowe. (10)

          • 21 8

          • Nasz człowiek w Moskwie (6)

            Donald Tusk 2014

            • 18 28

            • Czemu w takim razie Tusk chce reparacji od Rosji, a kaczyński jest przeciwny? (5)

              • 26 9

              • Bo Kaczyszenko to słup kremla

                • 18 9

              • Teraz Donek taki mądry ?

                Czemu brak mu było odwagi w lutym czy marcu ?

                • 5 8

              • tak samo tusk domaga sie reparacji od rosji jak domagał się rzetelnego śledztwa po 10.04 :( (1)

                na poważnie - tusk robi wszystko żeby rozmydlić obraz reparacji od Niemiec, podstawa szkoły manipulacji

                • 2 6

              • 45 rok był 77 lat temu. Kto ma teraz płacić reparacje? Te kebaby które teraz w Niemczech mieszkają?

                • 0 1

              • Obietnice wyborcze( Peło) obowiązują tylko tych którzy w nie wierzą.

                Rozumiesz czy rozłożyć mniej skomplikowane zdania ?

                • 1 0

          • Inwstycja zwróci się za 1000 lat, 2 mld w błoto. (2)

            Pisowce bawią się za nasze pieniądze. A ja się pytam gdzie elektrownia atomowa ?

            • 20 8

            • Ja się pytam co z gazem łupkowym ?

              • 2 1

            • pewnie latem 2023 wykupisz bilet na rejs po zalewie i być może wtedy zrozumiesz :)

              • 2 1

        • bełkot - weź leki

          • 9 6

        • A dziś zoobrysci mu pomagają mieszać w Europie. (1)

          • 3 8

          • Dlaczego tak trudno zrozumieć, że Niemcy kierując się naturalnym odruchem mogą być egoistyczni,

            i ich interesy nie idą w parze z Polskimi, dlatego nie można ani na chwilę przymykać oka na zachód( czyt. UE), co w tym jest takiego trudnego to są podstawy biologii/antropologii.

            • 1 0

        • (1)

          Nasz rząd powinien robić interesy ze wszystkimi dookoła ,a nie wymachiwać szabelką, bo i tak nikogo nie przestraszą, wtedy Polacy nie mieli by problemu z węglem, gazem i itp its, a tak to du*a, płać i płacz

          • 6 13

          • Tak to powinno być gdyby w Polsce rządzili Polacy a nie jak obecnie zakładnicy amerykańskich elit powiązanych z prywatnymi koncernami zbrojeniowymi działającymi z ukrycia (izolowani oceanem).

            • 4 7

      • są bliżej porty - np. Frombork czy Tolkmicko

        • 9 3

      • Wolałeś jak wniosek ws. przepłynięcia trzeba było zgłaszać 15 dni przed, gdy jeszcze zgoda była udzielana? (1)

        • 10 9

        • Z Mazur tez nie dopłyniemy jachcikiem do Bałtyku, może czas na przekop.

          • 9 6

      • Nareszcie Ruchy nie będą nam blokować statków (1)

        • 9 20

        • Statków????

          Buaahhhhhhhhaaaaaa :D

          • 4 4

      • Mierzeja Wiślana nie ma dla Nas żadnego znaczenia gospodarczego i strategicznego.

        Radzę śledzić co mówi guru. Teraz mówi jak ostrzegał Niemców przed Rosją. O przekopie też powie, że to jego pomysł, jego wykonanie.

        • 19 4

      • Nie pływa bo nie było którędy to raz. (1)

        Tam nie mają pływać takie statki jak do Gdańska czy Gdyni to dwa. To ma znaczenie strategiczne bo jesteśmy teraz niezależni to trzy. A cokolwiek tam wpłynie nawet tratwa z towarem to będzie więcej niż teraz więc zwiększy nasze możliwości handlowe i logistyczne , da ludziom pracę i ożywi biznes w regionie. Więc przestań jątrzyć .A pieniądze nie wyprowadzono tylko wydano bo niestety za darmo nikt tego nie zrobi. Gdyby rządził rudy to nie byłoby czego wydawać ...

        • 5 13

        • Za taką kasę???

          Zwrot inwestycji za 1000 lat :D

          • 2 1

      • coś sugerujesz , wiesz gdzie trafiła ta kasa gdzie trafić nie powinna ?

        • 0 0

    • przed wojną na Ukrainie wpływały tam tylko barki z ruskim węglem (3)

      teraz nie ma pomysłu na cokolwiek

      • 45 14

      • Teraz będziemy transportować z San Escobar

        • 18 7

      • Ważne że kwik na forum, to znaczy Ruchy już mają mokro (1)

        • 8 14

        • upa ma caly czas mokro

          • 1 1

    • Port w Elblągu nie stworzy żadnej alternatywy dla portów Trójmiasta (3)

      jego wielkość jest porównywalna z wielkością 1-2 z kilkudziesięciu łącznie nabrzeży w Gdyni i Gdańsku. Nic do niego nie wpłynie poza większymi barkami i najmniejszymi statkami. Nikt nie wyda kasy na przeładunek towarów, które dopłyną do Trójmiasta, z pełnomorskiego statku na barkę, która miałaby płynąc do Elbląga, skoro TIR z ładunkiem dojedzie tam w godzinę. Port w Elblągu przyciągnie natomiast jednostki rekreacyjne, jachty i białą flotę. W takim zakresie Elbląg na tym skorzysta. Ale to zysk nie warty wydawania 2 mld zł na budowę i kolejnych dziesiątek milionów na przebudowę portu i regularne pogłębianie toru wodnego.

      • 81 19

      • Wieksze barki sie nie mieszczą

        • 27 11

      • (1)

        To prawda!! Skórka nie warta wyprawki!!Widzimisię rządzących!!Juz eksperci z politechniki,ostrzegali że ten pomysł,zwrôci się za 450 lat!!!Zobaczymy jak to miejsce zachowa się po sztormach jesiennych,zimowych,wiosennych!!! Czy nie będzie to piaskownica??!!!

        • 14 5

        • To nie fanaberia rządzących. Im większy miś tym więcej można skorzystać.

          Na tej inwestycji utuczyło się mnóstwo PiSowskich rodzin. Teraz będą doić CPK.

          • 19 4

    • Ten przekop ma znaczenie tylko i wyłącznie rekreacyjne (3)

      cała reszta to PR. Co nie zmienia, że warto inwestować w drogi wodne i rozwijać żeglugę turystyczną - a ta leży i kwiczy, mimo zainwestowania (głównie z UE) potężnych pieniędzy w międzynarodowe drogi wodne.
      I nie tylko Elbląg ma szansę, ale przede wszystkim Frombork ze względu na swoje walory turystyczne.

      • 52 10

      • Tylko czy funkcja rekreacyjna uzasadnia wydatek 2miliardów? (2)

        • 12 5

        • Tak. (1)

          • 4 8

          • Powinieneś sobie tę wypowiedź wpisać w CV.

            • 1 0

    • (15)

      Alternatywa dla Trójmiasta? Zejdź na ziemię!!! Posłuchaj fachowców a nie propagandy w TVP info.

      • 69 20

      • (10)

        A ci fachowcy to zapewne w tvn, nieprawdaż?

        • 22 52

        • (4)

          Wyrzucone pieniądze w błoto, ta "inwestycja" nigdy się nie spłaci.

          • 34 17

          • No nie przesadzaj, że nigdy się nie spłaci. Za kilkaset lat być może tak. (1)

            • 13 13

            • Za kilkaset lat Elbląg będzie atrakcją turystyczną dla nurków

              • 21 7

          • To nie inwestycja, to pomnik

            JP2 już się trochę przejdł i nie na czasie, to za jakiś czas gdy gość odejdzie z tego ziemskiego padołu przeprawę ochrzczą imieniem JK wspaniałego...

            • 19 13

          • Czy stadiony na ojro 2012 się spłaciły???

            • 1 1

        • NIEEE - zenek , mietek i inni grajcy uliczni

          • 2 2

        • Przepraszam bardzo, którędy ma wpłynąć kontenerowiec do Elbląga, bo w TVP nie powiedzieli?

          • 15 6

        • Na pewno nie w PiSie. (2)

          Jak powiedział ich rzecznik, nie zatrudniają fachowców bo Ci nie chcą realizować ich pomysłów.

          • 9 3

          • Kiedy i kto to powiedział ? (1)

            • 2 5

            • Fogiel w RMF

              Wklej sobie z http z przodu
              ://twitter.com/Rozmowa_RMF/status/1303756103503753216?s=20

              • 2 0

      • Nie oglądam TV od ponad 10 lat więc nie wiem o czym mówisz...

        • 18 2

      • Ruscy i niemieccy fachowcy są najlepsi na swiecie :) (2)

        • 15 23

        • Albo ktoś jest fachowcem, albo nie (1)

          Dziennikarz TVP fachowcem nie jest bez względu na narodowość.

          • 13 7

          • Dziennikarz TVN fachowcem na pewno nie jest.

            • 11 8

    • Kilka lat temu wydawało mi się, że inwestycja może i głupia, (2)

      ... ale te 800 milionów to może się nawet częściowo zwróci z bursztynu.
      Teraz inwestycja jest dalej głupia, ale za to bursztynu nie było. No i cena wzrosła do 2 miliardów.

      • 41 15

      • te legendy o bursztynie opowiadał Sellin (1)

        • 31 4

        • Jak na historyka przystało.

          • 12 2

    • Nic nie stworzył i nie stworzy. Elbląg nigdy nie był konkurencyjny dla 3miasta. I nie będzie. (7)

      Gdyby przekop był większy to można by się zastanawiać, ale przy tych wymiarach to się nigdy nie stanie.
      I sam sobie przeczysz: skro nie ma już handlu z Rosją takiego jaki był, to po co nam taki port? Przecież stamtąd już nie będzie towarów!

      • 38 13

      • ty zawsze bedziesz konkurencja dla rozumu :)

        • 7 28

      • Bzdury pleciesz (4)

        Elbląg był ważnym miastem hanzeatyckim do XVII w. ale stracił na znaczeniu na rzecz Gdańska

        • 12 6

        • Pierwsze zdanie przeczy drugiemu. (1)

          • 5 6

          • Na tym polega sztuka argumentacji, że jego zdanie przeczy twojemu Córko Leśnika.

            • 1 0

        • I tak już zostało!

          Elbląg nigdy nie odzyska swojego znaczenia, jako port morski.

          • 15 5

        • W XVII w. nie było kolei. Towary na wozach konnych z drewnianymi kołami albo po wodzie. A teraz jest wiek XXI. Kontenery na dużych kontenerowcach, dalej na torach a do odbiorcy na TIRach. Znaczenie małych portów poleciało w dół i tyle.

          • 3 0

      • Tylko że kiedyś do Gdańska trzeba było przedzierać się z towarami przez Żuławy, a nie ekspresówką.

        • 5 0

    • nadal to jest niespecjalnie trafiona inwestycja pod względem ekonomicznym

      zaznaczę, ze nigdy nie byłem przeciw jako idea, ale wykonanie jest typowo PISowskie

      • 26 9

    • mitoman czy nowogrodzki propagandzista/

      • 14 5

    • Zacytujmy najlepszego kandydata na prezydenta Polski z PO czyli Kidawe "jak by natura chciała to by ten przekop wykonała "

      miała całe 2% poparcia nawet od flemingów :) I gdyby POkowcy nie doprowadzili do odwołania wyborów kopertowych to by trzasniety nie mógł ja zastąpić !

      • 14 28

    • male jednostki turystyczne i barki. i nic więcej (2)

      • 19 2

      • I SUPy (1)

        jutro tam będę

        • 4 3

        • Przeczytaj przepisy portowe dla portu Nowy Świat.

          SUPy nie mogą z niego korzystać.

          • 0 0

    • Ten port ma ogromne znaczenia dla naszego bezpieczenstwa to dobrze ze ruskie trole temu zaprzeczaja widac ze jest potrzebny (9)

      • 10 39

      • Pozdrów Jara. Bo chyba z poczekalni piszesz. (2)

        • 29 9

        • :O)

          • 2 0

        • Argument godny, wręcz zacny, retoryka na miarę Demostenesa.

          • 0 0

      • On nie jara, w przeciwieństwie do ciebie.

        • 5 3

      • W jaki sposób poprawia to bezpieczeństwo? (2)

        • 12 5

        • Obyś nie musiał się przekonywać. (1)

          • 2 8

          • Ale co? Że na wypadek ataku Rosjan , to właśnie przekop Mierzei nas zabezpiecza?

            A w jaki sposób? I co właściwie, flotę żaglówek?

            • 9 2

      • Jakie ma znaczenie dla naszego bezpieczeństwa?

        Rozwiń swoją myśl.

        • 10 2

      • Oczywiście że ma ogromne znaczenie dla waszego bezpieczeństwa.

        Przy okazji budowy członkowie PiS zabezpieczyli kasę na zimę i czas po przegranych wyborach. Pewnie na utrzymanie trolli też starczyło. W końcu podwoili budżet, pewnie o swoje upomniało się więcej pociotków.

        • 8 2

    • alternatywa dla trojmiasta XD (2)

      • 7 5

      • Alternatywy 4.

        • 17 5

      • Nie bądź śmieszny

        • 3 0

    • A co ma piernik do wiatraka?

      • 3 0

    • jest nabrzeże elbląg a nie port - nie ma jak przyjmować statki - dowiedz się bo żyjesz w błędzie

      • 6 1

    • Poważnie?

      • 2 1

    • A wiara minusuje taki komentarz, to jest kraj, masakra.

      • 0 5

    • Gdyby chodziło o niezależność od Rosji to 100% racji ma Wyborcza:

      Te 2mld powinny pójść na rozbudowę gazoportu. Wtedy to by zwiększyło naszą niezależność. A teraz? Co ty chcesz mieć za niezależność z czegoś czego żadna jednostka o gospodarczo zauważalnej wielkości nie skorzysta?

      • 15 4

    • Brawo PiS za dotrzymanie słowa (1)

      • 7 14

      • w sprawie mieszkań dla młodych? samochodów elektrycznych? Nie!! W sprawie zupełnie nieracjonalnej ekonomicznie a gospodarczo nieistotnej inwestycji.

        • 7 2

    • Alternatywę dla Trójmiasta? (1)

      Człowieku, co ty bierzesz? Powiedz nam, co zamierzasz transportować przez port w Elblągu, który nie ma żadnych sensownych nabrzeży, urządzeń przeładunkowych, magazynów czy zaplecza infrastrukturalnego? Jakie grupy towarów chcesz puszczać przez Elbląg, który leży w województwie będącym gospodarczą pustynią?

      • 13 2

      • Ty piszesz pustynia a ja nisza.

        • 0 0

    • Jaką alternatywę?? Ogarnij się!!Nie zaklinaj rzeczywistości!!!

      • 5 1

    • Jak małe, ofiaro propagandy?

      • 0 2

    • No wiedze to masz zerową

      • 0 1

    • Port w Elblągu nie ma połączenia z kanałem.

      • 2 0

    • Przekopu budowano dla barek wożących węgiel z Kaliningradu do Gdańska.

      Teraz już nawet ten towar nie popłynie.

      • 1 1

    • Proszę o więcej takich opinii lubię się pośmiać

      ALternatywa dla 3city porównaj potencjały ciemniaku

      • 2 0

  • W końcu

    będzie łatwiej transportować turbiny z Elbląga, nie blokując dróg.

    • 38 12

  • To ile masowców z węglem wpłynie w październiku do Elbląga? (3)

    Świetnie wydane 2 miliardy, wszyscy żeglarze i kajakarze z Elbląga są z pewnością zachwyceni.

    • 41 21

    • żaden nie wpłynie

      • 3 2

    • Jak budowali pkm

      Też mówli że powietrze bedzie wozić. A teraz elektryfikacja i nowy tabor potrzebny. Po baltyku nie tylko duze masowce plywaja. Jest możliwość to i chętni się znajdą.

      • 0 1

    • Odp

      Tak tak buraku hejtuj dalej od wegla jest kolej

      • 0 0

  • Dziwny sprzeciw

    Argumenty stosowane przez agenturę to apogeum bredni.

    • 34 14

  • Dlaczego są mieszane jednostki

    Trzymałbym się jednej, czy to titaników, słoni albo wież Eiffla. Inaczej jest chaos

    • 11 11

  • (3)

    Jeśli ktoś myśli, że Elbląg stanie się portem handlowym to jest niespełna rozumu!

    • 49 34

    • buduje się dla apanaży ! Kto to rozliczy ?

      • 2 4

    • Elbląg był takim portem dla Rzeczypospolitej przez kilka wieków (1)

      Ucz się historii pseudostoczniowcu

      • 2 1

      • Port Elbląg

        Był tak samo wielki jak teraz, płaskodenne szkuty woziły małe towary jak dzisiaj barki, ale jakbyś nie zauważył mamy wiek XXI, a nie XIV, teraz towary wozi się w kontenerach, to jest mały port i dalej będzie taki, bo jednostki o długości 100m i zanurzeniu do 4m, a takie maksymalnie obsłuży przekop to mniej więcej rozmiar największych barek motorowych co pływają po Wiśle czy Odrze, ta inwestycja była po prostu nieopłacalna, o czym pisali już dawno specjaliści z Katedry Transportu Morskiego UG.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane