• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przekop Mierzei Wiślanej: otwarcie 17 września

Michał Brancewicz
16 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Przekop przez Mierzeję Wiślaną zostanie oficjalnie otwarty w sobotę, 17 września 2022 r.

W sobotę, 17 września, nastąpi oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Żeglarze zaczną korzystać z przeprawy wodnej dzień później. Większe jednostki będą mogły tam wpłynąć dopiero po pogłębieniu toru wodnego, co stanie się w przyszłym roku.



Zamierzasz korzystać z przekopu przez mierzeję?

Po blisko trzech latach prac oddana zostanie do użytku przeprawa, która umożliwi żeglugę między Mierzeją Wiślaną a Zatoką Gdańską z pominięciem Cieśniny Pilawskiej na terenie Rosji.

Przekop to główna i zarazem najbardziej kosztowna część całej inwestycji. Zrealizowało ją konsorcjum firm NDI oraz Besix. Wartość kontraktu to 992 mln zł.

W ramach przekopu wybudowano:

  • kanał żeglugowy o łącznej długości ok. 1526 m,
  • śluzę o konstrukcji dokowej o długości 270 m i szerokości 25 m,
  • falochron wschodni o długości 1014 m,
  • falochron zachodni o długości 568 m,
  • mosty północny i południowy o długości 61 m każdy,
  • wyspę na Zalewie Wiślanym o powierzchni ok. 181 ha,
  • budynek kapitanatu,
  • infrastrukturę drogową.

Do czego służyć będzie śluza?



Co ciekawe, mimo że poziomy wód w zatoce i zalewie są wyrównane, to jednak w przekopie zainstalowana została śluza. Po co? Chodzi o względy środowiskowe, by słodka woda z zalewu nie mieszała się ze słoną wodą morską.

Natomiast w przypadku powodzi, której prawdopodobieństwo wystąpienia wynosi raz na 100 lat, poziom zwierciadła wody na Zatoce Gdańskiej będzie wyższy niż na Zalewie Wiślanym. Różnica wyniesie ok. 0,5 m. Szacuje się, że na zatoce będzie to 2,13 m, a na zalewie 1,65 m.

- Śluza posiada cztery bramy służące do jej zamykania. Każda z nich złożona jest z sześciu segmentów, a każdy segment z 730 elementów. Jedna brama waży około 160 ton, a najcięższy z jej elementów około 33 ton - wyjaśnia Mariusz Janczewski, kierownik budowy konsorcjum NDI/Besix.
Nietypowym elementem w konstrukcji śluzy jest sposób poruszania się jej bram. Dzięki wciągarkom linowym bramy stalowe poruszają się na specjalnie wykonanych w dnie szynach. A zdublowanie bram pozwala na zachowanie bezpieczeństwa nawet podczas awarii jednej z nich.

Wyspa usypywana przez dekady



Powierzchnia samych stalowych ścianek szczelnych służących do nadania kształtu Wyspie Estyjskiej i utrzymania wypełnienia piaskiem z pogłębiania dna toru wodnego wynosi niemal 112,5 tys. m kw., a ich długość to 11 km.

Z kolei do zasypu grobli użyte zostało milion ton piasku, co wypełniłoby ok. 37 tys. samochodów ciężarowych. Poza tym do jej budowy użyto ok. 140 tys. ton kamienia hydrotechnicznego, co wypełniłoby 3,5 tys. wagonów kolejowych.

Sztuczna wyspa w kształcie elipsy o średnicy 1,9 i 1,1 km ma obwód 4,9 km i pojemność 9,2 mln m sześc.

Zasypanie całej wyspy zajmie kilkadziesiąt lat. Zwożony tam będzie urobek z dna toru wodnego, który wymagał będzie regularnego pogłębiania.

Obrotowe mosty zamontowane co do milimetra



Dwa obrotowe mosty (północny i południowy) mają po ok. 61 m długości. Masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550-560 ton.

Każdy z tych mostów składa się z 44 elementów, które wytworzone zostały w zakładzie prefabrykacji
konstrukcji stalowych, dowiezione na budowę i jak klocki złożone w całość.

Najcięższy z pojedynczych elementów ważył ponad 48 ton. Mimo tak specyficznej konstrukcji i masy, mosty zostały zmontowane co do milimetra i wyważone co do kilograma.

Beton i stal użyte do budowy:

  • 64 tys. m sześc. mieszanki betonowej, co daje objętość 17 basenów olimpijskich,
  • 23 tys. ton ścianek szczelnych, co daje ciężar równy dwóm wieżom Eiffla,
  • 3,7 tys. ton stali zbrojeniowej, co daje ciężar równy 617 słoni,
  • 1,08 tys. ton konstrukcji stalowej ustrojów nośnych mostów oraz 780 ton konstrukcji stalowej ustroju bram śluzy, co daje ciężar równy 11 samolotom Jumbo Jet (Boeing 747),
  • ponad 519 tys. ton kamienia łamanego do wykonania konstrukcji narzutowych, co daje ciężar równy 10 statkom Titanic
  • 56 tys. ton bloków betonowych (xblocki), co daje ciężar równy 367 płetwalom błękitnym,
  • ponad 100 tys. m sześc. geowłókniny, co daje powierzchnię 14 boisk piłkarskich,
  • 442 tys. m sześc. gruntu do zasypu sztucznej wyspy, co daje objętość 118 basenów olimpijskich,
  • ponad 2595 ton betonu asfaltowego, co daje ciężar równy 216 samochodów ciężarowych.

Rejs dla oficjeli, koncerty dla ludzi



W sobotę oficjalne otwarcie przekopu zaplanowane jest na godz. 12

Jako pierwsi kanałem przepłyną politycy i rządowi oficjele na pokładzie 60-metrowego statku Urzędu Morskiego "Zodiak II" oraz kilka jednostek Marynarki Wojennej, straży granicznej, policji i ratownictwa wodnego.

O godz. 18 rozpocznie się festyn. Do strefy koncertowej będzie można wejść dwie godziny wcześniej.

Podczas otarcia przekopu wystąpią:

  • zespół szantowy Cztery Refy,
  • chór Sound'n'Grace wykonujący muzykę gospel, pop, soul i R&B,
  • Dj Brave,
  • Cleo.

Na godz. 22 zaplanowany jest pokaz dronów

Żeglarzom przeprawa ma być udostępniona od niedzieli, 18 września.

Żeby całą inwestycję pod nazwą budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską uznać za zakończoną, konieczne jest zrealizowanie kolejnych etapów prac.

Trzy etapy prac warte 1,7 mld zł:

  1. Budowa kanału żeglugowego wraz ze śluzą przez Mierzeję Wiślaną, sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym - wartość umowy 992 mln zł - wykonawca: konsorcjum firm NDI i Besix, zakończony.
  2. Przebudowa istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku ok. 10,4 km, budowa mostu w Nowakowie - wartość umowy 574 mln zł - wykonawca: Budimex, realizacja do kwietnia 2023.
  3. Roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg - wartość umowy 129,5 mln zł - wykonawca: konsorcjum firm NDI i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych, realizacja do maja 2023.

Z 880 mln na 1,9 mld zł



Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni we współpracy i pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury.

W sumie na całą inwestycję zarezerwowano w budżecie państwa 1,98 mld zł. Według szacunków z 2016 r. miało to być 880 mln zł.

Wpływ na to miał wzrost kosztów materiałów budowlanych oraz znaczące rozszerzenie projektu m.in. o stworzenie wyspy i budowę mostu w Nowakowie oraz budowę mostów obrotowych zamiast zwodzonych na terenie przekopu.

Jeszcze 70 mln zł na prace w samym porcie. Kto wyłoży?



Kanał ma umożliwić regularne kursowanie do portu w Elblągu morskich statków towarowych o długości 100 m, szerokości do 20 m i zanurzeniu 4,5 m.

Warto jednak podkreślić, że po zakończeniu wymienionych wcześniej robót wciąż potrzebne będzie pogłębienie ok. 900-metrowego odcinka toru wodnego i samego portu w Elblągu, co oznacza, że nie dopłyną do niego żadne większe jednostki.

Pierwotnie strona rządowa chciała, by tę część prac, szacowanych na ok 70 mln zł, sfinansował samorząd, bo na jego terenie znajduje się port. Władze Elbląga twierdziły, że są chętne, ale taka kwota to cały roczny budżet miasta na inwestycje.

Pojawiła się zatem opcja, by to rząd przejął port w Elblągu za 100 mln zł i z tych pieniędzy sfinansował jego przebudowę i pogłębienie.

Kalendarium powstania przekopu Mierzei Wiślanej

  • 2006 - Rosja blokuje dostęp do Cieśniny Pilawskiej
  • listopad 2007 - rząd PiS akceptuje budowę przekopu
  • wrzesień 2009 - podpisanie umowy między Polską a Rosją o żegludze po Zalewie Wiślanym, ale po dwóch tygodniach znów zostaje wstrzymana
  • 2013 - pojawiają się kontrowersje wokół wpływu przekopu na środowisko
  • 2017 - Sejm przyjmuje specustawę o przekopie
  • luty 2017 - podpisanie umowy na projekt przekopu
  • październik 2019 - podpisanie umowy na realizację pierwszego etapu prac
  • kwiecień 2020 - rozpoczęcie budowy przekopu
  • kwiecień 2021 - podpisanie umowy z wykonawcą drugiego etapu prac
  • maj 2022 - umowa na realizację trzeciego etapu
  • 17 września 2022 - otwarcie kanału przez mierzeję

Miejsca

Opinie (721) ponad 20 zablokowanych

  • Już polski król Stefan Batory ok. 500 l. temu wyszedł z pomysłem (6)

    przebicia Mierzei Wiślanej w okolicach wsi Skowronki (tak! tak!). Później król Prus Fryderyk II Wieki poważnie rozważał budowę kanału. Po II w.ś. Eugeniusz Kwiatkowski (ten od budowy portu Gdynia) itd. itd... - reszta w Wikipedii.
    Brawo obecny rząd!

    • 38 21

    • Popieram. Inwestycja w odpowiednim czasie i w odpowiednim miejscu

      .

      • 7 7

    • no i zgadzam się pis cofa nas do średniowiecza :D (1)

      • 5 10

      • Szczególnie E. Kwiatkowski to epoka średniowiecza.

        Dla trolla to nie ma znaczenia, że Kwiatkowski budował w 20 wieku.

        • 1 1

    • korzyści z kanału są wielorakie, ale najważniejszą jest uniezależnienie od kacapskiej zgody na wejście na Zalew (1)

      • 8 6

      • Wielorakie korzyści? Czyli jakie konkretnie?

        • 3 8

    • Ale ani Batory ani Fryderyk ani Kwiatkowski jednak nie zbudowali tego przekopu

      Może jak pojechali tam zimą i zobaczyli że zalew jest pokryty grubą warstwą lodu to stwierdzili że sprawa ta nie jest warta funta kłaków. Byli o lata świetlne mądrzejśi od obecnie rzadzących

      • 2 2

  • (3)

    Kosztem 2 miliardów,a to nie koniec wydatków, przekopali wbrew naturze mierzeję dla żaglówek. Utrzymanie w stanie żeglowności ed, ie kosztowało krocie. O dużych statkach można zapomnieć. Niech nie robią wody z mózgu niewtajemniczonym.

    • 23 35

    • (1)

      Papier toaletowy jest też wbrew naturze.

      • 8 3

      • tylko wśród wyborców komunistów z pis

        • 1 5

    • Ileż to by było palmiarni !

      • 6 1

  • Dość szybko zobaczymy korzyści (3)

    Każda tego rodzaju inwestycja jej koszty zwrócą się. Skorzysta na tym Elbląg i cała Polska

    • 41 29

    • tak, a swistak zawija w sreberka

      • 10 5

    • niby w jaki sposób skorzysta?

      • 9 5

    • to by się mogło zwrócić gdyby przekop i Zalew mógł przyjąć 300m statki, a port w Elblągu je obsłużyć

      • 4 2

  • Zrozumcie (46)

    Pisze to wszędzie i to po raz n-ty. Przekop pozwoli na pływanie statkom typu Saimax. Może pełnić taka role jak kanał Saimianski pełni dla Finlandii. Dla Gdańska, Elbląg to idealny port pomocniczy, przejmie małe jednostki rozładowując przy tym ruch w Gdańsku. Dla Elbląga to szansa na rozwój, a dla nas w Trojmiescie szansa na mniej eNEk na drogach :-)

    • 242 130

    • (5)

      Czego, kolego nie rozumiesz? Krytykanci dostali zadanie partyjne do wykonania. Nie mają bladego pojęcia o gospodarce i inwestycjach. A tłumaczenie neptykom czegokolwiek mija się z jakimkolwiek celem. Większość nie zrozumie, bo to jest dla nich czarna magia.

      • 31 52

      • (1)

        sasin nie kompromituj się nieudaczniku

        • 30 21

        • Piłeś? Nie pisz! Piszesz, nie pij!

          • 11 14

      • (1)

        te ,,statki" beda plynac do?,kanaly ku,,Elblagu"plycizna,nabrzeze ,,wew" Elblagu,kszaki,obrotnica ,,wew"porcie,nawet planow nie ma.statki rakiem na zalew beda wracac.tak tylko pare punktow do sukcesu.

        • 8 5

        • Wytrzeźwiej chlorku :-) Wam kury szczać prowadzać, a nie politykę robić. A jak już jesteś takim geniuszem j.polskiego, ekonomii i zarządzania to oświeć nas co na myśli mieli pomysłodawcy, pieniądzodawcy i budowniczowie Gdyni :-) Też a na co to komu, tylko kajaki przypłynooo, mewy tu sr*joo i gdyby matka natura ze stolicą w Moskwie by chciała żeby tu był port to by o to zadbała? :)

          • 2 4

      • Co więcej, jest to tłumaczenie ludziom, którzy uwierzyli tubom propagandowym z rubelkiem w sakiewce.
        Łatwiej jest oszukać człowieka, niż mu uświadomić że został oszukany. Idealny przykład to prezio Elbląga. Uwierzył opozycji (z której się wywodzi), że przekop nie powstanie to po co robić/zabiegać o inwestycje w rozwój Portu. A tu klops, przekop powstał i jeszcze go z Portu wysiudają.

        • 2 2

    • (3)

      Zaraz będzie atak, że PiS drewno będzie wywozić.

      • 20 2

      • (2)

        A nie wywozi?

        • 24 15

        • (1)

          Do ciebie na podwórko? Nieładnie, bobek:)

          • 14 13

          • wywożą

            Złodzieje z PiS

            • 20 12

    • Tak rozumiem (3)

      na razie jest przeprawa dla jednostek turystycznych, minie kilka lat na przebudowę infrastruktury w Elblągu, potrzebna jest droga wodna, w tej chwili nie mogą tam wpłynąć jednostki MW bo przy pełnej prędkości mają za duże zanurzenie na wodach zalewu. I czy wejście w śluzy od strony północnej jednostki o długości max nie będzie zbyt trudne a, wręcz niemożliwe?

      • 17 12

      • No, co ty, narazie nie ma tematu wpływania przez motorówki, jachty i łodzie. Za płytko, muł i nie ma toru wodnego.

        • 13 8

      • Rozumiem, że jednostki specjalne nie wpłyną?

        No naprawdę żarty sobie robicie. Chyba nikt znający temat nie oczekuje aby wpływały tam fregaty, małe korwety.

        • 8 4

      • Po pierwsze, nieprawda, że dla "turystycznych", bo któryś z naszych kutrów rakietowych by tam na spokój mogł przejść

        Tylko co dalej? One (jak np. Piorun) mają zanurzenie 2,15 metra. A może tam, gdzie nie pogłębione jest 2,4 m, ale niech leży na dnie jakiś pień drzewa ... Drzewo drzewem, po prostu się boją. Wejścia na mieliznę. Te jednostki mają wymiary ok. 50% dopuszczalnych w kanale. Tylko kluczowe jest zanurzenie za kanałem. Ale po co zmyślasz pływanie "przy pełnej prędkości"? A niech sobie 8 węzłów by pływało...

        • 1 1

    • pisze to po raz x do potegi ntej, jest to przekop dla kajakow, nie dla zadnych malych jednostek (1)

      • 25 13

      • No widzisz, piszesz to n ty raz i potwierdzasz, że jesteś niereformowalny. Do Gdyni też miały tylko kajaki przypływać i co?

        • 0 2

    • To jest zabawka dla pewnego starszego pana z Warszawy

      • 26 12

    • gdyby Wody Polskie pogłębiły należący do nich kanał to może i tak (2)

      ale na ten moment brakuje kilometra pogłębionego kanału, więc o Saimaxach możesz zapomnieć.

      • 20 5

      • trafna uwaga

        • 5 5

      • Prezio Elbląga uwierzył takim amebom totalniackim. Przekopu miało nie być i już. A tu klops, cały kraj patrzy na infrastrukturę rozwijającą gospodarkę, a ten nie ma nic gotowego, jeszcze go teraz z Portu wysiudają za to.

        • 0 2

    • ..... (4)

      Tiiiiiiiiiiiiaaaaaaaaaaa, eksperci od gospodarki. Gdyby to tak działało to porty z Kołobrzegu, Ustce itp dawno by już urosły.

      • 14 8

      • Mówisz o portach otwartych bezpośrednio na morze. (3)

        Największe porty poza wyjątkami są w zatokach. Rejonach zapewniających ochronę przed sztormem itd.

        • 6 10

        • Ale bzdury. (2)

          Wszystkie nowe porty wychodzą w morze, patrz port północny za komuny czy obecne koncepcje portu zewnętrznego w Gdańsku czy Gdyni.

          • 5 7

          • Gdańsk i Gdynia to zatoka. Nie otwarte morze :)

            Gdyby było tak jak mówisz to terminal kontenerowy wybudowano by w Kołobrzegu:)

            • 6 4

          • Ależ ty masz nieprawdopodobnie misiowy rozumek:) Do szkoły miałeś ostro pod górkę?

            • 1 3

    • Ile w Elblągu jest miejsc postojowych dla Saimaxa? (2)

      Oto fakty o przeładunkach w Elblągu. Za pisiaków zawsze drastycznie malały:

      2007 3500
      2008 5700
      2009 4000
      2010 64 800
      2011 113 500
      2012 168 500
      2013 285 500
      2014 358 300
      2015 206 900
      2016 139 500
      2017 99 100
      2018 115 900
      2019 89 300

      • 13 9

      • Liczby mówią same za siebie.

        Bezmózgim trollom pozostały tylko minusiki z bezsilności.

        • 2 9

      • Nic zupełnie to nie wnosi. Brak info odnośnie lat wcześniejszych, dla lepszego poglądu na sprawę, brak informacji odnośnie frachtu, lokalnego zapotrzebowania na dany typ towarów, zwijanie infrastruktury przez włodarzy Elbląga, zwłaszcza w kontekście portu i dróg wodnych. Po krótce manipulujesz nie przedstawiając pełnego obrazu sytuacji. Pół prawdy = drugie pół kłamstwa.

        • 0 2

    • Nikt z nich tego nie zrozumie. (5)

      To także w przyszłości po modernizacji szlaków wodnych przypływ zamożnych turystów dla Mazur i okolic. Portal Trójmiasto blokuje i cenzuruje wypowiedzi jak za komuny. Brawo.

      • 9 17

      • Jakich Mazur?! Modernizacja jakich szlaków? (4)

        Ty chłopie wiesz gdzie są Mazury? To ze 150 km kopania.

        • 9 4

        • Widziałeś chociaż mapę Polski? Miałeś geografię? (3)

          Sprawdź sobie jakimi kanałami można się dostać z Elbląga na Mazury. Część szlaków wystarczy wyremontować. Inne są gotowe.

          • 4 3

          • I jak z tą mapą? Bo odpowiedź brzmi żadnymi. Takie kanały nie istnieją. (2)

            • 5 3

            • (1)

              W twojej totalniackiej głowie nie istnieją.

              • 0 2

              • To nazwij te kanały, zamiast pisać głupoty.

                Ja wiem że one nie istnieją. Każdy żeglarz to wie. Chyba że za mazury uznajesz Ostródę.

                • 1 0

    • W Gdańsku jest wystarczająco dużo miejsca dla małych jednostek. (1)

      Nabrzeża od strony Nowego Portu i tak często świecą pustkami, a to właśnie tam przyjmowane są małe jednostki. Sam port rozważa przekazanie tych terenów miastu bo są słabo wykorzystywane. Tym bardziej więc nie będą wykorzystywane w Elblągu. Warto realizować inwestycje za 2 miliardy złotych dla kilku barek na krzyż?

      • 14 6

      • Mówisz o wykorzystaniu w tej chwili, a nie za parę lat.
        Czy lotnisko w Gdańsku powstało, bo cały czas latały do nas samoloty ze Sztokholmu i Egiptu, tylko nie miały gdzie wylądować? No właśnie..

        • 0 1

    • (1)

      No tak nie do końca, taki port z Gdańska nie pozwoli sobie na oddanie czego kolwiek dla portu z Elbląga, no bo wiadomo że przeładowanie towaru ,
      to kasa dla Gdańska

      • 3 4

      • Nie masz racji. Porty pomocnicze zabierają sporo drobnicy z portu głównego udrażniając go na bieżąco, przyczyniając się do większego przeładunku z dużych jednostek w porcie głównym. Wyobraź sobie magazyn zasilany sznurem TIRów, dalej towar na bliższe odległości rozwożony jest mniejszymi dostawczakami. K! ludzie, pracujecie w kurierce, magazynach, dostawach, transporcie i serio nie widzicie analogii? Co jest nie tak z wami?

        • 0 2

    • to jeszcze wypada napisać że pomysł tej wersji przekopu wyszedł od władz samorządowych Elbląga, wszystkie prace organizacyjne (1)

      Działacze samorządowi wykonali. Pis nikogo z władz samorządowych Elbląga nie zaprasza na otwarcie. Tylko swoich,

      • 6 3

      • Nie prawda, prezio Elbląga sabotował rozwój portu, bo uwierzył w totalniackie zapewnienia, że przekop nigdy nie powstanie. Po co sabotażysta na otwarciu? Jeszcze wpadnie do kanału.

        • 0 2

    • Do Trójmiejskich portów niemprzyplywaja jednostki o zanurzeniu do pół metra, ktoś Cię oszukał.

      • 5 2

    • Ten kanał jest o 3 metry za wąski w najwęższym miejscu. To po pierwsze. Koszty podniosłoby minimalnie (2)

      Tyle, że nieco więcej wykopać, mostki zrobić nieco dłuższe. A przepłynięcie byłoby bezpieczniejsze, dla większych jednostek komercyjnych. Większych w rozumieniu tego, co tam jest dopuszczalne. Taka metr szersza przeszłaby bezpieczniej. A ten metr przy 100 metrach długości to już większa ładowność.

      • 4 3

      • (1)

        Ale wiesz, że to nie jest kanał Panamski i nigdy takim nie miał być?

        • 0 2

        • Autor opcjonalny to taka inna nazwa pisowskiego bota?

          • 1 0

    • Jak tam czerwona pisowska, legitymacja? Masz już dedykację od starca oderwanego od rzeczywistości?

      • 2 1

    • Typ Saimax

      Finowie są jednym z największych eksporterów drewna, prowadzą zrównoważone zalesianie, eksport drewna to ciężkie pieniądze, do tego właśnie wykorzystują te statki, więc nie porównuj do tego co się będzie przeładowywać w Elblągu.

      • 2 0

  • Przekop dla żaglówek i kajaków za 2 miliardy (6)

    Tylko PiS!!!

    • 28 32

    • kto bogatemu zabroni

      • 5 2

    • Ile by było owiec za tą kasę albo palmiarni! (1)

      • 10 1

      • ile Śniętych kościEłów by powstało ?

        • 1 4

    • 2 miliardy to na TV poszło (1)

      a widzę, że za tą kasę naprawdę dużo można zrobić

      • 3 4

      • PO umorzyła 1 mld gazpromowi ... To chyba lepszy taki przekop :]

        • 0 1

    • Taczki na pontonach będą kursowały ?

      • 1 3

  • (2)

    Rządy PiS to najlepsze okresy dla rozwoju Polski. Tylko PO dorwie się do koryta, to zaczyna się zwijanie Państwa, ku uciesze niemców. Tylko PiS!

    • 40 25

    • MopSy zamkną , a emeryci do roboty ? (1)

      • 2 0

      • nie będzie emerytów bo PO wprowadzi okres pracy do 100 lat ;P

        • 0 2

  • 800 metrów inkompetencji i partyjniactwa

    każdy wie o co chodzi

    • 22 31

  • szwagier ministra ma chyba wypożyczalnię rowerów wodnych

    albo kajaków

    • 25 32

  • Ile materiału jest na prywatnych posesjach

    I działkach rekreacyjnych to jest kradzież tak jak przywożenie dzikich zwierząt i kwiatów ukrytych na lotnisku

    • 2 15

  • kacapska (2)

    agentura już wyje. Miód na moje uszy !!!

    • 45 10

    • Nowogrodzka + ciepłe chłopaczki od Zbszka Proroka genieRalnego też ? (1)

      • 2 4

      • Za chwilę ty będziesz wył

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane