• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przenosiny dla rozwoju

TN
29 grudnia 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Rozpoczynają się prace przygotowawcze do budowy nowego terminalu promowego bliżej śródmieścia Gdyni. Przenosiny są konieczne choćby ze względu na gwałtowny rozwój gdyńskiego portu.

- Dostaliśmy unijne pieniądze na projekt dotyczący południkowych sieci transportowych, w ramach którego będą wykonywane prace studialne dotyczące nowego terminalu promowego - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. - Pomogą one potem portowi w pozyskaniu pieniędzy na tę inwestycję.

Dodatkowe środki się przydadzą, gdyż budowa nowego terminalu nie będzie tania, będzie on jednak konieczny dla dalszego rozwoju portu.

- Patrząc przez pryzmat rozwoju portu w perspektywie najbliższych kilkunastu lat, chcemy bardzo intensywnie rozwijać pewne obszary działalności - mówi Janusz Jarosiński, wiceprezes Portu Gdynia. - W szczególności chodzi nam o działalność kontenerową, ro-ro i promową, choć nie zapominamy oczywiście o innych rzeczach, które mogą nam przysporzyć dochodów i miejsc pracy.

Jeszcze do niedawna wszystkie trzy priorytetowe rodzaje działalności były realizowane w jednym miejscu, w bazie na Obłużu. W 2001 roku udało się wyprowadzić stamtąd ro-ro. To jednak nie wystarczy.

- Nie ulega wątpliwości, że ruch kontenerowy będzie się rozwijał - mówi Janusz Jarosiński. - W ubiegłym roku mieliśmy dwudziestoprocentowy przyrost ilości kontenerów. W tym roku będzie podobnie, osiągniemy rekordowy wynik w całej historii gdyńskiego portu. Istnieje niebezpieczeństwo, że wrótce będzie potrzeba większej ilości miejsca pod place składowe, linię cumowniczą. Jednocześnie chcemy stwarzać warunki rozwoju dla ruchu promowego, a w tym miejscu, gdzie znajduje się obecnie terminal, tego się robić nie da. Stąd pomysł przenosin bliżej śródmieścia.

Nowy terminal ma powstać przy nabrzeżu Polskim, w okolicach dawnego dworca morskiego. Na inwestycję, której koszt szacowany jest na kilkadziesiąt milionów złotych, przyjdzie nam jeszcze poczekać przynajmniej kilka lat (mówi się o roku 2008). Niemniej przygotowania już trwają i nie są to tylko wspomniane na wstępie prace studialne.

- Ważne jest dobre przyotowanie infrastruktury drogowej, stąd są już zlecone prace projektowe jeśli chodzi o ul. Polską, a w przyszłym roku powinna już się zacząć modernizacja ul. Janka Wiśniewskiego - mówi Janusz Jarosiński. - W nowym miejscu będzie miejsce na stworzenie więcej niż jednego stanowiska promowego, chcemy by były dwa, a później trzy.

W obliczu planowanych przenosin nieco mogą dziwić inwestycje w obecny terminal promowy na Obłużu, który niedawno przeszedł gruntowną modernizację, zbudowano nowy "rękaw", a wkrótce powstanie nowa, dwupoziomowa rampa.

- Patrząc na nasze inwestycje i stopy ich zwrotu, to do momentu przeniesienia nakłady się zwrócą - zapewnia Janusz Jarosiński.
Głos WybrzeżaTN

Opinie (171)

  • Dobra Latarniki, Citymany i inne mitomany

    Popatrzcie sobie na wasze dlugi: http://prawo.uni.wroc.pl/~kwasnicki/EkonLit/030909ekonomia_a_17_pliki/ekonomia_a_17-1.F.gif

    Ladnie to wyglada. Fiu fiu :)

    • 0 0

  • Niedawno przejeżdżałem koło portu północnego i postanowiłem obejrzeć terminal promowy na westerplatte. cóż, pustki, wszystko zamknięte na głucho , psa z kulawą nogą nie uświadczysz. w baraczku obok smętna pani polewała piwko dwóm pijaczkom.
    Natomiast budynek terminalu w nowym porcie przypomina halę przylotów w Rębiechowie z początków lat 80-tych. + taxi mafia przed wejściem. Więc o co te krzyki ? Może pora popatrzeć na własne podwórko ?

    • 0 0

  • Ladnie to wyglada, fiu fiu.

    • 0 0

  • no dobra wszyscy:)
    trzy tematy was/nas rozgrzewają
    1. prałat
    2. gdańsk vs gdynia
    3. PO contra reszta świata na 235 południku od kaukazu....

    • 0 0

  • Mag

    Pisanie postów sprawia Ci ubaw, albo jesteś ślepy, głuchy i ... głupi.
    Bez urazy.

    • 0 0

  • Hiob, wybacz ale na takie analno-banalno-denne zaczepki juz nie reaguje. Rowniez bez urazy.

    I jeszcze jeden ranking specjalnie dla Citymana:
    http://www.cbr.org.pl/miasta.php

    Gdynia przed Gdanskiem
    BACH, BACH, BACH :)

    • 0 0

  • mag proszę o świeże dane, nie sprzed 18 miesięcy

    Od 06.2003 wiele się zmieniło, ale To o tym nie wiesz...
    Wyręczę Cię - na koniec roku 2004:
    -zadłużenie Gdańska 378,3 mln tj 817 zł/os
    -zadłużenie Gdyni 231,0 mln tj 910 zł/os
    Poza tym w przypadku Gdańska pieniądze z kredytów idą na inwestycje, na wkład własny pod projekty współfinansowane z UE itp. W Gdyni pieniądze z kredytów w 80% idą na poprawę wizerunku marnego Szczurka.

    • 0 0

  • Mag_Gdynia

    A dlaczego ani slowa o tym, ze Sopot prowadzi w tym rankingu przed wszyskimi miastami? :) :) :)

    • 0 0

  • ej Gdanszcznin - zajady to objaw braku witamin...

    zanim odbierzecie nagrode za ekologie najpierw naprawcie przeciekajace zbiorniki w tej waszej "nowoczesnej" oczyszczalni.
    Co do utylizacji odpadow - Gdansk bynajmniej nie jest tutaj liderem, raczej podaza sladami Gdyni. Pewnie jak to w Gdansku bywa - nowa inwestycje zablokuja mieszkancy - oburzeni podwyzka kosztow wywozu odpadow.... ;-)
    Co do skali projektow - nie popadaj w megalomanie .... roznice nie sa duze - zwlascza jesli porownasz wielkosc Gdanska i Gdyni.
    Co do skali i klasy inwestycji w obu miastach porownaj sobie baraczki wynajmowane przez Intel w okolicy Rebiechowa z porzadnym biurowcem Prokomu jaki stoi w Gdyni........
    Oczywiscie mozecie rowniez nadymac sie perspektywami budowy nowego terminalu kontenerowego w Gdansku - jednak na dzien dzisiejszy najwiekszy polski terminal kontenerowy znajduje sie w Gdyni i tam tez pojawi sie niedlugo nastepny, inwestorem jest duzo bardziej renomowana firma od waszego.
    O skali i mozliwosciach waszego miasta swiadczy slimaczaca sie przebudowa Slowackiego i walace sie wiadukty nad torami kolejowymi.... zjedzcie na ziemie gdanszczanie.

    • 0 0

  • o skali rozwoju Gdyni

    Swiadczy od 30 lat prowadzona budowa Trasy Kwiatkowskiego, gdzie poszczególne ekipy rzadzące miastem dobudowywały po...1 metrze, tak że trasa w tej chwili prowadzi prosto w krzaki
    Jeżeli filipiński inwestor terminalu kontenerowego w Gdyni jest bardziej wiarygodny od brytyjskiego DCT w Gdańsku to winszuję koledze z Gdyni

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane