• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przenosiny dla rozwoju

TN
29 grudnia 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Rozpoczynają się prace przygotowawcze do budowy nowego terminalu promowego bliżej śródmieścia Gdyni. Przenosiny są konieczne choćby ze względu na gwałtowny rozwój gdyńskiego portu.

- Dostaliśmy unijne pieniądze na projekt dotyczący południkowych sieci transportowych, w ramach którego będą wykonywane prace studialne dotyczące nowego terminalu promowego - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. - Pomogą one potem portowi w pozyskaniu pieniędzy na tę inwestycję.

Dodatkowe środki się przydadzą, gdyż budowa nowego terminalu nie będzie tania, będzie on jednak konieczny dla dalszego rozwoju portu.

- Patrząc przez pryzmat rozwoju portu w perspektywie najbliższych kilkunastu lat, chcemy bardzo intensywnie rozwijać pewne obszary działalności - mówi Janusz Jarosiński, wiceprezes Portu Gdynia. - W szczególności chodzi nam o działalność kontenerową, ro-ro i promową, choć nie zapominamy oczywiście o innych rzeczach, które mogą nam przysporzyć dochodów i miejsc pracy.

Jeszcze do niedawna wszystkie trzy priorytetowe rodzaje działalności były realizowane w jednym miejscu, w bazie na Obłużu. W 2001 roku udało się wyprowadzić stamtąd ro-ro. To jednak nie wystarczy.

- Nie ulega wątpliwości, że ruch kontenerowy będzie się rozwijał - mówi Janusz Jarosiński. - W ubiegłym roku mieliśmy dwudziestoprocentowy przyrost ilości kontenerów. W tym roku będzie podobnie, osiągniemy rekordowy wynik w całej historii gdyńskiego portu. Istnieje niebezpieczeństwo, że wrótce będzie potrzeba większej ilości miejsca pod place składowe, linię cumowniczą. Jednocześnie chcemy stwarzać warunki rozwoju dla ruchu promowego, a w tym miejscu, gdzie znajduje się obecnie terminal, tego się robić nie da. Stąd pomysł przenosin bliżej śródmieścia.

Nowy terminal ma powstać przy nabrzeżu Polskim, w okolicach dawnego dworca morskiego. Na inwestycję, której koszt szacowany jest na kilkadziesiąt milionów złotych, przyjdzie nam jeszcze poczekać przynajmniej kilka lat (mówi się o roku 2008). Niemniej przygotowania już trwają i nie są to tylko wspomniane na wstępie prace studialne.

- Ważne jest dobre przyotowanie infrastruktury drogowej, stąd są już zlecone prace projektowe jeśli chodzi o ul. Polską, a w przyszłym roku powinna już się zacząć modernizacja ul. Janka Wiśniewskiego - mówi Janusz Jarosiński. - W nowym miejscu będzie miejsce na stworzenie więcej niż jednego stanowiska promowego, chcemy by były dwa, a później trzy.

W obliczu planowanych przenosin nieco mogą dziwić inwestycje w obecny terminal promowy na Obłużu, który niedawno przeszedł gruntowną modernizację, zbudowano nowy "rękaw", a wkrótce powstanie nowa, dwupoziomowa rampa.

- Patrząc na nasze inwestycje i stopy ich zwrotu, to do momentu przeniesienia nakłady się zwrócą - zapewnia Janusz Jarosiński.
Głos WybrzeżaTN

Opinie (171)

  • alez ty Jaco glupi jestes...

    po kolei:
    Port Polnocny moze przyjmowac statki o max. zanurzeniu 15m a nie 18 jak pajacu napisales.
    Port Gdynia - 13m.
    Nie zapominaj rowniez o max. dozwolonym zanurzeniu dla statkow wplywajacych na Ciesniny Dunskie - 15m. Tak wiec pajacu te wielkie transatlantyckie panamaxy o ktorych marzysz nie wplyna nawet na Baltyk bo jest to fizycznie niemozliwe.......no chyba ze przyplyna i odplyna nie wpelni zaladowane - ale wtedy po co maja przyplywac.....
    cala ta twoja teoria najzwyczajniej nie trzyma sie kupy.

    Sprobuj wysilic swoje szare komorki i znajdz odpowiedz na ponizsze pytanie:
    Terminal kontenerowy w Gdyni jest obecnie rozbudowywany - docelowa pojemnosc 800 000 TEU. Obecnie przeladunki sa na poziomie 350 000 TEU i jest to najwiekszy terminal w Polsce i jeden z najwiekszych na Baltyku. Pojemnosc terminalu w Gdyni bedzie mozna zwiekszyc ponad 800 000 TEU jesli zajdzie taka potrzeba. Jaki jest wiec sens budowy nowego terminalu w Gdansku ? Z kim ten terminal bedzie konkurowal skad sciagnie nowe ladunki? W jaki sposob wygeneruje nowy ruch kontnerowy pozwalajacy pracowac portom w Gdyni i Gdansku ? W zwiazku z powyzszym obawiam sie, ze terminal w Gdansku moze bedzie przydatny za 7-10 lat ... wczesniej bedzie swiecil pustkami jak inna sztandarowa gdanska inwestycja - gielda w Barniewicach........
    byloby dobrze gdyby Gdansk zamiast scigac sie z Gdynia zrobil cos pozytecznego z pozytkiem dla siebie i sasiadow.

    • 0 0

  • Jaco - pajacu

    w obu kwestiach dotyczacych "potegi" gospodarczej Gdanska lzesz jak pies. Nie 60% ale mniej, rownie wiarygodna jest twoja informacja o pozycji w rankingu hurtowni alkoholu z Gdyni.
    Ponadto nie zapominaj pajacu o takim drobiazgu jak to, ze Gdansk jest 2 razy wiekszy. Jesli podzielisz te rzekome 60%/2 to juz nie bedzie tak rozowo jak piszesz.....

    z wiekszych gdynskich firm pajacu pragne zwrocic twoja uwage na ponizsze:
    * Port Gdynia - osiaga wyniki finansowe sporo lepsze od waszego dlugiego nabrzeza w szczerym polu....
    * Poland-Services
    * OPEC
    * PetrolInvest
    * SKOK Stefczyka
    * Nordea Bank
    * Mega
    * Multimedia

    wiekszoc z tych firm powstalo po 1989 roku w przeciwienstwie do preznego biznesu gdanskiego odziedziczonego po PRL'u i nie jest rezultatem inwestycji panstwa w tym przypadku PRL'u. W Gdansku jest oczywiscie inaczej - jak na skostniale i malo konkurencyjne miasto, trzon gospodarki stanowia firmy majace swoje korzenie w czasach glebokiego PRLu:
    * bankrut Stocznia Gdansk
    * Lotos - prezent od Gierka ?
    * GSR - pamiatka po PRL
    * GPRD - j.w.
    * Mostostal Gdansk SA - w upadlosci - rowniez rodowod PRL
    * Port Gdansk
    z wiekszych gdanskich firm, ktore powstaly po 1989 mozna wymienic jedynie:
    * GE Capital Bank
    * Nagrol
    * LPP
    troche slabo jak na moj gust...
    a i jeszcze udana inwestycja w gielde w Barniewicach......
    krotko mowiac pasmo sukcesow w tym Gdansku...;-)

    • 0 0

  • Jaco ale sie obśmialem czytajac te glupoty

    Ty pewnie tez
    Facet jest niezle pokrecony dalej wierzy w swoja cienko przedaca gdynie.

    ps matolku gdynski w swoim nastepnym poscie wspomnij o barniewicach i autobusach niskopodlogowych bo nie jestem pewny czy to zrobiles bu ha ha

    • 0 0

  • Gdynia leszczu

    Przeładunki kontenerów rosną w szybkim tempie,do gdańskiego terminala pierwszy statek wpłynie za 1,5 roku,gdy jego zdolność przeładunkowa wynosić będszie około 0,5 mln teu,docelową pojemność min.1 mln TEU osiągnie za kilka lat.

    • 0 0

  • Wieliński sprzedał, Gdynia naiwnie wierzy

    Te super wyniki finansowe portu Gdynia w 2003 roku były spowodowane tylko i wyłącznie prywatyzacją czytaj wyprzedażą majątku portu,do dzisiaj trwają protesty pracowników,w bilansie kasa za sprzedaż spowodowała jednorazowy wysoki zysk,port Gdynia nie ma terenów rozwojowych,może co najwyżej się modernizować, w przeciwieństwie do portu Gdańsk,który po rozpoczęciu budowy autostrady A-1 czeka okres dynamicznego rozwoju i rozbudowy.

    • 0 0

  • Leszcze na ląd...

    Nie rozśmieszaj mnie tymi kilkoma karzełkami,które wymieniłeś,od 2 czy 3 lat największa firma w Gdyni poza padającą stocznią to hurtownia piwa Żywiec/Golden Trade.

    • 0 0

  • Szowinista z nad Kaczej rzeki

    Grupa Lotos-firma z pierwszej piątki największych w RP,GE Capital Bank,po przyjęciu GE Banku Mieszkaniowego z Wrarszawy już GE Money Bank,Intel,Fazer,Dr.Oetker,LPP-Reserved,Wirtualna Polska,DGT,Energa po przejęciu G-8 z przychodami rzędu 3 mld pln,jedna z większych firm w Polsce,ZEW z inwestycjami 160 mln dolarów,Elnord,Polnord-jedna z największych firm budowlanych w Polsce,po przejęciu warszawskiej Energobudowy,Olvit-przejmujący Warszawskie Zakłady Tłuszczowe,Petrobaltic,Edeka,Hydrobudowa,Zatoka,Doraco,Inpro,GSR-największa w swoim segmencie w Europie i wiele,wiele innych swoją mocną pozycję rynkową budowały już w czasach gospodarki wolnorynkowej,z 60 tysięcy gdańskich firm,w tym kilka tysięcy zagranicznych podmiotów,zdecydowana większość powstała już po 1989 roku szowinisto z nad Kaczej rzeki.

    • 0 0

  • Gdańsk-Gdynia 60:15

    Tak mniej więcej rozkłada sie liczba firm pomiędzy GD a GA na liście największych firm Pomorza.

    • 0 0

  • Chore abmicje szczurowiska

    Jak tam Wasz Międzynarodowy Port Lotniczy Gdynia Babie Doły?Ile Migów w tym roku spadnie na ziemię,oby nikomu na głowę i aby piloci zdążyli się ewakuować.

    • 0 0

  • Dalszy ciąg ambicji szowinistów

    Jak tam Wasz uniwersytet,którego budowę zapowiadał Wasz prezydencio?Dalej bedziecie jeżdzić po nauki do Gdańska,he,he,he...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane