• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przenosiny dla rozwoju

TN
29 grudnia 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Rozpoczynają się prace przygotowawcze do budowy nowego terminalu promowego bliżej śródmieścia Gdyni. Przenosiny są konieczne choćby ze względu na gwałtowny rozwój gdyńskiego portu.

- Dostaliśmy unijne pieniądze na projekt dotyczący południkowych sieci transportowych, w ramach którego będą wykonywane prace studialne dotyczące nowego terminalu promowego - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. - Pomogą one potem portowi w pozyskaniu pieniędzy na tę inwestycję.

Dodatkowe środki się przydadzą, gdyż budowa nowego terminalu nie będzie tania, będzie on jednak konieczny dla dalszego rozwoju portu.

- Patrząc przez pryzmat rozwoju portu w perspektywie najbliższych kilkunastu lat, chcemy bardzo intensywnie rozwijać pewne obszary działalności - mówi Janusz Jarosiński, wiceprezes Portu Gdynia. - W szczególności chodzi nam o działalność kontenerową, ro-ro i promową, choć nie zapominamy oczywiście o innych rzeczach, które mogą nam przysporzyć dochodów i miejsc pracy.

Jeszcze do niedawna wszystkie trzy priorytetowe rodzaje działalności były realizowane w jednym miejscu, w bazie na Obłużu. W 2001 roku udało się wyprowadzić stamtąd ro-ro. To jednak nie wystarczy.

- Nie ulega wątpliwości, że ruch kontenerowy będzie się rozwijał - mówi Janusz Jarosiński. - W ubiegłym roku mieliśmy dwudziestoprocentowy przyrost ilości kontenerów. W tym roku będzie podobnie, osiągniemy rekordowy wynik w całej historii gdyńskiego portu. Istnieje niebezpieczeństwo, że wrótce będzie potrzeba większej ilości miejsca pod place składowe, linię cumowniczą. Jednocześnie chcemy stwarzać warunki rozwoju dla ruchu promowego, a w tym miejscu, gdzie znajduje się obecnie terminal, tego się robić nie da. Stąd pomysł przenosin bliżej śródmieścia.

Nowy terminal ma powstać przy nabrzeżu Polskim, w okolicach dawnego dworca morskiego. Na inwestycję, której koszt szacowany jest na kilkadziesiąt milionów złotych, przyjdzie nam jeszcze poczekać przynajmniej kilka lat (mówi się o roku 2008). Niemniej przygotowania już trwają i nie są to tylko wspomniane na wstępie prace studialne.

- Ważne jest dobre przyotowanie infrastruktury drogowej, stąd są już zlecone prace projektowe jeśli chodzi o ul. Polską, a w przyszłym roku powinna już się zacząć modernizacja ul. Janka Wiśniewskiego - mówi Janusz Jarosiński. - W nowym miejscu będzie miejsce na stworzenie więcej niż jednego stanowiska promowego, chcemy by były dwa, a później trzy.

W obliczu planowanych przenosin nieco mogą dziwić inwestycje w obecny terminal promowy na Obłużu, który niedawno przeszedł gruntowną modernizację, zbudowano nowy "rękaw", a wkrótce powstanie nowa, dwupoziomowa rampa.

- Patrząc na nasze inwestycje i stopy ich zwrotu, to do momentu przeniesienia nakłady się zwrócą - zapewnia Janusz Jarosiński.
Głos WybrzeżaTN

Opinie (171)

  • kolega z Gdanska niedoinformowany

    a i z rozumieniem tekstu ma klopoty....
    napisalem w czasie przyszlym - pojawi sie - mowa o firmie Hutchinson Whampoa - najwiekszym operatorze konternerowym z Hongkongu. Maja od niedawna udzialy w Wolnym Obszarze Gospodarczym dajacym im dostep do nabrzezy portu w Gdyni....
    A Filipinczycy juz sa i dzialaja z calkiem niezlym skutkiem. Co do estakady Kwiatkowskiego zapewniam, ze na pewno zostanie skonczona przed zakonczeniem przebudowy Slowackiego ;-).

    • 0 0

  • O ile wiem to estakada kwiatkowskiego nie prowadzi w krzaki tylko łączy z Obłuże z ulicą Morską, po drodze z ul J.Wiśniewskiego, terminalem kontenerowym i ul.Hutniczą docelowo - z obwodnicą.
    No ale pieniacze z gdańska wiedzą lepiej.

    • 0 0

  • Hongkong v.s.Filipina

    Ale przecież kolego Gdynia to wszystko dopiero będzie,albo raczej ma być,a mieliśmy pisac o tym co jest.

    • 0 0

  • Dzisiaj wojewoda wyda pozwolenie na budowę

    w Gdańsku największego nad Bałtykiem terminala kontenerowego wraz z Pomorskim Centrum Logistycznym i bazą promowo-pasażerską,łączna wartośc inwestycji 500 mln dolarów,to będzie największa inwestycja na Pomorzu od czasów budowy Rafinerii Gdańskiej.

    • 0 0

  • Jaco kolejny analfabeta funkcjonalny

    1. Filipinczycy juz teraz sa w Gdyni - operuja najwiekszym w Polsce terminalem kontenerowym. Zreszta obecnie rozbudowywanym...jego pojemnosc ma sie docelowo zwiekszyc 3x.
    2. Honkong - ten inwestor juz jest obecny w porcie gdynskim.
    3. co do gdanskiego terminalu - obawiam sie, ze podzieli los centrum hurtowego w Barniewicach - budowany na kredyt bedzie musial z czegos te kredyty splacic - stawki jakie zaoferuje beda sila rzeczy wyzsze od stawek oferowanych przez Gdynie .... co w praktyce skonczy sie tak, ze wasz wielki terminal bedzie swiecil pustkami tak jak Barniewice i wasz terminal promowy... ale to w Gdansku normalne.
    Tak wiec gdanszczanie nie popadajcie w samozachwyt - bo przebudzenie moze byc bolesne....

    • 0 0

  • Jaco

    Nie dyskutuj z tym kretynem.
    On wyciaga wnioski i wiaze zdarzenia jak moja 3-letnia kuzynka he he

    • 0 0

  • Gdynia zazdrośniku

    Gdański Terminal Kontenerowy budowany będzie przez prywatny kapitał,bedzie to największy terminal nad Bałtykiem,całość inwestycji szacowana jest na 500 mln dolarów,oprócz terminala powstanie Pomorskie Centrum Logistyczne,baza promowo-pasażerska i terminal samochodowy umiożliwiający rozładunki i załudunki na statki aut osobowych,powstaną również tory kolejowe,czego nie posiada gdyński terminal,poza tym gdański terminal będzie mógł odprawiać duże kontenerowce oceaniczne stąd niedawna wizyta w Gdańsku przedstawicieli wielkiego chińskiego portu Nigbo.

    • 0 0

  • Oto cała potęga grodu nad Kaczą

    Dwie ulice na krzyż,wylęgarnia łysego dresiarstwa od dworca na północ,jedno kino,2 hotele,których nie wstyd przed światem,największa firma w mieście to hurtownia piwa.

    • 0 0

  • Jaco chyba sie z coinki urwales

    ciekawe jak te twoje wielkie oceaniczne kontenerowce wplyna na Baltyk....
    chyba byles bardzo pijany jak to pisales. Co do reszty twojego postu - najzwylejsze bzdury.
    Udane gdanskie inwestycje: Barniewice, Wirtualny Terminal Kontenerowy i swiecaca pustkami baza promowa.
    Na koniec - Gdansk jest wiekszy od Gdyni (4 ulice zamiast 2 jak w Gdyni) - ale to nie wszystko:
    W Gdyni ulice te maja dobra nawierzchnie, w zimie odsniezone, dobrze skomunikowane (ZKM) - w Gdansku natomiast jak to w Gdansku totalny bajzel - same dziury (np. wizytowka miasta przed dworcem PKP Gdansk Gl.), w ziemie - stan kleski, a na ulicach Ikarusy zamiast autobusow - slowem metropolia.......

    • 0 0

  • Idioto z nad rzeki Kaczej

    Do gdańskiego terminala przypływac będą największe statki,jakie mogą wpływać na Bałtyk,o zanurzeniu do 18m,będą to również duże kontenerowce,których Gdynia nie jest w stanie obsłużyć,port w Gdańsku to najdalej na wschód położony niezamarzający duży port bałtycki,dysponujący rezerwami terenów pod inwestycje,Gdynia jest zamnknięta,nie ma szans rozwoju,może tylko się modernizować.
    I na koniec,skoro w Gdańsku nic się nie udaje Twoim zdaniem to jak wytłumaczysz fakt,że 60% największych firm na Pomorzu to firmy z siedzibą w Gdańsku,a w Twojej wspaniałej Gdyni największa firma poza padającą za nasze pieniądze pod państwową kroplówką stocznią to hurtownia piwa.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane